Рішення
від 28.09.2020 по справі 580/4135/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2020 року справа № 580/4135/20

16:32 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участю: секретаря судового засідання - Салабай М.В.

позивача - ОСОБА_1 - особисто,

представника позивача Кулика В.Б. - за ордером,

представників відповідача Карташева С.С. - за посадою, Олексюка Н.М. - за ордером,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог просить:

- визнати дії посадових осіб відповідача щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 та СД-носія з електронною версією автобіографії та фото позивача незаконними та скасувати постанову № 44 від 24.09.2020;

- зобов`язати відповідача прийняти від позивача заяву від 24.09.2020 та СД-носія з електронною версією автобіографії, фото та прийняти рішення про реєстрацію позивача кандидатом в депутати Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідач з порушенням вимог Виборчого законодавства України відмовив позивачу у реєстрації, як кандидата в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року через відсутність документів передбачених ст. 223 Виборчого кодексу України. Позивачем зазначено, що він 24.09.2020 прибув за місцем знаходження відповідача з необхідними документами, однак відповідач всупереч вимог законодавства не зареєстрував заяву та СД-носія з електронною версією автобіографії і фото, чим порушив виборчі права позивача.

Ухвалою суду від 27.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд даної справи одноособово, оскільки відповідно до ч. 1 ст. 33 Кодексу адміністративного судочинства адміністративні справи розглядаються і вирішуються в адміністративному суді першої інстанції колегією у складі трьох суддів лише у разі, якщо предметом оскарження є рішення, дії чи бездіяльність саме окружної виборчої комісії (окружної комісії з референдуму).

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідачем подано до суду відзив, в якому зазначено, що позивачем обрано не належний спосіб захисту в контексті ст. 5 КАС України, оскільки позовна вимога щодо зобов`язання прийняти документи для реєстрації кандидата суперечить вимогам ст. 228 Виборчого кодексу України, тому що прийняття та реєстрація кандидатів у депутати можлива до 23:59 год 24.09.2020. Відповідач також вказує на те, що ним правомірно не прийнято документи від позивача 24.09.2020, оскільки у Матусівській сільській територіальній виборчій комісії Звенигородського району Черкаської області встановлено розпорядок роботи комісії з 09:00 год. до 17:00 год. Крім того зазначає, що виборчим законодавством не передбачено можливості повторного чи додаткового подання документів щодо реєстрації кандидатом, коли такі документи вже комісією прийняті.

Сторона позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила позов задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечували та просили відмовити у його задоволенні, з підстав викладених у відзиві на позов.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

17.09.2020 позивач подав до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області заяву з додатками для реєстрації його у кандидати в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку самовисування.

В ході розгляду даної справи, судом з`ясовано, що з електронної пошти gorya_sergej@ukr.net 17.09.2020 надіслано на електронну пошту відповідача - matuciv.tvk@gmail.com, автобіографію та фото ОСОБА_1 .

Судом встановлено, що згідно з довідкою № 11 від 17.09.2020, складеної посадовою особою відповідача о 15:40, позивачем подано до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області документи для реєстрації кандидатом у депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області, а саме:

- заяву про самовисування на 1 арк.;

- автобіографію кандидата на 1 арк.;

- одну фотографію 4х6 см на 1 арк.;

- копію 1 та 2 сторінок паспорта на 1 арк.;

- квитанцію про сплату застави 1000,00 грн на 1 арк.

22.09.2020 відповідач на засіданні розглянувши заяву ОСОБА_1 про самовисування в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області та надані до неї документи встановив, що долучена автобіографія не відповідає встановленому ВК України та постановою ЦВК від 14.08.2020 № 177 взірцю, адже містить неповну інформацію про наявність представницького мандату. У зв`язку з чим, відповідачем прийнято постанову о 18:35 від 22.09.2020 № 24 та постановлено повідомити ОСОБА_1 про недоліки у заяві про самовисування від 17.09.2020 та роз`яснено можливість подання виправленої заяви відповідно до встановленого взірця у одноденний строк з моменту отримання відповідного рішення.

Позивачем 23.09.2020 о 11:35 надано Матусівській сільській територіальній виборчій комісії Звенигородського району Черкаської області примірник автобіографії, що підтверджується довідкою відповідача № 37.

У вказаній довідці № 37 відсутня інформація про надходження автобіографії на електронному носії. Доказів надіслання нового примірника автобіографії стороною позивача суду не надано та не названо.

24.09.2020 позивач близько 21:00 год прибув за місцем знаходження відповідача з метою подачі заяви про долучення до раніше поданих документів електронного носія з автобіографією та фотографією ОСОБА_1 . Відповідачем вказані документи не прийнято, що підтверджується показами наданими в ході судового засідання та відзивом.

Постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 24.09.2020 №44 відмовлено позивачу у реєстрації кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, оскільки відсутні документи, передбачені п. 5 та п. 7 ч. 1 ст. 223 Виборчого кодексу України, а саме електронні версії автобіографії та фотографії кандидата. Крім того, зазначено, що додана до заяви про висування автобіографія не містить підпису ОСОБА_1 . За таких обставин відповідачем зроблено висновок, що подана автобіографія не відповідає вимогам закону, а відтак вважається не поданою.

Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає таке.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Згідно з ч. 2 ст. 223 ВК України відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).

Частиною 1 ст. 8 ВК України передбачено, що документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця, є: паспорт громадянина України (у вигляді паспортної книжечки або картки).

Пунктами 4-7 ч. 1 ст. 223 ВК України передбачений такий перелік документів:

- документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

- автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

- по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Таким чином, підставою для реєстрації виборчою комісією кандидатів у депутати, висунутих шляхом самовисування є, зокрема, подання автобіографії та фотографії кандитата у депутати на паперових носіях та в електронному вигляді.

Кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідно до частини 1 статті 228 ВК України сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.

Згідно з частиною 6 статті 228 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Пунктом 1 ч. 2 ст. 230 ВК України визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови).

Судом встановлено, що відповідачем відмовлено у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, оскільки надана автобіографія та фотографія кандидата подана лише на паперових носіях, усупереч вимог ВК України щодо необхідності подачі вказаних документів також і в електронному вигляді. Автобіографія ОСОБА_1 надана відповідачу 23.09.2020 не містить підпису.

Відповідно до ч. 3 ст. 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

У зв`язку з поданням позивачем 17.09.2020 автобіографії, яка мала неповну інформацію, відповідачем надано час для усунення недоліків.

Абзацом 3 ч. 3 ст. 230 ВК України передбачено, що виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач скористався своїм правом та 23.09.2020 подав нову автобіографію на паперовому носії.

Суд зазначає, що подана позивачем 23.09.2020 автобіографія не відповідає вимогам встановленим п. 5 ч. 1 ст. 223 ВК України, оскільки не містить підпису, що унеможливлює її прийняття, як документа.

Підпис - реквізит документа, який надає йому юридичної сили і свідчить про відповідальність особи за його зміст.

Таким чином, відсутність підпису на автобіографії ОСОБА_1 не є помилкою чи неточністю документа.

Верховний Суд у постанові від 18.06.2019 у справі №855/150/19 зазначив, що якщо у документі пропущена буква або слово, використано невдалий чи неточний термін, словосполучення, або не тотожне речення, це не є перешкодою для розуміння змісту викладених даних, але викладена інформація спрямована на виконання норми законодавства, тоді це має вважатися помилкою, що підлягає виправленню або уточненню. Якщо ж документ оформлено не належним чином, тобто у ньому містяться не всі необхідні та важливі дані, що згідно із Законом повинні бути вказані, або відсутні підпис, печатка та інші необхідні реквізити, тоді слід вважати, що документ відсутній.

Частиною 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Отже, суд висновує, що відповідачем правомірно відмовлено у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області, оскільки згідно з п. 5 ч. 1 ст. 223 ВК України автобіографія повинна містити підпис кандидата, а відсутність підпису на автобіографії дає право вважати, що такий документ не подано, тому відсутні підстави для скасування постанови відповідача від 24.09.2020 № 44.

Щодо посилань позивача на порушення відповідачем вимог Порядку № 173 від 10.08.2020, суд зазначає таке.

Постановою Центральної виборчої комісії №173 від 10.08.2020 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок №173).

Відповідно до п. 1.17 Порядку №173 кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених Кодексом та законами України.

Згідно з п. 13.3 Порядку №173 документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.

Частиною 5 ст. 223 Виборчого кодексу України встановлено, що документи для реєстрації кандидатів у депутати можуть подаватися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Документи, передбачені Кодексом, можуть подаватися до виборчої комісії у формі електронного документа з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом. У такому разі документи повинні відповідати вимогам Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги .

Як встановлено судом, постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 22.08.2020 №1 встановлено порядок прийняття електронних документів лише на цифрових носіях у вигляді CD-R диску. Вказане рішення мотивоване тим, що комісія позбавлена технічної можливості перевірки завірення електронних документів цифровими підписами.

Відповідачем дотримано порядок оприлюднення вказаних постанов шляхом розміщення їх на інформаційному стенді комісії.

Доказів оскарження постанови відповідача від 22.08.2020 № 1 сторонами до суду не названо та не надано.

Таким чином, на підставі викладеного вище, оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Розподіл судових витрат здійснюється у порядку визначеному ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 6, 14, 242-245, 255, 268, 272, 273, 275 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Судовий збір належить відшкодувати за рахунок коштів, передбачених бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня проголошення рішення.

Суддя С.О. Кульчицький

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2020
Оприлюднено29.09.2020
Номер документу91816224
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4135/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 28.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 27.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні