ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
23.09.2020Справа № 911/292/20
Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Чинчин О.В., за участю секретаря судового засідання Бігми Я.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
За позовом Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз (08150, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, м. Боярка, вул. Шевченка, буд. 178; ідентифікаційний код: 20578072)
до Приватного підприємства Гардіан-Плюс (61001, Харківська обл., м. Харків, пр. Московський, буд. 129а; ідентифікаційний код: 32304216)
про стягнення 507821,12 грн.
Представники сторін:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
04.02.2020 до Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз з вимогами до Приватного підприємства Гардіан-Плюс про стягнення 507821,12 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані наявністю підстав для стягнення з відповідача вартості спожитого необлікованого природного газу.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 07.02.2020 позовну заяву Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз залишено без руху, встановлено позивачу строк та спосіб усунення недоліків позовної заяви.
У встановлений судом строк позивачем були усунуті недоліки позовної заяви, вказані судом в ухвалі від 07.02.2020.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 24.02.2020 відкрито провадження у справі №911292/20, постановлено здійснювати розгляд справи з правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12.03.2020; встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 12.03.2020 відкладено підготовче засідання на 14.04.2020.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 09.04.2020 підготовче засідання у справі №911/292/20 призначено на 28.04.2020.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 24.04.2020 підготовче засідання у справі №911/292/20 призначено на 14.05.2020.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 14.05.2020 справу №911/292/20 передано за підсудністю до Господарського суду міста Києва.
Внаслідок проведеного автоматизованого розподілу справу №911/292/20 передано на розгляд судді Чинчин О.В.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.07.2020 справу №911/292/20 прийнято до розгляду суддею Чинчин О.В., підготовче засідання призначено на 19.08.2020.
10.08.2020 до Господарського суду міста Києва від позивача надійшло клопотання про долучення додаткових доказів до матеріалів справи.
У підготовчому засіданні 19.08.2020 судом було постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про відкладення підготовчого засідання на 09.09.2020.
07.09.2020 до Господарського суду міста Києва від позивача надійшли письмові пояснення (на виконання вимог ухвали суду) щодо порядку нарахування вартості спожитого необлікованого відповідачем природного газу, які суд долучив до матеріалів справи.
У підготовчому засіданні 09.09.2020 судом було постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 23.09.2020.
Представник позивача у судове засідання 23.09.2020 не з`явився, про призначене судове засідання був повідомлений належним чином за адресою, яка вказана у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (08150, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, м. Боярка, вул. Шевченка, буд. 178), що підтверджується інформацією з офіційного сайту АТ Укрпошта щодо відстеження пересилання поштових відправлень, з якої вбачається, що ухвала суду була отримана позивачем 14.09.2020.
Крім того, 17.09.2020 позивачем подано клопотання про розгляд справи у судовому засіданні, призначеному на 23.09.2020, за відсутності представника позивача.
Представник відповідача у судове засідання 23.09.2020 не з`явився, про призначене судове засідання повідомлявся належним чином за адресою: 03038, м. Київ, вул. Івана Федорова, буд. 28 (адреса місцезнаходження відповідача станом на дату звернення позивача з даним позовом до суду - відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), що підтверджується довідкою відділення поштового зв`язку про повернення поштового відправлення у зв`язку з закінченням терміну зберігання.
Крім того, судом встановлено, що під час розгляду справи відповідачем було змінено адресу місцезнаходження (відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) на 61001, Харківська обл., м. Харків, пр. Московський, буд. 129а), у зв`язка з чим 18.09.2020 судом було направлено на вказану адресу відповідача ухвалу суду від 09.09.2020.
Однак, як вбачається з інформації, розміщеної на офіційному сайті АТ Укрпошта щодо відстеження пересилання поштових відправлень, 22.09.2020 ухвала суду не була вручена під час доставки.
Враховуючи викладені обставини, відповідач вважається належним чином повідомлений про розгляд Господарським судом міста Києва справи №911/292/20 у судовому засіданні, призначеному на 23.09.2020.
Відповідач своїм правом на подання відзиву на позовну заяву у визначений судом у відповідності до господарського процесуального закону строк не скористався.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
У судовому засіданні 23.09.2020 судом було закінчено розгляд справи по суті та оголошено вступну і резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи Київоблгаз , яке до 05.06.2019 мало найменування Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Київоблгаз , є оператором газорозподільної системи в розумінні Кодексу газорозподільних систем (оператор ГРМ).
Відповідно до п. 2. глави 2 розділу І Кодексу газорозподільних систем (далі Кодекс ГРС), затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2494, оператор ГРМ відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток газорозподільної системи, яка на законних підставах перебуває у його власності чи користуванні, належну організацію та виконання розподілу природного газу.
Кодексом ГРС встановлені, серед іншого, наступні скорочення, що застосовуються у цьому Кодексі: ВОГ - вузол обліку природного газу; ГРМ - газорозподільна система; ГРП - газорегуляторний пункт; ГРС - газорозподільна станція; ГТС - газотранспортна система України; ЗВТ - засоби вимірювальної техніки.
19.01.2016 між позивачем як Оператором ГРМ та відповідачем як споживачем укладено Типовий договір розподілу природного газу шляхом підписання заяви-приєднання №09420W8G60DP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) (а.с. 10).
Типовий договір розподілу природного газу затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498.
Згідно з п. 1.1 Типового договору розподілу природного газу (далі - Договір) цей Договір є публічним та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.
За умовами п. 1.2 Договору, його умови однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України При ринок природного газу і Кодексу ГРС.
Цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 ЦК України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема, надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку у встановленому порядку Оператор ГРМ направляє споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 1.3 Договору).
Згідно з п. 2.1 Договору за цим договором Оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.
Згідно з п. 2.3 Договору при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України Про ринок природного газу , Кодексом ГРС. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього Договору та Кодексу ГРС.
Облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу ГРС (п. 5.1 Договору).
Відповідно до п. 5.2. Договору визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором. Якщо комерційний вузол обліку встановлений не на межі балансової належності сторін (точка вимірювання не збігається з точкою комерційного обліку), фактичний об`єм природного газу визначається з урахуванням втрат та витрат природного газу між точкою вимірювання і межею балансової належності сторін шляхом їх додавання/віднімання до/від об`єму природного газу, визначеного комерційним вузлом обліку в точці вимірювання, відповідно до вимог Кодексу ГРС. Для визначення об`єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку Оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в Оператора ГРМ беруться дані комерційного вузла обліку споживача.
За наявності розбіжностей у частині визначення об`єму та/або обсягу розподіленого та спожитого природного газу вони підлягають урегулюванню відповідно до умов цього Договору або в судовому порядку. До вирішення цього питання величина об`єму та обсягу розподіленого та спожитого природного газу встановлюється відповідно до даних Оператора ГРМ. (п.п. 5 п. 5.6 Договору).
Згідно з п. 6.6 Договору надання Оператором ГРМ послуги з розподілу природного газу споживачу, що не є побутовим, має підтверджуватися підписаним між сторонами актом надання послуг, що оформлюється відповідно до вимог Кодексу ГРС.
Договір укладається на невизначений строк та може бути розірваний за згодою сторін або за ініціативою споживача у порядку, визначеному законодавством України (п. 12.1, 12.3 Договору).
Як вбачається з матеріалів справи, з 18.11.2014 у відповідача за місцем здійснення його господарської діяльності (Київська обл., с. Луб`янка, вул. Кравця, 1-а) встановлені лічильник газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075) та лічильник газу Самгаз G4 (номер 4138382), що підтверджується актами прийняття до експлуатації лічильника та газопроводів (а.с. 217-218; 220-221).
Згідно з ч. 4 п. 7.2. Договору Оператор ГРМ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті споживача, у порядку, визначеному Кодексом ГРС.
Пунктом 5 глави 5 розділу III Кодексу ГРС визначено, що Оператор ГРМ має право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок та інших об`єктів всіх форм власності, на яких розташована газорозподільна система, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством. Для належного виконання Оператором ГРМ функцій щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій споживач зобов`язаний забезпечити доступ на власні об`єкти представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання службових обов`язків, зокрема, для перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу.
Відповідно до ч. 4 п. 7.4 Договору споживач зобов`язаний забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо.
Як вбачається з Акту про порушення №1649 від 10.04.2019, складеного представниками Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз на об`єкті відповідача - фабрика по виробництву ялинкових прикрас за адресою: с. Луб`янка, вул. Кравця, 1-а, було зафіксовано порушення Кодексу газорозподільних систем, а саме: Розділу ХІ Глави 2 п. 1 п.п. 3 - несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (а.с. 16-17).
Зокрема, в Акті зазначено, що при обстеженні лічильника газу Самгаз G4 (номер 4138382) виявлено, що він реагує на дію магнітного поля, а саме при піднесенні магніту до відлікового механізму зупиняється та не обліковує спожитий газ. Місця охоронних пломб заводу виробника пошкоджені, пломби мають ознаки підробки; показання лічильника на дату складання Акту - 828 куб.м.; лічильник демонтовано для проведення експертизи; здійснено фото та відео фіксація порушення.
Вказаний Акт про порушення №1649 від 10.04.2019 підписано представниками позивача та відповідача. При цьому, представником відповідача на акті вказано, що в даний лічильник не втручався, заводські пломби не порушував. Ніякі магніти не встановлював. За весь час після встановлення лічильника ніяких протизаконних дій до газового лічильника не проводив. Які магніти використовували фахівці - не відомо. З фразою місця охоронних пломб заводу виробника мають ознаки підробки, пошкоджені не згодний. Заводські та інші пломби не пошкоджені, ознак підробки не мають.
Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС, у разі виявлення у споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення.
Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення (п. 2 гл. 5 розділу XI Кодексу ГРС).
Згідно з п. 5 гл. 5 розділу XI Кодексу ГРС споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.
Як вбачається з Акту про усунення порушення від 10.04.2019, лічильник газу Самгаз G4 (номер 4138382) було знято для проведення експертизи, про що складено Акт про демонтаж лічильника газу (а.с. 18-19).
В Акті №1517е експертизи лічильника газу від 15.05.2019 (щодо лічильника газу Самгаз G4 (номер 4138382) зазначено, що лічильник функціонує, відліковий механізм реагує на дію магнітного поля. Під час застосування магнітного поля до відлікового механізму виводиться із щеплення приводний ролик з передаточним колесом, лічильник працює без обліку газу. Також є можливість відлікового механізму після застосування магнітного поля до нього вивести із щеплення приводний ролик із 2-м цифровим роликом (без застосування постійного магнітного поля). Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці встановлення осі трибів та цифрових роликів з лівої сторони (сколи, придавленості). Пошкоджена шестерня - вал Z44 (сколи, придавленості). На осі цифрових роликів, між корпусом відлікового механізму та 8-м цифровим роликом виявлено вмонтовану металеву пружину, яка не передбачена конструкцією завода-виробника. Пошкоджений 8-й цифровий ролик (доопрацьований о ширині). В приводному ролику встановлено магніт для дистанційного зйому інформації. Колесна пара відрізняється по кольору, замінена і призводить до зменшення кількості облікового газу. Відліковий механізм виймався і розбирався. Виявлені конструктивні зміни в відліковому пристрої здійснені прихованим шляхом. Пошкоджена кришка відлікового механізму в місці пломбування з правової сторони. На акті міститься напис про отримання його відповідачем 21.10.2019 (а.с. 21).
У складеній ДП Київоблстандартметрологія довідці про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №Д50/М1517е-19 від 15.05.2019 вказано, що лічильник газу Самгаз G4 (номер 4138382) за результатами перевірки не відповідає вимогам Р50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки. ДСТУ 3336-96 Лічильники газу побутові. Загальні технічні умови. Пошкоджена кришка відлікового пристрою в місці пломбування зправа. Відліковий пристрій реагує на дію магнітного поля (а.с. 22).
Відповідно до п. 8 гл. 5 розділу XI Кодексу ГРС Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
Згідно з п. 10 гл. 5 розділу XI Кодексу ГРС споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
21.10.2019 відбулось засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу, на якому був присутній представник відповідача, порядком денним якого було розгляд питання щодо несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (лічильника газу Самгаз G4 (номер 4138382). Комісією було вирішено задовольнити Акт про порушення №1649 від 10.04.2019, зобов`язати Приватне підприємство Гардіан-Плюс відшкодувати вартість необлікованого об`єму спожитого газу в сумі 138234,79 грн (10528 куб.м.) (а.с. 24-25).
Розрахунок об`єму та вартості необлікованого спожитого газу наведений в Акті-розрахунку від 21.10.2019 (а.с. 26-27) та Технічному розрахунку від 21.10.2019 (а.с. 28).
Вказані документи були отримані відповідачем 21.10.2019.
Крім того, як вбачається з Акту про порушення №1650 від 10.04.2019, складеного представниками Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз на об`єкті відповідача - фабрика по виробництву ялинкових прикрас за адресою: с. Луб`янка, вул. Кравця, 1-а, було зафіксовано порушення Кодексу газорозподільних систем, а саме: Розділу ХІ Глави 2 п. 1 п.п. 3 - несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (а.с. 29-30).
Зокрема, в Акті зазначено, що при обстеженні лічильника газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075 ) виявлено, що він реагує на дію магнітного поля, а саме при піднесенні магніту до відлікового механізму зупиняється та не обліковує спожитий газ. Місця охоронних пломб заводу виробника пошкоджені, пломба заводу-виробника не відповідає зразкам та має ознаки підробки; показання лічильника на дату складання Акту - 2713 куб.м.; лічильник демонтовано для проведення експертизи; здійснено фото та відео фіксація порушення.
Вказаний Акт про порушення №1650 від 10.04.2019 підписано представниками позивача та відповідача. При цьому, представником відповідача на акті вказано, що в даний лічильник не втручався, заводські пломби не порушував. Ніякі магніти не встановлював. За весь час після встановлення лічильника ніяких протизаконних дій до газового лічильника не проводив. Які магніти використовували фахівці - не відомо; сертифікатів на магніти відповідачу не було надано. З фразою місця охоронних пломб заводу виробника мають ознаки підробки, пошкоджені не згодний. Заводські та інші пломби не пошкоджені, ознак підробки не мають.
Як вбачається з Акту про усунення порушення від 10.04.2019, лічильник газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075) було знято для проведення експертизи, про що складено Акт про демонтаж лічильника газу (а.с. 31-32).
В Акті №1516е експертизи лічильника газу від 15.05.2019 (щодо лічильника газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075) зазначено, що код держповірника на відтиску тавра не читається; нижній відтиск пломби пошкоджений, не читається; нижня частина пломби об давлена. Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці фіксації осі цифрових роликів з правої сторони (сколи, подряпини, пошкоджені фіксатори). Доопрацьоване передаточне колесо по ширині для збільшення зазорів між цифровими роликами. Під час застосування постійного магнітного поля до відлікового механізму виводиться із щеплення приводний ролик з передаточним колесом і лічильник працює без обліку газу. Відліковий механізм виймався і розбирався. Виявлено конструктивні зміни в відліковому механізмі, здійснені прихованим шляхом. Пошкоджена кришка відлікового механізму в місці пломбування (сколи, подряпини). На зворотній стороні циферблату виявлено рештки паперового двухстороннього скотча. Циферблат забруднений. Пошкоджено скло відлікового механізму (затертості). На акті міститься напис про отримання його відповідачем 21.10.2019 (а.с. 35).
У складеній ДП Київоблстандартметрологія довідці про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №Д50/М1516е-19 від 15.05.2019 вказано, що лічильник газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075) за результатами перевірки не відповідає вимогам Р50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки. ДСТУ 3336-96 Лічильники газу побутові. Загальні технічні умови. Пошкоджена пломба заводу-виробника. Пошкоджена кришка відлікового пристрою в місці пломбування. Відліковий пристрій реагує на дію магнітного поля (а.с. 36).
21.10.2019 відбулось засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу, на якому був присутній представник відповідача, порядком денним якого було розгляд питання щодо несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (лічильника газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075). Комісією було вирішено задовольнити Акт про порушення №1650 від 10.04.2019, зобов`язати Приватне підприємство Гардіан-Плюс відшкодувати вартість необлікованого об`єму спожитого газу в сумі 369586,33 грн (28108 куб.м.) (а.с. 37-38).
Розрахунок об`єму та вартості необлікованого спожитого газу наведений в Акті-розрахунку від 21.10.2019 (а.с. 39-40) та Технічному розрахунку від 21.10.2019 (а.с. 41).
Вказані документи були отримані відповідачем 21.10.2019.
З огляду на те, що відповідачем не було сплачено позивачу грошові кошти у загальному розмірі 507821,12 грн (138234,79 грн + 369586,33 грн), що є вартістю несанкціоновано спожитого газу, звертаючись з даним позовом до суду, позивач просить суд стягнути з Приватного підприємства Гардіан-Плюс вказану суму грошових коштів.
Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.
Згідно з ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу (ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України).
Згідно з ч. 3 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 217 Господарського кодексу України у сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
Згідно з ч. 1 ст. 235 Господарського кодексу України за порушення господарських зобов`язань до суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 236 Господарського кодексу України у господарських договорах сторони можуть передбачати використання таких видів оперативно-господарських санкцій:
1) одностороння відмова від виконання свого зобов`язання управненою стороною, із звільненням її від відповідальності за це - у разі порушення зобов`язання другою стороною;
відмова від оплати за зобов`язанням, яке виконано неналежним чином або достроково виконано боржником без згоди другої сторони;
відстрочення відвантаження продукції чи виконання робіт внаслідок прострочення виставлення акредитива платником, припинення видачі банківських позичок тощо;
2) відмова управненої сторони зобов`язання від прийняття подальшого виконання зобов`язання, порушеного другою стороною, або повернення в односторонньому порядку виконаного кредитором за зобов`язанням (списання з рахунку боржника в безакцептному порядку коштів, сплачених за неякісну продукцію, тощо);
3) встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов`язань стороною, яка порушила зобов`язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо;
4) відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов`язання.
2. Перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у частині першій цієї статті, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.
Згідно з частиною четвертою статті 1 Кодексу ГРС у цьому Кодексі терміни вживаються, зокрема, у таких значеннях:
- вузол обліку природного газу / вузол обліку / ВОГ - сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством;
- експертиза засобу вимірювальної техніки/експертиза пломб - комплекс заходів, які здійснюються комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України Про судову експертизу , з метою отримання даних щодо відповідності засобу вимірювальної техніки/пломб параметрам, визначеним їх виробниками, умовам монтажу та експлуатації, їх цілісності чи відповідності метрологічним характеристикам, а також пересвідчення у відсутності інших ознак впливу на засіб вимірювальної техніки/пломбу, які можуть свідчити про втручання в засіб вимірювальної техніки/пломбу та викривлення результатів вимірювання;
- засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;
- комерційний вузол обліку / комерційний ВОГ - вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точці комерційного обліку;
- комерційний облік природного газу - визначення об`ємів (обсягів) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точках комерційного обліку на підставі даних комерційних вузлів обліку та інших регламентних процедур у передбачених цим Кодексом випадках;
- лічильник газу - засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку;
- несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи - втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або під`єднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу;
- несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу;
- несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу;
- пошкодження ЗВТ/лічильника газу - механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання;
- пошкодження пломб - відсутність чи пошкодження цілісності пломб, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, у тому числі відсутність чи пошкодження на ЗВТ (лічильнику газу) пломб з відбитками тавр про їх повірку або індикаторів дії впливу постійного магнітного поля (далі - магнітні індикатори), або підтверджений факт підробки пломби за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗВТ/лічильника газу та установлених пломб і магнітних індикаторів);
- приховані заходи - несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ.
Відповідно до глави 3 розділу ІХ Кодексу ГРС визначення об`єму споживання (розподілу/постачання) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між оператором газорозподільної мережі (далі - ГРМ) та споживачем на підставі даних комерційних вузлів обліку газопостачання (далі - ВОГ), визначених договором розподілу природного газу між оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору.
Відповідно до Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністрества палива та енергетики України від 27.12.2005 № 618 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 26.01.2006 за № 67/11941 (далі - Правила), вузол обліку газу - сукупність засобів вимірювальної техніки та допоміжних засобів, що призначена для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму газу, зведеного до стандартних умов (далі - об`єм газу), і складається з одного або декількох вимірювальних комплексів та/або: з лічильника газу в комплекті з реєструвальними приладами температури і тиску газу; з лічильника газу в комплекті з показувальними приладами температури і тиску газу; лічильника газу згідно з ДСТУ 3336-96 Лічильники газу побутові. Загальні технічні вимоги .
Пунктом 2 глави 2 розділу X Кодексу ГРС визначений склад комерційного ВОГ на базі лічильника газу в комплекті з вбудованим чи окремим коректором або обчислювачем об`єму газу, до якого входять: лічильник газу; коректор або обчислювач об`єму газу; датчик тиску та/або температури газу; фільтр газу; потоковипрямляч (за необхідності); вимірювальний трубопровід з прямими ділянками та місцевими опорами, розташованими безпосередньо до і після лічильника газу; обвідний газопровід (за необхідності); вимикаючі засувки на вході та на виході з комерційного ВОГ; автоматизовані пристрої передачі результатів вимірювання вузла обліку, лінії зв`язку між складовими комплексу та допоміжні пристрої до ліній зв`язку; захисні шафи комерційного ВОГ та/або його елементів.
Відповідно до п. 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.
Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:
1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;
2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;
3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;
4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;
5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;
6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.
Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.
До відновлення роботи комерційного ВОГ або його складових в нормальному режимі за бажанням споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути припинено газопостачання на його об`єкт.
Згідно з п. 4 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС Оператор ГРМ при проведенні контрольного огляду вузла обліку має право: - оглядати комерційний ВОГ та його складові на предмет відсутності ознак пошкодження ЗВТ, пошкодження пломб, несанкціонованого втручання в ЗВТ, несанкціонованого газопроводу та/або несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу); - здійснювати перевірку параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу (за їх наявності); - перевіряти наявність діючих свідоцтв про повірку ЗВТ (відміток про повірку в паспортах ЗВТ), що входять до складу комерційного ВОГ.
Відповідно до п. 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС, якщо за результатами позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ (ЗВТ) буде підтверджена його невідповідність нормативним документам у сфері метрології та/або факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках за відсутності дублюючого чи підмінного ВОГ (ЗВТ) або припинення газопостачання об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення. При цьому витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються власником комерційного ВОГ/ЗВТ (крім факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ). Крім того, власник впродовж двомісячного строку здійснює заходи щодо приведення комерційного ВОГ (ЗВТ) в точці вимірювання у відповідність до вимог розділу X цього Кодексу, за винятком лічильників газу побутових споживачів. У разі невідповідності лічильників газу побутових споживачів нормативним документам у сфері метрології (за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ) об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період відсутності лічильника газу та приведення точки вимірювання у відповідність до вимог цього Кодексу забезпечуються відповідно до вимог пункту 5 глави 8 цього розділу, а витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються за рахунок Оператора ГРМ.
Відповідно до п. 7 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про:
1) пошкодження пломб;
2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу);
3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу;
4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору;
5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ;
6) наявність несанкціонованого газопроводу;
7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу.
При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом. При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
У разі виявлення факту дії спрямованого постійного магнітного поля на лічильник газу (ЗВТ), що підтверджується спрацюванням магнітного індикатора, Оператор ГРМ має довести, що встановлений мінімальний поріг спрацювання цього магнітного індикатора був достатнім для зміни допустимої похибки цього лічильника газу (ЗВТ).
На дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. У разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення (відсутні відповідні засоби, повноваження тощо) представник Оператора ГРМ робить відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечує контроль за усуненням порушення, що підтверджується актом про усунення порушення.
Згідно з п. 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать:
1) наявність несанкціонованого газопроводу;
2) несанкціоноване відновлення газоспоживання;
3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу);
4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання;
5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку);
6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.
Згідно з п. 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Якщо несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ здійснено шляхом прихованих заходів, початок періоду, за який визначається об`єм необлікованого природного газу, визначається з дня встановлення відповідного ЗВТ та/або пломби, які виявились пошкодженими (їх встановлення повинно підтверджуватися відповідним актом про їх встановлення), але не більше 12 місяців.
Згідно з п. 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.
Відповідно до п. 2 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
У п. 5 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС зазначено, що споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.
Відповідно до п. 6 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.
У разі визнання споживачем (несанкціонованим споживачем) факту умисного пошкодження ним пломби/ЗВТ (лічильника газу), про що окремо зазначається в акті про порушення, заходи з проведення експертизи чи позачергової або експертної повірки не проводяться.
Відповідно до п. 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:
1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;
2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;
3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
Відповідно до п. 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
При складанні акта-розрахунку враховується таке:
1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу;
2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці;
3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;
4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.
Як встановлено судом, в Акті про порушення №1649 від 10.04.2019 зазначено, що при обстеженні лічильника газу Самгаз G4 (номер 4138382) виявлено, що він реагує на дію магнітного поля, а саме при піднесенні магніту до відлікового механізму зупиняється та не обліковує спожитий газ. Місця охоронних пломб заводу виробника пошкоджені, пломби мають ознаки підробки; показання лічильника на дату складання Акту - 828 куб.м.; лічильник демонтовано для проведення експертизи; здійснено фото та відео фіксація порушення.
Крім того, в Акті про порушення №1650 від 10.04.2019 зазначено, що при обстеженні лічильника газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075 ) виявлено, що він реагує на дію магнітного поля, а саме при піднесенні магніту до відлікового механізму зупиняється та не обліковує спожитий газ. Місця охоронних пломб заводу виробника пошкоджені, пломба заводу-виробника не відповідає зразкам та має ознаки підробки; показання лічильника на дату складання Акту - 2713 куб.м.; лічильник демонтовано для проведення експертизи; здійснено фото та відео фіксація порушення.
Вказані акти про порушення підписані представником Приватного підприємства Гардіан-Плюс із запереченнями.
Однак, в Акті №1517е експертизи лічильника газу від 15.05.2019 (щодо лічильника газу Самгаз G4 (номер 4138382) зазначено, що лічильник функціонує, відліковий механізм реагує на дію магнітного поля. Під час застосування магнітного поля до відлікового механізму виводиться із щеплення приводний ролик з передаточним колесом, лічильник працює без обліку газу. Також є можливість відлікового механізму після застосування магнітного поля до нього вивести із щеплення приводний ролик із 2-м цифровим роликом (без застосування постійного магнітного поля). Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці встановлення осі трибів та цифрових роликів з лівої сторони (сколи, придавленості). Пошкоджена шестерня - вал Z44 (сколи, придавленості). На осі цифрових роликів, між корпусом відлікового механізму та 8-м цифровим роликом виявлено вмонтовану металеву пружину, яка не передбачена конструкцією завода-виробника. Пошкоджений 8-й цифровий ролик (доопрацьований о ширині). В приводному ролику встановлено магніт для дистанційного зйому інформації. Колесна пара відрізняється по кольору, замінена і призводить до зменшення кількості облікового газу. Відліковий механізм виймався і розбирався. Виявлені конструктивні зміни в відліковому пристрої здійснені прихованим шляхом. Пошкоджена кришка відлікового механізму в місці пломбування з правової сторони. На акті міститься напис про отримання його відповідачем 21.10.2019.
Також, в Акті №1516е експертизи лічильника газу від 15.05.2019 (щодо лічильника газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075) зазначено, що код держповірника на відтиску тавра не читається; нижній відтиск пломби пошкоджений, не читається; нижня частина пломби об давлена. Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці фіксації осі цифрових роликів з правої сторони (сколи, подряпини, пошкоджені фіксатори). Доопрацьоване передаточне колесо по ширині для збільшення зазорів між цифровими роликами. Під час застосування постійного магнітного поля до відлікового механізму виводиться із щеплення приводний ролик з передаточним колесом і лічильник працює без обліку газу. Відліковий механізм виймався і розбирався. Виявлено конструктивні зміни в відліковому механізмі, здійснені прихованим шляхом. Пошкоджена кришка відлікового механізму в місці пломбування (сколи, подряпини). На зворотній стороні циферблату виявлено рештки паперового двухстороннього скотча. Циферблат забруднений. Пошкоджено скло відлікового механізму (затертості). На акті міститься напис про отримання його відповідачем 21.10.2019.
Крім того, у складеній ДП Київоблстандартметрологія довідці про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №Д50/М1517е-19 від 15.05.2019 вказано, що лічильник газу Самгаз G4 (номер 4138382) за результатами перевірки не відповідає вимогам Р50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки. ДСТУ 3336-96 Лічильники газу побутові. Загальні технічні умови. Пошкоджена кришка відлікового пристрою в місці пломбування зправа. Відліковий пристрій реагує на дію магнітного поля.
Також, у складеній ДП Київоблстандартметрологія довідці про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №Д50/М1516е-19 від 15.05.2019 вказано, що лічильник газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075) за результатами перевірки не відповідає вимогам Р50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки. ДСТУ 3336-96 Лічильники газу побутові. Загальні технічні умови. Пошкоджена пломба заводу-виробника. Пошкоджена кришка відлікового пристрою в місці пломбування. Відліковий пристрій реагує на дію магнітного поля.
Вказані докази (акти експертизи та довідки ДП Київоблстандартметрологія ) є належними та допустимим в розумінні положень Кодексу ГРС.
При цьому, відповідачем під час розгляду справи у суді відзиву на позовну заяву не подано, власних належних та допустимих доказів на спростування викладених вище обставин суду не надано.
Як встановлено судом, 21.10.2019 відбулось засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу, на якому був присутній представник відповідача, порядком денним якого було розгляд питання щодо несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (лічильника газу Самгаз G4 (номер 4138382). Комісією було вирішено задовольнити Акт про порушення №1649 від 10.04.2019, зобов`язати Приватне підприємство Гардіан-Плюс відшкодувати вартість необлікованого об`єму спожитого газу в сумі 138234,79 грн (10528 куб.м.).
Крім того, 21.10.2019 відбулось засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу, на якому був присутній представник відповідача, порядком денним якого було розгляд питання щодо несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (лічильника газу Самгаз ВКG10 (номер 31050075). Комісією було вирішено задовольнити Акт про порушення №1650 від 10.04.2019, зобов`язати Приватне підприємство Гардіан-Плюс відшкодувати вартість необлікованого об`єму спожитого газу в сумі 369586,33 грн (28108 куб.м.).
Документи, необхідні для здійснення оплати, були отримані відповідачем 21.10.2019.
Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку, що позивач у спірному випадку діяв з додержанням встановленого Кодексом ГРС та Договором порядку дій, які передбачені на такий випадок.
При цьому, 07.09.2020 позивачем були надані суду письмові пояснення щодо порядку та способу визначення вартості спожитого відповідачем (необлікованого) природного газу, які визнаються судом обґрунтованими з огляду на їх відповідність правилам нарахування, встановленим Кодексом газорозподільних систем.
За таких обставин, суд дійшов висновку щодо задоволення позову Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз до Приватного підприємства Гардіан-Плюс про стягнення 507821,12 грн у повному обсязі.
Судовий збір покладається на відповідача у зв`язку з задоволенням позову у повному обсязі (на підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України).
При цьому, судом встановлено, що під час розгляду справи відповідачем було змінено місцезнаходження (відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) з м. Київ, вул. Івана Федорова, буд. 28 на Харківська обл., м. Харків, пр. Московський, буд. 129а .
Відповідно до ч. 2 ст. 31 Господарського процесуального кодексу України справа, прийнята судом до свого провадження з додержанням правил підсудності, повинна бути ним розглянута і в тому випадку, коли в процесі розгляду справи вона стала підсудною іншому суду, за винятком випадків, коли внаслідок змін у складі відповідачів справа відноситься до виключної підсудності іншого суду.
Оскільки справа №911/292/20 була прийнята Господарським судом міста Києва до свого провадження з додержанням правил підсудності, а адреса місцезнаходження відповідача змінились в процесі розгляду справи, справа підсудна Господарському суду міста Києва.
На підставі викладеного, керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236 - 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
УХВАЛИВ:
1. Позов Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз до Приватного підприємства Гардіан-Плюс про стягнення 507821,12 грн - задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства Гардіан-Плюс (61001, Харківська обл., м. Харків, пр. Московський, буд. 129а; ідентифікаційний код: 32304216) на користь Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Київоблгаз (08150, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, м. Боярка, вул. Шевченка, буд. 178; ідентифікаційний код: 20578072) грошові кошти у розмірі 507821 (п`ятсот сім тисяч вісімсот двадцять одна) грн 12 коп. та судовий збір у розмірі 7617 (сім тисяч шістсот сімнадцять) грн 32 коп.
3. Після набрання рішенням законної сили - видати наказ.
4. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
5. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд міста Києва до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Дата складання та підписання повного тексту рішення: 25 вересня 2020 року.
Суддя О.В. Чинчин
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91784276 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Чинчин О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні