ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
08 вересня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1636/20
Луганськийокружнийадміністративний суд у складі:
головуючогосудді - Шембелян В.С.,
за участю секретаря судового засідання - Полякової В.К.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом адвоката Компанієць Вячеслава Валерійовича в інтересах ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
17 квітня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов адвоката Компанієць Вячеслава Валерійовича в інтересах ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області, у якому позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області щодо утримання нарахованої ОСОБА_1 , субсидії на ЖКП за період з 01.12.2018 по 30.04.2019, з 01.10.2019 по 31.10.2019, з 01.11.2019 по 30.04.2020;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області виплатити ОСОБА_1 , нараховану субсидію на ЖКП за період з 01.12.2018 по 30.04.2019, з 01.10.2019 по 31.10.2019, з 01.11.2019 по 30.04.2020.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що на період з 01.12.2018 по 30.04.2019, з 01.10.2019 по 31.10.2019, з 01.11.2019 по 30.04.2020 позивачу була призначена субсидія на ЖКП.
Разом з тим за вказаний період часу призначену позивачу субсидію на ЖКП відповідач фактично не виплачував. Як вбачається з листа відповідача від 10.03.2020 № 928 при перевірці особової справи позивача було виявлено, що в складі сім`ї не була вказана його дружина - ОСОБА_3 , не вказаний її дохід, що призвело до переплати коштів при призначенні субсидії на ЖКП. Надміру нараховані кошти було утримано автоматично.
Позивач вважає дії відповідача щодо утримання нарахованої субсидії на ЖКП протиправними та такими що порушують його майнові права.
Ухвалою суду від 22.04.2020 відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін (а.с.23-24).
25.05.2020 відкладено судове засідання до 30.06.2020 (а.с.71).
Ухвалою суду від 30.06.2020 вирішено подальший розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 18.08.2020 (а.с.83-84).
Ухвалою суду від 18.08.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 08.09.2020 (а.с.85).
12.05.2020 за вх. № 18391/2020 через відділ діловодства та обліку звернень громадян надійшов відзив на позовну заяву (а.с.31-32), в якому відповідач зазначив, що 28 грудня 2018 року позивач подав управлінню заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати. В декларації позивач зазначив, що за адресою домогосподарства зареєстровано 6 осіб, але фактично проживає 2 особи.
На підставі пункту 9 Положення про порядок призначення житлових субсидій комісія прийняла позитивне рішення, про призначення даному домогосподарству субсидії на фактично проживаючих осіб (протокол комісії № 15 від 29.12.2018).
Розмір нарахованої субсидії за період з грудня 2018 року по березень 2019 року склав щомісячно в сумі 1941,12 грн., в тому числі за послугу опалення - 1812,30 грн. та послугу електроенергії - 128,82 грн (рішення про призначення субсидії до особової справи № 4676 від 30.01.2019).
В січні 2019 року управлінням було перераховано призначену субсидію одразу за грудень 2018 року та січень 2019 року на особисті рахунки позивача в Марківське міжрайонне управління по експлуатації газового господарства АТ Оператор газорозподільної системи Луганськгаз в сумі 3624,60 грн. та ТОВ Енера-Схід в сумі 128,82 грн. та Біловодський РЕМ в сумі 128,82 грн. Призначену субсидію вже в грошовій формі за лютий 2019 року позивачу було виплачено через відділення АТ Укрпошта в сумі 1941,12 грн. Відомості на дану виплату формував Пенсійний фонд, тому виплатних документів в УСЗН немає. Тобто за період з 01.12.2018 по 30.04.2019 позивачу було виплачено субсидію всього в розмірі 5823,36грн.
06 лютого 2019 року ОСОБА_1 подав до Управління заяву з проханням не нараховувати йому субсидію з 01.12.2018. За таких обставин, позивач в добровільному порядку відмовившись від призначеної субсидії тим самим погодився із подальшим зняттям вже виплачених йому сум. Причину такої відмови в заяві не зазначив.
Враховуючи п. 22 Положення, на підставі заяви ОСОБА_1 від 06.02.2019 Управлінням в березні 2019 року здійснено відміну призначеної субсидії за період з 01.12.2018 по 30.04.2019. За таких обставин, поверненню підлягали вже виплачені кошти субсидії за вище вказаний період, всього в розмірі 5823,36 грн.
В березні 2019 року Управлінням проведено зняття виплаченої суми субсидії за грудень 2018 року з особових рахунків за послугою опалення в сумі 1812,30 грн. та за послугою електроенергія в сумі 128,82 грн. (разом в сумі 1941,12 грн.). А подальше автоматичне (по комп`ютерній програмі) зняття субсидії, що підлягає поверненню (5823,36 грн. - 1941,12 грн. = 3882,24 грн), здійснено за рахунок призначеної субсидії за період з жовтня 2019 року по квітень 2020 року.
Так на підставі поданих позивачем заяви та декларації від 21.05.2019 Управлінням було призначено житлову субсидію та нараховано (здійснено перерахунок у зв`язку із зміною порядку нарахування субсидії, тарифу на газ) на період з жовтня 2019 року по березень 2020 року всього в сумі 7767,84 грн.
Позивач отримав призначену субсидію за період з жовтня 2019 року по квітень 2020 року в грошовій формі через поштове відділення АТ Укрпошта з урахуванням зняття суми субсидії, що підлягає поверненню за заявою позивача (3882,24 грн.) за січень 2020 року в сумі 1275,48 грн., лютий 2020 року - 1303,58 грн, березнь 2020 року - 1168,48 грн.
Відповідач вказав, що невиплачена різниця перерахунку за березень 2020 року УСЗН буде враховано при виплаті субсидії за квітень 2020 року.
Оскільки позивач добровільно відмовився від призначеної субсидії з 01.12.2018 відповідно до заяви від 06.02.2019 Управління не проводило верифікацію призначеної ОСОБА_1 субсидії в зв`язку з чим не приймало рішення про зобов`язання позивача примусово повернути переплачені кошти, зокрема, на підставі надання недостовірних даних.
На думку відповідача, дії УСЗН Марківської райдержадміністрації в даному випадку були правомірними законними і право позивача на соціальний захист при цьому не порушено.
18.05.2020 від представника позивача надійшла відповідь на відзив (а.с.59-60), в якій зазначено, що рішень про припинення надання субсидії ОСОБА_1 за період з жовтня 2019 року по квітень 2020 року відповідач до відзиву не надав, що свідчить про наявність права позивача на отримання субсидії за спірний період.
Суд розглядає справу в порядку загального позовного провадження за відсутності учасників справи, відповідно до статті 205 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79, 90 КАС України, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини, що склалися між сторонами.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , є пенсіонером та отримує пенсію за віком, що підтверджено наявними в матеріалах справи копіями: паспорта громадянина України, картки фізичної особи платника податків, пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 від 11.09.2019 (арк.спр.6, 9-10).
Також позивач має інвалідність 3 групи, що підтверджується довідкою до акту МСЕК від 15.08.2019 (арк.спр.5).
Згідно з матеріалами особової справи позивача, копію якої надано відповідачем до матеріалів справи, судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області, як отримувач субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.
Відповідно до довідки про склад сім`ї від 26.11.2018 № 2463 ОСОБА_1 , зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 . В довідці також вказано осіб, які зареєстровані за цією адресою, в тому числі тих, хто не проживає (арк.спр.40).
28.12.2018 ОСОБА_1 звернувся з заявою до відповідача про призначення житлової субсидії, надавши декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (арк.спр.33, 34).
У декларації вказано характеристику житлового будинку та осіб, які зареєстровані у ньому: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (одружений, пенсіонер, особа з інвалідністю 3 групи), ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (учень 9-го класу).
Також в декларації вказано осіб, які фактично не проживають, а саме: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (колишня співмешканка), ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (син співмешканки), ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_5 (син співмешканки), ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_6 (син співмешканки), ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_7 (дочка співмешканки) та підтверджено, що витрати на придбання майна, товарів або послуг, що перевищує 50 000 грн., які здійснені протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії відсутні.
Згідно з актом обстеження матеріально побутових умов сім`ї від 29.12.2018 заявник - ОСОБА_1 є пенсіонером, дохід - пенсія, отримує допомогу УСВН, малозабезпечена родина, дохід з сінокоса. Син школяр. ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 зареєстровані, але фактично проживають АДРЕСА_2 (арк.спр.49).
Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії по розгляду звернень громадян щодо призначення субсидій на житлово-комунальні послуги від 29.12.2018 № 15 комісією вирішено субсидію позивачу призначити (арк.спр.51).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 30.01.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з грудня 2018 року по квітень 2019 року включно. Розраховано субсидію на 4 місяці, з грудня 2018 року по березень 2019 року включно щомісячно в сумі 1941,12 грн. (арк.спр.48).
06.02.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив не нараховувати йому субсидію з 01.12.2018 (арк.спр.52).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 19.03.2019 призначену житлову субсидію ОСОБА_1 з 01.01.2019 по 30.04.2019 відмінено з 01.01.2019 за заявою власника. (арк.спр.53 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 19.03.2019 ОСОБА_1 відмінено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за заявою власника /наймача на опалювальний період з 01.12.2018 по 31.012.2018 (арк.спр.90).
Згідно з повідомленням про дорахунок/зняття суми до особової справи 4676 від 19.03.2019 зроблено зняття субсидії за послугою електроенергія з стац. електроплитою, село з 01.12.2018 по 31.12.2018 у розмірі 128,82 грн (арк.спр.53).
Згідно з повідомленням про дорахунок/зняття суми до особової справи 4676 від 19.03.2019 зроблено зняття субсидії за послугою опалення з ліч.,інд., газ, опалення з 01.12.2018 по 31.12.2018 у розмірі 1812,30 грн (арк.спр.53).
21.05.2019 ОСОБА_1 звернувся з заявою до відповідача про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі через АТ Ощадбанк , надавши декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (арк.спр.36-39).
У декларації вказано характеристику житлового будинку та осіб, які зареєстровані у ньому: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (неодружений, пенсіонер, особа з інвалідністю 3 групи), ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (дитина).
Також в декларації вказано осіб, які фактично проживають, а саме: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (колишня співмешканка), ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (син співмешканки), ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_5 (син співмешканки), ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_6 (син співмешканки), ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_7 (дочка співмешканки) та підтверджено, що витрати на придбання майна, товарів або послуг, що перевищує 50 000 грн., які здійснені протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, відсутні.
Відповідно до довідки про склад сім`ї від 26.11.2018 № 2463 ОСОБА_1 , зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 . В довідці також вказано осіб, які зареєстровані за цією адресою, в тому числі тих, хто не проживає (арк.спр.40).
Згідно з актом обстеження матеріально побутових умов сім`ї від 03.06.2019 вбачається, що заявник - ОСОБА_1 є інвалідом 3 групи, отримує пенсію по інвалідності, проживає разом з сином ОСОБА_4 . Співмешканці: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 зареєстровані, але фактично проживають за адресою: АДРЕСА_2 . Житлові умови: вікна пластикові, ремонт косметичний, нових придбань не здійснював (арк.спр.50).
Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії по розгляду звернень громадян щодо призначення субсидій на житлово-комунальні послуги від 20.09.2019 № 5 комісією вирішено субсидію позивачу призначити (арк.спр.51 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 16.09.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з травня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 5 місяців, з травня 2019 року по вересень 2019 року включно щомісячно в сумі 00,0 грн. (арк.спр.47 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 16.09.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з травня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 4 місяці, з червня 2019 року по вересень 2019 року включно щомісячно в сумі 00,0 грн. (арк.спр.47).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 16.09.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з травня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 3 місяці, з липня 2019 року по вересень 2019 року включно щомісячно в сумі 00,0 грн. (арк.спр.46 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 16.09.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з травня2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 2 місяці, з серпня 2019 року по вересень 2019 року включно щомісячно в сумі 00,0 грн. (арк.спр.46).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 23.09.2019 не призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з 01.09.2019 з таких підстав: вартість послуг у межах норм споживання не перевищує визначеного обов`язкового платежу сім`ї (арк.спр.45 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 18.10.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з жовтня 2019 року по жовтень 2019 року включно щомісячно в сумі 769,91 грн. (арк.спр.45).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 14.11.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 5 місяців, з листопада 2019 року по березень 2020 року включно щомісячно в сумі 1526,84 грн. (арк.спр.44 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 13.12.2019 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 4 місяці, з грудня 2019 року по березень 2020 року включно щомісячно в сумі 1368,73 грн. (арк.спр.44).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 14.01.2020 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 3 місяці, з січня 2020 року по березень 2020 року включно щомісячно в сумі 1492,24 грн. (арк.спр.43 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 18.02.2020 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 3 місяці, з січня 2020 року по січень 2020 року включно щомісячно в сумі 1487,10 грн. (арк.спр.43).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 25.02.2020 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по лютий 2020 року включно. Розраховано субсидію на 2 місяці, з лютого 2020 року по березень 2020 року включно щомісячно в сумі 1308,72 грн. (арк.спр.42 зв.бік).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 24.03.2020 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з березня 2020 року по березень 2020 року включно щомісячно в сумі 1168,48 грн. (арк.спр.42).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 17.04.2020 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з березня 2020 року по березень 2020 року включно щомісячно в сумі 1306,54 грн. (арк.спр.41).
Рішенням Управління праці та соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації від 23.04.2020 призначено житлову субсидію ОСОБА_1 з жовтня 2019 року по квітень 2020 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з квітня 2020 року по квітень 2020 року включно щомісячно в сумі 713,20 грн. (арк.спр.92).
Отже, судом встановлено, що на період з 01.12.2018 по 30.04.2019, а також з 01.10.2019 по 30.04.2020 за рішеннями відповідача позивачу була призначена субсидія на житлово комунальні послуги (арк.спр. 11-17).
Також судом встановлено, що за заявою позивача від 06.02.2019 про припинення нарахування субсидії відповідачем були прийняті рішення від 19.03.2019 про відміну субсидії за заявою власника, згідно з якими призначену позивачу житлову субсидію на період з 01.12.2018 по 30.04.2019 фактично анульовано (арк.спр.53 зв.бік, 90).
Відповідач надав суду докази на підтвердження тих обставин, що в січні 2019 року управлінням було перераховано призначену субсидію одразу за грудень 2018 року та січень 2019 року на особисті рахунки позивача в Марківське міжрайонне управління по експлуатації газового господарства АТ Оператор газорозподільної системи Луганськгаз в сумі 3624,60 грн. та ТОВ Енера-Схід в сумі 128,82 грн. та Біловодський РЕМ в сумі 128,82 грн. Призначену субсидію вже в грошовій формі за лютий 2019 року позивачу було виплачено через відділення АТ Укрпошта в сумі 1941,12 грн. Тобто за період з 01.12.2018 по 30.04.2019 позивачу було нараховано та виплачено субсидію всього в розмірі 5823,36 грн (арк. спр. 62 зв.бік - 64).
В березні 2019 року Управлінням проведено зняття виплаченої суми субсидії за грудень 2018 року з особових рахунків за послугою опалення в сумі 1812,30 грн та за послугою електроенергія в сумі 128,82 грн. (разом в сумі 1941,12 грн.). Зняття (повернення) цих коштів з особових рахунків позивача у березні підтверджують в листах і самі комунальні установи (арк. спр. 62 зв.бік, 63 зв.бік).
Відповідач також зазначив у відзиві, що в подальшому відбулось автоматичне (по комп`ютерній програмі) зняття сум субсидії, що, на його думку, підлягали поверненню (5823,36 грн. - 1941,12 грн. = 3882,24 грн) за рахунок призначеної субсидії за період з жовтня 2019 року по квітень 2020 року.
Позивач визнає ці обставини, оскільки оскаржує саме такі дії відповідача, вважаючи їх протиправними.
Листом від 10.03.2020 № 928, на звернення позивача відповідач повідомив його про те, що при перевірці особової справи було виявлено, що в складі сім`ї не була вказана дружина - ОСОБА_3 , з якою позивач перебував в шлюбі, але в склад сім`ї її не вказав, а також не вказав дохід дружини, що призвело до переплати коштів при призначенні субсидії на ЖКП. Надміру нараховані кошти було утримано автоматично (арк.спр.18).
Отже спірним питанням цієї справи є саме правомірність дій та рішень відповідача, що здійснені в результаті розгляду заяви позивача від 06.02.2019 про припинення надання субсидії.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд керується такими вимогами чинного законодавства.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги" (далі Закон 2189) житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Приписами пункту 7 частини першої статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлено, що до повноважень Кабінету Міністрів України належать, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.
Положеннями пункту 5 частини другої статті 7 Закону 2189 визначено, що індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Тобто, обов`язок щодо оплати наданих житлово - комунальних послуг у відповідності з Законом України "Про житлово - комунальні послуги" виникає саме у індивідуального споживача.
Питання щодо надання субсидій врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово -комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі Положення № 848) у редакції станом на 07.02.2019, чинній на час розгляду відповідачем заяви позивача від 06.02.2019 та прийняття рішень від 19.03.2019, що стали підставою для вчинення оскаржених дій.
Згідно з пунктом 1 Положення № 848 це Положення визначало механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій, в тому числі, комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами, а також житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива один раз на рік.
Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.
Відповідно до вимог пункту 3 Положення № 848 призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
У територіальних громадах (в тому числі об`єднаних), у виконавчих органах яких відсутні структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, прийняття заяв громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій та передачу їх відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг чи їх фронт-офіси здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, держателем якого є Мінсоцполітики (пункт 3 Положення № 848).
Згідно з пунктом 4 Положення №848 житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з вимогами абзаців 1-8 пункту 22 Положення №848 за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли:
домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок того, що громадянин має заборгованість за житлово-комунальні послуги, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день припинення надання такої послуги (послуг);
громадянин не виконує зобов`язання за договором про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг;
у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;
громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення;
під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії, які вплинули на право призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;
виникнення обставин, зазначених в абзаці восьмому пункту 7 цього Положення.
Відповідно до вимог абзаців 9-11 пункту 22 Положення №848 Надання субсидії припиняється також за рішенням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у разі, коли:
виникли обставини, що унеможливлюють надання житлової субсидії, зокрема у разі переїзду домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок), іншу місцевість, у разі смерті одинокої особи;
громадянин, якому призначено житлову субсидію, звернувся із заявою про припинення її надання.
Абзацем 12 пункту 22 Положення №848 передбачено, що надання житлової субсидії у зазначених випадках припиняється з місяця, наступного за місяцем, в якому їх виявлено (якщо інше не передбачено заявою).
Згідно з вимогами абзацу 16 пункту 22 Положення №848 у випадках, зазначених в абзацах четвертому - восьмому цього пункту, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином до державного бюджету.
Відповідно до вимог абзацу 18 пункту 22 Положення №848 у разі відмови управителя, об`єднання, виконавця комунальної послуги або громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.
Відповідач у відзиві та письмових поясненнях неодноразово посилався саме на вимоги пункту 22 Положення №848, зазначаючи, що його дії були правомірними, оскільки позивач сам просив в заяві від 06.02.2019 припинити надання йому субсидії саме з 01.12.2018 - з дня її призначення.
Однак, відповідно до вимог абзаців 9-11 пункту 22 Положення № 848 відповідач за заявою позивача від 06.02.2019 мав прийняти рішення про припинення надання субсидії, а він прийняв рішення про її відміну.
Системний аналіз зазначених норм свідчить про те, що припинити призначену житлову субсидію за заявою громадянина можливо лише відповідним рішенням на майбутній період.
Отже вимоги абзацу 12 пункту 22 Положення №848 в частині можливості визначення дати, з якої має бути припинено надання субсидії в самій заяві громадянина, передбачають право такої особи просити припинити її виплату з будь-якої дати на майбутнє.
Таким чином суд дійшов висновку, що позивач в заяві від 06.02.2019 не мав правових підстав просити відповідача припинити надання субсидії з 01.12.2018, а відповідач на підставі цієї заяви мав прийняти рішення відповідно до вимог абзаців 9,11,12 пункту 22 Положення №848 про припинення надання субсидії з наступного місяця за датою звернення позивача, тоб-то з березня 2019 року.
Також, згдідно з вимогами 16 пункту 22 Положення №848 обов`язок повернення до державного бюджету сум надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії виникає в інших випадках, ніж припинення надання субсидії за заявою громадянина.
В будь-якому разі Положенням №848 в зазначеній редакції не передбачено утримання нарахованих та виплачених сум субсидій, які вважаються надміру сплаченими, шляхом зняття (повернення) таких сум з особових рахунків громадянина в комунальних службах або шляхом автоматичного списання цих сум за рахунок житлових субсидій, що призначені на наступні періоди.
Зазначені рішення та дії відповідача суперечать самому змісту поняття житлової субсидії, що визначено в пункті 1 Положення №848 в зазначеній редакції, оскільки житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам.
За таких обставин, в ході судового розгляду знайшли своє підтвердження факти порушення прав позивача внаслідок прийнятих відповідачем рішень від 19.03.2019 про відміну субсидії за заявою власника та наступних дій щодо утримання нарахованої йому житлової субсидії за грудень 2018, січень - лютий 2019 в загальному розмірі 5823,36 грн.
У зв`язку з чим суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог з обранням іншого способу захисту порушеного права, що не суперечить вимогам чинного законодавства, керуючись пунктом 10 частини 2 статті 245 КАС України.
Також суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправними та скасувати рішення відповідача від 19.03.2019 про відміну субсидії за заявою власника, оскільки саме внаслідок цих рішень відповідачем були вчинені оскаржені дії щодо утримання виплачених сум субсидій.
Для поновлення порушеного права позивача суд зобов`язує відповідача повернути утримані суми субсидій.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд дійшов таких висновків.
Ухвалою суду від 22.04.2020 відстрочено позивачу сплату судового збору у розмірі 840,80 грн до ухвалення судового рішення в даній справі.
Відповідно до частини другої статті 133 КАС України, якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню, суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 840,80 грн стягнути на користь Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги адвоката Компанієць Вячеслава Валерійовича в інтересах ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певнідії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області від 19.03.2019 про відміну субсидії за заявою власника.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області щодо утримання нарахованої ОСОБА_1 житлової субсидії за грудень 2018, січень - лютий 2019 в загальному розмірі - 5823,36 грн.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області (92400, Луганська область, смт Марківка, пров.Південний, 2, код ЄДРПОУ 03196966) виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) суми нарахованої та безпідставно утриманої житлової субсидії за грудень 2018, січень - лютий 2019 в загальному розмірі - 5823,36 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області (92400, Луганська область, смт Марківка, пров.Південний, 2, код ЄДРПОУ 03196966) до Державного бюджету України судовий збір у сумі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 коп).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцятиднів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 18 вересня 2020 року.
Суддя В.С. Шембелян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2020 |
Оприлюднено | 25.09.2020 |
Номер документу | 91687403 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
В.С. Шембелян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні