РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2020 року справа № 580/2640/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного письмового провадження в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Синьооківської сільської ради про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
16.07.2020 ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі - позивач) подав у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Синьооківської сільської ради (19722, Черкаська обл., Золотоніський р-н, с. Синьооківка, вул. Лесі Українки, буд.3; код ЄДРПОУ 26491314) (далі - відповідач) про:
визнання протиправною викладеної в рішенні від 16.06.2020 №34-10/7 відмови у наданні йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0га, в адмінмежах Синьооківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області;
зобов`язання відповідача повторно розглянути з урахуванням висновків суду клопотання про надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0га, в адмінмежах Синьооківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
В обґрунтування зазначено, що відповідач відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою за відсутності правових підстав, виключний перелік яких визначений законом. Стверджує, що надав усі передбачені законом документи для отримання такого дозволу. Зазначив, що відповідач не надав жодного документа, який би підтверджував, що вказана ним земельна ділянка перебуває у власності інших осіб. Тому просив задовольнити позов.
Ухвалою суду від 21.07.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Також встановлено відповідачу строк, тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву на позовну заяву, повідомлено про строки для надання клопотань про розгляд справи з викликом у судове засідання. Згідно з даними рекомендованих повідомлень вказану ухвалу позивач отримав 24.07.2020, а відповідач - 27.07.2020.
10.08.2020 до суду надійшов відзив відповідача, в якому просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Зазначив, що сесія Синьооківської сільської ради не відмовляла в наданні позивачу земельної ділянки. Спірним рішенням йому надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з наявних вільних земель з меншою площею 0,18 га. Додатково зазначив, що у вказаному позивачем масиві знаходяться земельні ділянки, на які раніше відповідач надав дозволи на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та присвоєні кадастрові номери ділянок, а документація знаходиться у ЦНАПі на отримання права власності.
21.08.2020 позивач надав до суду відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити в повному обсязі. В обгрунтування зазначив, що на час його звернення до відповідача вказана ним земельна ділянка була вільна і в Публічній кадастровій карті України кадастровий номер на вказану земельну ділянку був відсутній. Додатково зазначив, що, на його думку, відповідач надав пріорітетність одним громадянам перед іншими.
Оскільки обґрунтованих клопотань про розгляд справи за участю сторін суду не надходило, зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати для допиту свідків, суд вирішив справу розглянути без повідомлення та виклику сторін у судове засідання (у письмовому провадженні).
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Відповідно до рішення комісії МВС України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій працівників органів внутрішніх справ України від 14.08.2015 №15/І/ХХІV/83 позивачу надано статус учасника бойових дій.
З наданої до матеріалів справи копії клопотання позивача від 03.06.2020 суд встановив, що він звертався до відповідача заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0 га, у власність, яка знаходиться в адміністративних межах Синьооківської сільської ради, с.Синьоківка (в межах населеного пункту).
До клопотання додав: копії паспорта та РНОКПП, копію довідки про місце реєстрації, викопіювання бажаного місця розташування земельної ділянки, копію рішення комісії МВС України про надання статусу учасника бойових дій.
Рішенням від 16.06.2020 №34-10/7 за підписом сільського голови Г.О. Синільника позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства з наявних вільних земель, площею 0,18 га, розташованої в межах населеного пункту с.Синьоківка згідно з викопіровкою.
Не погоджуючись зі вказаним рішенням позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
Суд врахував, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 16.07.2020 №2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Відповідно до п.б ч.1 ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Частинами 1-3 ст.116 ЗК України встановлено, що громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. в ч. 3 ст. 116 ЗК України).
У ст.121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, зокрема для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
З огляду на це позивач, як громадянин України, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією його паспорта № НОМЕР_2 , має право на набуття права власності на земельну ділянку для ведення садівництва.
Частинами 1, 2 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. При цьому, підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Водночас ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.
Згідно з ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування , який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри . До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Отже, особи, які бажають отримати дозвіл на виготолення проекту земелустрою, вказують саме орієнтовний, а не точний, розмір бажаної земельної ділянки.
У ч.7 ст. 118 ЗК України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою:
а) надати дозвіл;
б) надати мотивовану відмову у наданні дозволу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів , затверджених у встановленому законом порядку (абзац 1 ч.7 ст.118 ЗК України).
Проаналізувавши вказані норми в сукупності, суд дійшов висновку, що суб`єкт владних повноважень наділений правом надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою та зобов`язаний врахувати місцезнаходження, межі інших суміжних землекористувачів під час оцінки заявленого орієнтовного розміру бажаної заявником земельної ділянки.
Суд врахував, що на виконання ч.6 ст.118 ЗК України позивач подав відповідачу всі необхідні документи, у т.ч. викопіровку з нанесенням місця розташування земельної ділянки(а.с.8).
На підставі ч.1 ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частин 1, 2 ст.59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Проаналізувавши ч.7 ст.118 ЗК України, п.34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР суд дійшов висновку, що питання надання дозволу на розробку проекту землеустрою тощо відповідач має вирішувати за наслідками розгляду відповідного клопотання на пленарному засіданні.
Суд врахував, що Витягом з протоколу сесії Синьооківської сільської ради від 16.06.2020, засвідчену копію якого долучено до матеріалів судової справи, підтверджується скликання сесії та включення до порядку денного вирішення земельних питань. За наслідками розгляду клопотання позивача прийняте спірне рішення (засвідчена копія якого додана до матеріалів судової справи), яким надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства з наявних вільних земель, площею 0,18 га, розташованої в межах населеного пункту с.Синьоківка згідно з викопіровкою (тобто земельна ділянка меншого розміру), зазначивши, що на вказаному позивачем масиві знаходяться земельні ділянки, які надані у 1993-1994 роках в користування жителям с.Синьооківка і на час розгляду клопотання позивача громадяни користуються вказаними землями, сплачують податок на них і також подали заяви до сесії сільської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у їх у власність. Крім того на деякі земельні ділянки вже надані рішення сільської ради від 17.12.2019 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення їх у власність та виготовляється документація в проектній організації.
Вказані обставини та факти підтверджуються витягами з Державного земельного кадастру про земельні ділянки з кадастровими номерами 7121588900:01:004:0523 (0,5000га) , 7121588900:01:004:0524 (0,9000га), проекти на які виготовлені 14.05.2020 та 01.07.2020 відповідно.
Врахування вказаних обставин відповідачем є дотриманням вимог ст.117 ЗК України.
Отже, відповідач за наслідками розгляду клопотання позивача у строк і порядку, визначених законодавством, прийняв рішення щодо його клопотання, яке свідчить про задоволення прохання позивача в не повному зазначеному позивачем орієнтовно розмірі з дотриманням процедури його прийняття та обгрунтованого врахування ним наявності суміжних земельних ділянок. Водночас спірне рішення не містить відмови у наданні позивачу згаданого вище дозволу, з огляду на що відповідні доводи позивача не є обгрунтованими.
Оскільки факт оспореної позивачем відмови не підтверджений, а рішення відповідач прийняв з дотриманням меж, порядку, способу дій та дотриманням балансу публічних з приватно-правовими інтересами осіб-землекористувачів, відсутні підстави для визнання її протиправною та зобов`язання відповідача повторно розглядати згадане вище клопотання позивача.
Тому позовні вимоги не є обгрунтованими.
Оскільки порушення відповідачем заявлених позивачем прав не підтверджене, позовні вимоги задоволенню не підлягають, відсутні підстави згідно зі ст.139 КАС України для розподілу судових витрат.
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити повністю в задоволенні позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) до Синьооківської сільської ради (19722, Черкаська обл., Золотоніський р-н, с. Синьооківка, вул. Лесі Українки, буд.3; код ЄДРПОУ 26491314) (далі - відповідач) про визнання протиправною викладеної в рішенні від 16.06.2020 №34-10/7 відмови у наданні йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0га, в адмінмежах Синьооківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області та зобов`язання повторно розглянути з урахуванням висновків суду клопотання про надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0га, в адмінмежах Синьооківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів з складення повного його тексту.
Суддя А.М. Бабич
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 17.09.2020.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2020 |
Оприлюднено | 18.09.2020 |
Номер документу | 91597062 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні