Рішення
від 24.09.2020 по справі 440/3852/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3852/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

21 липня 2020 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення двадцятої сесії сьомого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020, яким вирішено виставити на земельні торги у формі аукціону лот №1 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3658 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення двадцятої сесії сьомого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020, яким вирішено виставити на земельні торги у формі аукціону лот №1 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3658 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, розташованої за межами населених пунктів на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області є незаконним та таким, що суттєво порушує права позивача, як спадкоємця вказаної земельної ділянки.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 липня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено проводити за правилами спрощеного позовного провадження із призначенням судового засідання на 26.08.2020, витребувано докази від відповідача.

13 серпня 2020 року судом отримано відзив на позов, у якому відповідач заперечував проти позовних вимог з тих мотивів, що у своєму позові ОСОБА_1 не зазначено, яким чином рішення двадцятої сесії сьомого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 року, порушує інтереси позивача, якщо останній у позові стверджує, що ця земельна ділянка ОСОБА_2 , після смерті якої ОСОБА_1 намагається оформити спадщину, померлій не належала та право власності на неї вона не отримувала. До матеріалів позовної заяви позивачем надано копію сертифіката на земельну частку (пай), розміром 4,7 га в умовних кадастрових гектарах, а це свідчить про те, що за життя ОСОБА_3 не обміняла його на державний акт на право власності на земельну частку (пай), тобто межі земельної ділянки в натурі не встановлювались. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

У зв`язку з перебуванням судді Алєксєєвої Н.Ю. у відпустці з 17.08.2020 по 28.08.2020, розгляд справи відкладено на 31.08.2020.

Ухвалою суду від 31.08.2020 витребувано від Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області докази.

Протокольною ухвалою від 14.09.2020 відкладено розгляд справи на 23.09.2020 у зв`язку з неявкою представника відповідача в судове засідання.

Позивач в судове засідання не з`явився, надіслав до суду заяву про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю явки в судове засідання адвоката через відрядження. При цьому доказів такого відрядження суду не надано, як не надано доказів поважності причин неявки позивача в судове засідання.

Представник відповідача у судове засідання також не з`явився, надіслав до суду заяву про розгляд справи без його участі.

Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що рішенням двадцятої сесії сьомого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону (аукціон)" вирішено виставити на земельні торги у формі аукціону лот №1 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3658 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Не погоджуючись із вказаним рішенням Терешківської сільської ради, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтями 13, 14 Конституції України встановлено, що земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується.

Відповідно до ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до частини першої статті 134 Земельного кодексу України ("Обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах)") земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно з приписами частини другої статті 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу; надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.

У відповідності до частини третьої статті 134 Земельного кодексу України, земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Частинами першою, другою статті 135 Земельного кодексу України ("Земельні торги") передбачено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно з частиною третьою статті 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Відповідно до частини четвертої статті 135 Земельного кодексу України проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.

Згідно з частиною першою статті 136 Земельного кодексу України ("Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах") організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Відповідно до частини другої статті 136 Земельного кодексу України добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Згідно з частиною четвертою статті 136 Земельного кодексу України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Проаналізувавши викладене, суд приходить до висновку, що Терешківська сільська рада як власник земельної ділянки, розташованої на території сільської ради з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 5324083900:00:034:0026 - площею 4,3658 га є організатором земельних торгів та, відповідно, до вимог чинного законодавства наділена повноваженнями визначати перелік земельних ділянок державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.

Слід вказати, що матеріали справи доказів наявності обмежень та заборон, установлених частинами 2 та 3 статті 134 Земельного кодексу України, щодо вищевказаної земельної ділянки не містять.

Єдиним аргументом позивача, яким він обґрунтовував свої твердження про незаконність оскаржуваного рішення сільської ради, стало те, що дане рішення порушує його права, як спадкоємця вказаної земельної ділянки.

Матеріалами справи підтверджено, що рішенням Полтавського районного суду Полтавської області від 05 березня 2019 у справі №545/195/19, визнано відумерлою спадщину, а саме: земельну ділянку (пай), кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, площею 4,37 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області, що належала померлій ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 , яка проживала та була зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 . Передано земельну ділянку (пай), кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, площею 4,37 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на збірному кадастровому плані за № НОМЕР_1 , яка розташована на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області, як відумерлу спадщину, до комунальної власності виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Рішенням Полтавського районного суду Полтавської області від 25 вересня 2019 року у справі №545/1346/19 встановлено факт постійного проживання ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) на час відкриття спадщини зі спадкодавцем - ОСОБА_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 . Припинено право власності територіальної громади Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на відумерлу спадщину - земельну ділянку площею 4,37 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на збірному кадастровому плані за № НОМЕР_1 , яка розташована на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області. Передано в натурі ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ), земельну ділянку площею 4,37 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на збірному кадастровому плані за № НОМЕР_1 , яка розташована на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області. Визнано за ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ), право власності на земельну ділянку площею 4,37 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на збірному кадастровому плані за № НОМЕР_1 , яка розташована на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області, в порядку спадкування після померлої ОСОБА_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Постановою Полтавського апеляційного суду від 21 листопада 2019 року у справі №545/1346/19 рішення Полтавського районного суду Полтавської області від 25 вересня 2019 року в частині встановлення факту постійного проживання ОСОБА_1 на час відкриття спадщини зі спадкодавцем - ОСОБА_3 ; припинення права власності територіальної громади Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на відумерлу спадщину - земельну ділянку площею 4,37 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на збірному кадастровому плані за № НОМЕР_1 , яка розташована на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області, передання в натурі ОСОБА_1 вказаної земельної та визнання за ОСОБА_1 права власності на вказану земельну ділянку, - скасовано.

Ухвалено в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, треті особи: Полтавська районна державна нотаріальна контора, Хорольська державна нотаріальна контора, про встановлення факту постійного проживання зі спадкодавцем на час відкриття спадщини, припинення права власності територіальної громади на земельну ділянку, передання її в натурі та визнання права власності на земельну ділянку в порядку спадкування, - відмовлено. В іншій частині рішення місцевого суду залишено без змін.

Ухвалою Полтавського апеляційного суду від 15 липня 2020 року у справі №545/195/19 зупинено провадження у цивільній справі за заявою виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району та області про визнання спадщини померлої ОСОБА_3 відумерлою за апеляційною скаргою ОСОБА_1 до розгляду Верховним Судом справи № 545/1346/19 за позовом ОСОБА_1 до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Полтавська районна державна нотаріальна контора, Хорольська державна нотаріальна контора, про встановлення факту постійного проживання зі спадкодавцем на час відкриття спадщини, припинення права власності територіальної громади на земельну ділянку та визнання права власності на земельну ділянку в порядку спадкування.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 14.06.2019 №170549645, рішенням державного реєстратора виконавчого комітету Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.06.2019 №47362868, на підставі рішення Полтавського районного суду Полтавської області від 05.03.2019, ухвали Полтавського районного суду Полтавської області від 18.04.2019, зареєстровано за територіальною громадою в особі Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області право комунальної власності на земельну ділянку площею 4,37 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Жодних доказів щодо визнання права власності та державної реєстрації права власності цієї земельної ділянки за ОСОБА_1 до суду не надано.

Як встановлено судом та не спростовується матеріалами справи, на момент прийняття рішення від 20.05.2020, спірна земельна ділянка перебувала у комунальній формі власності у територіальної громади в особі Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що в силу приписів Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Земельного кодексу України саме відповідач наділений виключною компетенцією щодо передачі земельних ділянок територіальних громад у власність чи користування громадян та юридичних осіб. Вирішення питань про передачу земель територіальної громади у власність чи користування є виключним правом селищної ради як суб`єкта права власності на землю. Відтак, саме відповідач, відповідно до покладених на нього завдань, розпоряджається землями комунальної власності в порядку, визначеному чинним законодавством.

У частині першій статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 вказаної статті Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України).

Абзацом першим частини першої статті 128 Земельного кодексу України передбачено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

20.05.2020 Терешківською сільською радою Полтавського району Полтавської області прийнято рішення "Про проведення земельних торгів у формі аукціону (аукціон)", яким виставлено на земельні торги у формі аукціону лот №1 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3658 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Терешківської (колишньої Микільської) сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Виходячи з критеріїв правомірності рішення суб`єктів владних повноважень, визначених наведеною вище нормою, суд не знаходить ознак неправомірності оскаржуваного рішення сесії від 20.05.2020 року Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Це рішення прийнято у відповідності до повноважень, наданих сільській раді як Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , так і Земельним кодексом України.

Твердження про порушення права позивача суд не може вважати обґрунтованим. Жодних прав у позивача, як на момент винесення спірного рішення, так і на момент розгляду справи, на вказану земельну ділянку не виникло.

Інших доводів на користь тверджень про неправомірність прийнятого рішення позивач не навів.

Частиною першою статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Відповідачем належними та допустимими доказами доведено правомірність прийняття рішення щодо виставлення права оренди на земельну ділянку площею 4,3658 га, кадастровий номер 5324083900:00:034:0026 на земельні торги у формі аукціону лот №1.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України прийшов до висновку, що заявлені позивачем позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (с. Ялосовецьке, Хорольський район, Полтавська область, 37862, рнокпп НОМЕР_2 ) до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Шевченка, 7-А, с. Терешки, Полтавський район, Полтавська область, 38762, код ЄДРПОУ 21044349) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2020
Оприлюднено25.09.2020
Номер документу91749628
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/3852/20

Рішення від 24.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 22.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні