КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 вересня 2020 року № 320/3299/20
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у м. Києві у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рекламна агенція "РЕНОД" до Броварської міської ради Київської області про визнання протиправною та скасування вимоги,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Рекламна агенція "РЕНОД" з позовом до Броварської міської ради Київської області, в якому просить визнати протиправним та скасувати пункт 10 рішення Броварської міської ради Київської області від 13.02.2020 №1804-70-07 в частині встановлення умов щодо сплати збитків за використання земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю Рекламна агенція РЕНОД .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, при наданні ТОВ "Рекламна агенція "РЕНОД" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування, протиправно встановив умови такого надання, зокрема, поставив у залежність надання дозволу від сплати позивачем збитків за використання земельної ділянки. Стверджено, що орган місцевого самоврядування за результатами розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою зобов'язаний прийняти рішення щодо надання дозволу, або ж щодо відмови у наданні дозволу, при цьому, законодавством не передбачено можливості встановлення громадянам та юридичним особам будь-яких умов його надання.
Відповідач позов не визнав, надав до суду письмовий відзив та зазначив, що у зв'язку із несвоєчасним оформленням ТОВ "Рекламна агенція "РЕНОД" права користування земельною ділянкою, на якій розташований об'єкт незавершеного будівництва, що належить позивачу, Броварській міській раді спричинено збитки, оскільки остання була позбавлена можливості отримувати дохід у виді орендної плати за землю. Пояснено, що робочою групою було проведено обстеження земельної ділянки, а також проведено засідання комісії по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам, та визначено суму збитків у розмірі 1 085 482,06 грн.
На переконання відповідача, вказані обставини свідчать про правомірність пункту 10 рішення Броварської міської ради Київської області від 13.02.2020 №1804-70-07 у частині встановлення умов щодо сплати збитків за використання земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю Рекламна агенція РЕНОД .
Ухвалою суду від 16.04.2020 відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Як убачається з матеріалів справи, 19.11.2019 до Броварської міської ради Київської області звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Рекламна агенція РЕНОД з заявою про надання в оренду земельної ділянки, площею 0,3291 га на якій розташований адміністративно-побутовий корпус за адресою: м. Бровари, бульвар Незалежності,30/2, промвузол.
До заяви, окрім інших документів, додано договір купівлі продажу об'єкту незавершеного будівництва на спірній земельній ділянці від 2008 року та витяг з державного реєстру правочинів. Вказані документи підтверджують, що починаючи з 2008 року позивач користувався майном на земельній ділянці за адресою: м. Бровари, бульвар Незалежності, 30/2 , промвузол (а.с. 6-7).
У подальшому, пунктом 10 рішення Броварської міської ради Київської області від 13.02.2020 за №1804-70-07 надано дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю Рекламна агенція Ренод на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди для обслуговування майна, що являється власністю, орієнтовною площею 0,3291 га для обслуговування адміністративно-побутового комплексу по бульв. Незалежності, 30/2 (а.с. 8).
Судом встановлено, що цим же пунктом відповідачем встановлено умову надання вказаного дозволу, а саме - сплата ТОВ Рекламна агенція Ренод збитків за використання земельної ділянки.
Позивач вважає, що прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування з одночасним встановленням умови сплати збитків для його надання, не базується на вимогах чинного законодавства, що стало підставою для звернення до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, які виникли між сторонами спору, суд зазначає наступне.
Згідно із положенням абзацу першого частини першої, частини другої, абзаців першого, другого частини третьої статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
Буквальний зміст наведених норм права свідчить, що у разі подання особою заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, відповідний орган зобов`язаний прийняти рішення по суті такої заяви, а саме або надати такий дозвіл, або аргументовано відмовити у його наданні. Між тим, у відповідності до вимог чинного законодавства, надання вказаного дозволу ставиться у залежність виключно від належного оформлення клопотання, та від відповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів.
Судовим розглядом справи встановлено, що за результатами розгляду заяви ТОВ Рекламна агенція РЕНОД відповідач прийняв рішення, яким надав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У той же час, Броварська міська рада у своєму рішенні вказала, що дозвіл надається за умови сплати збитків за використання земельної ділянки.
Стверджуючи про правомірність прийняття спірного рішення, відповідач посилається на обставину наявності спричинених йому збитків, нанесених ТОВ Рекламна агенція РЕНОД .
Однак, суд зазначає, що не погоджується із такими доводами відповідача, пояснюючи це наступним.
Відповідно до частини 3 статті 157 Земельного кодексу України порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року №284 (далі - Порядок №284), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
За приписами п. 2 Порядку №284 розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій, а у разі вилучення (викупу) земельних ділянок - після прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок в межах їх повноважень у період до державної реєстрації підприємством, установою, організацією або громадянином речового права на земельну ділянку у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Отже, у разі наявності спричинених збитків власникам землі та землекористувачам, визначення їх розміру та відшкодування здійснюється на підставі закріпленої законодавством окремої процедури.
Суд наголошує, що Броварська міська рада безпідставно та не обґрунтовано поєднала правовідносини щодо надання земельної ділянки комунальної власності у користування та правовідносини щодо відшкодування збитків. Повноваження органу місцевого самоврядування та його компетенція щодо розгляду клопотань про надання дозволу на розробку землеустрою чітко визначена та окреслена главою 19 розділу IV Земельного кодексу України, тому останній не наділений правом самостійно та на власний розсуд визначати умови надання особам відповідного дозволу.
Позаяк, факт наявності акту щодо визначення збитків власнику землі від 09.06.2020 свідчить лише про обчислення розміру збитків, які, на думку відповідача, завдані йому позивачем. Разом з цим, такі збитки відшкодовуються або у добровільному порядку, або шляхом звернення до суду із відповідним позовом, однак обставини їх відшкодування не можуть слугувати умовою для реалізації права позивача на набуття права на землю.
За таких обставин, суд вважає, що пункт 10 рішення Броварської міської ради Київської області від 13.02.2020 №1804-70-07 в частині встановлення умов щодо сплати збитків за використання земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю Рекламна агенція РЕНОД , не відповідає вимогам законодавства.
Разом з цим, суд сприймає необґрунтованою позицію відповідача з приводу приналежності правових відносин у рамках даної справи до приватноправових, оскільки предметом дослідження справи, є правомірність дій суб'єкта владних повноважень - Броварською міською радою при прийнятті свого акту - пункту 10 рішення Броварської міської ради Київської області від 13.02.2020 №1804-70-07.
Як встановлено частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Під час розгляду справи відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надали до суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довів правомірності своїх рішень.
У підсумку, з урахування вищезазначеного у сукупності, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідачів, а відтак позовні вимоги вважає такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 2102,00 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи квитанцією від 19.03.2020 (а.с. 5).
Отже, понесені позивачем судові витрати у виді сплаченого судового збору підлягають присудженню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати пункт 10 рішення Броварської міської ради Київської області від 13.02.2020 №1804-70-07 у частині встановлення умов щодо сплати збитків за використання земельної ділянки Товариством з обмеженою відповідальністю Рекламна агенція РЕНОД .
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Рекламна агенція РЕНОД (код ЄДРПОУ 34715067) за рахунок Броварської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 23676375) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2020 |
Оприлюднено | 24.09.2020 |
Номер документу | 91748945 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні