Рішення
від 28.09.2020 по справі 200/1107/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 вересня 2020 р. Справа№200/1107/20

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1

до відповідача: Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області

про: скасування рішення про відмову в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, визнання протиправними дії Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, зобов`язання Великоновосілківське об`єднане управління пенсійного фонду України Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з дати звернення на призначення пенсії зарахувавши до загального стажу період роботи з 01.01.1995 року по 31.12.1999 рік у відповідності записам у трудовій книжці.

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області про скасування рішення про відмову в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, визнання протиправними дії Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, зобов`язання Великоновосілківське об`єднане управління пенсійного фонду України Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з дати звернення на призначення пенсії зарахувавши до загального стажу період роботи з 01.01.1995 року по 31.12.1999 рік у відповідності записам у трудовій книжці.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 17.10.2019 року він звернувся до управління із заявою про призначення пенсії за віком згідно статті 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Позивач зазначає, що при призначення пенсії управління не була врахована довідка про заробітну плату № 0710/19 від 17.10.2019 року, оскільки управління не має можливості перевірити достовірність наданої інформації у зв`язку з перебуванням архівів підприємства на території, не підконтрольній українській владі, про що відповідачем було прийнято рішення від 22.10.2019 року № 516. Позивач вважає рішення відповідача протиправним та таким, що порушує його права на отримання пенсії.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 20 серпня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Зазначеною ухвалою відповідачу встановлений п`ятнадцятиденний строк для надання відзиву на позовну заяву, однак у встановлений строк відповідачем відзив на позовну заяву або клопотання про продовження процесуальних строків суду не надано.

Відповідачем на виконання суду надано копії матеріалів справи.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

З огляду на те, що відповідачем не надано суду відзив на позовну заяву або клопотання про продовження процесуальних строків, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними матеріалами.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

З огляду на вищевикладене справа розглядається судом в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 (а.с. 4-5).

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 17.10.2019 року звернувся до Великовоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою про призначення пенсії (а.с. 42).

Відповідно до протоколу про призначення пенсії від 22.10.2019 року встановлено, що ОСОБА_1 призначено пенсію за віком, згідно Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 17.10.2019 року у розмірі 5257,51 грн. (а.с. 37).

Судом встановлено, що 17.10.2019 року позивач надав до Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою, відповідно до якої просив прийняти та розглянути довідку про заробітну плату для обчислення пенсії за № 0710/19 від 07.10.2019 року для призначення пенсії за віком (а.с. 47).

22.10.2020 року Великоновосілківським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області прийнято рішення № 516 про відмову в зарахуванні довідки (а.с. 49).

Зі змісту рішення встановлено, що при призначення пенсії управління вирішило не враховувати при призначенні пенсії довідку про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, тому що вона видана у м. Донецьку, отже потребує перевірки. Оскільки архіви підприємства знаходяться на тертої непідконтрольній українській владі, тому перевірити достовірність наданої інформації немає можливості (а.с. 17-18).

Позивач не погодившись з рішенням № 516 Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про відмову в зарахування довідки, звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Суд враховує, що конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості, пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, виконанням трудових обов`язків і є однією з форм соціального захисту, цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України Про пенсійне забезпечення .

Закон України Про пенсійне забезпечення №1788 від 05.11.1991 року, відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (ч. 4 ст. 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ).

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України Про пенсійне забезпечення .

Згідно ч. 1 ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону № 1058 1. Розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп х Кс, де:

П - розмір пенсії, у гривнях;

Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях;

Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

Приписами частини 1 статті 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 41 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: 2) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення , і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум.

Відповідно до пункту 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1 (у редакції, чинній на час спірних правовідносин), довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.

Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.

Згідно з пунктом 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1, документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

З аналізу наведених вище положень законодавства слідує, що обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період до 1 липня 2000 року є не лише наявність відповідної довідки про заробітну плату (дохід), але й підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Так, в матеріалах справи міститься довідка № 0710/19 від 07 жовтня 2019 року про заробіток для обчислення пенсії ОСОБА_1 за 1995-1999 роки, що видана Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансово - промислова компанія УкрРос-вугілля , ідентифікаційний код юридичної особи 20333057, адреса м. Донецьк, вул. Артема 60 (а.с. 15).

За інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості щодо вказаної юридичної особи за цим кодом ЄДРПОУ відсутні, що підтверджує доводи відповідача стосовно того, що вказане підприємство не здійснювало реєстраційні дії щодо зміни місцезнаходження на підконтрольній українській владі території.

Тобто пенсійний орган позбавлений можливості провести перевірку достовірності документів наданих позивачкою.

При цьому, ОСОБА_1 на підтвердження заробітної плати для обчислення пенсії, первинні документи надано не було.

Будь-яких інших первинних документів, які б підтверджували нарахування, а крім того й виплату позивачці зазначених в довідці сум (платіжні відомості тощо), що є необхідною умовою для включення відомостей про заробітну плату до довідки й, відповідно, врахування при обрахунку розміру пенсії, позивачем не надано.

З огляду на викладене, суд вважає, що відповідач, відмовляючи позивачці у врахуванні для розрахунку пенсії довідки про заробітну плату від 07 жовтня 2019 року № 0710/19, діяв правомірно та в межах Закону.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20 березня 2018 року у справі №527/1655/17, згідно з якою обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, іншого чинним законодавством не передбачено.

Висновок Верховного Суду суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин (частина 5 статті 242 КАС України).

Суд вважає за необхідне наголосити, що положеннями Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначено, що заробітна плата за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід).

При цьому, неможливість проведення відповідачем перевірки первинних документів та відсутність доступу до таких документів не пов`язано з волею позивача, однак така обставина не означає, що відповідач має беззаперечно враховувати довідку про заробітну плату, яка не підтверджується жодними документами.

Таким чином, суд вважає, що рішення № 516 Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про відмову в зарахуванні довідки від 22 жовтня 2019 року є правомірним.

Стосовно вимоги зобов`язати Великоновосілківське об`єднане управління пенсійного фонду України Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з дати звернення на призначення пенсії зарахувавши до загального стажу період роботи з 01.01.1995 року по 31.12.1999 рік у відповідності записам у трудовій книжці, суд зазначає наступне.

Згідно розрахунку стажу долученого до матеріалів справи встановлено, що період роботи з 01.01.1995 року по 31.12.1999 року зараховано до загального стажу позивача, у зв`язку з чим позовні вимоги позивача в цій частині не підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 19 Конституції України Відповідно суд, як орган державної влади, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області про скасування рішення про відмову в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, визнання протиправними дії Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, зобов`язання Великоновосілківське об`єднане управління пенсійного фонду України Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з дати звернення на призначення пенсії зарахувавши до загального стажу період роботи з 01.01.1995 року по 31.12.1999 рік у відповідності записам у трудовій книжці.

Судові витрати непідлягають відшкодуванню відповідно до статті 139 КАС України.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -

В И РІ Ш И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області про скасування рішення про відмову в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, визнання протиправними дії Великоновосілківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Донецької області щодо відмови в зарахуванні довідки про заробітну плату від 07.10.2019 року № 0710/19, зобов`язання Великоновосілківське об`єднане управління пенсійного фонду України Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з дати звернення на призначення пенсії зарахувавши до загального стажу період роботи з 01.01.1995 року по 31.12.1999 рік у відповідності записам у трудовій книжці - відмовити.

Рішення складено та підписано 28 вересня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до п.п. 15-5 п. 15 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя В.В. Олішевська

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2020
Оприлюднено28.09.2020
Номер документу91809513
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/1107/20-а

Рішення від 28.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні