Рішення
від 25.09.2020 по справі 200/6870/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2020 р. Справа№200/6870/20

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мозгової Н.А.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом Виконуючого обов`язки керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області до Рівнопільської сільської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Комунального дошкільного навчального закладу №38 Голубок про визнання незаконною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

23 липня 2020 року позивач, Виконуючий обов`язки керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області (місцезнаходження: Донецька область, м. Волноваха, вулиця Героїв 51 ОМБр 4) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Рівнопільської сільської ради (код ЄДРПОУ: 04340709, місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька, 33), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Комунального дошкільного навчального закладу №38 Голубок (код ЄДРПОУ: 40724957, місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька, 69) про визнання незаконною бездіяльність Рівнопільської сільської ради Волноваського району Донецької області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 589,9 м.кв. під будівлями та спорудами комунального закладу дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №38 Голубок Рівнопільської сільської ради Волноваського рану Донецької області, розташованого за адресою:85670, Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька 69, зобов`язання Рівнопільську сільську раду Волноваського району Донецької області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 589,9 м.кв. під будівлями та спорудами комунального закладу дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №38 Голубок Рівнопільської сільської ради Волноваського рану Донецької області. В обґрунтування позову зазначив, що Рівнопільською сільською радою в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту не оформлено правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 589,9 м.кв. під будівлями та спорудами комунального закладу дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №38 Голубок Рівнопільської сільської ради Волноваського рану Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька 69, що за позицією прокурора створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього навчального закладу та виховного процесу, та може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту. Виявлені прокурором порушення, на його думку, можуть також негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу тощо.

Ухвалою суду від 28.07.2020 року було відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач відзив на адміністративний позов не надав. Відповідно до ч.4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Рівнопільська сільська рада зареєстрована в якості юридичної особи (код ЄДРПОУ: 04340709), юридична адреса: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька, 33.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Комунальний дошкільний навчальний заклад №38 Голубок , зареєстрована в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ: 40724957, місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька, 69.

Відповідно до Статуту Комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №38 Голубок загального типу села Рівнопіль Рівнопільської сільської ради Волноваського району Донецької області, затвердженого 08.08.2016 року Головою Рівнопільської сільської ради, головною метою закладу освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку. (а.с.8-12)

Засновником закладу освіти є Рівнопільська сільська рада, дошкільний навчальний заклад перебуває у комунальній власності Рівнопільської сільської ради. Матеріально-технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, вартість яких відображено у балансі. Фінансування закладу освіти здійснюється відповідно до чинного законодавства.

З листа Рівнопільської сільської ради за № 84/01-18 від 04.06.2020 року вбачається, що документи на земельну ділянку, на якій розташовано дошкільний навчальний заклад освіти за адресою: с. Рівнопіль, вул. Донецька, 69, - не розроблялися. Проблема полягає у тому, що в сільській раді відсутній генеральний план села Рівнопіль та їй звернення до відділу архітектури та відділу Держгеокадастру Волноваської райдержадміністрації результатів не надали, там теж генеральний план села відсутній. На відновлення такої документації та документації по встановленню меж населеного пункту потрібно виплатити близько одного мільйона гривень, однак таких коштів сільська рада не має. (а.с.13)

Відповідно до листа Управління житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, інфраструктури, енергетики та захисту довкілля Волноваської районної державної адміністрації Донецької області за № 556/268 від 17.06.2020 року наявний генеральний план с. Рівнопіль (1989 року), з зазначенням того, що представники Рівнопільської сільської ради з питання отримання плану до управління не зверталися. (а.с.16)

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно ч. 3 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Частиною четвертою статті 53 КАС України визначено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 5 ст. 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача, у разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно ч. 1 ст. 24 Закону України Про прокуратуру право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Тобто, позивач у справі - прокурор, який здійснює представництво в суді законних інтересів держави та здійснювати функції держави у спірних правовідносинах.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно п. а ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Стаття 125 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою, інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи та не заперечується відповідачем, у користуванні Комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №38 Голубок села Рівнопіль Рівнопільської сільської ради Волноваського району Донецької області перебуває земельна ділянка загальною площею 589,9 м.кв., правовстановлюючі документи на вищевказану земельну ділянку, що перебуває у користуванні дошкільного навчального закладу не виготовленні.

Перевіряючи наявність чи відсутність бездіяльності відповідачів з приводу невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, суд зазначає наступне.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 802-р на органи виконавчої влади покладений обов`язок здійснення заходів пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт.

Крім того, відповідно до п. 9.2 статуту, майно є комунальною власністю Рівнопільської сільської ради та закріплюється за ним на праві оперативного управління.

Відповідно до ст. 80 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Враховуючи наведене, суд вважає, що у відповідача існує обов`язок вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Оскільки відповідачем жодних дій щодо оформлення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку не вживалось, робота по виготовленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває в користуванні дошкільного навчального закладу не проводилась, суд вважає таку бездіяльність відповідача протиправною.

Крім того, суд враховує, що права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов`язковій державній реєстрації, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ДНЗ, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Позивачем надані суду належні докази протиправної бездіяльності відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову в повному обсязі.

Згідно ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Виконуючого обов`язки керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області (місцезнаходження: Донецька область, м. Волноваха, вулиця Героїв 51 ОМБр 4) до Рівнопільської сільської ради (код ЄДРПОУ: 04340709, місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька, 33), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Комунального дошкільного навчального закладу №38 Голубок (код ЄДРПОУ: 40724957, місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька 69) про визнання незаконною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Рівнопільської сільської ради (код ЄДРПОУ: 04340709, місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька, 33) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 589,9 м.кв., на якій знаходиться Комунальний дошкільний навчальний заклад №38 Голубок , що розташований за адресою: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька 69.

Зобов`язати Рівнопільську сільську раду (код ЄДРПОУ: 04340709, місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька, 33) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 589,9 м.кв., на якій знаходиться Комунальний дошкільний навчальний заклад №38 Голубок , що розташований за адресою: Донецька область, Волноваський район, с. Рівнопіль, вулиця Донецька 69.

Повний текст судового рішення складено 25 вересня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя Н.А. Мозговая

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2020
Оприлюднено29.09.2020
Номер документу91809520
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6870/20-а

Рішення від 25.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні