П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/740/19-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Дембіцький Павло Дмитрович
Суддя-доповідач - Мацький Є.М.
24 вересня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мацького Є.М.
суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2020 року (рішення ухвалене суддею Дембіцьким П.Д. 21 липня 2020 року в м.Чернівці в порядку письмового провадження) у справі за адміністративним позовом Управління освіти Чернівецької міської ради до Західного офісу Держаудитслужби, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "Букоімпекс ЛТД" про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. 27.06.2020 року Управління освіти Чернівецької міської ради звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Західного офісу Держаудитслужби, третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Букоімпекс ЛТД" і просило суд визнати протиправним та скасувати пункт 3 Вимоги № 13-24-03-15/2128 від 24.04.2019 року.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що пункт 3 вимоги № 13-24-03-15/2128 від 24.04.2019 року є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки відповідач протиправно привласнив собі функції тлумачення умов господарських договорів, укладених між позивачем та третьою особою, дійшов помилкового висновку про порушення позивачем вимог ч. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України, умов укладених між позивачем та третьою особою Договорів та заподіяння матеріальної шкоди бюджету шляхом проведення оплати за не отриманні академічні години послуг з оренди плавального басейну на 410950,00 грн.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
3. 21 липня 2020 року рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду позовні вимоги задоволено.
4. Визнано протиправним та скасовано пункт 3 Вимоги № 13-24-03-15/2128 від 24.04.2019 року.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
5. Апелянт, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
6. Апелянт зазначив, що пункт 3 вимоги № 13-24-03-15/2128 від 24.04.2019 року є правомірним, оскільки позивачем сплачено за неотриманні передбачені договором від 10.05.2017 року № 48 про закупівлю послуги з оренди басейну в кількості 559 годин.
ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
7. Управління освіти Чернівецької міської ради, зареєстроване, як юридична особа 25.09.2003 року, адреса: 58029, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 176, код ЄДРПОУ 02147345. (т. 1 а. с. 72-86).
8. Рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VІІ скликання II пленарне засідання № 49 від 24.12.2015 року затверджено Програму з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки та зобов`язано Управління освіти міської ради спільно з фінансовим управлінням міської ради щороку при формуванні бюджетів передбачати видатки на реалізацію Програми з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців, виходячи з бюджетних можливостей. Хід виконання Програми заслуховувати щороку на сесії міської ради у грудні місяці, починаючи з 2016 року.
9. Відповідно до Паспорту Програми відповідальними особами за її виконання є виконавчі органи міської ради та Федерація плавання України. Джерелами фінансування є міський бюджет, державний бюджет, кошти інвесторів, власні кошти батьків дітей тощо. Програма розрахована на 2016-2020 роки. Програма розрахована на 24 уроки і передбачає групове навчання тренерами Федерації плавання України учнів загальноосвітніх навчальних закладів м. Чернівці навичкам поведінки на воді та плаванню.
10. Відповідно до п. 8.1. Паспорту Програми фінансування проектів в рамках Програми буде здійснюватися за рахунок міського бюджету в межах асигнувань, передбачених на відповідний рік, позабюджетних коштів, власних коштів батьків.
11. Відповідно до п. 8.2. Програми до завершення робіт з введення в експлуатацію плавальних басейнів міста, що знаходяться в стадії реконструкції або будівництва, як пілотний проект, задіяний плавальний басейн спортивного клубу Титан . На базі даного басейну відпрацьовується модель охоплення декількох шкіл навчальним процесом.
12. Пунктом 8.3. Програми визначений графік її поетапної реалізації та щорічні обсяги фінансування, виходячи з кількості задіяних в неї дітей. Приклад: курс навчання плаванню включає в себе 24 уроки по ціні 50 грн. за один урок. Загальна вартість курсу навчання на одну дитину складає 1200 грн. Розподіл фінансових витрат на навчання між містом та батьками в реалізації навчання дитини становить співвідношення 60% і 40%. Міський бюджет виділяє на одну дитину 30 грн. (60%)/720 грн. за курс на (середня ціна оренди доріжки басейну при плаванні в групі); батьки сплачують 20 грн.(40%)/480 грн. ( організація процесу навчання).
13. Відповідно до наведених вище умов Паспорту Програми до видатків місцевого бюджету на її фінансування віднесена оплата оренди водних доріжок басейну для погодинних занять учнів. (т.1 а.с. 38-43).
14. На виконання зазначеної Програми в 2016 році між сторонами справи було укладено Договір № 4/2016 від 31.03.2016 року та Договір № 14/170 від 14.09.2016 року, в 2017 році Договір № 48 від 10.05.2017 року, в 2018 році Договір № 62 від 05.03.2018 року.
15. За Договором № 4/2016 від 31.03.2016 року та Договором № 14/170 від 14.09.2016 року, які було укладено між позивачем та Управлінням освіти Чернівецької міської ради, для реалізації Програми за рахунок коштів місцевого бюджету у сумі 28800,00 грн. та 57600,00 грн. відповідно здійснювалась оплата оренди водних доріжок басейну з розрахунку 300,00 грн. за одну д 86;ріжку протягом академічної години ( п. 1.2., 1.4. Договорів). Вартість наданих послуг визнач 72;лась 74;иходячи з кількості водних доріжок, задіяних для навчання дітей протягом академічної години. (т.1 а.с. 135-140).
16. За наслідках проведених процедур закупівлі за бюджетні кошти між TOB Букоімпекс ЛТД та Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради, а також Управлінням освіти Чернівецької міської ради укладено Договір № 48 від 10.05.2017 року.
17. Пунктом 1.2. Договору № 48 від 10.05.2017 року визначено найменування послуги: оренда плавального басейну; кількість: 1000 академічних годин. Пунктом 3.1. визначено ціну Договору у сумі 300000,00 грн. з розрахунку ціни за одну академічну годину - 300,00 грн. Пунктом 5.2. Договору передбачено, що виконавець надає послуги щоденно, крім неділі та святкових днів відповідно до узгодженого графіку. На виконання Договору Управління освіти та позивач щомісячно, виходячи з кількості дітей, що задіяні в навчальному процесі, погоджували та затверджували графіки користування водними доріжками в басейні з зазначенням академічних годин та кількості задіяних в тренувальному процесі доріжок з10 травня по 31 травня 2017 року, з 01 червня по 27 червня 2017 року, з 01 липня по 31 липня 2017 року, з 01 серпня по 14 серпня 2017 року, з 11 вересня по 30 вересня 2017 року, з 01 жовтня по 31 жовтня 2017 року, з 01 листопада по 30 листопада 2017 року. (т.1 а.с. 143-147).
18. На підставі затверджених графіків позивачем виставлялися акти виконаних робіт, в яких сума наданих послуг визначалась виходячи з кількості фактично використаних в навчальному процесі протягом місяця водних доріжок та вартості оренди однієї доріжки за 1 академічну годину, а саме: акт № 1 приймання-передачі наданих послуг від 01.06.2017 року, акт № 2 приймання-передачі наданих послуг від 04.07.2017 року, акт № 3 приймання-передачі наданих послуг від 01.08.2017 року, акт № 4 приймання-передачі наданих послуг від 14.08.2017 року, акт № 5 приймання-передачі наданих послуг від 03.10.2017 року, акт № 6 приймання-передачі наданих послуг від 26.10.2017 року, акт № 7 приймання - передачі наданих послуг від 06.12.2017 року. т.1 а.с. 44-47, 57-60).
19. Відповідно до платіжних доручень на оплату наданих послуг оплата проводилась за оренду водних доріжок басейну, а саме: платіжне доручення № 1027 від 02.06.2017 року, платіжне доручення № 1271 від 05.07.2017 року, платіжне доручення № 1431 від 02.08.2017 року, платіжне доручення № 1499 від 15.08.2017 року, платіжне доручення № 1775 від 04.10.2017 року, платіжне доручення № 1907 від 27.10.2017 року, платіжне доручення № 2248 від 07.12.2017 року. (т.1 а.с. 177-183).
20. Відповідно до графіків користування водними доріжками, актів наданих послуг за 2017 рік позивачем надано в користування для виконання Програми 1000 водних доріжок протягом 1000 академічних години, за які відповідно до п. 8.3. паспорту Програми та п. 3.1. Договору № 48 від 10.05.2017 року проведено оплату 300000,00 грн. з розрахунку 300,0 грн. за користування однієї водною доріжкою протягом академічної години.
21. Листом № 107 від 19.10.2017 року позивач довів , що у зв`язку із збільшенням розміру мінімальної заробітної плати та подорожчанням електроенергії та витратних матеріалів для забезпечення діяльності басейну вартість оренди однієї водної доріжки на одну академічну годину в басейні оздоровчого комплексу Титан з 01.01.2018 року буде становити 350,00 грн. та просив врахувати наведене вище при формуванні обсягів фінансування програми з навчання дітей плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівці на 2018 рік. (т.1 а.с. 56, 162)
22. Відповідно до місцевого бюджету на 2018 рік на фінансування Програми з навчання дітей плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівці передбачено 420000,00 грн. з розрахунку 1200 академічних годин та вартості оренди за одну академічну годину однієї доріжки 350,00 грн.
23. Відповідно до затвердженої Рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VІІ скликання пленарного засідання № 49 від 24.12.2015 року Програми з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки в межах фінансування Управлінням освіти Чернівецької міської ради було проведено закупівлю послуг з оренди плавального басейну за бюджетні кошти, по наслідках якої між TOB Букоімпекс ЛТД та Управлінням освіти був укладений Договір № 62 від 05.03.2018 року, а 23 червня 2018 року додатковий договір № 1 до договору № 62 від 05.03.2018 року.
24. Пунктом 1.2. Договору № 62 від 05.03.2018 року визначено назву послуги, що закупається: послуги з оренди плавального басейну; кількість 1200 академічних годин, ціна Договору 420000,00 грн. з розрахунку ціни за одну академічну годину 350,00 грн. (п.3.1.). Пунктом 5.2. Договору визначений графік надання послуг : понеділок-субота - з 13-00 до 13-45 (3 доріжки); з 14-00 до 14-45 (3 доріжки). (т.1 а.с. 62-63, 163-165)
25. На підставі цього, позивачем складались щомісячні акти виконаних робіт (т.1 а.с. 167-175).
26. Відповідно до наведених в платіжних документах призначень платежу, оплата проводилась за використання спортивних споруд/водні доріжки/послуги з оренди плавального басейну/дог. № 62 від 05.03.18р./акт п.п. №…., а саме: платіжне доручення №595 від 05.04.2018 року, платіжне доручення № 893 від 10.05.2018 року, платіжне доручення № 1153 від 04.06.2018 року, платіжне доручення № 1249 від 11.07.2018 року, платіжне доручення № 1494 від 05.07.2018 року, платіжне доручення № 1669 від 07.08.2018 року, платіжне доручення № 2267 від 06.11.2018 року, платіжне доручення № 2327 від 14.11.2018 року, платіжне доручення № 2525 від 04.12.2018 року. (т.1 а.с. 184-192)
27. Графіками та актами наданих послуг підтверджується факт надання позивачем в 2018 році в користування 1200 водних доріжок для навчання за Програмою, загальний час користування - 1200 академічних години, за які відповідно до п. 8.3. Паспорту Програми та п. 3.1. Договору № 62 від 05.03.2018 року проведено оплату 420000,00 грн. з розрахунку 350,00 грн. за користування однією водною доріжкою протягом академічної години.
28. На підставі Програми ревізії фінансово-господарської діяльності Управління освіти Чернівецької міської ради за період 01.01.2016 року по 31.12.2018 року, направлення для проведення ревізії фінансово-господарської діяльності № 472 від 26.12.2018 року, плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2018 року, відповідачем проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Управління освіти Чернівецької міської ради. (т.1 а.с. 93, 95-97).
29. З 27.12.2018 року по 25.03.2019 року (із зупиненням для проведення зустрічних звірок з 01.01.2019 року по 04.02.2019 року та з 21.02.2016 року по 04.03.2019 року) відповідачем проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Управління освіти Чернівецької міської ради за період з 01.01.2016 року по 31.12.2018 рік.
30. За результатами ревізії складено Акт ревізії фінансово-господарської діяльності Управління освіти Чернівецької міської ради № 03-33/8 від 01.04.2019 року. (т.1 а.с. 22-29).
31. Із змісту акту видно, що у 2017 році на виконання рішення комітету з тендерних торгів від 24.04.2017 року (переговорна процедура UA-2017-04-24-000190-b), Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради, в особі заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради, голови тендерного комітету Управління освіти Чернівецької міської ради, яке є фактичним розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів м. Чернівців, в особі начальника Управління Мартинюка С.В., з другої сторони, та ТОВ Букоімпекс ЛТД , в особі старшого менеджера Карпової Л.Г. , укладено договір про закупівлі послуг за бюджетні кошти від 10.05.2017 року № 48.
32. Відповідно до п. 1.2. вказаного договору - найменування послуг: послуги з оренди плавального басейну; кількість: 1000 академічних годин.
33. За умовами зазначених договорів Виконавець зобов`язується надати виключно послуги з надання в оренду водних доріжок (код:93.11.1 - Послуги, пов`язані з використанням спортивних споруд), а Замовник зобов`язується оплатити надані послуги (п.1.2.).
34. У 2018 році на виконання рішення комітету з тендерних торгів від 21.02.2018 року (переговорна процедура UA-2018-02-22-000112-с), між Управлінням освіти, в особі начальника Управління Мартинюка С.В. та ТОВ Букоімпекс ЛТД , в особі Степанюка О.В., укладено Договір від 05.03.2018 року № 62.
35. Відповідно до п. 1.2. вказаного договору - найменування послуг: послуги з оренди плавального басейну; кількість: 1200 академічних годин.
36. Вказано, що протягом 2017-2018 років Управлінням освіти проводилось оплата ТОВ Букоімпекс ЛТД за оренду басейну відповідно до актів приймання передачі послуг за кількість водних доріжок, а не за кількість академічних годин, як це зазначено в тендерній документації Управління освіти, тендерній пропозиції ТОВ Букоімпекс ЛТД та передбачено умовами укладених у 2017-2018 роках договорів.
37. Зазначене суперечить умовам договорів, так як відповідно до графіків, під час однієї академічної години користувалися від однієї до трьох водних доріжок.
38. Тобто зроблено висновки, що відповідно до Договорів № 48 від 10.05.2017 року та №62 від 05.03.2018 року Управлінням освіти оплачено ТОВ Букомпекс ЛТД за не отриманні академічні години послуги з оренди плавального басейну. (т.1 а.с. 22-29).
39. 10.04.2019 року позивач листом № 01-34/779 дав відповідачу заперечення на акт ревізії фінансово-господарської діяльності Управління Чернівецької міської ради від 01.04.2019 року, в яких зазначив, що розрахунок та оплата за наданні послуги проводилася Управлінням відповідно до укладених Договорів, а також затвердженої Чернівецькою міською радою Програми. (т.1 а.с. 30).
40. 19.04.2019 року листом № 13-24-03-15/2079 відповідач надіслав позивачу висновки на заперечення. (т.1 а.с. 31-37).
41. 24.04.2019 року за результатами ревізії, на підставі Акту ревізії фінансово-господарської діяльності Управління освіти Чернівецької міської ради № 03-33/8 від 01.04.2019 року відповідач виніс вимогу.
42. Відповідно до пункту 3 вказаної вимоги видно, що а порушення вимог ч. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 року № 2456-VI, та умов Розділу І та ІІІ договорів про закупівлю послуг за бюджетні кошти від 10.05.2017 року № 48 та від 05.03.2018 року № 68, Управлінням освіти оплачено ТОВ Букоімпекс ЛТД за неотриманні академічні години послуг з оренди плавального басейну загалом на 410950,00 грн. Внаслідок допущеного порушення законодавства міському бюджету завдано матеріальної шкоди (збитків) на 410950 грн.
43. З урахуванням виявлених порушень, відповідач вимагав забезпечити відшкодування шкоди (збитків), на користь місцевого бюджету заподіяних внаслідок оплати послуг з оренди плавального басейну, що фактично не надано відповідно до норм статей 216-229 ГКУ, статей 22,215-216, 610-625, 1212 ЦКУ. (т.1 а.с. 19-21).
ІІІ. ДОВОДИ СТОРІН
44. Позивач зазначив, що пункт 3 вимоги № 13-24-03-15/2128 від 24.04.2019 року є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки відповідач протиправно привласнив собі функції тлумачення умов господарських договорів, укладених між позивачем та третьою особою, дійшов помилкового висновку про порушення позивачем вимог ч. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України, умов укладених між позивачем та третьою особою Договорів та заподіяння матеріальної шкоди бюджету шляхом проведення оплати за не отриманні академічні години послуг з оренди плавального басейну на 410950,00 грн.
45. Апелянт вказав, що пункт 3 вимоги № 13-24-03-15/2128 від 24.04.2019 року є правомірним, оскільки позивачем сплачено за неотриманні передбачені договором від 10.05.2017 року № 48 про закупівлю послуги з оренди басейну в кількості 559 годин.
ІV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
46. Частиною 2 статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
47. В силу частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
48. Пунктом 2 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2016 року № 43 (далі - Положення №43), визначено, що Держаудитслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
49. Одним із основних завдань Держаудитслужби є здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів. (п. п. 3 п. 3 Положення № 43).
50. Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регулюються Законом України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 року № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII).
51. Статтею 2 Закону № 2939-XII визначено, що державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
52. Відповідно до ст. 3 Закону № 2939-XII державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті.
53. Згідно ст. 11 Закону № 2939-XII плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія.
54. Планова виїзна ревізія проводиться за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності підконтрольних установ за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного фінансового контролю не частіше одного разу на календарний рік.
55. Право на проведення планової виїзної ревізії підконтрольних установ надається лише у тому разі, коли їм не пізніше ніж за десять днів до дня проведення зазначеної ревізії надіслано письмове повідомлення із зазначенням дати початку та закінчення її проведення.
56. Проведення планових виїзних ревізій здійснюється органами державного фінансового контролю одночасно з іншими органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів. Порядок координації проведення планових виїзних перевірок органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів, визначається Кабінетом Міністрів України.
57. Частиною 1 статті 12 Закону № 2939 визначено, що службові особи органів державного фінансового контролю зобов`язані суворо додержуватися Конституції України, законів України, прав та інтересів громадян, підприємств, установ і організацій, що охороняються законом.
58. Процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб`єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), а на підставі рішення суду - в інших суб`єктів господарювання врегульовано Порядком проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 р. № 550 (далі - Порядок №550).
59. Пунктом 35 Порядку № 550 результати ревізії оформляються актом, який складається на паперовому носії державною мовою і повинен мати наскрізну нумерацію сторінок. На першому аркуші акта ревізії, який оформляється на бланку органу державного фінансового контролю, зазначається назва документа (акт), дата і номер, місце складення (назва міста, села чи селища).
60. За результатами проведення ревізії з окремих питань програми посадовими особами органу державного фінансового контролю та залученими спеціалістами, що проводили ревізію в складі групи, можуть за рішенням керівника групи складатися довідки, які підписуються відповідною посадовою особою органу державного фінансового контролю чи спеціалістом та працівниками об`єкта контролю, що є відповідальні з цих питань. Довідки складаються в одному примірнику, видаються керівнику групи для прийняття рішення щодо включення до акта ревізії викладених в них фактів та долучаються до матеріалів ревізії. На вимогу об`єкта контролю йому можуть бути видані копії довідок.
61. Отже, складання акту за результатами ревізії є обов`язком контролюючого органу, при цьому такий акт перевірки повинен містити детальний опис виявлених порушень, з посиланням на первинні документи, які були досліджені в ході її проведення.
62. Разом з тим, оцінка висновків акту перевірки надається уповноваженим законом органам влади при вирішенні спору щодо оскарження рішень, прийнятих на підставі такого акту.
63. Частиною 1 статті 49 Бюджетного кодексу України; передбачено, що розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов`язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу Казначейства України, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством, визначеним пунктом 5 частини першої статті 4 цього Кодексу.
V. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
64. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданих апеляційних скарг, Апеляційний Суд виходить з наступного.
65. Суд зазначає, що апелянтом не надано належних доказів про те, що документи, що стосувались отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов`язання з вказаного питання на підставі, яких приймалося рішення про їх оплату та надавались доручення на здійснення платежу органу Казначейства України не відповідали вимогам Законів, чи в ці документи внесено відомості, які не відповідали обставинам справи.
66. Із змісту висновку експертизи вбачається, що за наслідками дослідження наданих документів експертом встановлено , що порядок обліку наданих послуг та розрахунки за надані послуги за Договорами № 48 від 10.05.2017 року та № 62 від 05.03.2018 року, що застосовані сторонами вказаних договорів, відповідають умовам бюджетного фінансування, визначеними Програмою з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки, затвердженої рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VII скликання ІІ пленарне засідання № 49 від 24.12.2015 року; документально підтверджується первинними бухгалтерськими документами факт повного виконання ТОВ Букоімпекс ЛТД зобов`язань за Договорами № 48 від 10.05.2017 року та № 62 від 05.03.2018 року відповідно до умов бюджетного фінансування, визначених Програмою з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки, затвердженої рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VII скликання ІІ пленарне засідання № 49 від 24.12.2015 року; судовим експертом встановлено, що не відповідає умовам бюджетного фінансування, визначеним Програмою з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки, затвердженої рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VII скликання ІІ пленарне засідання № 49 від 24.12.2015 року, розрахунок шкоди у сумі 410950,00 грн за не отриманні академічні години послуги з оренди плавального басейну, заподіяної бюджету, здійснений Держаудитслужбою у акті від 01.04.2019 року № 03-33/8 та не підтверджується бухгалтерськими документами. (т. 1 а. с. 233-240).
67. Отже, за висновком судової економічної експертизи від 11.09.2019 року підтверджено документально факт повного виконання ТОВ Букоімпекс ЛТД зобов`язань за Договорами № 48 від 10.05.2017 року та № 62 від 05.03.2018 року відповідно до умов бюджетного фінансування, визначених Програмою з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки, затвердженої рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VII скликання ІІ пленарне засідання № 49 від 24.12.2015 року.
68. Крім цього, 04.09.2019 року рішенням Господарського суду Чернівецької області справа №926/1723/19 позов Товариства з обмеженою відповідальністю Букоімпекс ЛТД до Виконавчого комітету Чернівецької міської та Управління освіти Чернівецької міської ради про визнання зобов`язання позивача за договором № 48 від 10.05.2017 року та договором № 62 від 05.03.2018 року такими, що виконані сторонами в належний спосіб в повному обсязі, та припиненими у зв`язку з їх виконанням, задоволено.
69. Визнано зобов`язання позивача за договором № 48 від 10.05.2017 року та договором №62 від 05.03.2018 року такими, що виконані сторонами в належний спосіб в повному обсязі, та припиненими у зв`язку з їх виконанням.
70. Із змісту вказаного рішення видно, що Рішенням Чернівецької міської ради 2 сесії VІІ скликання II пленарне засідання № 49 від 24.12.2015 року Програма з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки є обов`язковим до виконання актом органу місцевого самоврядування. Порядок реалізації, кількісні та якісні показники її виконання визначаються Паспортом вказаної Програми.
71. Пунктом 8.1. Паспорту джерелами фінансування проектів в рамках Програми визначений міський бюджет в межах асигнувань, передбачених на відповідний рік, позабюджетні кошти, власні кошти батьків.
72. Відповідно до п. 8.2. Програми до завершення робіт з введення в експлуатацію міських басейнів, що знаходяться на стадії реконструкції або будівництва, як пілотний проект, задіяний плавальний басейн спортивного клубу Титан . На базі даного басейну відпрацьовується модель охоплення декількох шкіл навчальним процесом .
73. Пунктом 8.3. Програми визначений графік поетапної її реалізації та щорічні обсяги її фінансування, виходячи з кількості задіяних в неї дітей. Так, на 2016 рік передбачені орієнтовні обсяги фінансування за рахунок місцевого бюджету у сумі 100000,00 грн., в 2017 році - 300000,00 грн., в 2018 році - 1000000,00 грн.
74. Отже, відповідно до паспорту Програми за рахунок міського бюджету передбачено здійснювати оплату оренди водних доріжок басейну для погодинних занять учнів.
75. Умови Договорів № 48 від 10.05.2017 року, № 62 від 05.03.2018 року, як таких, що укладені на виконання затвердженої рішенням Чернівецької міської ради № 49 від 24.12.2015 року Програми з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки, повинні повністю відповідати умовам Паспорту вказаної бюджетної Програми.
76. Факт проведення державним казначейством платежів за надані позивачем послуги за умовами Договорів № 48 від 10.05.2017 року, № 62 від 05.03.2018 року свідчить про відповідність прийнятих Управлінням освіти, як розпорядником бюджетних коштів, зобов`язань за актами виконаних робіт вимогам Паспорту Програми з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах м. Чернівців на 2016-2020 роки.
77. Відповідно до листа Виконавчого комітету Чернівецької міської від 19.06.2019 року № 01/02-25/1601 за Розпорядженням міського голови було створено комісію, щодо проведення службового розслідування відносно посадових осіб Управління освіти Чернівецької міської ради щодо складення тендерної документації. По наслідках роботи комісії було встановлено, що умови тендерної документації за 2017, 2018 рік та п. 1.2., 1.3. Договору № 48 від 10.05.2017 року, № 62 від 05.03. 2018 року містять формулювання, які не конкретно відтворюють умови фінансування Програми з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах міста Чернівці на 2016-2020 роки, наведені в п. 8.3. Паспорту програми. Комісія дійшла висновку про факт повного виконання зобов`язань за умовами Договорів №48 від 10.05.2017 року, № 62 від 05.03.2018 року та відсутності втрат бюджету, а також вказала на необхідність приведення тендерної документації та договорів у відповідність до Програми з навчання плаванню в загальноосвітніх навчальних закладах міста Чернівці на 2016-2020 роки.
78. Вищевказаний документ, на думку колегії суду, підтверджує волевиявлення сторін на укладення Договорів № 48 від 10.05.2017 року та № 62 від 05.03.2018 року за умовами, що відповідають п. 8.3. Паспорту програми.
79. Виходячи з презумпції правомірності правочину визначеної ст. 204 Цивільного кодексу України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
80. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 21.03.2018 року у справі N760/14438/15-ц зазначає, що у статті 204 ЦК України закріплено презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. Таким чином, у разі не спростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а створені обов`язки підлягають виконанню.
81. Таким чином, беручи до уваги висновки судової економічної експертизи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що висновки Акту ревізії фінансово-господарської діяльності Управління освіти Чернівецької міської ради № 03-33/8 від 01.04.2019 року стосовно того, що відповідно до Договорів № 48 від 10.05.2017 року та № 62 від 05.03.2018 року Управлінням освіти оплачено ТОВ Букомпекс ЛТД за не отриманні академічні години послуги з оренди плавального басейну загалом на 410950,00 грн. : у 2017 році за неотриманні 559 академічних годин на 167700,00 грн. та у 2018 році - 564 академічних годин на 243250,00 грн. є необґрунтованими та такими які не підтверджені належними, допустимими, достовірними, достатніми доказами.
82. Є безпідставними доводи апелянта щодо неправильності та неповноти висновку експерта, так як він не скористався правом, передбаченим ст. 111 КАС України, щодо призначення додаткової або повторної експертизи.
VІ. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.
83. Згідно зі ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
84. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
85. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
86. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
87. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.
88. Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, Апеляційний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які б були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий Мацький Є.М. Судді Сушко О.О. Залімський І. Г.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91806713 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні