ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
24 вересня 2020 року м. Ужгород№ 260/1930/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Іванчулинця Д.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Заступника керівника Хустської місцевої прокуратури (вул. 900-річчя Хуста, 16, м. Хуст, Закарпатська область, 90400) до Луківської сільської ради (вул. Набережна, 13, с. Луково, Іршавський район, Закарпатська область, 90156, ЄДРПОУ 25439079), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Луківський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області (вул. Набережна, 27, с. Луково, Іршавський район, Закарпатська область, 90156, ЄДРПОУ 34782801) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Хустської місцевої прокуратури (далі - позивач) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Луківської сільської ради (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Луківський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області (далі - третя особа), в якому просить: 1) визнати бездіяльність Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку с. Луково, вул. Набережна, 27, Іршавського району, Закарпатської області, протиправною; 2) зобов`язати Луківську сільську раду Іршавського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,3 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад (ясла-садок_ загального розвитку с. Луково, вул. Набережна, 27, Іршавського району Закарпатської області.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 червня 2020 року відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов - п`ятнадцять днів з дня вручення йому копії даної ухвали суду та роз`яснено сторонам, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач відзив на позовну заяву не подав. Судом вжито достатніх заходів щодо належного повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі та надано достатній строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
До суду надійшла заява третьої особи, в якій зазначає, що позовні вимоги підтримує та просить суд позов задовольнити.
Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Хустською місцевою прокуратурою у межах наданого, згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , права витребувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів місцевого самоврядування та комунальних установ, вивчено інформацію Луківської сільської ради від 22.04.2020 р. № 05-04/173 в якій зазначено, що за ДНЗ села Луково, вул. Набережна, 27 закріплено 0,30 га землі. Виконачим комітетом Луківської сільської ради вишукуються кошти для виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку ДНЗ с. Луково.
Відповідно до листа Луківського дошкільного навчального закладу від 22 квітня 2020 року № 4 у дошкільного навчального закладу за адресою: с. Луково, вул. Набережна, 27 правовстановлюючих документів не земельну ділянку не має. Рішення Луківської сільської ради про виготовлення документації на землю, що під Луківським ДНЗ не виносилися.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій, Луківський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку зареєстрований як юридична особа за адресою: Закарпатська область, Іршавський район, с. Луково, Набережна, буд. 27, організаційно-правова форма - комунальна організація (установа, заклад).
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до п.п. 1 п. "а" ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Луківський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області є комунальною організацією (установою, закладом), засновником якого є Луківська сільська рада Іршавського району Закарпатської області.
У відповідності до п. 1.3 розділу 1 Статуту Луківського дошкільного навчального закладу засновник вказаного ДНЗ - Луківська сільська рада Іршавського району Закарпатської області.
Відповідно до п. 1.7 розділу 1 Статуту Луківського дошкільного навчального закладу головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.
Згідно з п. 1. 8 розділу 1 Статуту Луківського дошкільного навчального закладу діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти; збереження та зміцнення фізичного і психічного здоров`я дітей; формування їх особистості, розвиток творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.
Відповідно до п. 8.1 розділу 8 Статуту Луківського дошкільного навчального закладу управління дошкільним навчальним закладом здійснює уповноважений орган Управління освітою з дотриманням чинного законодавства.
У відповідності до п. 8.2 розділу 8 Статуту Луківського дошкільного навчального закладу безпосереднє керівництво роботою дошкільного закладу здійснює його завідувач, який призначається і звільняється з посади уповноваженим органом управління освітою з дотриманням чинного законодавства.
Згідно з п. 9.1 Статуту Луківського дошкільного навчального закладу відповідно до наказу відділу освіти Іршавської райдержадміністрації від 20.01.2016 року № 36 Луківському дошкільному навчальному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивний та ігрові майданчики.
Відповідно до п. 10.1 розділу 10 Статуту Луківського дошкільного навчального закладу джерелами фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; бюджету Іршавського району, у розмірі, передбаченому нормативами фінансування; батьків або осіб, що їх замінюють; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб.
Відповідно до ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту" матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Частиною 3 статті 22 Закону України "Про освіту" передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.
З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Луківський ДНЗ має перебувати у нього на праві постійного користування.
За приписами статей 124, 125, 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Луківський ДНЗ не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника Луківського ДНЗ - Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області.
Відповідно ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 ЗК України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений статтею 123 ЗК України.
Відповідно до вимог статті 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Згідно з приписами статті 126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Статтею 3 частинами 1, 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Проте, в порушення вказаних норм законодавства Луківською сільською радою до тепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Луківським ДНЗ не оформлені.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 5 Закону України "Про освіту" державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
У відповідності до ч. 3 ст. 66 Закону України "Про освіту" сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону України "Про дошкільну освіту" органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти.
Отже, Луківська сільська рада, являючись суб`єктом, який здійснює управління Луківським ДНЗ, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, допускаючи протиправну бездіяльність.
Крім того, Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України 24.03.2016 № 234, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за № 563/28693, визначено певні вимоги до облаштування дошкільного закладу.
Так, пунктом 2 розділу І Санітарного регламенту визначено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.
Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.
У відповідності до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
Позивачем доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 5, 19, 77, 78, 162, 243, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позовну заяву Заступника керівника Хустської місцевої прокуратури (вул. 900-річчя Хуста, 16, м. Хуст, Закарпатська область, 90400) до Луківської сільської ради (вул. Набережна, 13, с. Луково, Іршавський район, Закарпатська область, 90156, ЄДРПОУ 25439079), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Луківський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області (вул. Набережна, 27, с. Луково, Іршавський район, Закарпатська область, 90156, ЄДРПОУ 34782801) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Луківський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області.
3. Зобов`язати Луківську сільську раду Іршавського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,3 га, на якій знаходиться Луківський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) загального розвитку Луківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені пп. 15.5 п. 15 Розділу VII КАС України).
СуддяД.В. Іванчулинець
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2020 |
Оприлюднено | 25.09.2020 |
Номер документу | 91748792 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні