ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2020 року Справа № 160/11834/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Юркова Е.О.,
за участі секретаря судового засідання Шпоти Я.С.,
за участю сторін:
представників позивача Сербіна А.О., Смухи М.І.,
представників відповідача Торішня Г.А., Ковальчука Д.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
О 15 годині 46 хвилин 26 вересня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Дніпропетровська обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області з вимогами:
- визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області №54 від 24 вересня 2020 року;
- зобов`язати Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області негайно зареєструвати кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".
Позовна заява обґрунтована протиправною відмовою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області в реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ". Вказує, що 24.09.2020 року о 23-50 годин представник партії прибув до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області з метою подати виправлені документи, а саме Єдині виборчі списки щодо гендерної квоти, які позивач мав право подати саме до кінця дня 24.09.2020 року, тобто до 00-00 годин, а відповідач до цього часу не мав права приймати рішення щодо відмови в реєстрації кандидатів. Щодо перевищення кількості знаків у програмі партії зазначено, що такі недоліки не є підставою для відмови у в реєстрації кандидатів у депутати. Отже, оскільки виявлені помилки та неточності, які становили перешкоду у розумінні змісту викладених відомостей, були усунені у встановлений законом термін, відповідач мав зареєструвати кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2020 року відкрито провадження у справі, та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 28.09.2020 року о 09:00 год.
У судовому засіданні представники позивача вимоги позову підтримали та просили задовольнити.
Представники відповідача заперечували проти задоволення позову, просили відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки такі є необґрунтованими, посилаючись на те, що постанова Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 54 від 24 вересня 2020 року прийнята обґрунтовано, на законних підставах та в межах повноважень. Вказано, що підставою для відмови було невідповідність передвиборної програми організації даної політичної партії, поданої на паперовому носії та в електронному вигляді, вимогам п.4 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України; порушення вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме: не була дотримана вимога щодо почергового включення осіб різної статі до списку, при кількості кандидатів не кратній п`яти, оскільки в Єдиному виборчому списку партії під номерами 41 та 42 були включені кандидатки жіночої статі (41-ОСОБА_16 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ). Вказує, що подані позивачем документи 25.09.2020 року о 00 год. 01 хв. не були розглянуті, оскільки мали бути подані до 25.09.2020 року о 00 год. 00 хв., крім того рішення вже було прийнято. Також вказували про не неможливість прийняття партією різних передвиборних програм та Єдиного виборчого списку партії, які затверджені одним і тим рішенням загальних зборів партії.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Дніпропетровська обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" зареєстрована 19.08.2009 року виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради.
Судом встановлено, що 23.09.2020 року до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" в особі представника ОСОБА_3 подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, висунутих Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", за переліком, визначеним статтею 222 Виборчого кодексу України:
- заява про реєстрацію кандидатів у депутати на 2 арк.,
- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати Кам`янської міської ради від організації на 1 арк.;
- Єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів на 8 арк. та електронному носії;
- передвиборна програма організації партії на 3 арк. та електронному носії;
- заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії;
- автобіографії кандидатів у депутати Кам`янської міської ради на 45 арк. та електронному носії;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на отримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати на 42 арк.;
- документ про внесення грошової застави на 1 арк.;
- фотографії кандидатів в депутати Кам`янської міської ради (по 1 фотографії розміром 4*6 см.) на 42 арк.
24.09.2020 року о 21 год. 00 хв. Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області прийнято постанову № 54 Про відмову а реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" .
Згідно вказаної постанови, при вивченні документів, поданих ОСОБА_3 , було встановлено, що в документах містяться розбіжності в даних кандидатів:
- місце роботи в автобіографії не співпадає з відомостями у Єдиному та територіальному списках у 15 кандидатів ( ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_2 );
- в автобіографії та списках зазначено різні дані щодо світи у 8 кандидатів ( ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_16 , ОСОБА_2 );
- відсутні в автобіографії відомості щодо посади та місця роботи у 2 кандидатів ( ОСОБА_23 , ОСОБА_24 ).
Крім того, передвиборна програма організації даної політичної партії, затверджена рішенням Загальних зборів № 140 від 19.09.2020 р. Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", подана на паперовому носії та в електронному вигляді, не відповідає вимогам п.4 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, а саме: передвиборна програма за своїм обсягом перевищує встановлену вимогами Виборчого кодексу України кількість до 4000 друкованих знаків.
Відповідно до частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України, ці зауваження у письмовому вигляді були видані представнику партії ОСОБА_25 , уповноваженому довіреністю від цієї партії, 24.09.2020 р. об 14 год. 15. хв.
Того ж дня, на засіданні Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, яке проходило 24.09.2020 року з 17 год. 00 хв., представник партії ОСОБА_26 надав виправлені документи, а саме:
- виправлені автобіографії кандидатів та нову редакцію Єдиного та територіальних виборчих списків із виправленими відомостями;
- заяву (б/н та дати вихідної реєстрації) з проханням не розглядати поданий варіант передвиборної програми, так як цей варіант помилковий, а розглянути варіант програми, доданий до цієї заяви у друкованому вигляді та на електронному носії.
При вивченні поданих документів, а також даних на електронному носії, комісією було встановлено, що розбіжності в даних кандидатів виправлено, але текст передвиборної програми партії, навіть у новій редакції, перевищує встановлену Виборчим кодексом України норму щодо обсягу до 4000 друкованих знаків.
Крім того, при вивчені Єдиного виборчого списку кандидатів було встановлено порушення вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме: не була дотримана вимога щодо почергового включення осіб різної статі до списку, при кількості кандидатів не кратній п`яти. Так, в Єдиному виборчому списку партії під номерами 41 та 42 були включені кандидатки жіночої статі (41-ОСОБА_16 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ).
Вказано, що факт перевищення кількості друкованих знаків у програмі партії та порушення вимог щодо черговості включення кандидатів до Єдиного виборчого списку не є неточністю чи помилкою, яка перешкоджає розумінню змісту викладеного. Більш того, ці порушення є цілком очевидні та не можуть бути виправлені, так як і Єдиний виборчий список партії, і передвиборна програма політичної партії приймаються та затверджуються на загальних зборах або конференції політичної партії. Текст програми та порядкові номери в Єдиному виборчому списку можуть бути змінені тільки при проведенні нових загальних зборів чи конференції політичної партії.
Копія постанови Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 54 від 24.09.2020 року отримана представником Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" ОСОБА_3 25.09.2020 року о 11 год. 45 хв.
Також судом встановлено, що головою Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" за підписом ОСОБА_27 подана до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області заява вих.№ 24.09.2020/01-20, яка зареєстрована за вхід.№ 273 від 25.09.2020 р. о 00:01 хв. Згідно вказаної заяви в єдиному виборчому списку, поданої до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області було допущено технічну помилку. У зв`язку з цим просить не розглядати поданий відповідний документ. На заміну надає уточнений єдиний список кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року та просить розглянути його у встановленому законом порядку.
Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.
Постановою Центральної виборчої комісії Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року від 30 серпня 2020 року № 208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно частин 1, 3 статті 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
У відповідності до частин 8 та 9 вказаної статті черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною (частина 10 статті 219 Виборчого кодексу України).
Пунктом 4 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді.
Відповідно до частини 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Згідно пунктів 1, 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
- порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
- відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Згідно частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина 4 статті 230 Виборчого кодексу України).
Судом встановлено, сторонами підтверджено, що текст передвиборної програми Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", затвердженої рішенням загальних зборів № 140 від 19.09.2020 р., перевищує встановлену Виборчим кодексом України норму щодо обсягу до 4000 друкованих знаків.
Разом з тим, суд зауважує, що підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати є відсутність, зокрема такої передвиборної програми або невідповідності вимогам Виборчого кодексу України.
За приписами пункту 3 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.
Отже, на думку суду, суттєвою є зміст передвиборної програми організації партії, а не кількість знаків.
Суд акцентує, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Суд вважає, що перевищення, встановленого пунктом 4 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України, обсягу друкованих знаків є неточністю, наявність яких не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей.
Отже, такі неточності не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, вичерпний перелік яких наведено у частині 1 статті 230 Виборчого кодексу України.
Щодо усунення порушень ч. 9 ст. 219, п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України в частині порушення вимог щодо черговості включення кандидатів до Єдиного виборчого списку суд зазначає та матеріалами справи підтверджено, що позивачем 24.09.2020 року подана до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області заява вих..№ 24.09.2020/01-20, в якій зазначено, що в єдиному виборчому списку, поданої до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області було допущено технічну помилку. У зв`язку з чим просить не розглядати поданий відповідний документ. На заміну надає уточнений єдиний список кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року та просить розглянути його у встановленому законом порядку.
Проте вказана заява була зареєстрована відповідачем 25.09.2020 року о 00 год. 01 хв. за вхід. № 273.
В судовому засіданні 28.09.2020 року судом було досліджено відеозапис, згідно якого встановлено, що представник Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" 24.09.2020 року о 23 год. 50 хв. намагався потрапити до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, проте вхід було закрито; о 23 год. 58 хв. голові Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області було вручено заяву вих..№ 24.09.2020/01-20 від 24.09.2020 року з доданим Єдиним виборчим списком.
Також, з дослідженого відеозапису вбачається, що за годинником, який знаходився на стіні приміщення Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, на час реєстрації заяви позивача було 23 год. 58 хв.
Отже суд вважає, що фактично заява вих..№ 24.09.2020/01-20 з доданим Єдиним виборчим списком подана до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області саме 24.09.2020 року.
Проте реєстрація заяви вих..№ 24.09.2020/01-20 від 24.09.2020 року з доданим Єдиним виборчим списком була здійснена вже після її оголошення членом Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області ОСОБА_28 ..
Допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_28 та ОСОБА_29 підтвердили, що представники Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" прибули до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області 24.09.2020 року о 23 год. 50 хв.. Проте двері виборчої комісії були зачинені, представники виборчої комісії вийшли до дверей за викликом охорони та на питання З якою метою ви прибули? була надана відповідь З метою подати заяву , після чого їх було пропущено до приміщення Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області.
Також рапортом поліцейського СРПП Кам`янського ВП ГУНП в Дніпропетровській області Вариводи С.А. від 26.09.2020 року на ім`я начальника Кам`янського ВП ГУНП в Дніпропетровській області підтверджено отримання 24.09.2020 року о 23:56 від заявника ОСОБА_3 повідомлення зі служби 102 інформації про недопуск представника партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до виборчої комісії з метою подання заяви.
На підставі встановлених судом доказів у сукупності, зважаючи на те, що фактично представники Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" прибули до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області з метою подання заяви з уточненим єдиним списком кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області 24.09.2020 року о 23 год. 50 хв., проте двері Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області були зачинені, суд робить висновок, що позивачем документи на усунення виявлених недоліків були подані вчасно, отже мали бути розглянуті відповідачем, та не можуть вважатись такими, що відсутні.
Також суд зауважує, що за приписами статті 4 Виборчого кодексу України строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях.
В окремих випадках, передбачених цим Кодексом, строки обчислюються у роках та місяцях, а також у годинах або хвилинах.
Як вже судом зазначалось, у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Згідно подано позову, позивач був повідомлений про виявлені недоліки 24.09.2020 року о 14 год. 15 хв., шляхом вручення відповідного повідомлення.
Отже, за приписами статті 230 Виборчого кодексу України Дніпропетровська обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" мала час до 25.09.2020 року включно подати уточнені або інші документи для реєстрації кандидатів у депутати.
При цьому, як судом встановлено в ході судового розгляду, виправлені документи Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" фактично були подані 24.09.2020 року.
Суд зауважує, що в даному випадку можливість подати на реєстрацію документи не може бути обмежена будь-якими робочими годинами, зокрема 21 год. 00 хв. (час прийняття рішення), а закінчується о 24 годині останнього дня, що передує тридцяти дням до дня голосування.
Досліджуючи поданий 24.09.2020 року о 23 год. 58 хв. Єдиний виборчий список, судом встановлено, що останній містить у кожній п`ятірці (місцях зокрема, з першого по п`яте, з шостого по десяте, з тридцять п`ятого по сорокове) чоловіків і жінок - не менше двох кандидатів кожної статі, а також на сорок першому місці значиться ОСОБА_15 , на сорок другому - ОСОБА_2 .
Вказаний Єдиний виборчий список затверджено на зборах партії, згідно рішення Загальних зборів № 16 від 19.09.2020 року, про що у правому верхньому куті є відповідна позначка.
Також представниками позивача у судовому засіданні зазналось, що попередні редакції Єдиних виборчих списків, подані до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, містили технічні помилки та не були відповідною редакцією, яка була затверджена на загальних зборах партії 19.09.2020 року.
У відповідності до вимог статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України Про судоустрій і статус суддів встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Разом з тим, суд вказує, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності.
Отже, під дискреційним повноваженням слід розуміти таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.
В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов`язку суд витребовує названі документи та матеріали, а якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів (частина 5 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Кам`янська міська територіальна виборча комісії Кам`янського району Дніпропетровської області у спірних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень, який Виборчим кодексом України наділений повноваженнями приймати рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації. Вказані повноваження є дискреційними.
На підставі викладеного, оскільки спірна постанова прийнята на підставі протиправної відмови, а наведені відповідачем мотиви судом спростовано, така постанова підлягає скасуванню.
Стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами суб`єктів владних повноважень Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункти 156-157, 159 рішення у справі "Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру" (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункт 44 рішення у справі "Брайєн проти Об`єднаного Королівства" (Bryan v. the United Kingdom); пункти 47-56 рішення у справі "Путтер проти Болгарії" (Putter v. Bulgaria № 38780/02).
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".
Натомість, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.
Аналогічна позиція викладена, зокрема у постанові Верховного Суду від 30 липня 2020 року у справі № 826/10085/16.
Враховуючи те, що визнання протиправним і скасування оскаржуваного рішення та зобов`язання Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області розглянути подані позивачем документи не призведе до повного захисту прав позивача, оскільки реєстрація кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад закінчилася, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області зареєструвати кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 29.06.2019 року у справі № 855/161/19.
Отже, оскільки Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області не доведено правомірності та обґрунтованості винесеного рішення, з урахуванням вимог, визначених частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, позов Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 8, 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 250, 255, 273 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 54 від 24 вересня 2020 року.
Зобов`язати Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області зареєструвати кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 278 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 28 вересня 2020 року.
Суддя (підпис) Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91809293 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні