Рішення
від 07.09.2020 по справі 909/751/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07.09.2020 м. Івано-ФранківськСправа № 909/751/19

Господарський суд Івано-Франківської області у складі:

судді Рочняк О. В.

секретар судового засідання Михайлюк А. С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Хриплинської сільської ради Івано-Франківської міської ради

вул. Берегова, 4в, с. Хриплин Івано-Франквської міської ради,76495

до відповідача: Приватного підприємства "Вестхім"

вул. Юності ,62А, м. Івано-Франківськ,76018

про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 349 428 грн 15 коп

за участю представників:

від позивача: Устінський Андрій Вікторович;

від позивача: Головчак Наталія Богданівна;

від відповідача: Пукіш Наталія Михайлівна;

від відповідача: Хоптій Мирослав Васильович

ВСТАНОВИВ: Хриплинська сільська рада Івано-Франківської міської ради звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовною заявою до Приватного підприємства "Вестхім" про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 349 428 грн 15 коп.

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 23.07.2019, суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі; постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; встановив сторонам строк для надання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечення; підготовче засідання призначив на 08.08.2019.

В підготовчому засіданні, яке відбулося 08.08.2019, суд постановив ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 11.09.2019, про що представники сторін повідомлені під розписку.

В підготовчому засіданні 11.09.2019 суд задовольнив клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання та без виходу до нарадчої кімнати, постановив ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на тридцять днів, відклав підготовче засідання на 18.10.2019, про що учасники судового процесу повідомлені під розписку.

Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 22.10.2019, суд повернув зустрічну позовну ПП "Вестхім" до Хриплинської сільської ради б/н від 15.10.2019 (вх.№20046/19 від 16.10.2019).

24.10.2019 до господарського суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№18481/19 від 24.10.2019).

В підготовчому засіданні 25.10.2019 суд, без виходу до нарадчої кімнати, постановив ухвалу про відмову в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі у зв"язку з відсутністю правових підстав передбачених ст. 227, 228 Господарського процесуального кодексу України; відмовив в задоволенні клопотання про продовження строку підготовчого провадження та оголосив перерву в підготовчому засіданні до 08.11.2019, про що учасники судового процесу повідомлені під розписку.

30.10.2019 до Господарського суду Івано-Франківської області від позивача надійшла відповідь на відзив №02.2-13/259 від 30.10.2019 (вх.№18828/19).

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 08.11.2019, суд зупинив провадження у справі №909/751/19 до перегляду Західним апеляційним господарським судом ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 22.10.2019 про повернення зустрічної позовної заяви в даній справі.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 17.02.2020, ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 22.10.2019 залишено без змін.

Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 10.03.2020, суд поновив провадження у справі; підготовче засідання призначив на 08.04.2020 та встановив відповідачу строк для надання заперечення.

Заперечення у встановлений судом строк (до 17.03.2020) відповідач суду не надав (ухвалу суду від 10.03.2020 отримано відповідачем 12.03.2020).

Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 08.04.2020, суд постановив відкласти підготовче засідання, про дату та час судового засідання повідомити учасників справи додатково ухвалою суду.

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 12.05.2020, суд призначив підготовче засідання на 03.06.2020.

02.06.2020 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 02.06.2020 (вх.№7751/20) про зупинення провадження у справі до вирішення спору у адміністративній справі №344/18437/19.

Відповідно до ухвали від 03.06.2020, суд відмовив у задоволенні клопотання ПП "Вестхім" від 02.06.2020 (вх.№7751/20 від 02.06.2020) про зупинення провадження у справі та постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання про відкладення підготовчого засідання на 08.07.2020, про що представники сторін повідомлені під розписку.

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 08.07.2020, суд постановив закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 01.09.2020.

Після судового засідання 08.07.2020, електронною поштою, не підписане ЕЦП, від представника відповідача надійшло клопотання (вх.№8435/20) про відкладення судового засідання.

01.09.2020 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання (вх.№11170/20) про приєднання документів до матеріалів справи, згідно переліку.

В судовому засіданні 01.09.2020 сторони виступили зі вступним словом.

Позиція позивача: представник позивача заявлений позов підтримав з підстав, викладених в позовній заяві та відповіді на відзив. Просив позов задовольнити в повному обсязі. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідач безпідставно, за відсутності договору оренди, в період з 01.08.2016 по 04.01.2019 зберіг (заощадив) кошти у вигляді орендної плати , що нараховується за володіння, користування фактично чужою земельною ділянкою за вказаний період. Вважає, що правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні, оскільки, згідно вимог чинного законодавства передача прав володіння і користування земельною ділянкою здійснюється за плату. Зазначає, що з огляду на те, що власником відповідної земельної ділянки є територіальна громада с.Хриплин в особі позивача і несплата коштів за безпідставне користування землею (орендна плата) призвела до втрати позивачем майна, яке підпадає під категорію виправдане очікування , а тому підлягають поверненню на підставі ст.1212 ЦК України.

Позиція відповідача: представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позов, просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити. В спростування позовних вимог посилається на те, що ПП Вестхім здійснило всі необхідні дії для оформлення права на землю, а відповідно до положень Податкового кодексу України сам факт реєстрації права власності на нерухомість та тривалий процес оформлення орендних правовідносин не створюють правових підстав для сплати відповідачем плати за землю до моменту фактичного укладення договору оренди. Вказує на те, що право оренди земельної ділянки виникає на підставі договору з моменту державної реєстрації цього права; об`єктом оренди може бути лише земельна ділянка, як сформований у встановленому порядку об`єкт цивільних прав на земельну ділянку. При цьому зауважує, що лише 11.12.2018 було присвоєно кадастровий номер земельної ділянки та 21.12.2018 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі. За таких обставин, вважає, що позивач мав би право на стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 12.12.2018 по 03.01.2019, однак такі кошти не підлягають стягненню, оскільки їх розрахунок проведено на підставі незаконної нормативної грошової оцінки.

Заслухавши вступне слово сторін, суд перейшов до стадії з`ясування обставин справи та дослідження доказів.

В судовому засіданні суд постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання про оголошення перерви до 07.09.2020, про що учасники справи повідомлені під розписку.

В судовому засіданні 07.09.2020 сторони виступили у судових дебатах із промовами (заключним словом), після закінчення яких, суд вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення суду, оголосивши орієнтовний час його оголошення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

23.03.2019 між Хриплинською сільською радою та ТОВ Фірма Хімтехнопласт укладено договір оренди землі (т.с.1, а.с. 24), згідно умов якого орендодавець на підставі рішення ХХІ сесії Хриплинської сільської ради від 26.12.2008 Про проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок надає, а орендар приймає в строкове платне володіння, користування (оренду) земельну ділянку для реконструкції заправочної станції під будівництво виробництва полістирольного пінопласту на вул.Автоливмашівська (Пресмашівська) 1 Б(п.1 договору).

В оренду передається земельна ділянка площею 1,7000 га відповідно до плану (схеми) розташування, що додається. На земельній ділянці розташований об"єкт нерухомого майна - нежитлові приміщення. Нормативна грошова оцінка земельної діялнки становить 2 449 700 грн. ( п.п.2,3 договору).

11.07.2011 між ТОВ Фірма Хімтехнопласт та ПП Вестхім укладено договір купівлі-продажу приміщення заправочної станції, що знаходиться за адресою: с.Хриплин, вул. Пресмашівська, буд.1-б, м.Івано-Франківськ (т.с.1, а.с. 14).

Згідно п.4 договору, земельна ділянка, площею 1,7000 га, знаходиться в оренді ТОВ Фірми Хімтехнопласт згідно договору оренди землі, укладеного з Хриплинською сільською радою та ТОВ Фірма Хімтехнопласт з 23.03.2009 та зареєстрованого в Івано-Франківському міському відділі Івано-Франківської регіональної філії центру ДЗК при держкомземі України 23.06.2009 за №020929400003. Кадастровий номер земельної ділянки 2610197401180020040.

Договір посвідчено приватним нотаріусом Івано-Франківського міського нотаріального округу Шкіндер С.В. зареєстровано в реєстрі за №852.

Право власності на приміщення заправочної станції зареєстровано ОКП Івано-Франківське ОБТІ 25.07.2011 (т.с.1, а.с.16).

28.05.2014 комісією, якою проведено обстеження земельної ділянки площею 1,7 га на вул..Пресмашівській, 1Б, складено акт обстеження (т.с.1, а.с.72).

Листом від 24.06.2014 №12/02.2-13 Хриплинська сільська рада зверталася до ПП Вестхім з рекомендацією про звернення для надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул..Пресмашівській, 1Б, с.Хриплин, площею 1,7 га для обслуговування викупленої заправ очної станції з огляду на те, що ПП Вестхім користується зазначеною земельною ділянкою без правовстановлюючих документів (т.с.1, а.с. 71).

Листом від 01.04.2016 №183/02.2-27 Виконавчого комітету Хриплинської сільської ради повідомлено ПП Вестхім про те, що 07.04.2016 буде працювати постійна депутатська комісія Хриплинської сільської ради з питань земельних відносин на предмет встановлення фактичного користування земельною ділянкою ПП Вестхім та проханням надати оригінали та копії документів на право власності (користування) земельних ділянок, будівель, споруд та забезпечити доступ до земельної ділянки.

07.04.2016 постійною комісією з питань земельних відносин, будівництва, благоустрою та екології Хриплинської сільської ради складено акт обстеження земельної ділянки, згідно висновку якого рекомендовано ПП "Вестхім" оформити право на користування земельною ділянкою згідно чинного законодавства ( т.с.1, а.с. 74).

Рішенням Хриплиської сільської ради сьомого демократичного скликання (шостої сесії) від 13.05.2016 №5-6/2016 затверджено Положення про оренду земельних ділянок комунальної власності с.Хриплин (далі -Положення), (т.с.1,а.с.100).

Згідно зазначеного Положення (т.с.1, а.с.101-108) про оренду земельних ділянок комунальної власності у с.Хриплин (п.п.1.2,) Положення розроблено з метою визначення порядку укладення та оформлення договорів оренди (суборенди) землі, додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок, порядку справляння орендної плати за земельні ділянки комунальної власності у с.Хриплин.

Положення регламентує (п.1.3) :

- організаційні відносини, пов"язані з оформленням оренди (суборенди) земельних ділянок у с.Хриплин;

- порядок укладення, реєстрації, внесення змін, припинення дії, розірвання, поновлення договорів оренди землі та суборенди земельних ділянок.

Пунктами 4.1, 4.2 Положення визначено, що земельні ділянки комунальної власності можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України тощо; строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

Відповідно до п.5.1 Положення, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності , здійснюється на підставі рішення Хриплинської сільської ради чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її площі, конфігурації, цільового призначення, здійснюються на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (п.5.4 Положення).

Обчислення розміру орендної плати проводиться згідно форми розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, грошова оцінка яких проведена та на підставі витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки (п.7.4 Положення).

Згідно п.7.9 Положення договір оренди землі укладається у письмовій формі, відповідно до документації із землеустрою.

Об"єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом (п.7.12).

Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється відповідно до додатку 5 даного Положення та встановлюється відповідно до її виду використання у розрізі економіко-планувальних зон с.Хриплин, згідно з нормативною грошовою оцінкою землі (п.8.2 Положення).

У відповідності до п.8.3 Положення, підставою для визначення розміру орендної плати є це Положення та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі.

Орендна плата справляється в у грошовій формі (п.91 Положення).

Річна орендна плата вноситься у терміни та у розмірах, які визначені договором оренди землі до бюджету Хриплинської сільської ради, згідно норм Податкового кодексу України та розподіляється і використовується згідно з чинним законодавством (п.9.3 Положення).

Платники плати оренди за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму орендної плати щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до ДПІ у м.Івано-Франківську податкову декларацію на поточний рік (п.9.5 Положення).

Додатком 1 до Положення є Договір оренди землі (т.с.1,а.с.109-112).

Додатком 4 до Положення є ставки річної орендної плати (т.с.1,а.с.116-117).

Листом від 13.07.2016 №295/02.2-27 Виконавчий комітет Хриплинської сільської ради повідомлено ПП "Вестхім" про те, що рішенням сесії Хриплинської сільської ради №3-4/2016 від 26.02.2016 ПП "Вестхім" надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7 га з метою реконструкції під котельню, в зв"язку з чим необхідно повідомити терміни щодо виготовлення технічної документації та надання клопотання на затвердження Хриплинській сільській раді(т.с.1,а.с.75).

Листом від 12.01.2017 №37/02.2-27 Виконавчий комітет Хриплинської сільської ради звернувся до ПП "Вестхім" з повідомлення про те, що в найкоротший термін просить подати на розгляд чергової сесії Хриплинської сільської ради: клопотання про затвердження технічної документації із землеустрою, клопотання на укладення договору оренди землі, клопотання щодо підписання договору про відшкодування втрат за фактичне використання земельної ділянки за останні три роки (т.с.1,а.с.76).

Згідно висновку акту №33 від 07.02.2017 обстеження земельної ділянки Виконавчого комітету Хриплинської сільської ради встановлено, що на земельній ділянці розташована будівля (заправочна станція), яку ПП "Вестхім" купило у ТОВ "Фірма "Хімтехнопласт". Земельна ділянка використовується без правовстановлюючих документів. Договір оренди не укладений, не сплачується ні податок за землю, ні орендна плата чим порушується виконання вимог ст.206 ЗК України. Відповідно територіальній громаді нанесено збитки від неодержаного доходу в бюджет Хриплинської сільської ради за час фактичного використання землі (т.с.1,а.с.77).

Листом від 07.04.2017 №148/02.2-27 Виконавчий комітет Хриплинської сільської ради повторно звернувся до ПП "Вестхім" з вимогами про укладення договору оренди землі, укладення договору по відшкодування витрат від недоотримання коштів за фактичне використання земельної ділянки (т.с.1, а.с.78).

Листом від 14.04.2017 ПП "Вестхім" у відповідь на лист від 07.04.2017 №148/02.2-27 повідомило Хриплинську сільську раду про те, що підприємство неодноразово зверталося про підписання меж земельної ділянки по вул. Пресмашівська, 1Б, але остаточної відповіді не отримано (т.с.1, а.с.79).

Виконавчим комітетом Хриплинської сільської ради на адресу ПП "Встхім" направлено досудову претензію №92/02.2-27 від 19.03.2018 про усунення у строк до 10.04.2018 порушень щодо користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів (т.с.1,а.с.80).

Листом від 03.07.2018 №571/02.2-27 Виконавчий комітет Хриплинської сільської ради звернулося до ПП "Вестхім" з вимогою про усунення порушень земельного законодавства шляхом подання розробленої технічної документації на затвердження сільській раді, підписання договору про відшкодування втрат бюджету від неотримання коштів за фактичне користування земельною ділянкою, укладення договору оренди у строк до 25.07.2018 (т.с.1, а.с.81).

Листом від 17.09.2018 №703/02.2-27 Виконавчий комітет Хриплинської сільської ради звернулося до ПП "Вестхім" з пропозицією в добровільному порядку подати заяву щодо підписання договору про відшкодування втрат бюджету від неотримання коштів за фактичне користування земельною ділянкою (т.с.1,а.с.82).

Повідомленням №03 від 03.10.2018 Виконавчий комітет Хриплинської сільської ради звернулося до ПП "Вестхім" про те, що комісією з самоврядного контролю за використанням та охороною земель територіальної громади с.Хриплин 16.10.2018 буде проведено обстеження земельної ділянки за адресою: вул.Пресмашівська,1Б, с.Хриплин, на предмет недотримання вимог чинного земельного законодавства, а саме користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів та непогашення заборгованості по платі за землю (т.с.1,а.с.83).

26.10.2018 членами комісії, за результатами проведеної 16.10.2018 перевірки, складено акт №03 обстеження стану та дотримання умов використання земельної ділянки, в результаті якої виявлено, що ПП "Вестхім" використовує земельну ділянку без правовстановлюючих документів (т.с.1,а.с.84-85). До акту додано копію викопіювання з генплану с.Хриплин земельної ділянки ПП "Вестхім" на вул.Пресмашівська,1Б, с.Хриплин, копію опису меж, копію погодженої ситуаційної схеми (т.с.1,а.с.86-88).

Виконавчим комітетом Хриплинської сільської ради 26.10.2018 за №786/02.2-27 сформовано вимогу №3 до ПП "Вестхім" про укладення договору оренди земельної ділянки за адресою: вул.Пресмашівська,1Б, с.Хриплин Івано-Франківської міської ради (т.с.1,а.с.89).

Згідно копії повідомлення про вручення поштового відправлення вимогу №03 від 26.10.2018 отримано представником відповідача 30.10.2018 (т.с.1, а.с.90).

Листом від 07.11.2018 №102/11 ПП "Вестхім" повідомило Хриплинську сільську раду про те, що 24.07.2018 надано на підпис технічну документацію за суміжного землекористувача - ВАТ "Пресмаш"; 24.10.2018 отримано рішення на дану технічну документацію.26.10.2018 подано документацію в ЦНАП на присвоєння кадастрового номера земельній ділянці (т.с.1,а.с.91).

20.11.2018 (вх.№22.2-13/299) Головним управлінням ДФС в Івано-Франківській області повідомлено сільську раду про те, що ПП "Вестхім" податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за землю) не подавалися, плата за землю/або орендна плата не сплачувалася (т.с.1, а.с.92).

Листом від 11.12.2018 відділом Держгеокадастру в Івано-Франківській області повідомлено про зміну кадастрового номера земельної ділянки площею 1,5323 га, яка розташована в с.Хриплин, вул..Пресмашівській, 1б, Івано-Франківської міської ради на 2610197401: 18:002:0079 (т.с.1 ,а.с. 64).

На підставі договору №ТД 11-1380/18 від 10.07.2018 ПП Західхземпроект на замовлення ПП Вестхім виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування заправочної станції з метою реконструкції під котельню в с.Хриплин по вул.Пресмашівській,1б, Івано-Франківської міської ради (т.с.1, а.с.25- 58).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, сформованого 11.12.2018 земельна ділянка розташована с.Хриплин Івано-Франківської міської ради, вул.Пресмашівська,1Б ,кадастровий номер 2610197401:18:002:0079, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної , машинобудівної та іншої промисловості; вид використання: для обслуговування заправочної станції з метою реконструкції під котельню; площа 1,5323 га; технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі -10.07.2018; дата державної реєстрації земельної ділянки 11.12.2018 (т.с.1, а.с. 21- 23).

04.01.2019 між Хриплинською сільською радою (Орендодавець) та ПП Вестхім (Орендар) укладено договір оренди (т.с.1, а.с.65-69), згідно якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка знаходиться на вул. Пресмашівська, 1Б, в с. Хриплин Івано-Франківської міської ради, кадастровий номер 2610197401:18:002:0079 (п.1 договору).

Згідно п. 2 договору на підставі рішення тридцять третьої сесії сьомого демократичного скликання Хриплинської сільської ради №39-33/2018 від 21.12.2018 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,5323 га, у тому числі: 1,5323 га землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - приміщення заправочної станції (п.3 договору).

Земельна ділянка передається в оренду без будь-яких об`єктів, що належать Орендодавцю (п.4 договору).

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки на дату підписання сторонами договору становить 2907354 грн 11 коп. (п.5 договору).

Відповідно до п.9 договору, розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 6% від нормативної грошової оцінки цієї землі і на дату підписання складає: 174441 грн 25 коп. в рік із щомісячною сплатою однієї дванадцятої цієї суми.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди на підставі договору оренди земельної ділянки зареєстровано 28.01.2019 (т.с.1, а.с. 70).

Листом від 04.03.2019 №122/02.2-27 Виконавчий комітет Хриплинської сільської ради звернулося до ПП "Вестхім" з пропозицією укласти договір про відшкодування бюджету від неотримання коштів за фактичне користування земельною ділянкою за 2016-2018 роки (т.с.1,а.с.96). До листа додано примірник договору та розрахунок втрат бюджету Хриплинської сільської ради від неотримання коштів за фактичне використання земельної ділянки (т.с.1,а.с.97-99), які отримано представником відповідача 11.03.2019, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (т.с.1, а.с.99).

02.07.2019 (вх.№273/02.2-27) відділом Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повідомлено Хриплинську сільську раду про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2610197401:18:002:0079 площею 1,5323 га по вул.Пресмашівська,1Б, с.Хриплин Івано-Франківської міської ради станом на 2016-2017 роки становить:

- 2016 - 2 743 365 грн 23 коп. (землі промисловості);

- 2017 - 2 907 354 грн 11 коп (т.с.1.а.с. 93).

Також відділом Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на вимогу суду надано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 2018, 2019 роки від 19.12.2018 № 1394/0/196-18, від 05.06.2019 №1204/0/196-19 (т.с.1,а.с.94-95).

Згідно розрахунку суми безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної власності на території с.Хриплин Івано-Франківської міської ради з порушенням вимог законодавства, здійсненим Виконавчим комітетом Хриплинської сільської ради щодо земельної ділянки в с.Хриплин по вул.Пресмашівська, 1Б, користувача ПП "Вестхім", кадастровий номер 2610197401:18:002:0079, сума безпідставно збережених коштів склала 349 428 грн 15 коп. за період 01.08.2016 по 01.01.2019 (т.с.1,а.с.118).

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД, ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Відповідно до частини 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За змістом вказаних положень Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (частина 1 статті 1166 ЦК України). Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (частина 2 статті 1166 ЦК України).

Натомість предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

За змістом положень глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Частиною 1 статті 93 та статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 цього Кодексу).

Предметом позову в цій справі є стягнення з власника об`єктів нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі ст.1212 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розміщено.

Судом встановлено, що відповідач є власником нерухомого майна, набутого згідно договору купівлі - продажу від 11.07.2011, розміщеного на земельній ділянці площею 1,7 га, кадастровий номер 040929400003, яка на час продажу належала продавцю нерухомого майна (ТОВ Фірма "Хімтехнопласт") на праві оренди згідно договору оренди землі від 23.03.2009.

За приписами ч.2 ст.120 Земельного кодексу у редакції, чинній на момент укладення договору купівлі- продажу нерухомого майна, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Таким чином, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду є підставою для виникнення у покупця права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка була відведена в оренду попередньому власнику.

Разом з тим, договір оренди землі від 23.03.2009, зареєстрований 23.06.2009, який був укладений терміном на три роки (п.6 договору), припинив свою дію, згідно п.30 договору 22.06.2012 - після закінчення строку, на який його було укладено. Доказів продовження дії вказаного договору оренди матеріали справи не містять.

З огляду на приписи частини 2 статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

З урахуванням положень статей 120, 125 ЗК України та статті 1212 ЦК України до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17).

Згідно з частинами 1-4, 9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

При цьому, частиною першою статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Відповідно до частин третьої-четвертої цієї ж статті сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, а земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Про необхідність застосування статті 79-1 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема у постановах від 29.01.2019 у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 у справі № 922/981/18 та від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, у яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою Хриплинська сільська рада просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.

За встановлених судом обставин, земельна ділянка площею 1,5323 га, кадастровий номер 2610197401:18:002:0079, розташована по вул. Пресмашівська, 1-Б, с.Хриплин Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківська область сформована як об`єкт цивільних прав 11.12.2018, про що свідчить копія витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т.1 а.с.21).

Посилання позивача на те, що земельна ділянка площею 1,7 га з кадастровим номером 2610197401:18:002:0040, яка розташована по вул. Пресмашівська, 1-Б, с.Хриплин Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківська області сформована як об"єкт цивільних прав ще в 2011 році, а в 2018 році відповідачем розроблялася документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі, про що зазначено і у витязі з державного земельного кадастру, який сформований 11.12.2018 не спростовує встановлених судом обставин щодо формування земельної ділянки як об"єкта цивільних прав 11.12.2018, оскільки доказів того, що земельна ділянка з кадастровим номером 2610197401:18:002:0040 була зареєстрована у Державному земельному кадастрі матеріали справи не містять, а довідка ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області (т.1.а.с.64) про те, що у Державному земельному кадастрі кадастровий номер 2610197401:18:002:0040 присвоєно іншій земельній ділянці, у зв"язку з чим земельній ділянці по вул. Пресмашівська, 1-Б, с.Хриплин Івано-Франківської міської ради присвоєно інший кадастровий номер 2610197401:18:002:0079 мітить суперечливий зміст, а тому не може бути доказом у справі, оскільки вже в третьому абзаці вказаного листа зазначається ще інший кадастровий номер -2610192001:25:008:0410, щодо приналежності якого земельній ділянці по вул. Пресмашівська, 1-Б, с.Хриплин Івано-Франківської міської ради також матеріали справи не містять. Також у договорі оренди земельної ділянки від 23.03.2009 та витязі з державного земельного кадастру, який сформований 11.12.2018, містяться відмінні відомості про розміри земельних ділянок, що також не може свідчити про формування земельної ділянки площею 1, 5323 га у 2011 році.

З огляду на викладене, правових підстав для стягнення з відповідача на користь позивача безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 01.08.2016 по 10.11.2019 у суду немає.

При дослідженні питання щодо стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати з моменту формування земельної ділянки в розумінні статті 79-1 Земельного Кодексу України, а саме з 11.12.2018 по 04.01.2019 (по заявлений позивачем період) суд виходив з такого.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п. 288.5.1 ст. 288 ПК України (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 у справі №920/739/17).

Так, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 (п.71).

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативну грошову оцінку. Подібна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі №917/353/19.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з положеннями частини 5 статті 5, частини 1 статті 13 Закону України "Про оренду земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.

Крім того приписи статті 288 Податкового кодексу України вказують на те, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

В матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 15323 м.кв. кадастровий номер 2610197401:18:002:0079 станом на 2019 рік, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2907354 грн 11 коп. (т.1, а.с.95).

Розрахунок орендної плати здійснювався позивачем в розмірі 5 відсотків від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, який встановлений Положенням про оренду земельних ділянок комунальної власності у с.Хриплин, затверджений рішенням сесії сільської ради від 13.05.2016 №5-6/2016.

Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що з відповідача на користь позивача належить стягнути безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати з моменту формування земельної ділянки в розумінні статті 79-1 Земельного Кодексу України, а саме з 11.12.2018 по 04.01.2019 (по заявлений позивачем період), що становить 9558 грн 47 коп., а відповідно позов належить до часткового задоволення.

Судові витрати, у відповідності до ст.129 ГПК України покладаються на сторони пропорційно задоволених вимог.

УХВАЛИВ:

позов задовольнити частково.

Стягнути з Приватного підприємства "Вестхім" (вул. Юності, 62А, м.Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ 19394119) на користь Хриплинської сільської ради Івано-Франківської міської ради (вул. Берегова, 4 в, с. Хриплин Івано-Франквської міської ради, 76495, код ЄДРПОУ 04356432) - 9558 (дев"ять тисяч п"ятсот п"ятдесят вісім) гривень 47 коп. безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати та 143 (сто сорок три) гривні 62 коп. судового збору.

В решті позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до апеляційної інстанції в порядку розділу 4 ГПК України.

Повне рішення складено 24.09.2020

Cуддя О.В. Рочняк

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення07.09.2020
Оприлюднено28.09.2020
Номер документу91784155
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/751/19

Постанова від 09.11.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 28.07.2021

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Постанова від 17.02.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 26.01.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 23.12.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 02.12.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні