ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 вересня 2020 року м. Київ № 826/15632/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Добрівської Н.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомДержавної екологічної інспекції України доТовариства з обмеженою відповідальністю ФОЛВЛОД прозобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
07.10.2016 Державна екологічна інспекція у місті Києві звернулась до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-виробниче підприємство Нафтовик з вимогою: тимчасово призупинити Товариству з обмеженою відповідальністю Торгово-виробниче підприємство Нафтовик (місцезнаходження: 04073, м. Київ, вул. Кренівська, буд. 29-А, код ЄДРПОУ - 00143840) виконання робіт з експлуатації водозабірної свердловини без дозволу на спеціальне водокористування.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Державною екологічною інспекцією у м. Києві в період з 11.04.2016 по 29.04.2016 було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами ТОВ ТВП Нафтовик . Перевіркою було встановлено ряд порушень, та складено Акт № 05/260а перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.
Приписом № 05/124п від 29.04.2016 Державна екологічна інспекція у м. Києві встановила строки на усунення виявлених в ході перевірки порушень. Після неодноразових позапланових перевірок з метою встановлення усунення виявлених в ході перевірки порушень були приписами встановлені строки на їх усунення. Однак, відповідачем не було остаточно усунуто порушення норм законодавства та приведення до його відповідності свою діяльність, що змісило позивача звернутись до суду з цим позовом.
10.10.2016 ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва відкрито провадження у справі та призначено до розгляду справу за правилами скороченого провадження.
04.11.2016 представником відповідача подано заперечення на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позову наголошуючи на тому, що порушення, виявлені позивачем в ході перевірки ним частково усунуті, а на інші потребувалося більше часу, однак, на момент подачі заперечення ним усунуті недоліки та подаються до суду відповідні документи на підтвердження своїх доводів.
25.11.2016 ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва суд ухвалив вийти із скороченого провадження та призначив справу до судового розгляду.
В судовому засіданні за клопотанням відповідача змінено його назву на Товариство з обмеженою відповідальністю ФОЛВЛОД .
На підставі розпорядження про повторний автоматизований розподіл від 10.10.2017 за №5417 та відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.10.2017 визначено головуючу суддю Добрівську Н.А. для розгляду адміністративної справи №826/15632/16 та вказану справу передано 17.10.2017 на розгляд судді Добрівській Н.А. Ухвалою від 17.11.2017 справа прийнята до провадження та призначена до судового розгляду.
У судовому засіданні представник позивача просив позов задовольнити.
Представники відповідача проти позову заперечили і просили відмовити у його задоволенні.
За наявності відповідної заяви учасників справи суд на підставі частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України продовжив розгляд справи в порядку письмового провадження.
19.01.2019 від позивача надійшла заява про заміну первинного позивача у справі на його процесуального правонаступника - Державну екологічну інспекцію України.
З огляду на положення наказу Мінприроди України №312 від 11.08.2017 Про затвердження положень про територіальні органи Держекоінспекції , постанови Кабінету Міністрів України №102 від 21.02.2018 Питання реалізації Концепції реформування системи державного нагляду(контролю) в сфері охорони навколишнього природного середовища та наказу Державної екологічної інспекції України від 01.10.2018 №185 Про ліквідацію Державної екологічної інспекції у м. Києві , а також статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України суд дійшов висновку про наявність підстав для заміни первинного позивача - Державну екологічну інспекцію у м. Києві на її процесуального правонаступника - Державну екологічну інспекцію України.
Заслухавши представників сторін, ознайомившись із письмово викладеними доводами учасників справи, дослідивши подані документи і матеріали, судом встановлені такі обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю ФОЛВОЛД (попередня назва - Товариство з обмеженою відповідальністю Торгово-виробниче підприємство Нафтовик ) є юридичною особою, код ЄДРПОУ 00143840, що знаходиться за адресою: 04073, м. Київ, вул. Куренівська, будинок 29-А, основним видом економічної діяльності якої є - надання в оренду й експлуатація власного чи орендованого нерухомого майна (код КВЕД 62.20) відповідно даних з Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
На адресу ТОВ ТВП Нафтовик направлено повідомлення №1043-05/08 від 22.03.2016 про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариству з обмеженою відповідальністю Торгово-виробниче підприємство Нафтовик у період з 11.04.2016 по 29.04.2016.
Наказом начальника Державної екологічної інспекції у м. Києві №226 від 08.04.2016 державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища м. Києва наказано провести планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ ТВП Нафтовик з 11.04.2016 по 29.04.2016.
Для проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства направлено державних інспекторів Ільченко О.М., Федун Т.В. та Воробйова Т.О. відповідно до направлення №242від 08.04.2016.
За результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства і галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами ТОВ ТВП Нафтовик складено Акт за №05/260а, яким зафіксовано низку порушень Товариством вимог законодавства. Примірник Акта отримано в.о. директора ТОВ ТВП Нафтовик Влодек О.А.
З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, 29.04.2016 Державною екологічною інспекцією у м. Києві видано припис №05/124п, яким приписано ТОВ ТВП Нафтовик усунути виявлені порушення законодавства у строк до 27.06.2016.
Наказом Державної екологічної інспекції у м. Києві від 06.07.2016 за №457 щодо здійснення перевірки наказано здійснити позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині виконання припису № 05/124п від 29.04.2016 ТОВ ТВП Нафтовик в період з 07.07.2016 по 14.07.2016. За результатами перевірки складено Акт № 05/508а, яким визначено порушення та складено припис №05/209п від 14.07.2016, яким Товариству для усунення виявлених під час перевірки недоліків встановлено строк до 14.08.2016.
Наказом Державної екологічної інспекції у м. Києві від 15.09.2016 №636 щодо здійснення перевірки наказано здійснити позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині виконання припису № 05/209п від 14.07.2016 ТОВ ТВП Нафтовик в період з 19.09.2016 по 23.09.2016. За результатами перевірки складено Акт № 05/661а, яким зафіксовано, що ТОВ ТВП Нафтовик не виконано вимоги пунктів 3, 4, 6 припису №05/209п від 14.07.2016, а саме:
- не здійснено інструментально-лабораторні вимірювання параметрів викидів забруднених речовин пересувних джерел;
- не отримано Дозвіл на спеціальне водокористування;
- не надано до Державної екологічної інспекції у м. Києві довідку щодо кількості забраних підземних вод з 30.04.2016 по 14.07.2016.
23.09.2016 Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища м. Києва Ільченком О.М. складений припис № 05/304п, яким для ТОВ ТВП Нафтовик встановлений строк на усунення виявлених під час перевірки недоліків:
- видати наказ по підприємству про відповідальних посадових осіб за виконання даного припису, а також розробити план організаційно-технічних заходів з усунення виявлених недоліків, їх копії надати до Державної екологічної інспекції у м. Києві - до 07.10.2016;
- здійснити інструментально-лабораторні вимірювання параметрів викидів забруднюючих речовин пересувних джерел, а саме 4 одиниць автотранспорту - до 23.10.2016;
- отримати Дозвіл на спеціальне водокористування - до 23.10.2016;
- надати до Державної екологічної інспекції у м. Києві довідку щодо кількості забраних підземних вод з 30.04.2016 по 23.09.2016 - до 23.10.2016.
Оскільки у визначений Інспекцією строк порушення усунуті не були, Державна екологічна інспекція у м. Києві видала постанову про накладення адміністративного стягнення, склала протокол про адміністративне правопорушення з метою притягнення винних посадових осіб Товариства до адміністративної відповідальності і звернулась до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості позовних вимог, підстав подання позову та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 5 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991 № 1264-XII (далі - Закон № 1264-XII, у чинній на час виникнення спірних правовідносин редакції) державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Державній охороні від негативного впливу несприятливої екологічної обстановки підлягають також здоров`я і життя людей.
Відповідно до статті 34 Закону № 1264-XII завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Згідно з частиною першою статті 35 Закону № 1264-XII Державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Статтею 40 Закону № 1264-XII передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог, зокрема, раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
За змістом пункту а частини першої статті 20-2 Закону № 1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема: про екологічну та радіаційну безпеку; про охорону та раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Наведене вказує на те, що контроль за охороною навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів покладено на Державну екологічну інспекцію України та її територіальні органи. З цією метою вони в межах своїх повноважень та у визначеному законодавством порядку проводять перевірки, з-поміж іншого, суб`єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства.
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Частиною першою статті 49 вказаного Кодексу встановлено, що спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Відповідно до абзацу 6 частини третьої статті 19 Господарського кодексу України (далі - ГК України) держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб`єктів господарювання у таких сферах: виробництва і праці - за безпекою виробництва і праці, додержанням законодавства про працю; за пожежною, екологічною, санітарно-гігієнічною безпекою; за дотриманням норм і правил, якими встановлено обов`язкові вимоги щодо умов здійснення господарської діяльності.
Частиною першою статті 238 ГК України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Відповідно до вимог частини першої статті 246 ГК України здійснення будь-якої господарської діяльності, що загрожує життю і здоров`ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.
У разі здійснення господарської діяльності з порушенням екологічних вимог діяльність суб`єкта господарювання може бути обмежена або зупинена Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, а також іншими уповноваженими органами в порядку, встановленому законом (частина друга статті 246 ГК України).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Як встановлено статтею 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - це державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Частиною четвертою статті 4 Закону № 877-V передбачено, що виключно законами встановлюються органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт (частина шоста статті 7 Закону №877-V).
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону№ 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Як вже зазначалось судом, підставою для звернення Державної екологічної інспекції у м. Києві слугував факт невиконання ТОВ ТВП Нафтовик припису № 05/209п від 14.07.2016, а саме: не здійснено інструментально-лабораторні вимірювання параметрів викидів забруднених речовин пересувних джерел; не отримано Дозвіл на спеціальне водокористування; не надано до Державної екологічної інспекції у м. Києві довідку щодо кількості забраних підземних вод з 30.04.2016 по 14.07.2016.
На підтвердження виконання вимог Державної екологічної інспекції у м. Києві, і як наслідок про відсутність підстав для зупинення роботи Товариства на час розгляду судової справи відповідач надав суду копії таких документів:
- гарантійного талону №2201/01 на автомобіль ACURA MDX (а.с.158);
- довідки про технічні норми стандартів Євро1-5 (а.с.159-161);
- довідки №30/5-7 від 24.10.2016 щодо екологічного стану автомобілів підприємства (а.с.162) на адресу Державної екологічної інспекції у м. Києві;
- довідки за вих.№3/16 від 26.10.2016 про стан автомобіля Газ-3302 (а.с.163);
- довідки за вих.№30/5-15 на адресу Державної екологічної інспекції у м. Києві про облік автомобілів на підприємстві (а.с.164);
- довідки №30/5-22 від 10.08.2016 на адресу Державної екологічної інспекції у м. Києві про встановлення лічильників (а.с.165);
- дозволу №УКР-978-Кіє на спеціальне водокористування, що видане ТОВ ФОЛВЛОД 14.04.2017 (а.с.189-192);
- довідки за вих.№30/5-16 від 11.07.2016 на адресу Державної екологічної інспекції у м. Києві про кількісті забраних підземних вод (а.с.193).
Зміст наданих документів дає суду підстави для висновку щодо виконання Товариством вимог припису № 05/209п від 14.07.2016 , невиконання якого слугувало для позивача підставою для звернення до суду із цим позовом.
Таким чином, станом на час постановлення рішення у справі підстави для висновку про наявність в діяльності ТОВ ФОЛВЛОД загрози навколишньому природному середовищу, життю та здоров`ю людей, а відтак і для вжиття до відповідача заходів реагування у суду відсутні. У зв`язку з наведеним у задоволенні позову слід відмовити.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 3, 5-11, 73-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Державної екологічної інспекції України - відмовити.
Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено протягом 30 днів з моменту складення повного тексту до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному статтями 293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції згідно з Законом України від 3 жовтня 2017 року №2147-VIII.
Суддя Н.А. Добрівська
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2020 |
Оприлюднено | 18.09.2020 |
Номер документу | 91599791 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Добрівська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні