ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1602/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області третя особа, без самостійних вимог на стороні позивача Фермерське господарство "Урожай" про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області № 5862-СГ від 06.05.2020 року Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою ;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), розташованої на території Благодатненської сільської ради Скадовського району Херсонської області із земель державної власності, що перебувають у користуванні Фермерського господарства Урожай , кадастровий номер 6524784000:06:001:0002;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області подати до суду у встановлений строк, звіт про виконання судового рішення.
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області судові витрати.
В обґрунтування вимог позивачем зазначено, що 18.03.2020 року позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, для ведення фермерського господарства, розташованої на території Благодатненської сільської ради Скадовського району Херсонської області із земель державної власності, що перебувають у користуванні Фермерського господарства Урожай , кадастровий номер 6524784000:06:001:0002. На думку позивача, ним до заяви додано усі необхідні документи. Натомість ГУ Держгеокадастру у Херсонській області наказом №5862-СГ від 06.05.2020р. відмовило у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Позивач не погоджується з даною відмовою та вважає її незаконною.
23.06.2020 року ухвалою суду відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
31.07.2020 відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області позовні вимоги не визнає та просить відмовити в їх задоволенні в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначив, що позивачу відмовлено у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства, в межах Благодатненської сільської ради Скадовського району Херсонської області із земель державної власності, що перебувають у користуванні Фермерського господарства Урожай , кадастровий номер 6524784000:06:001:0002, наказом №5862-СГ від 06.05.2020 року у зв`язку із невідповідністю місця розташування земельної ділянки, зокрема ФГ Урожай засноване для здійснення підприємницької діяльності на іншій земельній ділянці та у заявника відсутнє право користування зазначеною земельною ділянкою.
27.07.2020 року від третьої особи надійшла заява із змісту якої вбачається, що проти задоволення позовних вимог не заперечує, крім того до заяви додано викопіювання з плану (схеми) земельної ділянки, на яку просить надати дозвіл на розробку проекту землеустрою позивач. Також 30.07.2020 року від третьої особи надійшли заперечення щодо обставин викладених у відзиві на позовну заяву та надано копію додаткової угоди від 25.12.2012 року про внесення змін до договору оренди землі.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено, що Фермерським господарством Урожай із Скадовською районною державною адміністрацією укладеного договір оренди землі від 17.02.2011 року земельної ділянки площею 56,8881 га, кадастровий номер 6524784000:06:001:0002, строком на 10 років із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства.
ОСОБА_1 є членом Фермерського господарства Урожай , про що свідчить Статут господарства в редакції затвердженій загальними зборами членів від 12.03.2020 року № 10 та зареєстрованого в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
18.03.2020 року на загальних зборах членів Фермерського господарства Урожай , оформлене протоколом № 11, прийнято рішення надати згоду членам фермерського господарства - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 на виділення безоплатно у порядку ст. 7, 12, 13 Закону України Про фермерське господарство у приватну власність із земель ФГ Урожай земельну ділянку у розмірі земельної частки (паю) по Благодатненській сільській раді Скадовського району.
20.03.2020 року головою ФГ Урожай оформлено та нотаріально посвідчено заяву про надання згоди на поділ земельної ділянки площею 56,8881 га,кадастровий номер 6524784000:06:001:0002, та згоду щодо припинення права користування в частині земельної ділянки, яка буде передаватися у власність громадянам: ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 у розмірі, що не перевищує середнього розміру земельної частки (паю) Благодатненської сільської ради Скадовського району Херсонської області.
18.03.2020 року ОСОБА_1 подав до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області заяву про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю) із земель державної власності, що перебувають у користуванні ФГ Урожай . До заяви додано: договір оренди землі від 17.02.2011 року укладеного з ФГ Урожай ; заяви голови ФГ Урожай на припинення права користування земельною ділянкою; статут ФГ Урожай ; протокол № 11 зборів членів ФГ Урожай від 18.03.2020 року; довідку ФГ Урожай про досвід роботи у сільському господарстві; паспорт та ідентифікаційний код; графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки; довідка податкової служби про відсутність заборгованості за ФГ Урожай зі сплати орендної плати.
06.05.2020 року Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області видано наказ №5862-СГ, яким відмовлено ОСОБА_1 у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Благодатненської сільської ради Скадовського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) , із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, на підставі ч.7 ст. 118 Земельного кодексу України, у зв`язку із невідповідністю місця розташування земельної ділянки вимогам Закону України Про фермерське господарство , зокрема ФГ Урожай засноване для здійснення підприємницької діяльності на іншій земельній ділянці та у заявника відсутнє право користування зазначеною земельною ділянкою.
Позивач зазначає, що вказаний наказ відповідача є протиправним, а тому звернувся до суду із даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне: згідно з ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується.
Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно із ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 18 ЗК України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Конкретні категорії земель визначені у частині першій статті 19 ЗК України, до яких, зокрема, належать землі сільськогосподарського призначення.
В силу положень п. "а" ч. 3 ст. 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються громадянам у власність та надаються у користування для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Крім того, частиною другою статті 31 ЗК України визначено, що громадяни-члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Отже, законом передбачено право громадян України на безоплатне набуття у власність земельних ділянок для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю) із земель державної власності сільськогосподарського призначення.
Згідно зі ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульований положеннями статті 118 ЗК України. Зокрема, частиною шостою цієї статті визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Як свідчить зміст поданого до суду відзиву, відмова відповідача у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою мотивована тим, що місце розташування земельної ділянки не відповідає вимогам ЗУ Про фермерське господарство , зокрема, ФГ Урожай засноване для здійснення підприємницької діяльності на іншій земельній ділянці та у заявника відсутнє право користування зазначеною земельною ділянкою.
Водночас суд наголошує, що вичерпний перелік випадків, за наявності яких може бути відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначено у частині сьомій статті 118 ЗК України, і підстави, якими керувався відповідач, відмовляючи позивачу, до них не належать.
Відтак, суд констатує про протиправність відмови відповідача, викладеної у формі наказу за №5862-СГ від 06.05.2020 року, у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Крім того, відповідно до ст. 12 Закону України Про фермерське господарство від 19 червня 2003 року № 937-IV (далі - Закон № 937-IV) землі фермерського господарства можуть складатися з: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам-членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Статтею 1 Закону № 937-IV вказано, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Згідно з частиною 1 статті 5, частиною 1 статті 7 Закону № 937-IV право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.
Фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою (стаття 8 Закону № 937-IV).
З комплексного аналізу вимог статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону № 937-IV можна зробити висновок, що після набуття права власності або користування земельною ділянкою фермерське господарство має бути зареєстроване у встановленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалася.
Так, в даній справі ОСОБА_1 , як фізична особа звернувся з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області.
ФГ Урожай створила ОСОБА_8 , що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань та якій надано в оренду земельну ділянку для ведення фермерського господарства .
Так, ОСОБА_8 , як голова фермерського господарства, якій була передана у оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, як власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства.
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що у відносинах постійного користування земельною ділянкою, наданою засновнику фермерського господарства, відбувається фактична зміна користувача і обов`язки землекористувача переходять до фермерського господарства з дня його державної реєстрації.
Згідно наданого до матеріалів справи Статуту ФГ Урожай ОСОБА_8 є головою фермерського господарства, якою надано нотаріально посвідчену згоду на припинення права постійного користування в частині земельної ділянки, яка буде передаватися у власність громадянам, зокрема ОСОБА_1 (заява зареєстрована в реєстрі за №188). Крім того, протоколом № 11 загальних зборів членів ФГ Урожай , ОСОБА_1 надано згоду про виділення безоплатно у порядку ст. 7, 12, 13 ЗУ Про фермерське господарство у приватну власність із земель ФГ Урожай земельну ділянку у розмірі земельної частки (паю) по Благодатненській сільській раді Скадовського району.
Позивач є членом фермерського господарства та звернувся до відповідача з клопотанням про передачу у власність частини земельної ділянки, яка на теперішній час використовуються ФГ Урожай на підставі договору оренди землі від 17.02.2011 року та додаткової угоди від 25.12.2012 року.
Та обставина, що ФГ Урожай було засноване для здійснення підприємницької діяльності на іншій земельній ділянці та у заявника відсутнє право користування зазначеною земельною ділянкою, не може бути підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою за заявою позивача, так як така обставина не передбачена ч.7 ст. 118 ЗК України.
У ході судового розгляду справи судом встановлено, що спірний наказ №5862-СГ від 06.05.2020 року не містить підстав, передбачених абзацом 1 частини 7 статті 118 ЗК України, для відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Відтак, цей наказ не відповідає принципам управлінської діяльності, закріпленим у частині 2 статті 2 КАС України, позаяк винесений відповідачем необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням відповідача та вимогам чинного законодавства, що призвело до порушення права позивача на отримання обґрунтованого та мотивованого рішення за його заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Отже, такий наказ є протиправним та підлягає скасуванню.
Крім того, суд наголошує, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.
Таким чином, позовні вимоги є законними та обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Оскільки заява позивача від 18.03.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою розглянута з порушенням норм Земельного кодексу України, суд вважає, що порушене право позивача на отримання обґрунтованого рішення за його заявою має бути відновлено шляхом зобов`язання відповідача повторно розглянути дану заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.
При цьому суд зазначає, що при прийнятті в подальшому відповідачем рішення, останній не вправі відмовляти позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з тих самих підстав, за яких судом визнані дії відповідача протиправними.
Позовна вимога, щодо встановлення судового контролю, шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення, на думку суду, не підлягає задоволенню, оскільки позивачем не надано обґрунтованих пояснень та відповідних документальних доказів того, що відповідач ухилятиметься від виконання рішення суду.
При цьому, суд звертає увагу на тому, що ч.2 ст. 14 КАС України визначено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір в розмірі 840,80 грн., який підлягає стягненню на користь позивача.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, 73036, м.Херсон, вул. Університетська, 136-а), третя особа, як не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ФГ Урожай (код ЄДРПОУ 31834909, Херсонська область, с.Малоолександрівка, вул. Горєлового, 49, 75740) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області № 5862-СГ від 06.05.2020 року Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою .
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, 73036, м.Херсон, вул. Університетська, 136-а) повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) від 18.03.2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), розташованої на території Благодатненської сільської ради Скадовського району Херсонської області із земель державної власності, що перебувають у користуванні Фермерського господарства Урожай , кадастровий номер 6524784000:06:001:0002.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, 73036, м.Херсон, вул. Університетська, 136-а) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок) грн.. 80 коп., шляхом безспірного списання.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Д.К. Василяка
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2020 |
Оприлюднено | 23.09.2020 |
Номер документу | 91688785 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні