Рішення
від 25.09.2020 по справі 620/2876/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2020 року м. Чернігів Справа № 620/2876/20

Чернігівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді про застосування заходів реагування,

У С Т А Н О В И В:

Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (далі - УДСУНС у Чернігівській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель їдальні (харчоблоку В-1) та спального корпусу (житлове приміщення А-1) Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді за адресою: урочище Гора,1, с. Количівка, Чернігівський район, Чернігівська область.

Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що в ході проведення провідним інспектором Ічнянського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області позапланової перевірки Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді за адресою: урочище Гора,1, с. Количівка, Чернігівський район, Чернігівська область виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, які не усунені відповідачем.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 30.07.2020 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи та встановлено відповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову - 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідачем, в межах встановленого судом строку, подано до суду відзив на позов, в якому останній повідомив, що ним усунено всі порушення пожежної безпеки та надав суду відповідні докази та просить пом`якшити адміністративну відповідальність.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Так, судом встановлено, що Комунальний позашкільний навчальний заклад Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді (код ЄДРПОУ - 14217826) є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.07.2020 (а.с.24-26).

Чернігівським районним відділом УДСУНС у Чернігівській області, на підставі наказу від 11.06.2020 №117 Про організацію позапланових заходів державного нагляду (контролю) та посвідчення на проведення заходів державного нагляду (контролю), у період з 16.06.2020 по 17.06.2020 проведено позапланову перевірку Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді за адресою: урочище Гора,1, с. Количівка, Чернігівський район, Чернігівська область, щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.27-28).

За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки від 17.06.2020 №173, який підписано без зауважень директором Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді Степовик П.М. та один примірник якого отримано останнім 17.06.2020 (а.с.7-15).

Перевіркою встановлено ряд порушень відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, зокрема:

- пожежний щит № 2, розташований поряд з тильним фасадом їдальні (харчоблоку В-1), не укомплектований відповідно до норм належності, а саме покривалом з негорючого теплоізоляційного матеріалу, чим порушено п. 3.11 глави 3 розділу -V Правил пожежної безпеки в Україні. Неукомплектованість пожежного щита первинними засобами пожежогасіння не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації. Викладене вище створює загрозу життю та здоров`ю людей;

- в будівлі спального корпусу (житлове приміщення А-1) в коридорі вимикачі встановлені на горючих основах (конструкціях), чим порушено п. 1.17. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Встановлення електричних вимикачів на горючих основах (конструкціях) може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей;

- в будівлі спального корпусу (житлове приміщення А-1) вихід на горище виконано не через протипожежний люк з нормованим класом вогнестійкості, чим порушено п. 2.3. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Протипожежний люк призначено для заповнення прорізів у протипожежних перешкодах із метою запобігання розвитку пожежі до прилеглого приміщення протягом унормованого проміжку часу. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей та гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум`я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

-в будівлі спального корпусу (житлове приміщення А-1) двері па шляху евакуації відчиняються не в напрямку виходу, чим порушено п. 2.27. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Вимушеною евакуацією називають рух, який людина змушена здійснити аби покинути приміщення чи будівлю через виниклу небезпеку (пожежа, аварія тощо). Одним з етапів евакуації людей є рух людей з найбільш віддалених точок будівлі (приміщення) до евакуаційного виходу з нього. Найбільш небезпечним є рух по шляхах евакуації з приміщень з масовим перебуванням людей, оскільки в даному випадку вони знаходяться в безпосередній близькості до джерела небезпеки (полум`я, дим, продукти горіння). Вимушена евакуація призводить до збільшення щільності масових потоків та встановлення визначеного ритму руху по шляхах евакуації. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

- не проведено перевірку стану вогнезахисного покриву (просочення) будівель їдальні (харчоблоку В--1) та спального корпусу (житлове приміщення Л-1), чим порушено п. 2.8. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум`я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум`я та токсичні продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей.

17.06.2020, з метою усунення виявлених під час перевірки порушень відповідачем законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем винесено припис №128, який отримано директором Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді Степовик П.М. 17.06.2020 (а.с.40-41).

Відповідач зазначає, що на виконання вимог припису від 17.06.2020 № 128 ним усунуті виявлені порушення а саме : пожежний щит № 2 укомплектовано покривалом з негорючого теплоізоляційного матеріалу; вимикачі спального корпусу встановлені на негорючій основі; в будівлі спального корпусу при вході на горище встановлено протипожежний люк з нормованим класом вогнестійкості; в спальному корпусі на шляху евакуації двері демонтовані, евакуаційний вихід доступний; вогнезахисний покрив (просочення) будівлі їдальні та спального корпусу проведений з 22 по 23 травня 2018 року, строк експлуатації вогнезахисту до 22 травня 2021 року.

Отже відповідач стверджує, що всі порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки ним усунені та надав суду підтверджуючі документи: акт прийняття виконаних робіт з вогнезахисного обробляння від 23.05.2018 №4, із зазначенням строку експлуатації вогнезахисту до 22.05.2021; акт визначення вологості деревини від 22.05.2018 №4; сертифікат відповідності серії ВГ, зареєстрованого в реєстрі за №UA1.016.0009322-17; ліцензію серії АД №037759, акт надання послуг від 16.07.2020 №1, видаткову накладну №120 від 01.07.2020, копії світлин (а.с.42-50). ( а.с.42-50). Також відповідач зазначив, що п. 5 даного припису, а саме провести перевірку стану вогнезахисного покриву (просочення) будівлі їдальні, спального корпусу, за результатами якої скласти акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення) не відповідає вимогам пункту 2.8 глави 2 розділу III НАПБ А.01.001-2014 Правил пожежної безпеки в Україні .

Позивач стверджує, що відповідачем не усунуті порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Вважаючи, що продовжує існувати загроза життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності визначає Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI (далі - Кодекс №5403-VI).

У свою чергу, статтею 55 Кодексу №5403-VI передбачені заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, відповідно до частини 1 якої забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.

Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях (частина 2 статті 55 Кодексу №5403-V).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877-V).

Частиною 4 статті 4 Закону №877-V передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.

Згідно з абзацом 1 частини 5 статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

У свою чергу, частина 1 статті 67 Кодексу №5403-VI передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частин 1, 2 статті 68 Кодексу №5403-VI посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як визначено у частині 1 статті 70 Кодексу №5403-VI підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу №5403-VI повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Таким чином, вищенаведеними положеннями законодавства визначено, що у разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) застосовуються виключно за рішенням адміністративного суду, що свідчить про те, що позивач звернувся до суду у межах наданих йому повноважень та з дотриманням положень чинного законодавства України.

Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

Суд враховує також, що під час розгляду справи підлягає встановленню той факт, чи є захід реагування співрозмірним до мети його застосування і що таке втручання у права відповідача буде пропорційним і, таким чином, буде досягнуто справедливий баланс між інтересами відповідача та публічними інтересами.

Метою застосування цього заходу є відвернення ймовірного настання для невизначеного кола осіб негативних наслідків виявлених порушень. Такі негативні наслідки полягають у завданні шкоди життю та здоров`ю людей, але їх настання є вірогідною подією.

З матеріалів справи випливає, що відповідач всі порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки усунув.

Отже, станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем надано суду належні та допустимі докази, що підтверджують усунення виявлених порушень вимог пожежної безпеки, що стали підставою для звернення УДСУНС у Чернігівській області до суду для застосування заходів реагування.

При цьому жодних належних та допустимих доказів на спростування даної обставини позивачем суду не надано.

За таких обставин, суд погоджується з доводами відповідача, що ним виконано усі вимоги припису щодо тих порушень, які стали підставою для звернення позивача до адміністративного суду.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді про застосування заходів реагування є необґрунтованими і не підлягають задоволенню, оскільки обраний позивачем захід реагування, який має бути застосований судом до відповідача, не відповідає критеріям законності у зв`язку із усуненням відповідачем порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки та виконанням припису контролюючого органу.

Враховуючи вимоги статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат, понесених позивачем, відсутні, оскільки в задоволенні позову відмовлено повністю.

Керуючись статтями 241, 243, 244-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволення адміністративного позову Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Комунального позашкільного навчального закладу Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги до Чернігівського окружного адміністративного суду або до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (проспект Миру, 190-а, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ - 38590042).

Відповідач: Комунальний позашкільний навчальний заклад Центр національно - патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді (вул. Нахімова,3, м. Чернігів, код ЄДРПОУ - 14217826).

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2020
Оприлюднено28.09.2020
Номер документу91778879
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2876/20

Рішення від 25.09.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні