Справа № 676/8238/19
Номер провадження 2/676/707/20
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 вересня 2020 року Кам`янець-Подільський міськрайонний суд
Хмельницької області
у складі: головуючого судді Вдовичинського А.В.
секретаря судового засідання Мазуркевич О.М.
за участю представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача адвоката Яцемирської Н.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Кам`янець-Подільський в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_2 до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Хмельницькгаз про компенсацію витрат, треті особи - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПАТ Будівельно-монтажне управління по газифікації , -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до АТ Оператор газорозподільної системи Хмельницькгаз про компенсацію витрат. Ухвалами суду від 28.01.2020 р. та від 12.03.2020 р. залучено в якості третіх осіб по справі Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та ПАТ Будівельно-монтажне управління по газифікації . В обгрунтування позовних вимог позивач вказує, що з метою комерційного обліку природного газу 26.03.2017 р. працівниками Кам`янець Кам`янець-Подільської філії ПАТ Хмельницькгаз у ході виконання денного завдання за адресою: АДРЕСА_1 , був опломбований ПЛГ №10135458 BK-G-1,6 Т, рік виготовлення 2015 p., шо підтверджується актом про встановлення/зняття охоронної пломби на ПЛГ від 26.03.2017 р. та додатком до паспорта на лічильник газу від 17.03.2017 р. 20.03.2017 р. ним було здійснено перерахунок до оплати за надання послуг газопостачання в розмірі 2800 грн. 00 коп. Згідно рахунку на оплату № КП від 22 березня 2017 р. постачальником послуги є Публічне акціонерне товариство Будівельно-монтажне управління по газифікації , за послугу газифікації сплачена сума з ПДВ 2800 грн. Позивач вказує, що відповідно до ст.3 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок: коштів суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території; коштів відповідного бюджету, крім коштів місцевих бюджетів; інших джерел, не заборонених законодавством. Він є інвалідом І групи внаслідок війни, і на нього поширюється ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту відповідно до якої має такі пільги: позачергове обслуговування підприємствами, установами, організаціями служби побуту, громадського харчування, житлово-комунального господарства, міжміського транспорту. Зі змісту статті 6 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу вбачається обов`язок встановлення відповідними суб`єктами господарювання - газорозподільними організаціями лічильників для такої категорії споживачів природного газу, як населення у вигляді приладів обліку природного газу, що дозволяють визначати обсяги споживання газу кожним окремим споживачем. При цьому таких споживачів не зобов`язано відшукувати джерела фінансування вказаних приладів та робіт, оскільки відповідне фінансування уже закладено у тариф на оплату спожитого газу. Згідно з положеннями ст.6 Закону № 3533-VI та графіками оснащення квартир і приватних будинків лічильниками газу, розробленими відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2012 року № 259-р Деякі питання забезпечення комерційного (приладового) обліку природного газу , газорозподільні підприємства зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується для підігріву води та приготування їжі (плита газова + газова колонка) - до 01 січня 2016 року, тільки для приготування їжі - до 01 січня 2018 року (відповідно до абзацу четвертого підпункту а пункту 2 частини першої статті 6 зі змінами, внесеними згідно із Законом від 21 грудня 2017 року № 2260-VIII, - тільки для приготування їжі - з 01 січня 2021 року.) Відповідно до висновку Великої Палати Верховного Суду, який викладений у постанові від 7 листопада 2018 р. визнано: обов`язок встановити індивідуальні прилади обліку природного газу, що дозволяють визначати обсяги споживання газу кожним окремим споживачем, який належить до такої категорії споживачів природного газу, як населення, покладено на газорозподільні організації. Таких споживачів не зобов`язано відшукувати джерела фінансування вказаних приладів обліку та робіт з їх встановлення, оскільки відповідне фінансування уже закладено в тариф на оплату спожитого газу відповідно до ст. 6 Закону України від 16 червня 2011 року № 3533-VJ Про забезпечення комерційного обліку природного газу . Позивач просить суд винести рішення яким зобов`язати відповідача компенсувати йому кошти, сплачені ним на оплату послуги - встановлення газового лічильника ПЛГ №10135458 BK-G-1,6 Т у розмірі 2800 (дві тисячі вісімсот) гривень. В суді представник позивача позов підтримав, просить його задовольнити.
Представник відповідача в суді позов не визнав, просить відмовити в його задоволенні. Суду представник відповідача пояснив, що із заявами до підприємства про встановлення газового лічильника не звертався, лічильник встановив за власною ініціативою реалізувавши своє право на встановлення лічильника за власний рахунок, до цього часу Кабінетом Міністрів України не встановлено порядку компенсації споживачам витрат на встановлення індивідуальних лічильників, діючею редакцією закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу встановлено, що суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов`язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких використовується газ тільки для приготування їжі до 01.01.2021 р.
Представник третьої особи по справі - Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в судове засідання не з`явився, направив суду письмові пояснення по справі. Суд вважає за можливе розгляд справи провести без його участі на підставі наявних в справі доказів. В письмових поясненнях представник пояснив, що постановою комісії від 24.03.2016 р. № 413(зі змінами) було затверджено План розвитку газорозподільної системи ПАТ Хмельницькгаз на 2016-2025 роки та джерела його фінансування по розділах, у I розділі Плану розвитку на 2016-2025 роки, було передбачено з врахуванням Технічних та економічних чинників встановлення загальнобудинкового лічильника за адресою: АДРЕСА_2 ; встановлення індивідуальних лічильників газу для населення за рахунок газорозподільного підприємства передбачено лише там, де не було передбачено встановлення загальнобудинкових лічильників газу; лічильник позивачем було встановлено в квартирі в березні 2017 р., тобто да набрання чинності законом України № 2260-VIII від 21.12.2017 р.
Представник третьої особи по справі - ПАТ Будівельно-монтажне управління по газифікації в судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив, пояснення по справі суду не подав. Суд вважає за можливе розгляд справи провести без його участі, на підставі наявних в справі доказів.
Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, вивчивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Позивач ОСОБА_2 є інвалідом 1-ї групи та має право на пільги встановлені для інвалідів Великої Вітчизняної війни, що підтверджується копією посвідчення, виданого 24.04.2008 р. управлінням праці та соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради(а.с.9). На позивача поширюються пільги передбачені ст.13 закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту : 100-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання(п.5 ч.1); позачергове обслуговування підприємствами, установами, організаціями служби побуту, громадського харчування, житлово-комунального господарства, міжміського транспорту(п.26.ч.1).
Позивач зареєстрований та проживає в квартирі АДРЕСА_3 .
Позивачем згідно рахунку(а.с.5) було проплачено 20.03.2017 р. ПАТ БМУ управління по газифікації за послуги по газифікації будинку 2800,00 грн., що підтверджується копією банківської квитанції приєднаної позивачем до матеріалів справи(а.с.8). Згідно пояснень представника позивача в суді, на підставі зазначеної проплати 21.03.2017 р. представниками відповідача в квартирі позивача було опломбовано встановлений придбаний за кошти позивача газовий лічильник марки ВК-G, тип 1,6, що також підтверджується копією акту на встановлення/зняття охоронної пломби на ПЛГ (а.с.6).
Відповідно до ст. 3 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу від 16.06.2011 р. № 3533-VI із змінами внесеними законом № 329-VIII від 09.04.2015(в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), було встановлено, що фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок: коштів суб`єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території; коштів відповідного бюджету; інших джерел, не заборонених законодавством. Фінансування робіт з оснащення вузлами обліку природного газу фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб здійснюється відповідно за рахунок: коштів фізичних осіб - підприємців, які відповідно до договору користуються послугами з газопостачання для провадження підприємницької діяльності; коштів юридичних осіб, які відповідно до договору користуються послугами з газопостачання.
Відповідно до абз. 6 п.4 Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2016 р. № 46, у разі незгоди власника квартири (будинку) розраховуватися за спожитий газ за показаннями будинкового вузла обліку на будинок (групу будинків) він може встановити квартирний лічильник газу (вузол обліку) окремо на квартиру (будинок) за власні кошти.
Законом України Про внесення змін до Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" щодо порядку встановлення лічильників споживачам природного газу від 21.12.2017 р.№ 2260-VIII, який набрав чинності 20.01.2018 р., буди внесені зміни в частину 1 ст. 3 Закону України № 3533-VI, а також було доповнено ст. 3 новою частиною. Згідно ч.2 ст. 3 Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" (в редакції закону від 21.12.2017 р.№ 2260-VIII) побутові споживачі природного газу - фізичні особи (населення) можуть самостійно забезпечити встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу (індивідуальних лічильників) з подальшою компенсацією таких витрат за рахунок коштів, які ними сплачуються за тарифом на розподіл природного газу. Порядок і розміри компенсації витрат на придбання та встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу для споживачів природного газу - фізичних осіб (населення) встановлюються Кабінетом Міністрів України. Для споживачів природного газу - фізичних осіб (населення), які встановлять лічильники протягом 2018 року, відповідна компенсація здійснюється протягом 12 місяців.
Відповідно до ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Ст. 16 ЦК України визначено, що кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Позивач є побутовим споживачем послуг з газопостачання, із вимогами до відповідача про встановлення індивідуального газового лічильника не звертався і за власний рахунок придбав та встановив в своїй квартирі в березні 2017 р. газовий лічильник марки ВК 1,6 за що витратив кошти в розмірі 2800 грн. які сплатив третій особі по справі ПАТ Будівельно-монтажне управління по газифікації , що підтверджується відповідними вищезазначеними доказами.
Позивач ці витрати просить компенсувати з відповідача як сплачені ним за встановлення газового лічильника на підставі ст. 3 Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" (в редакції закону від 21.12.2017 р.№ 2260-VIII).
Відповідно до ч.1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
На час розгляду справи Кабінетом Міністрів України не прийнято Порядок і розміри компенсації витрат на придбання та встановлення індивідуальних приладів обліку природного газу для споживачів природного газу - фізичних осіб (населення), що підтверджується пояснення представника Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг(а.с.31).
Враховуючи, що позивачем було придбано та встановлено за власні кошти індивідуальний газовий лічильник в березні 2017 р., на той час закон України № 2260-VIII від 21.12.2017 р. Про внесення змін до Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" щодо порядку встановлення лічильників споживачам природного газу не діяв, закон зворотної дії в часі не має, позивач до відповідача з вимогами про встановлення газового лічильника, про компенсацію витрат на його встановлення в 2018 р. не звертався, на час виникнення спірних правовідносин діюче законодавство передбачало можливість встановлення індивідуального газового лічильника за власні кошти, в зв`язку з цим вимоги позивача суд вважає безпідставними, а позов таким, що не підлягає до задоволення.
Посилання позивача на постанову Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 р. по справі № 214/2435/17 оскільки її предметом були інші правовідносини.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 3-6, 16, 626-629 ЦК України, Законом України Про забезпечення комерційного обліку природного газу , ст..ст. 13, 76, 81, 141, 263-265, 268 ЦПК України,
ухвалив:
в задоволенні позову відмовити.
На рішення учасниками судового розгляду може бути подано апеляційну скаргу протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду виготовлено 18.09.2020 р.
Позивач: ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ).
Відповідач: акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Хмельницькгаз (код ЄДРПОУ 05395598; місцезнаходження: пр.Миру, 41, м.Хмельницький).
Треті особи: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг(код ЄДРПОУ 39369133; місцезнаходження: вул.Смоленська, 19, м.Київ); публічне акціонерне товариство Будівельно-монтажне управління по газифікації ( код ЄДРПОУ 03335563; місцезнаходження: пр.Миру, 42/1, м.Хмельницький).
Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Вдовичинський А.В
Суд | Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2020 |
Оприлюднено | 21.09.2020 |
Номер документу | 91647522 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні