Постанова
від 21.09.2020 по справі 640/11345/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/11345/19 Суддя (судді) першої інстанції: Васильченко І.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Коротких А.Ю.,

суддів: Сорочка Є.О.,

Чаку Є.В.,

при секретарі Григорук В.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 червня 2020 року у справі за адміністративним позовом приватного акціонерного товариства "СВС-Дніпро" до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

Приватне акціонерне товариства "СВС-Дніпро" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 червня 2020 року позов задоволено частково.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити повністю. Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми процесуального права.

17 вересня 2020 року на адресу Шостого апеляційного адміністративного суду від приватного акціонерного товариства "СВС-Дніпро" надійшов відзив, в якому позивач просить залишити апеляційну скаргу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 червня 2020 року без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Заслухавши учасників справи, суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що між позивачем та ПрАТ "ПІВДЕНЬТЕПЛОЕНЕРГОМОНТАЖ" укладено договір купівлі-продажу від 23.04.2018 року, відповідно до якого позивач набув у власність Лабораторний корпус літ. "О" загальною площею 795,2 кв.м., який розташований за адресою: м. Київ, вул. Промислова, 4.

Зазначене майно розташоване на земельній ділянці площею 0,2607 га, кадастровий номер 8000000000:90:115:0001, яка перебуває у комунальній власності та в користуванні ПрАТ "ПІВДЕНЬТЕПЛОЕНЕРГОМОНТАЖ" на підставі договору оренди земельної ділянки, укладеного 17.08.2000 року між Київською міською радою та ВАТ "ПІВДЕНЬТЕПЛОЕНЕРГОМОНТАЖ", посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Щербаковим В.З., та зареєстрованого в реєстрі за № 2772. Термін дії договору - 49 років.

14.06.2018 року приватним нотаріусом Ірпінського міського нотаріального округу Київської області Луб`яніченко А.В. нотаріально посвідчено заяву ПрАТ "ПІВДЕНЬТЕПЛОЕНЕРГОМОНТАЖ" про припинення права користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: м. Київ, вул. Промислова, 4, площею 0,2607 га, кадастровий номер 8000000000:90:115:0001.

21.06.2018 року позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг із заявою до Київської міської ради щодо передачі в оренду земельної ділянки, розташованою за адресою: м. Київ, вул. Промислова, 4, площею 0,2607 га, кадастровий номер 8000000000:90:115:0001.

До вказаної заяви позивачем додано наступні документи: договір купівлі-продажу; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 121659017; акт приймання-передачі нерухомого майна від 23.04.2018 року; видаткову накладну від 23.08.2018 року № 1-00000197; нотаріально посвідчену згоду ПрАТ "ПІВДЕНЬТЕПЛОЕНЕРГОМОНТАЖ" про припинення права користування земельною ділянкою; належним чином засвідчену копію статуту ПрАТ "СВС-Дніпро"; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-000141722018 від 21.06.2018 року; довіреність.

Листом від 11.09.2018 рокуа № 057026-19380 відповідач повідомив заявника про сформовану кадастрову справу № А-25440 та зазначив, що підготовлений проект рішення Київської міської ради "Про передачу ПрАТ "СВС-Дніпро" земельної ділянки для обслуговування та експлуатації комплексу будівель і споруд будівельно-монтажної бази" на вул. Промисловій, 4 у Голосіївському районі м. Києва знаходиться на погодженні в Департаменті земельних ресурсів, який після погодження буде переданий до Київської міської ради.

12.10.2018 року позивач звернувся до відповідача із листом № С/18-118, яким просив повідомити ПрАТ "СВС-Дніпро" про стадію розгляду кадастрової справи № А-25440, на що відповідач листом від 02.11.2018 року № 0570200-23414 повторно повідомив про те, що проект рішення Київської міської ради "Про передачу ПрАТ "СВС-Дніпро" земельної ділянки для обслуговування та експлуатації комплексу будівель і споруд будівельно-монтажної бази" на вул. Промисловій, 4 у Голосіївському районі м. Києва знаходиться на погодженні в Департаменті земельних ресурсів, який після погодження буде переданий до Київської міської ради.

28.11.2018 року позивачем отримано лист № ВСН-0718, в якому зазначено, що за результатами розгляду заяви та доданих до неї документів, Департамент земельних ресурсів повернеться до опрацювання порушеного питання після усунення наступних зауважень: - додати копії матеріалів технічної інвентаризації об`єкту (ів) нерухомого майна, засвідченого печаткою та підписом керівника зацікавленої особи: - документально підтвердити, що земельна ділянка використовується в межах, визначених попереднім правовстановлюючим документом на неї; - документально обґрунтувати наявність або відсутність червоних ліній на неї.

21.12.2018 року позивачем подано до Центру надання адміністративних послуг запитувані документи.

Однак, листом від 09.01.2019 року № ВСН-0980 заяву повернуто до позивача на доопрацювання, яким зазначено про необхідність подання інформації щодо функціонального призначення будівлі на даний час, враховуючи, що вид користування земельної ділянки "для обслуговування та експлуатації комплексу будівель і споруд будівельно-монтажної бази".

Листом від 30.01.2019 року № С/19-27 позивачем надано вичерпну відповідь щодо функціонального призначення будівлі.

Відповідач, згідно з даними листа від 11.02.2019 року № ВСН-1298, вкотре повернув заяву позивача на доопрацювання, яким зазначив, що оскільки на земельній ділянці розташована будівля лабораторного корпусу, вид використання земельної ділянки потребує уточнення та вказав, що у витягу з Державного земельного кадастру відсутні обмеження у використанні земельної ділянки.

21.03.2019 року позивач вчетверте звернувся до Київської міської ради із заявою № 50059-003771746-031-03 про видачу рішення про передачу земельної ділянки в оренду, проте листом від 26.03.2019 року № ВСН-1687 відповідачем вкотре повернуто заяву позивача на доопрацювання.

08.04.2019 року позивач вп`яте звернувся до Київської міської ради із заявою № 50375-003827127-031-03 про видачу рішення про передачу земельної ділянки в оренд.

Листом від 12.04.2019 року № ВСН - 1881 відповідач повідомив позивача, що за результатами розгляду вказаної заяви та доданих до неї матеріалів, враховуючи державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, надання земельної ділянки є можливим за дотримання вимог Земельного кодексу України та умови належності заявнику всього розташованого на земельній ділянці майна (за наявності), відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації, використання земельної ділянки у відповідності до встановлених в натурі (на місцевості) меж, без зміни цільового призначення земельної ділянки.

Листом від 11.06.2019 року № 0570202/1-11138 відповідач повернув позивачу документи для опрацювання та приведення їх у відповідність до чинного законодавства.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до положень частин 1 і 2 статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Отже, при застосуванні положень статті 120 Земельного кодексу України у поєднанні з нормою статті 125 Земельного кодексу України слід виходити із того, що у випадку переходу права власності, користування чи оренди на об`єкт нерухомості у встановленому законом порядку, право власності, користування чи оренди на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно з виникненням права власності на зведені на земельній ділянці об`єкти. Це правило стосується й випадків, коли право на земельну ділянку не було зареєстровано одночасно з правом на нерухомість, однак земельна ділянка раніше набула ознак об`єкта права власності.

Таким чином, за загальним правилом, закріпленим у статті 120 Земельного кодексу України, особа, яка набула право власності на будівлю чи споруду, стає власником чи користувачем земельної ділянки на тих самих умовах, на яких вона належала попередньому власнику чи перебувала у його користуванні.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 21.03.2018 року у справі №686/9580/16-ц та постанові від 14.03.2018 року у справі №359/2801/5-ц.

Судом першої інстанції встановлено, що ПрАТ "СВС-ДНІПРО" на праві приватної власності належить нерухоме майна, а саме: Лабораторний корпус літ. "О" загальною площею 795,2 кв.м., який розташований за адресою: м. Київ, вул. Промислова, 4, що підтверджується договором купівлі-продажу від 23.04.2018 р. та копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 1 статті 124 Земельного Кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення, здійснюється без складення документації із землеустрою.

Відповідно до підпункту 3.9 розділу 3 Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 20.04.2017 року №241/2463 (далі - Порядок №241/2463), після державної реєстрації земельної ділянки (внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру про документацію із землеустрою) зацікавлена особа з метою прийняття Київською міською радою відповідного рішення щодо розпорядження земельною ділянкою звертається в установленому порядку до центру надання адміністративних послуг з заявою на отримання адміністративної послуги.

Як вже зазначалось, позивач, з метою отримання у користування ділянки за адресою: м. Київ, вул. Промислова, 4 неодноразово звертався до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із відповідними заявами, та документами, перелік яких визначений Порядком №241/2463.

Однак, листами Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) документи позивача, додані до заяви, повертались останньому на доопрацювання.

Проаналізувавши листи Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та зазначені у ньому обставини, які слугували підставою для повернення документів позивачеві, колегія суддів зазначає наступне.

Порядок №241/2463 не містить вимог стосовно того, що заявник, який виявив бажання отримати в оренду земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право комунальної власності на яку зареєстровано у встановленому порядку, без зміни її меж та цільового призначення, повинен окрім визначених підпунктом 3.10.3 Порядку документів надати також інформацію щодо реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

Натомість, як вбачається з матеріалів справи та не спростовано відповідачем, позивачем було надано адміністратору центру надання адміністративних послуг всі необхідні документи, що також підтверджується копіями описів документів.

Статтею 9 Земельного Кодексу України визначено, що до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на їх території належить, зокрема: розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до підпункту 1.1 Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 року №182/342, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно з законодавством забезпечує виконання повноважень Київської міської ради та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сфері земельних відносин, є підзвітним та підконтрольній Київській міській раді та виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації), безпосередньо підпорядковується Київському міському голові, а з питань управління землями державної власності, розпорядження якими здійснює виконавчу орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) - виконавчому орган Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації).

Згідно з пунктом 3.11 вказаного Положення Департамент розробляє в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради, готує та подає розпорядження Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої висновки з питань, зокрема, розпорядження землями в межах міста Києва, надання земельних ділянок в користування, вилучення земельних ділянок.

Відповідно до підпунктів 3.13 - 3.17 Порядку 241/2463 у разі невідповідності заяви про отримання адміністративної послуги та складу доданих до неї документів вимогам цього Порядку заява не приймається.

Адміністратор центру надання адміністративних послуг у день реєстрації заяви на отримання адміністративної послуги або протягом наступного робочого дня передає заяву з доданими до неї документами до приймальні Київради з земельних питань.

Підготовка висновку щодо надання в установленому законом порядку земельної ділянки, внесення відповідної інформації до міського земельного кадастру, підготовка проекту рішення Київської міської ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову у передачі (наданні) земельної ділянки в користування (у власність) у разі наявності підстав для відмови у наданні (передачі) земельної ділянки в користування (у власність) здійснюється у десятиденний термін. Внесення відповідної інформації до міського земельного кадастру здійснюється безпосередньо Департаментом земельних ресурсів на безоплатній основі.

За результатами розгляду заяви на отримання адміністративної послуги Київська міська рада приймає відповідне рішення щодо розпорядження земельною ділянкою в порядку, встановленому Регламентом Київської міської ради.

Суд звертає увагу на те, що адміністратором центру надання адміністративних послуг заява та документи, подані позивачем були прийняті без зауважень, про що свідчить опис документів, копія якого наявні в матеріалах справи.

З наведених вище приписів законодавства вбачається, що відповідач за результатами розгляду заяви позивача про надання у користування (оренду) земельної ділянки мав прийняти відповідне рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову у передачі (наданні) земельної ділянки в користування (у власність), натомість відповідачем було прийнято рішення про повернення документів позивачеві, що суперечить приписам Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві.

Вказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що полягає у непідгтовці проекту рішення Київської міської ради про передачу в оренду позивачу земельної ділянки по вул. Промисловій, 4 у Голосіївському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:90:115:0001.

Враховуючи встановлену протиправну бездіяльність відповідача, суд першої інстанції вірно встановив, що належним способом захисту та відновлення порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача розглянути заяву від 08.04.2019 року про підготовку проекту рішення Київської міської ради про передачу в оренду позивачу земельної ділянки по вул. Промисловій, 4 у Голосіївському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:90:115:0001.

З урахуванням викладеного, належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, в даному випадку є саме зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача із прийняттям відповідного владного рішення.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 16 травня 2019 року у справі №817/252/18 (адміністративне провадження №К/9901/235/19).

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 червня 2020 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтями 329, 331 КАС України.

Головуючий суддя: Коротких А.Ю.

Судді: Сорочко Є.О.

Чаку Є.В.

Повний текст виготовлено 23 вересня 2020 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2020
Оприлюднено28.09.2020
Номер документу91774752
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/11345/19

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 21.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Постанова від 21.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Рішення від 30.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні