Рішення
від 26.09.2020 по справі 540/2767/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2767/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Нижньосірогозької селищної територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області про визнання протиправною та скасування постанови від 24.09.2020 № 15 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати,

встановив:

25.09.2020 року Херсонська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ (надалі - позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Нижньосірогозької селищної територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області (надалі - відповідач) про визнання протиправною постанову № 15 від 24.09.2020 року та її скасування, та зобов`язати Нижньосірогозьку селищну територіальну виборчу комісію Генічеського району Херсонської області зареєструвати кандидатів у депутати Нижньосірогозької селищної територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ".

Позовні вимоги мотивовані тим, що із змісту прийнятого рішення вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 не дотримано вимог гендерного представництва, так як у вказаному списку з № 6 по № 9 включені виключно чоловіки. Херсонська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ вважає, що прийняте рішення не відповідає вимогам чинного виборчого законодавства, а тому підлягає скасуванню.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 26.09.2020 року відкрито провадження по справі.

26.09.2020 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечували щодо задоволення позовних вимог з аналогічних підстав викладених у постанові.

26.09.2020 року сторони в судове засідання не з`явились, надали суду заяви про розгляд справи за їх відсутності в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, дослідивши і оцінивши докази, судом встановлено наступне: відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

На підставі прийнятих вище рішень, з метою участі у виборчому процесі, враховуючи рішення Центрального виконавчого комітету політичної партії НАШ КРАЙ від 15.09.2020 р. № 2, конференцією Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ прийнято рішення від 15.09.2020 р. про висування кандидатів у депутати

Нижньосірогозької селищної ради Генічеського району Херсонської області.

20.09.2020 року позивач подав до Нижньосірогозької селищної територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області рішення Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ з додатками, а саме:

- Заява про реєстрацію кандидатів у депутати на 2-аркушах;

- Рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати на 1 аркуші;

- Єдиний виборчий список кандидатів у депутати на 4-х аркушах та електронному носії;

- Територіальній виборчі списки кандидатів у депутати на 6-ти аркушах та електронному носії;

- Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації політичної партії на 26 аркушах;

- Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 26 аркушах та електронному носії;

- Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 26 аркушах;

- Документ про внесення грошової застави на 1 аркуші;

- Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати розміром 4 х 6 см (по 1 фотографії кожного із кандидатів) на 26 аркушах та електронному носії;

- Копія першої та другої сторінки паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копія лицьової та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 26 аркушах;

- Передвиборна програма на 12 аркушах та електронному носії;

- Заява про реєстрацію представника місцевої організації у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу з копією паспорта громадянина України запропонованої особи;

- Копія рішення керівного органу місцевої організації про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.

Крім того, 22 вересня 2020 р. представником ХОО ПП НАШ КРАЙ до Нижньосірогозької ТВК подані: єдиний виборчий список кандидатів на 4 аркушах та електронному носії; територіальні виборчі списки кандидатів у депутати на 6 аркушах та електронному носії; передвиборна програма на 2 аркушах та електронному носії, а також заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу з копією паспорту запропонованої особи на 4 аркушах.

Також, 24 вересня 2020 р. кандидат в депутати від ХОО ПП НАШ КРАЙ ОСОБА_1 , що включений до єдиного виборчого списку під № 6 та територіального виборчого списку в окрузі № 1 під № 9 подав заяву про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від ХОО ПП НАШ КРАЙ .

24 вересня 2020 р. кандидат в депутати від ХОО ПП НАШ КРАЙ ОСОБА_2 , що включений до єдиного виборчого списку під № 17 та територіального виборчого списку в окрузі № 1 під № 3 подав заяву про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від ХОО ПП Наш Край .

24 вересня 2020 р. кандидат в депутати від ХОО ПП НАШ КРАЙ ОСОБА_3 , що включений до єдиного виборчого списку під № 26 та територіального виборчого списку в окрузі № 1 під № 7 подав заяву про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від ХОО ПП НАШ КРАЙ .

За результатами розгляду поданих позивачем документів Нижньосірогозька селищна територіальна виборча комісія Генічеського району Херсонської області 24.09.2020 р. о 19:34 годині прийняла постанову № 15 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Нижньосірогозької селищної ради Генічеського району Херсонської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 р, виключених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ .

Із змісту вказаної постанови вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 не дотримано вимог гендерного представництва, так як у вказаному списку з № 6 по № 9 включені виключно чоловіки.

Позивач вважає таку постану протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

З урахуванням вищевикладеного, суд зазначає, що Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Частиною 3 ст. 196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст. 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 ьтисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ч.3 ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Згідно ч.1 ст.222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що :

1. Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

2. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

3. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

4. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

5. У разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".

У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.

У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.

6. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

7. Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

8. У разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії. Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в єдиному виборчому окрузі із зазначенням суб`єкта висування, порядкового номера кандидата, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, номера територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата, та порядкового номера кандидата у відповідному територіальному виборчому списку кожного кандидата в депутати (крім першого кандидата) передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Так, дослідивши спірну постанову, суд зазначає, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 не дотримано вимог гендерного представництва, так як у вказаному списку з № 6 по № 9 включені виключно чоловіки.

З урахуванням того, що частиною 1 статті 230 ВК України визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, то суд зазначєв, що відмова в реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів обласних рад з підстав порушення ч. 9 ст. 219 ВК України не допускається.

Кірм цього, суд враховує, що станом на момент прийняття оскаржуваної постанови були чинними роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою №362 від 23.09.2015 року, з подальшими змінами, якими Центральною виборчою комісією роз`яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається. Відповідність вимогам закону вказаних роз`яснень Центральної виборчої комісії в подальшому встановлена ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02.10.2015 року в справі №875/37/15.

Згідно частини 2 статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.

Таким чином, не застосування відповідачем обов`язкових роз`яснень Центральної виборчої комісії, затверджених постановою №362 від 23.09.2015 року при прийнятті оскаржуваної постанови, а також відмова у здійсненні реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати до Нижньосірогозької селищної ради Генічеського району Херсонської області свідчить про те, що відповідачем не дотримано також і вимоги частини 2 статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, що доводи позивача знайшли своє підтвердження при розгляді справи по суті та ґрунтуються на вимогах закону.

В зв`язку із тим, що постанова № 15 від 24.09.2020 винесена всупереч вимогам чинного законодавства, суд вражає її такою, що підлягає скасуванню, а позовні вимоги задоволенню в повному обсязі.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (код ЄДРПОУ 39833792, 73003, м.Херсон, вул. Перекопська, 19) до Нижньосірогозької селищної територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 43783565, Херсонська область, с.м.т. Нижні Сірогози, вул. Садова, 10, інд. 74701) про визнання протиправною постанову № 15 від 24.09.2020 року та її скасування - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову Нижньосірогозької селищної територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області від 24.09.2020 р. № 15, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Нижньосірогозької селищної ради Генічеського району Херсонської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ .

Зобов`язати Нижньосірогозьку селищну територіальну виборчу комісію Генічеського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 43783565, Херсонська область, с.м.т. Нижні Сірогози, вул. Садова, 10, інд. 74701) зареєструвати кандидатів у депутати Нижньосірогозької селищної ради Генічеського району Херсонської області, висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ (код ЄДРПОУ 39833792, 73003, м.Херсон, вул. Перекопська, 19).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Нижньосірогозької селищної територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 43783565, Херсонська область, с.м.т. Нижні Сірогози, вул. Садова, 10, інд. 74701) на користь Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (код ЄДРПОУ 39833792, 73003, м.Херсон, вул. Перекопська, 19) судовий збір у розмірі 2102,00 (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.), шляхом безспірного списання.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя Д.К. Василяка

кат. 101030200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2020
Оприлюднено28.09.2020
Номер документу91778651
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2767/20

Постанова від 30.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 26.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 26.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні