ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.09.2020м. ДніпроСправа № 904/1176/20
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "МЕТЕОРИТ", м.Дніпро
про зобов`язання укласти договір
Суддя Красота О.І.
За участю секретаря судового засідання Сліпченко С.В.
Представники:
від Позивача: Діденко Р.А., Довіреність №7 від 17.12.2019 року, адвокат
від Позивача: Гришечкін В.Б., Протокол засідання правління від 14.11.2019 року, представник
від Відповідача: Запорожець Д.Б., Довіреність №1/010.02-08 від 02.01.200 року, представник
СУТЬ СПОРУ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Метеорит" звернулося до господарського суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" і просить суд зобов`язати Відповідача укласти Договір про надання послуг з розподілу електричної енергії з Позивачем за об`єктом: багатоквартирний будинок, який розташований за адресою: пров. Верстатобудівний, 3 у м.Дніпро в редакції Позивача.
Позовні вимоги мотивовані відмовою Відповідача в укладенні з Позивачем Договору про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.03.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 16.04.2020 о 12:00 год.
16.03.20р. Радою суддів України прийняті рекомендації №9рс-186/20 відповідно до яких, враховуючи Постанову Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020р. "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу СОVID-19", а також з метою убезпечити населення України від поширення гострих респіраторних захворювань та коронавірусу СОVID-19, який віднесено до особливо небезпечних інфекційних хвороб, рекомендовано на період з 16 березня до 03 квітня 2020 року встановити особливий режим роботи судів України, а саме: роз`яснити громадянам можливість відкладення розгляду справ у зв`язку із карантинними заходами та можливість розгляду справ в режимі відеоконференції; припинити всі заходи, не пов`язані з процесуальною діяльністю суду та забезпеченням діяльності органів судової влади (круглі столи, семінари, дні відкритих дверей тощо); обмежити допуск в судові засідання осіб, які не є учасниками судових засідань; обмежити допуск у судові засідання та приміщення суду осіб з ознаками респіраторних захворювань: блідість обличчя, почервоніння очей, кашель; ознайомлення учасників судового процесу з матеріалами судової справи, за наявності такої технічної можливості, здійснювати в дистанційному режимі, шляхом надсилання сканкопій матеріалів судової справи на електронну адресу, зазначену у відповідній заяві, заяви про ознайомлення приймати через дистанційні засоби зв`язку; зменшити кількість судових засідань, що призначаються для розгляду протягом робочого дня; по можливості здійснювати судовий розгляд справ без участі сторін, в порядку письмового провадження. Крім того, Рада суддів України рекомендує громадянам та іншим особам: всі необхідні документи (позовні заяви, заяви, скарги, відзиви, пояснення, клопотання тощо) надавати суду в електронному вигляді на електронну адресу суду, через особистий кабінет в системі "Електронний суд", поштою, факсом або дистанційні засоби зв`язку; рекомендувати учасникам судових засідань подавати до суду заяви про розгляд справ у їхній відсутності за наявними в справі матеріалами; утриматися від відвідування приміщення суду, особливо за наявності захворювання (слабість, кашель, задуха, утруднення дихання, тощо).
Відповідно до п.4 ст. 11 ГПК України, суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 04.11.1950, ратифікованої Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 №475/97-ВР) встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема, "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.
Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.
З огляду на практику Європейського суду з прав людини, критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника.
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
У пункті 3 постанови № 11 від 17.10.2014 Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ "Про деякі питання дотримання розумних строків розгляду судами цивільних, кримінальних справ і справ про адміністративні правопорушення" визначено, що розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту. З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків у цивільних справах є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи "Федіна проти України" від 02.09.2010, "Смірнова проти України" від 08.11.2005, "Матіка проти Румунії" від 02.11.2006, "Літоселітіс Проти Греції" від 05.02.2004)
При цьому, згідно з практикою Європейського суду з прав людини щодо тлумачення положення "розумний строк" вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ. Критеріями оцінки розумності строку є, зокрема, складність справи та поведінка заявників.
Так, у справі "Хосце проти Нідерландів" 1998 суд вирішив, що тривалість у 8,5 років є розумною у контексті ст. 6 Конвенції, в зв`язку зі складністю справи, а у справі "Чірікоста і Віола проти Італії", 15-річний строк розгляду визнано Європейським судом з прав людини виправданим, в зв`язку з поведінкою заявників.
Згідно з приписами ст.114 ГПК України, суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій; строк є розумним, якщо він передбачає час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню господарського судочинства.
Відповідно до п. 10 ч. 3 ст. 2 ГПК України одним з основних засад господарського судочинства є розумність строків розгляду справи судом.
14.04.2020 Відповідач подав відзив на позов, в якому проти позовних вимог заперечує та в позові просить відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що Позивачем невірно обрано спосіб захисту свого права, який зазначено в прохальній частині позовної заяви, а саме про зобов`язання укласти публічний договір, тоді як Позивачу потрібно було обрати спосіб захисту свого порушеного права шляхом визнання договору укладеним.
Також Позивач не надав Відповідачу жодних документів, які підтверджують факт передачі від колишнього балансоутримувача багатоквартирного будинку до створення ОСББ примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж, у відповідності до ст.6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку . У зв`язку з чим, Відповідач не має права та можливості укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії з Позивачем.
Крім того, Відповідач 14.04.2020 заявив клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із карантинними заходами, про дату та час наступного судового засідання просив суд повідомити Відповідача.
15.04.2020 Позивач заявив клопотання в якому наполягав на задоволенні позовних вимог в повному обсязі та просив суд відкласти підготовче засідання на іншу дату через карантинні заходи в країні.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" від 11.03.2020р. №211 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020р. №239) з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, і з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 р., з 12.03.2020 р. до 03.04.2020 р. на усій території України установлено карантин.
Листом Ради суддів України від 16.03.2020 № 9 рс-186/20 з метою запобігання поширенню серед населення України гострих респіраторних захворювань та коронавірусу COVID-19 рекомендовано судам на період з 16.03.2020р. до 03.04.2020р., встановити особливий режим роботи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 № 239 дію карантину продовжено до 24 квітня 2020 р. включно.
Заборонено, зокрема, з 12 год. 00 хв. 18.03.2020 р. до 24.04.2020 р. регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні (крім перевезення легковими автомобілями); з 17.03.2020 р. до 24.04.2020 р. перевезення пасажирів метрополітенами міст Києва, Харкова і Дніпра відповідно до рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 16 березня 2020р.; з 12 год. 00 хв. 18.03.2020 р. до 24.04.2020 р. заборонено перевезення пасажирів залізничним транспортом в усіх видах внутрішнього сполучення (приміському, міському, регіональному та дальньому).
Стаття 3 Конституції України визначає життя і здоров`я людини найвищою соціальною цінністю в Україні.
З огляду на викладене, підготовче засідання 16.04.2020 не відбулось, про дату, час та місце, учасники судового розгляду будуть повідомлені додатково ухвалою суду після усунення обставин, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020р. №211 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020р. №239).
Відповідно до Рекомендацій Ради суддів України, викладених у листі № 9рс-186/20 від 16 березня 2020 року, сторони та інші учасники справи мають право подати до суду заяви про розгляд справ за їх відсутності. За умови надходження таких заяв від усіх учасників справи справа може бути розглянута судом за наявними матеріалами.
До усіх документів що подаються до суду, додаються докази направлення їх копій та доданих до них документів іншим учасникам справи.
Звертаємо увагу сторін та інших учасників справи на необхідність повідомлення cуду в письмовому порядку про засоби зв`язку (електронна адреса, номер телефону, інші можливі засоби) для їх повідомлення щодо розгляду справи.
Інформацію по справі учасники справи можуть отримати на сторінці Господарського суду Дніпропетровської області на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою https://dp.arbitr.gov.ua.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 16.04.2020 відкладено підготовче засідання. Про дату та час підготовчого засідання повідомити учасників справи додатково.
27.04.2020 Позивач подав відповідь на відзив, в якому позовні вимоги підтримував та просив суд задовольнити їх в повному обсязі.
Крім того, 27.04.2020 Позивач подав заяву про зміну предмету позову і просив суд визнати укладеним договір про надання послуг з розподілу електричної енергії між Приватним акціонерним товариством "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Метеорит" за об`єктом: багатоквартирний будинок, який розташований за адресою пров.Верстатобудівельний, 3 у м.Дніпро, в редакції опублікованій на офіційному сайті Відповідача - https://cek.dp.ua/.
У разі, якщо Позивач послався не на ті норми права, що фактично регулюють спірні правовідносини, самостійно здійснити правильну правову кваліфікацію останніх та застосувати для прийняття рішення ті норми матеріального і процесуального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини. А також стягнути судовий збір.
Пунктом 11 Закону України №540-ІХ від 30.03.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)", який набув чинності 02.04.2020, розділ X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України доповнено пунктом 4 такого змісту, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 46, 157, 195, 229, 256, 260, 288, 295, 306, 321, 341, 346, 349, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, апеляційного оскарження, залишення апеляційної скарги без руху, повернення апеляційної скарги, подання заяви про скасування судового наказу, розгляду справи по суті, строки, на які зупиняється провадження, подання заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, звернення зі скаргою, оскарження рішення третейського суду, судового розгляду справи, касаційного оскарження, подання відзиву продовжуються на строк дії такого карантину, продовжуються на строк дії такого карантину.
З урахуванням викладеного та беручи до уваги необхідність забезпечення права осіб на доступ до правосуддя, передбаченого Конституцією України і гарантованого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (право на справедливий суд), та з метою забезпечення стабільного здійснення судочинства суд дійшов висновку про необхідність призначення розгляду справи в підготовчому засіданні.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 13.05.2020 року розгляд справи №904/1176/20 призначено в підготовчому засіданні на 16.06.2020 об 11:00 год.
Представник Позивача в підготовчому судовому засіданні 16.06.2020 року позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник Відповідача в підготовче засідання не з`явився, 09.06.2020р. надіслав клопотання про відкладення розгляду справи на після карантинний період.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 16.06.2020 року відкладено підготовче засідання на 02.07.2020 року о 15 год. 00 хв.
Представник Позивача в підготовчому судовому засіданні 02.07.2020 року позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити, надав додаткові письмові пояснення по справі та зазначив, що будинок приєднаний до електричних мереж Відповідача, то відповідний договір про надання послуг з розподілу електричної енергії має бути укладено саме з Відповідачем. В свою чергу, Відповідач ухиляється від обов`язку укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з Позивачем, що порушує право останнього на отримання електричної енергії для забезпечення господарських та побутових потреб будинку.
02.07.2020 року представник Відповідача в підготовче засідання не з`явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 02.07.2020 року продовжено строк розгляду справи у підготовчому провадженні на 30 днів. Відкладено підготовче засідання на 28.07.2020 року о 15 год. 00 хв.
Представник Позивача в підготовчому судовому засіданні 28.07.2020 року позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник Відповідача в підготовчому судовому засіданні проти позовних вимог заперечував та в позові просив відмовити в повному обсязі.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 28.07.2020р. закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 27.08.2020 о 15:00 год.
Представник Позивача в судовому засіданні 27.08.2020 року позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник Відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував та в позові просив відмовити в повному обсязі.
В судовому засіданні 27.08.2020 року оголошувалась перерва до 22.09.2020р.
Представник Позивача в судовому засіданні 22.09.2020 року позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник Відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував та в позові просив відмовити в повному обсязі.
У порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників Позивача та Відповідача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Метеорит" (далі-Позивач) здійснює діяльність з управління багатоквартирним будинком, який розташований за адресою пров. Верстатобудівельний, 3 у м. Дніпро (далі - Будинок).
Відповідно до п. 1.2.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ): На роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку .
Враховуючи положення чинного законодавства, що регулює діяльність з постачання електричної енергії, для отримання електроенергії Споживач повинен укласти, окрім іншого, договір про надання послуг з розподілу електричної енергії - із оператором системи розподілу.
Відповідно до п. 1.1.2. ПРРЕЕ: оператор системи - оператор системи розподілу або оператор системи передачі, у випадках коли до його мереж приєднані електроустановки споживачів електричної енергії та/або об`єкти розподіленої генерації .
Враховуючи, що Будинок приєднаний до електричних мереж Приватного акціонерного товариства "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (далі-Відповідач), то відповідний договір про надання послуг з розподілу електричної енергії має бути укладено саме з Відповідачем.
Як вказує Позивач в позовній заяві, 28.01.2019 року Позивач подав Відповідачу належним чином оформлену заяву-приєднання щодо укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії із зазначенням місцезнаходження та банківських реквізитів Позивача.
Відповідач відповіді не надіслав, договір з Позивачем не уклав.
13.05.2019р. Позивач подав Відповідачу лист №58 від 13.05.2019р. з пропозицією розглянути можливість укладення Договору про надання послуг розподілу електричної енергії без документів, які підтверджують реєстрацію Буднику за Позивачем, у зв`язку із об`єктивними труднощами при отримання правовстановлюючих документів (а.с.12-13).
03.06.2019р. Відповідач направив на адресу Позивача відповідь та повідомив Позивача про відсутність законодавчих підстав для укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії без правовстановлюючих документів на Будинок (а.с.46).
Позивач листом від 25.06.2019 за вих. №59 разом з долученою до нього заявою-приєднання та іншими документами направив на адресу Відповідача офіційну оферту про укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії між Позивачем (як споживачем) та Відповідачем (як оператором системи розподілу) в редакції, опублікованій на офіційному сайті Відповідача https://cek.dp.ua/ (а.с.47-54).
До вказаного листа були додані:
- належним чином оформлена (підписана та скріплена круглою печаткою) заява-приєднання ОСББ щодо укладення договору про постачання електричної енергії із зазначенням місцезнаходження та банківських реквізитів ОСББ;
- Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб ОСББ;
- Витяг з протоколу установчих зборів створення ОСББ;
- Копія Статуту;
- Витяг з протоколу зборів правління ОСББ про надання повноважень голові правління ОСББ на укладення з ПЕЕМ ЦЕК договору про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Відповідач на адресу Позивача направив відповідь від 16.07.2019р. за вих.1687/010.01-04 (на лист Позивача №59 від 25.06.2019р.) та зазначив, що для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, Позивачу необхідно звернутися до Дніпровських РЕМ ПрАТ ПЕЕМ ЦЕК та надати нову заяву-приєднання і пакет документів згідно п.2.1.7 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. №312 (а.с.55).
Проектна документація згідно відповіді ВО Південний машинобудівний завод №409/33 від 06.02.2017 року (а.с. 45) на Будинок за адресою: пров. Верстатобудівний, 3 у м.Дніпро в повному обсязі знаходиться у Позивача.
Відмова Відповідача в укладенні з Позивачем Договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, стала причиною виникнення спору.
Приймаючи рішення господарський суд виходив з наступного.
Згідно з п. п. 3 ст. 181 Господарського кодексу України сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформлює договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявністю заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
Статтею 171 Господарського кодексу України передбачено, що майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями. Кабінет Міністрів України, уповноважені Президентом України міністерства, інші центральні органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках затверджувати типові договори.
Укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору (ст.184 Господарського кодексу України).
Відповідно до статті 180 Господарського кодексу України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Приписами ст.1 Закону України Про об`єдання співвласників багатоквартирного будинку (далі-Закон) визначено:
-об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна;
- представник співвласника - фізична або юридична особа, яка на підставі договору або закону має право представляти інтереси співвласника;
- співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.
Згідно ст.4 Закону України Про об`єдання співвласників багатоквартирного будинку , об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України.
В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об`єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об`єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об`єднання.
Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.
Об`єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону.
У відповідності до приписів ст.6 Закону, об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.
Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Відповідно до ст.10 Закону, органами управління об`єднання є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія об`єднання.
Вищим органом управління об`єднання є загальні збори.
Загальні збори скликаються і проводяться в порядку, передбаченому цим Законом для установчих зборів, правлінням об`єднання або ініціативною групою з не менш як трьох співвласників.
Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов`язковим для всіх співвласників.
До виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься:
- затвердження статуту об`єднання, внесення змін до нього;
- обрання членів правління об`єднання;
- питання про використання спільного майна;
Згідно ст.12 Закону, управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління.
За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації.
Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.
Статтею 22 Закону зокрема передбачено, для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку , включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право:
- задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення;
- визначати управителя , виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори.
Самостійне забезпечення об`єднанням утримання і експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у багатоквартирному будинку може здійснюватися безпосередньо співвласниками, а також шляхом залучення об`єднанням фізичних та юридичних осіб на підставі укладених договорів.
Договори з управителем укладаються об`єднанням відповідно до закону.
Об`єднання оплачує холодну та гарячу воду, теплову та електричну енергію, природний газ, комунальні послуги за цінами (тарифами), встановленими для населення, крім частини таких послуг, що оплачуються власниками нежитлових приміщень.
Згідно з частиною першою статті 319 Цивільного кодексу України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Відповідно до частини другої статті 382 Цивільного кодексу України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Частиною першою статті 385 Цивільного кодексу України, передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати ОСББ.
Слід зазначити, що відповідно до рішення Конституційного Суду України від 02.03.2004 № 4-рп/2004 допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і т. ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків.
Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення ОСББ, вступу до нього.
Таким чином, власники квартир і виділених нежитлових приміщень, щодо яких оформлено право власності на певну особу (певних осіб) (далі - виділені нежитлові приміщення), у багатоквартирному будинку є співвласниками спільного майна в ньому. При цьому, чинним законодавством України не передбачено оформлення окремого документа щодо права власності на спільне майно багатоквартирного будинку.
Як вказувалось вище, згідно з положеннями статті 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - Закон) ОСББ - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Відповідно до положень статтей 4 та 6 Закону об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Для створення об`єднання скликаються установчі збори. Установчі збори приймають рішення про створення об`єднання і затверджують його статут.
Статтями 3 та 7 Закону встановлено, що діяльність ОСББ здійснюється на основі статуту, який складається відповідно до типового статуту, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства.
Згідно з положеннями статті 12 Закону управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління.
Враховуючи вищенаведене, факт створення в багатоквартирному будинку ОСББ є підтвердженням факту надання власниками квартир та виділених нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку повноважень ОСББ щодо управління, утримання і використання спільного майна цього багатоквартирного будинку.
Крім того, необхідно зазначити, що відповідно до ст.12 ст.22 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання за рішенням загальних зборів має право визначити управителя з передачею останньому функцій управителя.
Будь-яких рішень стосовно вказаних обставин (доказів) Позивачем суду не надано та відсутність таких підтверджували представники Позивача. Вказане свідчить про те, що Позивач як ОСББ задовольняє свої потреби самостійно шляхом самозабезпечення, що також вказує на можливість Позивача в укладенні спірного договору.
Відповідно до п.п.3 п.2.1.7 ПРРЕЕ, для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії заявник у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки має надати оператору системи такі документи: копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу електричної енергії (у разі відсутності об`єкта споживача).
Аналіз даної норми свідчить, що укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії Споживач повинен підтвердити наявність у Споживача певних майнових прав на об`єкт.
Об`єктом на який здійснюється розподіл електричної енергії є виключно допоміжні приміщення Будинку (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і т.ін.), а також місяця загального користування Будинку (сходові клітини, міжквартирні майданчики, коридори) та технічні засоби функціонування Будинку (ліфти).
Згідно ч. 2 статті 382 ЦК України, власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також; споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, у тому числі і власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.
Таким чином, Позивачу не потрібно доводити право власності на ці приміщення, оскільки вони перебувають у спільній власності всіх співвласників багатоквартирного будинку в силу закону.
Варто зауважити, що аналогічна правова позиція викладена у Постанові Верховного Суду від 08.04.2020 по справі № 915/1096/18.
Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження, серед іншого на електричні мережі.
Поняття електричної мережі визначено в Правилах технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених Наказом Міністерства палива та енергетики України від 25.07.2006 №258, згідно з якими електромережа це сукупність електроустановок для передачі та розподілу електричної енергії.
Належність електричних мереж:, які розташовані у допоміжних приміщеннях та місцях загального користування Будинку на праві спільної сумісної власності належать власникам квартир об`єкту постачання житлового Будинку ніким не оспорюється, в тому числі і Відповідачем.
Відповідачу відомо про наявність у Позивача майнових прав на об`єкт, а
також про те, що для укладання договору про надання послуг з розподілу
електричної енергії не потрібно наявність документів на право власності на будинок.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на Відповідача.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст.2, 4, 6, 10, 12, 22 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку ст.ст.171, 179, 180, 181 Господарського Кодексу України, ст.ст.319, 382, 385 Цивільного кодексу України, ст. ст. 123, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю .
Визнати укладеним договір про надання послуг з розподілу електричної енергії між Приватним акціонерним товариством "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (49008, м.Дніпро, вул.Дмитра Кедріна, 28, ЄДРПОУ 31793056) та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Метеорит" (49047, м.Дніпро, пров.Верстатобудівельний, 3, ЄДРПОУ 36725918) за об`єктом: багатоквартирний будинок, який розташований за адресою пров.Верстатобудівельний, 3 у м.Дніпро, в редакції опублікованій на офіційному сайті Відповідача - https://cek.dp.ua/.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (49008, м.Дніпро, вул.Дмитра Кедріна, 28, ЄДРПОУ 31793056) на користь Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Метеорит" (49047, м.Дніпро, пров.Верстатобудівельний, 3, ЄДРПОУ 36725918) судовий збір у розмірі 2 102,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Дніпропетровської області протягом 20 днів з дня його оголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.І. Красота
Повне рішення складено
28.09.2020р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2020 |
Оприлюднено | 29.09.2020 |
Номер документу | 91807329 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні