Рішення
від 28.09.2020 по справі 460/7090/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 вересня 2020 року м. Рівне №460/7090/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання А.А. Головатчик та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представники Бляшин М.С., Дремлюга Ю.С., відповідача: представники Лук`янчук І.М., Барановська-Коротюк І.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" доЗдолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

26.09.2020 Рівненська обласна територіальна організація Політичної Партії "ГОЛОС" звернулася до суду з позовом до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення, викладеного у постанові №18 від 24 вересня 2020 року, про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" та зобов`язання протягом одного робочого дня з часу отримання рішення суду повторно розглянути заяву Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради від Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" від 17.09.2020 з урахуванням документів, поданих щодо виправлення допущеної помилки, та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС".

Ухвалою від 27.09.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі №460/7090/20, розгляд справи за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України призначено у відкритому судовому засіданні на 28.09.2020 з викликом сторін. Згідно з позовною заявою та поясненнями представників позивача в судовому засіданні, вимоги ґрунтуються на тому, що 23.09.2020 Рівненська обласна територіальна організація Політичної Партії ГОЛОС звернулася до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати до Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області. До заяви було додано всі необхідні документи, які передбачені ст. 222 Виборчого кодексу України і під час їх прийняття у відповідача не було жодних зауважень, щодо їх обсягу, кількості, якості та змісту. Постановою Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №18 від 24.09.2020 Рівненській обласній територіальній організації Політичної Партії ГОЛОС було відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати на перших міських виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області, з покликанням на те, що передвиборна програма складається з 15422 символів без пробілів, в той час як за вимогами пункту 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України обсяг обмежено 4000 друкованих знаків. Сторона позивача доводила, що організацією партії була складена та у встановленому порядку затверджена програма, котра відповідає всім вимогам, які виставляються до неї чинним законодавством, але окрім програми з обсягом до 4000 друкованих знаків, було підготовлено і більш розширену її версію для використання у своїй роботі, в тому числі для здійснення агітації. Помилково із заявою про реєстрацію кандидатів в складі додатків до неї уповноваженим представником було подано не той примірник програми, що було виявлено згодом. Сторона позивача, покликаючись на норму частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України, стверджувала, що Здолбунівська міська ТВК повинна була невідкладно повідомити територіальну організацію партії про виявлені недоліки та надати можливість їх усунути. Натомість відповідач не лише не виконав обов`язку щодо повідомлення суб`єкта подання документів про виявлені недоліки, а й повністю проігнорував той факт, що позивач самостійно виявив помилку і подав належний примірник програми, до моменту прийняття відповідною територіальною комісією рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації. Рішення Здолбунівської міської ТВК про відмову у реєстрації кандидатів у депутати на перших міських виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненська обласна територіальна організація Політичної Партії ГОЛОС вважає незаконним, необґрунтованим, прийнятим з надмірним формалізмом, який порушує гарантоване статтею 38 Конституції України базове право громадян України бути обраними до органів місцевого самоврядування. Наголошує, що таке рішення не відповідає, встановленому у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, критерію пропорційності, позаяк відповідачем не було дотримано необхідного балансу між наслідками для виборчих прав громадян, що виявили бажання бути обраними, та цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржуване рішення. Більше того, сторона позивача ствердила, що оскаржуване рішення прийняте відповідачем не з тією метою, з якою виборчій комісії надано відповідні повноваження. Відповідно до цього просить вказане рішення скасувати та зобов`язати відповідача протягом одного робочого дня з часу отримання рішення суду повторно розглянути заяву позивача з урахуванням документів, поданих на виправлення допущеної помилки, та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС .

Згідно з поясненнями в судовому засіданні голови Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, відповідач позов не визнає. На обґрунтування своїх заперечень голова комісії покликалася на норму пункту 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України, в силу якої міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді. Натомість Рівненська обласна територіальна організація Політичної Партії ГОЛОС подала на реєстрацію передвиборну програму, що складається з 15422 символів без пробілів. Таким чином на засіданні було встановлено невідповідність документів вимогам Виборчого кодексу України, і у повній відповідності до пункту 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України, прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради. Зауважила, що питання про надання можливості позивачу усунути виявлені комісією порушення на засіданні не розглядалося не зважаючи на ту обставину, що представником відповідної організації партії подавалося відповідне клопотання, оскільки з одного боку таке питання не було включене до порядку денного виборчої комісії, а по друге на даному засіданні окрім позивача було відмовлено ще двом територіальним організаціям партій у реєстрації кандидатів на підставі на підставі пункту 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України, а тому прийняття іншого рішення щодо позивача трактувалося б як таке, що порушує принципи рівності учасників виборчого процесу. Наголосила, що до початку засідання готувалися усі проекти рішень виборчої комісії, і щодо позивача був підготовлений проект про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, однак через те, що безпосередньо на самому засіданні (шляхом перевірки електронного примірника Прогами партії комп`ютерною програмою на кількість символів) були виявлені такі недоліки в документах, наявність яких зумовлює відмову у реєстрації кандидатів в силу прямої вказівки Виборчого кодексу України, секретарем в ході засіданні було підготовлено інший проект рішення. Сторона відповідача доводила, що відмовляючи у реєстрації кандидатів у депутати позивача комісія діяла на у межах повноважень, наданих чинним виборчим законодавством, правомірно і обґрунтовано, а тому просила відмовити у позові повністю. Окремо зауважувала, що подане уповноваженою особою позивача на засіданні 24.09.2020 клопотання про заміну передвиборної програми партії, було відхилене більшістю голосів членів виборчої комісії, позаяк подача передвиборної програми, що складається з 15422 символів, не може вважатися технічною помилкою, а відтак і недоліком, який може бути виправлений в порядку частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, суд встановив таке.

Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З урахуванням Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Додатком 16 до постанови Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 Здолбунівська міська рада Рівненського району Рівненської області визначена тією міською радою Рівненської області, що обиратиметься на перших виборах депутатів місцевої ради 25 жовтня 2020 року.

За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії (https://www.cvk. gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html)Політична Партія "ГОЛОС" включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Рівненська обласна територіальна організація Політичної Партії ГОЛОС включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 29.10.2019 (а.с.9).

Постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Додатком 357 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області: голова комісії- Лук`янчук Ірина Миколаївна , заступник голови - Мерзлікіна Валентина Степанівна, секретар комісії - Назарук Оксана Петрівна , та 15 членів комісії.

Судом встановлено, що 23 вересня 2020 року Рівненська обласна територіальна організація Політичної Партії ГОЛОС звернулася до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати до Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області (а.с.67-68). Заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана керівником організації партії та скріплена печаткою відповідної організації партії. Заяву з додатками прийнято членом виборчої комісії Романчук Л.С. 23.09.2020 о 15:21 год (а.с.10).

До заяви було додано: рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати (на 1 аркуші); єдиний виборчий список кандидатів у депутати (на 4 аркушах); територіальні виборчі списки кандидатів у депутати (на 6 аркушах), документ про внесення грошової застави (на 1 аркуші). Всі документи досліджені судом і є такими, що оформлені належним чином (копії долучені до матеріалів справи - а.с.66,70-80). Також до заяви були долучені заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати, про згоду балотуватися кандидатом у депутати (на 24 аркушах); автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати (на 24 аркушах та електронному вигляді); фото таких осіб (на 24 аркушах та електронному вигляді); копії паспортів таких осіб (на 24 аркушах); заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини (на 24 аркушах). Документи оглянуті судом і жодних зауважень до їх оформлення відповідачем не висувалося.

Слід зауважити, що в матеріалах відповідача наявне також повідомлення від 15.09.2020 про те, коли і де відбудеться конференція Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС з метою висування кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с.65).

Крім цього, до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, уповноваженим представником позивача Білецьким Ю.В. (а.с.69) було подано, зокрема в друкованому вигляді, передвиборча програма організації партії. Дана програма подана на одинадцяти аркушах і оформлена наступним чином. Титульний аркуш містить назву ПЕРЕДВИБОРНА ПРОГРАМА Здолбунівської міської організації Політичної Партії ГОЛОС на перших місцевих виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року . Під назвою в дужках до 4000 друкованих знаків . У верхньому правому кутку вказівка про те, що програма затверджена позачерговою конференцією Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС 17.09.2020. На даному аркуші є скріплений печаткою підпис Голови Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС Денисюка Р.В. (а.с.81). Наступні 10 аркушів містять друкований текст програми, який розділений на розділи, підрозділи і пункти. Підписи і печатки на таких аркушах відсутні, як і відсутнє будь-яке нерозривне з`єднання з титульним аркушем (як то зшиття з нанесенням засвідчувального напису та накладанням на такий напис печатки)(а.с.82-91).

Також судом встановлено, що 24.09.2020 безпосередньо під час засідання Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області уповноваженим представником позивача Білецьким Ю.В. було подане письмове клопотання про заміну поданого ним документу, а саме Передвиборної програми партії у зв`язку з допущеною технічною помилкою (а.с.92). До такого клопотання було долучено Передвиборну програму, друкований екземпляр якої складається з двох аркушів, на останньому з яких є скріплений печаткою підпис Голови Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС Денисюка Р.В. (а.с.93-94). Також долучено Протокол позачергової конференції Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС від 17.09.2020, де затверджувалися передвиборчі програми кандидатів, у тому числі і до Здолбунівської міської ради (а.с.95-100), з додатком №4 до такого протоколу - Передвиборчою програмою кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради (а.с.101-102).

Постановою Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №18 від 24.09.2020 було відмовлено Рівненській обласній територіальній організації Політичної Партії ГОЛОС у реєстрації кандидатів у депутати на перших міських виборах депутатів Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області з тих підстав, що передвиборна програма Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС складається з 15422 символів без пробілів, а відповідно до пункту 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України, кількість друкованих знаків не повинна перевищувати чотирьох тисяч. Постанова мотивована пунктом 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України в поєднанні з пунктом 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України (а.с.11).

Як свідчить протокол №7 засідання Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, на її засіданні 24.09.2020 були присутні шістнадцять з вісімнадцяти членів комісії (а.с.12,59-60). Питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної територіальної організації Політичної партії ГОЛОС було включено до Порядку денного під №7. Під час розгляду даного питання порядку денного слухали голову Здолбунівської ТВК Лук`янчук І.М., яка ознайомила членів комісії з пакетом документів. Переглянувши загальний пакет документів, а також подані документи по кожному представнику, які балотуються у кандидати в депутати комісія п`ятнадцятьма голосами за , нуль - проти , 1 - не голосував ухвалила рішення про відмову (а.с.12-17). При цьому сам протокол не відображає повного ходу засідання комісії і змісту виступів її членів, чи інших присутніх осіб, в тому числі і з приводу обговорення питання можливості надання часу на усунення виявлених недоліків та щодо їх характеру чи змісту. Час проведення засідання в протоколі не зазначений. В постанові №18 вказаний час: 20:00 .

Постановою Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №24 від 24.09.2020 було відхилене клопотання уповноваженої особи Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС щодо заміни документу - Передвиборна програма Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС , який на його думку містить технічну помилку. Постанова мотивована тим, що технічна помилка - це описка, друкарська, граматична, арифметична помилка, а в реєстрації кандидатів було відмовлено не через технічну помилку, а на підставі пункту 2 частини першої статті 230 в поєднанні з пунктом 4 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України (а.с.19). В постанові №24 вказаний час її прийняття: 00 год. 35 хв. .

Як свідчить протокол №8 засідання Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, на її засіданні 25.09.2020 були присутні шістнадцять з вісімнадцяти членів комісії. За відхилення клопотання проголосувало дванадцять членів комісії (а.с.20-21).

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

В силу вимог статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

За приписами статті 6 цього ж Кодексу, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Згідно зі статтею 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За нормою статті 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. При цьому, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, визначено комісіями, що забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України Про політичні партії в Україні №2365-III від 05.04.2001, передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

За статтею 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

В силу вимог статей 218-219 цього Кодексу висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

За вимогами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Відповідно до частини другої цієї статті, територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

За правилами частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

А в силу вимог частин шостої цієї статті, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України, визначено виключний перелік підстав, коли Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Пунктом 2 цієї частини визначено таку підставу для відмови, як: відсутність хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави) .

В той же час за вимогами частини третьої цієї ж статті, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо ж уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Як встановлено судом і в повній мірі визнається усіма учасниками процесу, в долученому 23 вересня 2020 року до заяви Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії ГОЛОС про реєстрацію кандидатів у депутати до Здолбунівської міської ради Рівненського району Рівненської області пакеті документів містилася передвиборча програма організації партії на одинадцяти аркушах, зміст титульного аркушу якої явно не відповідав решті інформації на решті аркушах, позаяк на титульному аркуші містилася вказівка про кількість друкованих знаків до 4000, в той час як кількість друкованих знаків на десяти останніх аркушах явно перевищувала це обмеження (майже в чотири рази).

Таким чином зазначений документ містив помилки і неточності, які могли бути усунуті суб`єктом подання при умові його своєчасного інформування.

Разом з тим, суду не було надано жодного належного і допустимого доказу тому, що відповідач невідкладно повідомив позивача про виявлені недоліки у його документах і надав йому можливість їх усунути.

Натомість в ході судового розгляду було встановлено, що відповідач на наступний день після подачі документів звернувся до відповідача з клопотанням про заміну поданого документу, а саме Передвиборної програми партії у зв`язку з допущеною технічною помилкою. При цьому до клопотання від додав не лише вірний примірний Передвиборної прогами, а й протокол позачергової конференції обласної територіальної організації партії з додатком у вигляді такої Передвиборної програми.

Суд зауважує, що позивач подав заяву про реєстрацію кандидатів 23 вересня 2020 року. Останній термін подачі таких документів визначено: до 24 вересня 2020 року включно. При цьому, 24 вересня 2020 року позивач подав уточнений документ.

З урахуванням вимог частини шостої статті 227 Виборчого кодексу України Здолбунівська міська територіальна виборча комісія Рівненського району Рівненської області мала право прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації за заявою позивача до 28 вересня 2020 року включно.

Таким чином, виявивши на засіданні комісії 24 вересня 2020 року недоліки в поданих позивачем документах, Здолбунівська міська ТВК мала всі правові підстави для того, щоб оголосити перерву у вирішенні відповідного питання порядку денного та відкласти принаймні на один день прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Ухваливши ж постанову №18 від 24 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС", відповідна виборча комісія діяла необгрунтовано та неправомірно.

Суд зауважує, що в ході розгляду справи повністю знайшли своє підтвердження ті обставини, що позивач склав та на конференції 17.09.2020 затвердив Передвиборчу програму кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, яка відповідає всім вимогам, які виставляються до неї чинним законодавством, зокрема і щодо кількості друкованих символів не більше 4000 друкованих знаків, однак помилково на реєстрацію подав більш розширену версію такої програми, яка призначалася для здійснення агітації та більш ґрунтовного роз`яснення громадянам планів та цілей. На користь цього свідчить зіставлення розділів і змісту обох програм.

На переконання суду фактичні обставини справи свідчать якраз про те, що зі сторони позивача була допущена помилка, але така помилка не була перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей та могла бути усунута у встановленому порядку.

Всі інші документи позивача в повній мірі відповідали вимогам чинного законодавства, а тому у відповідача не було належних підстав для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.

За наведеного суд приходить до висновку, що рішення Здолбунівської міської територіальної виборчої комісія Рівненського району Рівненської області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС", викладене у постанові №18 від 24 вересня 2020 року, не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості. Крім того, суд вважає, що рішення відповідача не відповідає вимогам пропорційності, позаяк через надмірний формалізм комісією не було дотримано необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав осіб бути обраними та і цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржуване рішення. Оскільки основне покликання територіальної виборчої комісії забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, то відповідно до цього, оспорюване рішення прийнято не з тією метою, з якою відповідні повноваження були надані.

Відтак рішення викладене у постанові №18 від 24 вересня 2020 року підлягає до скасування, а відповідні позовні вимоги - задоволенню.

При ухваленні рішення суд відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини застосовує висновки Європейського суду з прав людини, наведені у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року, де суд зауважив, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним. Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права.

Також суд відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України враховує правову позицію Верховного Суду, наведену у постановах від 23.07.2020 у справі № 766/3077/17, від 25.04.2018 у справі №803/1159/17, від 29.06.2019 у справі № 855/185/19 та від 01.07.2019 у справі № 855/213/19.

Що стосується похідних вимог Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС", то суд зауважує, що за правилами частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Відповідно до цього, зважаючи на відсутність дискреції у питанні реєстрації кандидатів у депутати та на ту обставину, що усі подані на реєстрацію позивачем документи з урахуванням виправлених помилок у Програмі партії, відповідають вимогам Виборчого кодексу України, то для повного і належного захисту прав позивача належить зобов`язати Здолбунівську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області повторно розглянути заяву Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради від Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" від 17.09.2020 з урахуванням документів, поданих щодо виправлення допущеної помилки, та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС", з одним уточненням, що вказані дії слід провести не протягом одного робочого дня з часу отримання рішення суду, а протягом одного дня з дня набрання рішенням суду законної сили.

Прийняття саме такого рішення зумовлюється і тим, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності, а також регламентовані строки, які не підлягають поновленню. Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі. Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.

При цьому судом враховано, що календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року передбачає до 2 жовтня 2020 року здійснити оприлюднення відомостей про реєстрацію кандидатів у депутати, що і буде початком передвиборчої агітації.

Таким чином позовні вимоги підлягають до повного задоволення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною дев`ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що 28.09.2020 позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102 грн., а тому його сума підлягає присудженню з відповідача, який є суб`єктом владних повноважень.

Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Позов Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" (код ЄДРПОУ 43315659, вулиця Грушевського, будинок 77, місто Рівне, 33023) до Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 43769079, вулиця Мазепи гетьмана, будинок 25, місто Здолбунів, Рівненська область, 35705) задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС", викладене у постанові №18 від 24 вересня 2020 року.

Зобов`язати Здолбунівську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області протягом одного дня з дня набрання даним рішенням законної сили повторно розглянути заяву Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради від Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" від 17.09.2020 з урахуванням документів, поданих щодо виправлення допущеної помилки, та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Здолбунівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС".

Стягнути з Здолбунівської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області на користь Рівненської обласної територіальної організації Політичної Партії "ГОЛОС" судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2102,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 28 вересня 2020 року о 16:04 год.

Суддя Н.В. Друзенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2020
Оприлюднено28.09.2020
Номер документу91811145
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7090/20

Рішення від 28.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 27.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні