РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
28 вересня 2020 р. 17:10 Справа № 120/5193/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд в складі
Головуючого судді Мультян Марини Бондівни,
Суддів - Заброцької Людмили Олександрівни, Дончика Віталія Володимировича
за участі секретаря судового засідання: Бабія М.С.
представника позивача: Головчука Віталія Анатолійовича
представника відповідача: Козачок-Фесенко Юлії Вікторівни
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулася Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії з вимогами про визнання протиправною та скасування постанови Хмільницької міської територіальної виборчої комісії №12 від 25.09.2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода"" та зобов`язання Хмільницьку міську територіальну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати Хмільницької міської ради висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода .
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що 21.09.2020 року проведено конференцію та висунуто кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, внаслідок чого 24.09.2020 року відповідачу подано необхідні документи для реєстрації кандидатів у депутати, які передбачені частиною 1 статті 222 ВК України. Однак, відповідачем було виявлено помилки та неточності у поданих на реєстрацію кандидатів документах, про що було повідомлено позивача листом від 24.09.2020 року № 90.
У визначений строк позивачем усунуто недоліки і неточності у документах поданих на реєстрацію кандидатів у депутати, відповідно до довідки № 92 від 25.09.2020 року.
Втім вказує, що 26.09.2020 року позивачем було отримано повідомлення за вих. № 97 від 25.09.2020 року, в якому зазначалося, що "... відповідно постанови № 12 від 25.09.2020 року, виданою Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією, всім кандидатам у депутати Хмільницької ОТГ Хмільницького району Вінницької області від Хмільницької міської організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" відмовлено у реєстрації на перших місцевих виборах 25.10.2020 року по єдиному виборчому списку на підставі частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, а саме у зв`язку з порушенням встановленого цим Кодексом порядку висунення кандидатів (частина 9 статті 219 Виборчого кодексу України)".
Однак позивач зазначає, що саму постанову № 12 від 25.09.2020 року Хмільницької міської територіальної виборчої комісії ним отримано не було, у зв`язку із чим він звернувся до відповідача з вимогою видати постанову та протокол проведення засідання територіальної виборчої комісії 25.09.2020 року.
Постанову № 12 від 25.09.2020 року Хмільницької міської територіальної виборчої комісії було отримано близько 12:00 години 26.09.2020 року, протокол проведення засідання територіальної виборчої комісії отримано не було.
Дану постанову № 12 від 25.09.2020 року Хмільницької міської територіальної виборчої комісії позивач вважає необґрунтованою та протиправною, оскільки на виконання вимог відповідача ним було усунено всі виявлені помилки та неточності у поданих 24.09.2020 року документах на реєстрацію кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області, тому і підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області передбачених частиною 1 статті 230 Виборчого кодексу України не існує.
Більше того зазначив, що в порушення вимог частини 4 статті 37 Виборчого кодексу України відповідачем, у встановленні цією статтею строки, не вивішено постанови для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщені комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 26.09.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії. Цією ж ухвалою розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених статтями 268 - 272, 273 КАС України колегією у складі трьох суддів.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 26.09.2020 року призначено підготовче засідання та витребувано у Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" та Хмільницької міської територіальної виборчої комісії додаткові докази. Також ухвалою встановлено відповідачеві строк для подачі відзиву на позовну заяву до 12:00 години 27.09.2020 року.
26.09.2020 року представником позивача частково подано витребувані судом докази, а саме: свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 № 827956 від 24.02.2010 року; свідоцтво про реєстрацію структурного утворення політичної партії від 20.02.2003 року № 30; рішення конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода про висування кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області № 1 від 21.09.2020 року; єдиний виборчий список; територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ № 1), територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ № 2), територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ № 3), територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ № 4), територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ № 5), платіжне доручення № 8 від 23.09.2020 року; довідку від 24.09.2020 року № 91; належним чином завірену копію повідомлення про відмову в реєстрації за вих. № 97 від 25.09.2020 року; належним чином завірену копію постанови від 25.09.2020 року № 12; належним чином завірену копію акту фіксації порушення від 26.09.2020 року; диск з електронними доказами.
Також, 27.09.2020 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно якого представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , вважає позов необґрунтованим та безпідставним, з огляду на наступне.
Під час засідання Хмільницької міської територіальної виборчої комісії 25.09.2020 року, при розгляді документів, поданих на реєстрацію від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , було виявлено порушення щодо порядку висування кандидатів у депутати. А саме у 2 п`ятірці (з 6 по 10 включно номери кандидатів) та у 5 п`ятірці (з 21 по 25 включно номери кандидатів) єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї політичної партії, що відбулася 21.09.2020 року, було виявлено порушення щодо забезпечення гендерної квоти.
На підставі зазначеного, 25.09.2020 року відповідачем прийнято постанову №12 від 25.09.2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода"".
З огляду на викладене, представник відповідача вважає, що порушення порядку висування кандидатів у депутати є прямим порушенням виборчого законодавства і не вважається помилкою чи неточністю, наявність якої не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати.
Вказує, що на виконання положень частини 4 статті 230 Виборчого кодексу України представнику позивача надано повідомлення про відмову у реєстрації за № 97 від 25.09.2020 року - 26.09.200 року. Разом із вказаним повідомленням про відмову у реєстрації, йому також було надано постанову Хмільницької міської територіальної виборчої комісії № 12 від 25.09.2020 року, що підтверджується відміткою Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області.
Що стосується аргументів позивача відносно порушення вимог частини 4 статті 37 Виборчого кодексу України, представник відповідача зазначив, що представник позивача перешкоджав роботі членів комісії, відволікав їх увагу, тому станом на 11 годину 26.09.2020 року постанова №12, прийнята на комісії 25.09.2020 року відносно позивача, була в наявності у рукописному варіанті та перебувала у процесі друку, протокол засідання від 25.09.2020 року також був у процесі друку. Між тим, відповідно пункту 12.8 Постанови ЦВК від 10.08.2020 року № 173 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісії з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Тому, з огляду на викладене відповідач просить у задоволенні позовних вимог Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода відмовити.
Також, 27.09.2020 року представником відповідача надано суду витребувані ухвалою суду від 26.09.2020 року додаткові докази.
Ухвалою суду від 27.09.2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 28.09.2020 року о 10:00 годині.
Під час судового засідання представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві.
Наголосив, що позивач звернувся до суду у зв`язку із порушенням його конституційних прав, як суб`єкта виборчого процесу обмеживши законне право на висування кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області.
Також, просив суд про виклик у якості свідка ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) для встановлення обставин подання позивачем відповідачу 24.09.2020 року та 25.09.2020 року документів для реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області.
Ухвалою колегії суддів від 28.09.2020 року, постановленої без виходу до нарадчої кімнати, представнику позивача відмовлено у задоволенні заявленого клопотання про виклик свідка.
Представник відповідача просила відмовити у задоволенні позовних вимог за безпідставністю. Пояснила, що під час прийняття оскаржуваної постанови Хмільницька міська територіальна виборча комісія діяла відповідно до вимог Виборчого кодексу України, оскільки виявленні у поданих на реєстрацію документах порушення порядку висування кандидатів у депутати - є прямим порушенням виборчого законодавства.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів зазначає про таке.
Постановою Верховної ради України від 15.07.2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30.08.2020 року Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Рішенням конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода про висування кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області № 1 від 21.09.2020 року затверджено єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 21.09.2020 року.
Також, Рішенням конференції Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода про висування кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області № 1 від 21.09.2020 року затверджено територіальні виборчі списки (по територіальних виборчих округах №№1 - 5).
24.09.2020 року о 23:46 представником позивача подано Хмільницькій міській територіальній виборчій комісії документи для реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області, а саме: рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати ВО Свобода ; єдиний виборчий список кандидатів у депутати від ВО Свобода ; територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від ВО Свобода ; заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати; документ про внесення грошової застави; фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; копії першої та другої сторінки паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати; передвиборна програма ВО Свобода ; заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи; копію рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.
24.09.2020 року Хмільницька міська територіальна виборча комісія листом за вих. № 90 повідомила позивача про виявлені помилки та неточності в поданих на реєстрацію Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода документах. Також зазначено, що виявлені недоліки можуть бути усунені до 15:00 години 25.09.2020 року.
25.09.2020 року о 12:00 годині, представником позивача на виконання повідомлення про усунення недоліків подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області з уточненими даними, а саме: рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати ВО Свобода ; єдиний виборчий список кандидатів у депутати від ВО Свобода ; територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від ВО Свобода ; заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати; документ про внесення грошової застави; фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; копії першої та другої сторінки паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати; передвиборна програма ВО Свобода ; заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи; копію рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.
25.09.2020 року Хмільницька міська територіальна виборча комісія листом за вих. № 97 повідомила позивача, що відповідно постанови № 12 від 25.09.2020 року, прийнятою Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією, всім кандидатам у депутати Хмільницької ОТГ Хмільницького району Вінницької області від Хмільницької міської організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" відмовлено у реєстрації на перших місцевих виборах 25.10.2020 року по єдиному виборчому списку на підставі частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з порушенням встановленого цим Кодексом порядку висунення кандидатів (частина 9 статті 219 Виборчого кодексу України)".
Постановою № 12 від 25.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , кандидатам у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області від Хмільницької міської організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" відмовлено у реєстрації на перших місцевих виборах 25.10.2020 року по єдиному виборчому списку на підставі частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з порушенням встановленого цим Кодексом порядку висунення кандидатів (частина 9 статті 219 Виборчого кодексу України).
Вважаючи винесену 25.09.2020 року постанову № 12 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода протиправною, позивач звернувся із цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вказує наступне.
Положення пункту 2 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Згідно з частиною 3 статті 9 КАС України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).
В той час, гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост села, селища визначає Виборчий кодекс України № 396-IX від 19.12.2019 року.
Виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним (абзац 1-2 частина 1 статті 20 Виборчого кодексу України).
Відповідно частини 1 статті 21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Відповідно до частини 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України).
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій унормовано статтею 273 КАС України.
Частинами 1 статті 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
У зв`язку із чим, звертаючись до суду з позовом, позивач повинен довести перед судом факт порушення Центральною виборчою комісією, окружною виборчою комісією чи територіальною виборчою комісією, безпосередньо його виборчого права або інтересу щодо участі у виборчому процесі, як того вимагає частина 2 статті 273 КАС України, яка кореспондується із положеннями частин 1-3 статті 64 Виборчого кодексу України.
В свою чергу, суд під час розгляду справи повинен встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача з боку відповідача - суб`єкта владних повноважень, створення перешкод для їх реалізації або чи мають місце інші порушення прав та свобод позивача.
Виходячи з доводів сторін, спірним питанням, яке потребує дослідження та надання оцінки судом в рамках розгляду даної адміністративної справи, є питання щодо дотримання у поданих позивачем документів порядку, визначеного статтею 219 Виборчого кодексу України, зокрема щодо забезпечення гендерної квоти під час формування єдиного виборчого списку у багатомандатного окрузі.
Так, згідно прийнятих на себе міжнародних зобов`язань Україна гарантувала утвердження гендерної рівності, підписавши низку відповідних документів як універсального, так і регіонального рівня.
Одним із основних принципів проведення виборів, який закріплений положеннями статті 70 Конституції України є принцип рівного виборчого права, а важливим елементом забезпечення реалізації даного принципу є визначена у частині 9 статті 219 Виборчого кодексу України вимога щодо гендерної квоти у представницьких органах влади.
Відповідно до частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Між тим, згідно із пунктом 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Тобто, законодавець передбачив санкцію за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти, а саме відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
При цьому порушення вимоги щодо гендерної квоти не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначені умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Так, відповідно до частин 1-3 статті 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Як свідчать матеріали справи, 24.09.2020 року представником позивача подано Хмільницькій міській територіальній виборчій комісії документи для реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області, а саме: рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати ВО Свобода ; єдиний виборчий список кандидатів у депутати від ВО Свобода ; територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від ВО Свобода ; заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати; документ про внесення грошової застави; фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ВО Свобода ; копії першої та другої сторінки паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати; передвиборна програма ВО Свобода ; заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи; копію рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.
Представником позивача у судовому засіданні зазначено, що 24.09.2020 року відповідачем надано повідомлення про усунення виявлених недоліків у документах поданих до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії, яке, на думку представника позивача, мало містити чіткий перелік виявлених територіальною виборчою комісією недоліків та неточностей, які організація політичної партії повинна виправити.
Тому, на думку представника позивача, при повторній подачі документів на реєстрацію кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , останні були подані з всіма усуненими недоліками, при цьому представник позивача посилався на довідку № 92 від 25.09.2020 року, відповідно якої територіальною виборчою комісією не зафіксовано подачу Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода документів на реєстрацію кандидатів у депутати Хмільницької міської ради з будь-якими неточностями чи помилками.
Колегія суддів звертає увагу позивача, що Виборчим кодексом України та Постановою ЦВК № 173 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів не визначено обов`язку членів комісії перевіряти достовірність внесеної інформації поданих документів, а лише встановлює їх наявність.
Як пояснено у судовому засіданні представником позивача, та не заперечувалося стороною відповідача, дані документи були подані з помилками та неточностями, а саме в єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 21.09.2020 року невірно зазначено саму назву організації політичної партії, а саме .. Хмільницька міська організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода … замість вірного … Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода … та в графі єдиного виборчого списку номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата помилково зазначено кількістьвиборців по даному виборчому окрузі замість його номеру.
Так, з цих підстав територіальною виборчою комісією було надано позивачеві строк для усунення виявлених недоліків до 15:00 години 25.09.2020 року.
Свою позицію щодо заявлених позовних вимог, позивач обґрунтовує тим, що у встановлений відповідачем строк, ним було подано пакет документів з усунення недоліків та неточностей у документах поданих на реєстрацію кандидатів у депутати 24.09.2020 року, але постановою Хмільницької міської територіальної виборчої комісії №12 від 25.09.2020 року відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода".
На підтвердження зазначеної позиції, позивачем 26.09.2020 року подано суду єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода з усуненими недоліками та неточностями (а.с. 33-35).
Із дослідженого колегією суддів у судовому засіданні наданого представником позивача єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , встановлено, що позивачем виправлено номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата, назву організації політичної партії з .. висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода … на … висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода … , а також розміщено кандидатів у депутати Хмільницької міської ради у єдиному багатомандатному та територіальних виборчих списках відповідно положень визначених частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України з урахуванням гендерної квоти.
Так, по єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода такі кандидати займають місця з першого по п`яте ОСОБА_1 (номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (далі - номер) - перший кандидат), ОСОБА_2 (номер - 5), ОСОБА_3 (номер - 1), ОСОБА_4 (номер - 5), ОСОБА_5 (номер - 2); з шостого по десяте місця - ОСОБА_6 (номер - 1), ОСОБА_7 (номер - 3), ОСОБА_8 (номер - 3), ОСОБА_9 (номер - 3), ОСОБА_10 (номер - 4); з одинадцятого по п`ятнадцяте місця - ОСОБА_11 (номер - 5), ОСОБА_12 (номер - 4), ОСОБА_13 (номер - 5), ОСОБА_14 (номер - 2), ОСОБА_15 (номер - 5); з шістнадцятого по двадцяте місця - ОСОБА_16 (номер - 1), ОСОБА_17 (номер - 1), ОСОБА_18 (номер - 2), ОСОБА_19 (номер - 4), ОСОБА_20 (номер - 1); з двадцять першого по двадцять п`яте місця - ОСОБА_21 (номер - 3), ОСОБА_22 (номер - 4), ОСОБА_23 (номер - 4), ОСОБА_24 (номер - 2), ОСОБА_25 (номер - 2); та двадцять шосте місце займає ОСОБА_26 (номер - 3).
По територіальних виборчих списках кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода кандидати у депутати розміщені наступним чином: у територіальному виборчому окрузі № 1 ОСОБА_27 , ОСОБА_3 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_20 ; у територіальному виборчому окрузі № 2 ОСОБА_5 , ОСОБА_14 , ОСОБА_25 , ОСОБА_24 , ОСОБА_18 ; у територіальному виборчому окрузі № 3 ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_8 , ОСОБА_21 , ОСОБА_26 ; у територіальному виборчому окрузі № 4 ОСОБА_12 , ОСОБА_19 , ОСОБА_10 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 ; у територіальному виборчому окрузі № 5 ОСОБА_2 , ОСОБА_28 , ОСОБА_4 , ОСОБА_15 , ОСОБА_13 .
Разом із тим, у судовому засіданні колегією суддів також було досліджено подані представником відповідача оригінали єдиних виборчих списків кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмельницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, копії яких долучено до матеріалів справи (а.с. 136-141), на підставі яких виборчою комісією приймалася оскаржувана постанова.
По єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода займають місця з першого по п`яте кандидати ОСОБА_1 (номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (далі - номер) -перший кандидат), ОСОБА_2 (номер - 5), ОСОБА_3 (номер - 1), ОСОБА_4 (номер - 5), ОСОБА_5 (номер -2); з шостого по десяте місця - ОСОБА_6 (номер - 1), ОСОБА_7 (номер - 3), ОСОБА_8 (номер- 3), ОСОБА_9 (номер - 3), ОСОБА_21 (номер - 4) ; з одинадцятого по п`ятнадцяте місця - ОСОБА_11 (номер - 5), ОСОБА_12 (номер- 4), ОСОБА_13 (номер - 5), ОСОБА_14 (номер - 2), ОСОБА_15 (номер - 5); з шістнадцятого по двадцяте місця - ОСОБА_16 (номер - 1), ОСОБА_17 (номер - 1), ОСОБА_18 (номер - 2), ОСОБА_19 (номер - 4), ОСОБА_20 (номер - 1) ; з двадцять першого по двадцять п`яте місця - ОСОБА_10 (номер - 3), ОСОБА_22 (номер - 4), ОСОБА_23 (номер - 4), ОСОБА_24 (номер - 2), ОСОБА_25 (номер - 2) ; та двадцять шосте місце займає ОСОБА_26 (номер - 3).
Таким чином судом встановлено, що у 2 п`ятірці (з 6 по 10 включно номери кандидатів) та у 5 п`ятірці (з 21 по 25 включно номери кандидатів) єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , допущено порушення частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України щодо не забезпечення гендерної квоти.
Оглядаючи подані представником позивача та представником відповідача єдині виборчі списки кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода у багатомандатному виборчому окрузі, колегією суддів встановлено, що вони між собою різняться.
Відповідно поданого суду представником позивача єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода , у багатомандатному виборчому окрузі встановлено, що назва організації політичної партії зазначена Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода , та за порядковим номером кандидата у єдиному виборчому списку № 10, 21 визначено кандидата за № 10 ОСОБА_10 (номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата - 4) та кандидата за № 21 ОСОБА_21 (номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата - 4), тобто вимоги частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України щодо забезпечення гендерної квоти забезпечено.
Однак, із оглянутого колегією суддів оригіналу єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода у багатомандатному виборчому окрузі поданого представником відповідача встановлено, що назва організації політичної партії зазначено Хмільницька міська організація Всеукраїнського об`єднання Свобода , та за порядковим номером кандидата у єдиному виборчому списку № 10, 21 визначено кандидата за № 10 ОСОБА_21 (номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата - 4) та кандидата за № 21 ОСОБА_10 (номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата - 4).
Оригінали даних документів поданих представником відповідача були оглянуті колегією суддів у підготовчому судовому засіданні, вони містили мокру печатку Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода та підпис голови організації політичної партії.
Представник позивача не надав суду обґрунтованих пояснень в який інший спосіб відповідач міг отримати зазначені списки, ніж при поданні уповноваженої особи політичної партії ВО "Свобода" на виконання повідомлення про усунення недоліків поданих 24.09.2020 року документів.
Таким чином, суд констатує, що саме зазначені списки були предметом дослідження територіальною виборчою комісією та на підставі яких прийнято оскаржувану постанову відповідачем.
Відповідно частини 11 статті 219 Виборчого кодексу України форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Згідно зі статтею 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень статті 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень статті 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, керуючись зазначеними нормами та оцінюючи надані представником позивача докази на підтвердження своєї позиції на безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд не приймає їх до уваги, оскільки вони не відповідають встановленим обставинам справи.
При цьому, суд бере до уваги подані представником відповідача докази та доходить висновку про допущення Вінницькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода порядку висування кандидатів у депутати, а саме пункту 1 частину 1 статті 230 Виборчого кодексу України, що є прямим порушенням виборчого законодавства, в частині недотримання позивачем гендерної квоти у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Хмільницької міської ради.
Одночасно суд ураховує, що в статті 8 Конституції України закріплено, що в Україні визнається і діє принцип верховенство права. Принцип верховенства права сформувався як інструмент протидії свавіллю держави, що виявляється в діях її органів як у цілому, так і окремих із них. Верховенство права - це розуміння того, що верховна влада, держава та її посадові особи мають обмежуватися законом.
Обмеження дискреційної влади як складова верховенства права і правової держави вимагає, насамперед, щоб діяльність як держави загалом, так і її органів, включаючи законодавчий, підпорядковувалася утвердженню і забезпеченню прав і свобод людини.
Положеннями статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у справі Zevnik та інші проти Словенії (заява № 54893/18) просування гендерної рівності є головною метою серед держав Ради Європи, Суд також постановив, що втручання, про яке йде мова, переслідувало законну мету зміцнення демократичної легітимності шляхом забезпечення кращого балансу жінок та чоловіків в процесі прийняття політичних рішень.
Наприкінці Суд розглянув питання, чи відхилення списків було пропорційним переслідуваній законній меті. Керівництво можливо знайти в документах Ради Європи, які не лише дозволяли, але й заохочували до прийняття гендерних квот у виборчих системах з суворими покараннями за їх недотримання. Суд також надав значення думці Конституційного Суду стосовно того, що політичні партії мали сильний стимул в дотриманні правил гендерного представництва, якщо їм заздалегідь було відомо, що вони можуть бути не допущені до виборів за їх недотримання.
Національні суди також врахували причини недотримання з наслідком встановлення балансу між правом виставляти свою кандидатуру на виборах і необхідністю забезпечення дотримання правил гендерної квоти залежно від того, чи список був складений ретельно, а також від того, чи організація, яка його склала, свідомо порушила гендерне правило.
У справі заявників суди встановили, що коаліція не діяла з належною ретельністю та лише вона була винною в недотриманні правил.
Відтак, приймаючи до уваги все вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що приймаючи оскаржувану постанову №12 від 25.09.2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода"" Хмільницька міська територіальна виборча комісія, діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним виборчим законодавством, оскільки позивачем ані під час звернення до суду, ані під час самого судового розгляду справи не надано доказів на підтвердження усунення недоліків у поданих для реєстрації кандидатів у депутати документах, а також на підтвердження того, що у спірних правовідносинах мало місце порушення відповідачем виборчого законодавства при винесенні оскаржуваної постанови.
Колегія суддів критично ставиться до посилань представника позивача про порушення відповідачем вимог частини 4 статті 230 Виборчого кодексу України щодо не видачі постанови та протоколу проведення засідання територіальної виборчої комісії 25.09.2020 року у встановлений законодавством строк, як підставу для скасування оскаржуваної постанови.
Відповідно до частини 3 статті 37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину.
Частиною 4 статті 230 Виборчого кодексу України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Як встановлено матеріалами справи, 25.09.2020 року о 17 годині 30 хвилин Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією винесено оскаржувану постанову № 12, тобто, з урахуванням вимог частини 4 статті 230 Виборчого кодексу України, дану постанову, на вимогу представника організації політичної партії повинно було видано не пізніше 26.09.2020 року.
Згідно наданої суду копії Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області до місцевих виборів 25.10.2020 року, за зверненням представника Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода Поліщука О.В., відповідачем о 11:35 26.09.2020 року видано повідомлення про відмову у реєстрації за вих. № 97 від 25.09.2020 року та одночасно постанову №12 від 25.09.2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода"", про що зазначено у Журналі за порядковим номером № 97-98.
Отже, аргументи представника позивача щодо порушення відповідачем частини 4 статті 230 Виборчого кодексу України стосовно строку видачі оскаржуваної постанови підтверджується належними, достовірними та допустимими доказами, та свідчать про не правомірність дій відповідача при розгляді комісією даного питання.
Більше того, відповідно до частини 2 статті 37 Виборчого кодексу України протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Відповідно частини 4 статті 37 Виборчого кодексу України постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
Так, під час проведення підготовчого судового засідання, представником відповідача не заперечувався факт не виготовлення постанови № 12 від 25.09.2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода" в друкованому вигляді та не розміщення на стенді офіційних матеріалів комісії оскаржуваної постанови №12 від 25.09.2020 року, станом на 11:00 годину 26.09.2020 року.
Також, факт не розміщення на стенді офіційних матеріалів комісії оскаржуваної постанови №12 від 25.09.2020 року підтверджує та визнається відповідачем, оглянутий у судовому засіданні відеоматеріали, станом на 11:00 годину 26.09.2020 року, зйомки стенду офіційних матеріалів Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області.
З цього приводу колегія суддів зазначає, що навіть підтвердження факту порушення відповідачем строку для виготовлення постанови у друкованому вигляді та не розміщення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів оскаржуваної постанови про відмову у реєстрації кандидатів, на переконання суду, не може свідчити про її протиправність та не є достатньою та самостійною підставою для її скасування.
Суд приходить до висновку що порушення порядку виготовлення постанови у друкованому вигляді є формальним та не свідчить про незаконність прийнятого територіальною виборчою комісією рішення.
Також однією із підстав для скасування оскаржуваної постанови представник позивача в судовому засіданні зазначив не повідомлення його про дату, час та місце проведення засідання Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про реєстрацію кандидатів у депутати Хмільницької міської ради Хмільницького району Вінницької області.
Відповідно пункту 4.4. Постанови ЦВК № 173 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів на засідання обов`язково запрошуються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, заявники, суб`єкти звернення зі скаргою, суб`єкти оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скаргах, інші особи, якщо питання, включене до проєкту порядку денного, стосується їх прав або законних інтересів щодо участі у виборчому процесі.
В даному випадку, відсутність представника позивача на засіданні Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області не відміняє та не може ставитися в залежність законності прийнятого на засіданні рішення.
Відповідно до статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Також, ухвалюючи дане судове рішення суд також враховує статтю 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення Серявін та інші проти України ) та Висновком №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (пункт 41) щодо якості судових рішень.
Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі Серявін та інші проти України (пункт 58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
При цьому, у рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору по даній справі, суд прийшов до висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші зазначені аргументи сторін, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
На підставі викладеного, приймаючи до уваги те, що за результатом розгляду справи судом не було встановлено протиправності дій відповідача при винесені оскаржуваної постанови, колегія суддів вважає, що підстави для визнання протиправною та скасування такої постанови відсутні.
Також суд наголошує, що статтею 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відтак, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що позивач не довів обставин, які б свідчили про порушення його прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин, то у суду відсутні підстави для задоволення позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини 4 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.
У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 2 статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Вінницького окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у встановленому Законом України Про судовий збір розмірі.
Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору, розмір якого, з урахуванням заявлених позовним вимог, становить 2102 гривні.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Стягнути з Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві гривні) на користь державного бюджету України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.
Реквізити сторін:
Позивач - Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" (вул. Хмельницьке шосе, 53, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 33911707)
Відповідач - Хмільницька міська територіальна виборча комісія (вул. Столярчука, 2, м. Хмільник, Вінницька область)
Головуючий суддя Мультян Марина Бондівна
Судді Заброцька Людмила Олександрівна
Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91808889 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні