Рішення
від 25.09.2020 по справі 200/6554/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2020 р. Справа№200/6554/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голуб В.А., розглянувши у приміщенні Донецького окружного адміністративного суду в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що 26.06.2020 року він звернувся на ім`я відповідача із запитом щодо розміру заробітної плати Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича та його колективу за період з грудня 2019 року до дня звернення та просив надати відповідні підтверджуючі документи з цього приводу. В отриманому позивачем листі на запит йому було відмовлено у наданні витребуваної позивачем інформації. За змістом позову відмова у наданні інформації, що вимагалася позивачем суперечить положенням ст. 14 та 20 Закону України Про доступ до публічної інформації та є підставою для звернення до суду із позовом про оскарження бездіяльності розпорядника такої інформації.

Відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, підстави незгоди визначив в наданому до суду відзиві на позов. За змістом відзиву вбачається, що з наданого позивачем запиту було не зрозуміло, що запитувані позивачем дані лікарня повинна надіслати особисто поштою. Крім того відповідач зауважив, що надання такої інформації потребує значного часу, що унеможливлює її надання протягом 5 днів. Щодо заробітної плати співробітників адміністрації, то вона публікується в електронному вигляді на сайті та є загальнодоступною. Водночас, надання інформації щодо щомісячних виплат членів колективу порушує їх права та потребує їх згоди на надання інформації. З огляду на наведене, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Донецький окружний адміністративний суд ухвалою від 15.07.2020 залишив без руху позовну заяву ОСОБА_1 та надав двадцять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання до суду виправленої позовної заяви та її копій відповідно до кількості учасників справи із зазначенням правильного ім`я позивача, а також із визначенням учасника справи - відповідача.

Ухвалою від 29.07.2020 Донецький окружний адміністративний суд відкрив провадження по справі, справу призначив до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Відповідно до статті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.3).

Відповідач - Саранов Віктор Федорович є керівником Комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня (код ЄДРПОУ 01989763), про що свідчать відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, який є у вільному доступі в мережі Інтернет.

26.06.2020 позивачем складено на ім`я Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича запит на отримання публічної інформації, в якому позивач просив надати інформацію щодо розміру заробітної плати (із зазначенням всіх складових заробітної плати - оклад, набавки, премії, матеріальна допомога тощо) головного лікаря та його колективу за період з грудня 2019 року по час звернення та просив надати фінансові документи з цього приводу. Крім цього, в наданому запиті заявник просив повідомити місце та час, коли журналіст зможе ознайомитись із документами та зробити відповідні копії, повідомив про готовність відшкодування витрат на копіювання та друк запитуваної інформації, що буде перевищувати 10 сторінок (а.с.29).

За результатами розгляду вказаної заяви на адресу позивача надійшов лист за підписом директора комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федорович від 01.07.2020 № 1799/07-03, яким позивачу повідомлено, що надання такої інформації потребує значного часу, що унеможливлює її надання протягом 5 днів. Щодо заробітної плати співробітників адміністрації, то вона публікується в електронному вигляді на сайті та є загальнодоступною. Водночас, надання інформації щодо щомісячних виплат членів колективу порушує їх права та може надаватись тільки з письмової згоди кожного працівника (а.с.4).

Наведений лист відповідача розцінений позивачем як відмова у наданні публічної інформації через неповноту запитуваних ним відомостей, що порушує його право на отримання такої інформації, з приводу захисту якого він звернувся до суду з цим позовом.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В статті 34 Конституції України зазначено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб на свій вибір.

Згідно зі статтею 5 Закону України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII Про інформацію (далі - Закон № 2657-XII) кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

Статтею 20 Закону № 2657-XII визначено, що за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом. Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес визначається Законом України Про доступ до публічної інформації від 13.01.2011 № 2939-VI (далі - Закон № 2939-VI).

Частиною 1 статті 1 Закону № 2939-VI визначено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 3 Закону № 2939-VI право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

За змістом частини 1 статті 5 Закону № 2939-VI доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації та надання інформації за запитами на інформацію.

Статтею 12 Закону № 2939-VI визначено, що суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 13 Закону 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

У пункті 6 частини 1 статті 14 Закону 2939-VI визначено, що розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Згідно ч. 1 ст. 19 Закону 2939-VI запитом на інформацію є прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Частиною 2 цієї статті передбачено що, запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Частинами 4 та 5 статті 19 Закону 2939-VI передбачено, що письмовий запит подається в довільній формі та має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

Згідно частин 1, 4 статті 20 Закону 2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Відповідно до статті 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації (ч.2 ст. 23 Закону № 2939-VI).

Відповідно до ст. 23 Закону № 2939 -VI рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити: 1) відмову в задоволенні запиту на інформацію; 2) відстрочку задоволення запиту на інформацію; 3) ненадання відповіді на запит на інформацію; 4) надання недостовірної або неповної інформації; 5) несвоєчасне надання інформації; 6) невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; 7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до матеріалів справи спір між сторонами виник через незгоду позивача із отриманою ним відповіддю на запит про надання публічної інформації від 01.07.2020, оскільки зазначена відповідь не містила в собі інформації, що запитувалася позивачем у заяві від 26.06.2020.

У розумінні Закону 2939-VI Саранов Віктор Федорович, як керівник Комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня , є розпорядником публічної інформації і надання відповіді на інформаційний запит позивача у цій справі є його безумовним обов`язком.

Положення Закону № 2939-VI визначають публічну інформацію як таку, що зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Інформації, що міститься в кількох документах і може бути зібрана і надана без значних інтелектуальних зусиль, також відповідає критеріям відображення та документування і є публічною. Не є інформаційним запитом звернення, для відповіді на яке необхідно створити інформацію, крім випадків, коли розпорядник не володіє запитуваною інформацією, але зобов`язаний нею володіти.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 31 липня 2018 року у справі № 820/4263/17.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем запитувалася інформація стосовно виплати заробітної плати за рахунок бюджетних коштів. Відповідно до частини 5 статті 6 Закону № 2939-VI не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.

Тобто інформація, що запитувалася позивачем у заяві від 26.06.2020, не потребувала створення нової інформації, є публічною, оскільки створена під час діяльності комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня та стосується розпорядження бюджетними коштами, а відтак не може бути обмежена. В такому випадку не може бути обмежено доступ і до копій відповідних документів, інформацію про умови отримання майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали майно.

В заяві про отримання публічної формації від 26.06.2020 позивач запитував інформацію щодо заробітної плати Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича та, як зазначено заяві, його колективу.

За змістом звернення від 26.06.2020 запитувана інформація стосується заробітної плати працівників лікарні, що отримується за рахунок бюджетних коштів.

Суд вважає необґрунтованою позицію відповідача щодо конфіденційності інформації про заробітну плату працівників лікарні, з огляду на наступне.

Перш за все у цьому питанні слід керуватися нормами Закону № 2939-VI. Так, не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно (ч. 5 ст. 6 Закону № 2939-VI).

Це загальне правило, винятки з якого вказані у частинах 1 та 5 статті 6 Закону № 2939-VI.

Обмежувати доступ до інформації можна в таких випадках:

1)виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, аби запобігти заворушень чи злочинів;

для охорони здоров`я населення;

для захисту репутації або прав інших людей;

для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;

2)розголошення інформації може завдати значної шкоди цим інтересам;

3)шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Практика застосування цих положень Закону № 2939-VI, у тому числі судова, вказує на те, що інформація про розмір заробітної плати, що виплачена особі державним чи комунальним закладом, не містить у собі тих ознак, за яких розпорядник інформації може обмежити до неї доступ. На це вказує і постанова пленуму Вищого адміністративного суду України Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації від 29.09.2016 № 10 (далі - Постанова № 10), а саме: доступ до інформації щодо розпорядження комунальним підприємством комунальним майном, зокрема, інформація про використання коштів, розподіл доходів від надання послуг (продукції, товарів), виплати заробітної плати працівникам, використання вкладів та дотацій з бюджетів, інші витрати, та прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно, може бути обмежено лише за умов, передбачених частиною 5 статті 6 Закону № 2939-VI (абз. 7 та 8 п. 2.4 Постанови № 10).

Оскільки відповідь відповідача не містить інформації про конкретні суми отриманої заробітної плати ані головним лікарем, ані колективом лікарні, її цілком обґрунтовано визначено позивачем як неправомірну відмову в наданні інформації, що відповідає ст. 22 Закону № 2939-VІ.

Враховуючи наявність законодавчо встановленого обов`язку відповідача надавати публічну інформацію на запит, відсутність підстав визначення запитуваної позивачем інформації як такої, доступ до якої може бути обмежено та встановлені під час розгляду справи обставини, суд дійшов висновку, що відповідь розпорядника інформації від 01.07.2020 № 1799/07-03 є неправомірною в розумінні Закону № 2939-VІ та порушує право позивача на доступ до інформації. Відповідач, як розпорядник інформації, не надавши запитувану інформацію на запит позивача від 26.06.2020, вчинив протиправну бездіяльність, а тому позовна вимога в цій частині є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Зважаючи на протиправність бездіяльності відповідача з ненадання інформації на запит позивача від 26.06.2020, суд дійшов висновку про наявність підстав також для задоволення заявлених позивачем вимог в частині зобов`язання відповідача надати позивачу інформацію згідно з запитом від 26.06.2020 щодо розміру заробітної плати (із зазначенням всіх складових заробітної плати - оклад, набавки, премії, матеріальна допомога тощо) Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича та його колективу з грудня 2019 року по червень 2020 року та фінансові документи з цього приводу з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Отже, заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні, оскільки позивач звільнений від його сплати в силу Закону України Про судовий збір .

З огляду на викладене вище та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 241-243, 245, 246, 257, 258, 263 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича (провулок Матросова, буд. 5, м. Волноваха, Донецька область, 85700) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича в частині відмови у задоволенні інформаційного запиту ОСОБА_1 від 26.06.2020 року.

Зобов`язати Головного лікаря комунального некомерційного підприємства Волноваська центральна районна лікарня Саранова Віктора Федоровича надати ОСОБА_1 повну інформацію, що запитувалася згідно з інформаційним запитом від 26.06.2020 року щодо розміру заробітної плати (із зазначенням всіх складових заробітної плати - оклад, надбавки, премії, матеріальна допомога тощо) Головного лікаря та його колективу з грудня 2019 року по червень 2020 року, а фінансові документи з цього приводу для ознайомлення.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 25.09.2020 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.А. Голуб

Дата ухвалення рішення25.09.2020
Оприлюднено27.09.2020
Номер документу91776961
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —200/6554/20-а

Рішення від 25.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 15.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні