ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 вересня 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/827/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. ОСОБА_1 (далі - законний представник позивача), яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням позовної заяви в новій редакції, просить:
- визнати протиправною відмову Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, оформлену листом від 30.04.2020 року №22-01-14-408 у призначенні ОСОБА_2 страхових виплат, який є сином померлого та перебував на його утриманні;
- зобов`язати Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області розрахувати, призначити та здійснити належні страхові виплати ОСОБА_2 , який є сином померлого та перебував на його утриманні з дня смерті потерпілого ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
1.2. Ухвалою суду від 24.06.2020 року даний позов залишено без руху та встановлено строк для усунення недоліків.
1.3. Ухвалою суду від 03.08.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2.1. У зв`язку із смертю її чоловіка ( ОСОБА_3 ) ОСОБА_1 звернулась до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області із заявами щодо призначення їй та її сину одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати особам, які мають на неї право у зв`язку із смертю потерпілого.
2.2. Однак, листом від 30.04.2020 року №22-01-14-408 відповідач повідомив законного представника позивача, що Фонд соціального страхування розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів, а тому відсутність трудової книжки потерпілого не дає можливості призначити їй та її сину страхові виплати.
2.3. З відмовою відповідача у призначенні ОСОБА_2 страхових виплат, який є сином померлого та перебував на його утриманні, законний представник не згідна, що і обумовило звернення до суду з даним позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
3.1. В обґрунтування позовних вимог законний представник позивача зазначає, що вона є матір`ю малолітньої дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
3.2. 19.08.2018 року під час виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва соціально-громадського комплексу у складі багатофункціонального торгівельного центру, паркінгу та влаштування дороги на пров. Червоноармійському, 3 (бульвар Дружби Народів, вул. Горького, вул. Грінченка і вул. П. Любченка) у Голосіївському районі м. Києва, стався нещасний випадок пов`язаний з виробництвом, внаслідок якого загинув її чоловік - ОСОБА_3 , про що 20 серпня 2018 року відділом державної реєстрації смерті головного територіального управління юстиції у місті Києві складено відповідний актовий запис за №13643 та видано свідоцтво про смерть потерпілого серії НОМЕР_1 від 20 серпня 2018 року.
3.3. Вказує, що на день смерті чоловіка вони проживали одній сім`єю, вели спільне господарство. Основним джерелом існування сім`ї, був дохід чоловіка, а син ОСОБА_2 знаходився на його повному утриманні, що підтверджується довідкою про склад сім`ї померлого.
3.4. 27.03.2020 року вона звернулась до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області із заявами щодо призначення їй та її сину одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати особам, які мають на неї право у зв`язку із смертю чоловіка, який загинув на підприємстві ТОВ Євроінтербуд 19 серпня 2018 року від нещасного випадку.
3.5. На заяви від 27.03.2020 року щодо призначення їй та її сину одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати у зв`язку із смертю чоловіка Чернівецьке міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області листом від 30.04.2020 року №22-01-14-408 повідомило, що Фонд соціального страхування розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів, а тому відсутність трудової книжки потерпілого не дає можливості призначити їй та її сину страхові виплати.
3.6. Відтак, вважає такі дії Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області щодо відмови у призначенні страхових виплат безпідставними та не обґрунтованими, оскільки на підприємстві, де стався нещасний випадок внаслідок якого загинув її чоловік, він працював за сумісництвом, а тому запис про це не був занесений в його трудову книжку, оскільки остання зберігається за основним місцем роботи. Окрім цього, на сьогоднішній день за відсутності трудової книжки для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
3.7. Внаслідок таких дій грубо порушуються її та її сина конституційні права у сфері соціального страхування.
Позиція відповідача
3.8. 12.08.2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмови у задоволенні позовних вимог з огляду на наступне.
3.9. Так, представник відповідача зазначає, що ОСОБА_1 звернулась до Чернівецького міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області 20.03.2020 року із заявами для отримання виплат, які передбачені Законом №1105. Разом з цим, у зв`язку з відсутністю всіх необхідних документів, а саме трудової книжки потерпілого, міське відділення листом від 30.04.2020 р. №22- -14-408 повідомило законного представника позивача про відсутність можливості для призначення страхових виплат, фактично надало заявнику час для подання всіх необхідних документів.
3.10. При цьому, вказує, що безпідставними є покликання законного представника позивача на реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування для ненадання трудової книжки, оскільки, відповідно до відповіді по запиту до ПФУ зробленого в Єдиній аналітичній інформаційній системі по ОСОБА_3 за ознакою наявності трудової книжки записів немає. Це доводить фіктивність працевлаштування потерпілого за сумісництвом.
3.11. Управління та міське відділення, зокрема, не наділене повноваженнями для визначення можливості призначення страхових виплат у разі відсутності, того чи іншого документу, який передбачений Порядком №11, з огляду на це має підстави для відмови в призначенні одноразової допомоги його сім`ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, одноразової допомоги кожній особі, яка перебувала на його утриманні, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, а також щомісячної страхової виплати особам, які мають на неї право в разі смерті потерпілого.
3.12. На переконання представника відповідача законний представник позивача, при обґрунтуванні позовних вимог, безпідставно посилається на статтю 45 Закону №1105, якою передбачено підстави для відмови у страхових виплатах і наданні соціальних послуг, оскільки для застосування статті 45 Закону №1105 необхідно виконати умови, які передбачені статтею 44 Закону №1105.
3.13. При цьому, вказує, що міське відділення не відмовляло у призначенні страхових виплат, а повідомило про відсутність можливості для призначення страхових виплат без наявності копії трудової книжки потерпілого.
IV. ЗАЯВИ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4.1. Ухвалою суду від 19.08.2020 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про розгляд справи № 600/827/20-а у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
4.2. Заяв та клопотань іншого характеру від учасників справи до суду не надходило.
V. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
5.1. Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 від 02.12.2011 року ОСОБА_3 є батьком позивача - ОСОБА_2 (а.с. 11).
5.2. Згідно з свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 від 20.08.2018 року ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с. 12).
5.3. Згідно відомостей акту Головного управлінням Держпраці у Київській області проведення спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком, що стався 19 серпня 2018 року в ТОВ Євроінтербуд за формою Н-1/П судом встановлено, що ОСОБА_3 працював за сумісництвом в ТОВ Євроінтербуд арматурником III розряду, стаж роботи на підприємстві - 1 місяць 17 днів. Нещасний випадок із смертельним наслідком, що стався з арматурником ТОВ Євроінтербуд ОСОБА_3 визнано таким, що пов`язаний з виробництвом та оформлюється актом форми Н-1/П згідно підпунктом 1, 2) пункту 52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 337. Вказаним актом також зафіксовано, що на утриманні потерпілого ОСОБА_3 перебував його син ОСОБА_2 (а.с. 15-30). Перебування ОСОБА_2 на утриманні батька ОСОБА_3 підтверджуються також довідкою Пултівецької сільської ради Вінницького району Вінницької області №496 від 10.06.2020 року (а.с. 34).
5.4. Трудові відносини між ОСОБА_3 та ТОВ Євроінтербуд підтверджується наказом ТОВ Євроінтербуд По особовому складу від 27.06.2018 року №47к, згідно якого ОСОБА_3 прийнято на роботу арматурником III розряду на умовах трудового договору (за сумісництвом) з 02.07.2018 р. на підставі особистої заяви (а.с. 31-32).
5.5. З аргументів сторін судом встановлено, що законний представник позивача звернулася до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області із заявами щодо призначення їй та її сину одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати особам, які мають на неї право у зв`язку із смертю чоловіка, який загинув на підприємстві ТОВ Євроінтербуд 19 серпня 2018 року від нещасного випадку. Однак, листом від 30.04.2020 року №22-01-14-408 відповідач повідомив законного представника позивача, що Фонд соціального страхування розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів, а тому відсутність трудової книжки потерпілого не дає можливості призначити їй та її сину страхові виплати (а.с. 35).
VІ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
6.1. Предметом оскарження у цій справі є дії Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області щодо відмови, яка оформлена листом від 30.04.2020 року №22-01-14-408, у призначенні ОСОБА_2 страхових виплат, який є сином померлого ОСОБА_3 та перебував на його утриманні.
6.2. Відтак, суд має надати таким дія відповідача оцінку на предмет відповідності чинним нормативно-правовим актам, через призму верховенства права.
6.3. Спеціальним законом, який визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я є Закон України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 року №1105-XIV (у редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон №1105).
6.4. Частиною 1 статті 41 Закону №1105 визначено, що у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячних страхових виплат мають непрацездатні особи, які перебували на утриманні померлого або мали на день його смерті право на одержання від нього утримання, а також дитина померлого, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після його смерті.
6.5. Такими непрацездатними особами є: 1) діти, які не досягли 16 років; діти з 16 до 18 років, які не працюють, або старші за цей вік, але через вади фізичного або розумового розвитку самі не спроможні заробляти; діти, які є учнями, студентами (курсантами, слухачами, стажистами) денної форми навчання, - до закінчення навчання, але не більш як до досягнення ними 23 років; 2) особи, які досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , якщо вони не працюють; 3) особи з інвалідністю - члени сім`ї потерпілого на час інвалідності; 4) неповнолітні діти, на утримання яких померлий виплачував або був зобов`язаний виплачувати аліменти; 5) непрацездатні особи, які не перебували на утриманні померлого, але мають на це право (частина 2 статті 41 Закону №1105).
6.6. Право на одержання страхових виплат у разі смерті потерпілого мають також дружина (чоловік) або один з батьків померлого чи інший член сім`ї, якщо він не працює та доглядає дітей, братів, сестер або онуків потерпілого, які не досягли восьмирічного віку (частина 3 статті 41 Закону №1105).
6.7. Згідно частини 6 статті 42 Закону №1105 у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога його сім`ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його утриманні, а також на його дитину, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.
6.8. У разі смерті потерпілого від нещасного випадку або професійного захворювання витрати на його поховання несе Фонд соціального страхування України (далі - Фонд) згідно з порядком, визначеним Кабінетом Міністрів України (частина 7 статті 42 Закону №1105).
6.9. Статтею 43 Закону №1105 визначено перелік документів, необхідних для розгляду справ про страхові виплати. Так, для розгляду справ про страхові виплати до Фонду подаються:1) акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання за встановленими формами та/або висновок МСЕК про ступінь втрати професійної працездатності застрахованого чи копія свідоцтва про його смерть; 2) документи про необхідність подання додаткових видів допомоги (частина 1 статті 43 Закону №1105).
6.10. У відповідності до частини 2 статті 43 Закону №1105 Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання таких документів, які видаються відповідними організаціями у триденний строк з моменту звернення заявника: 1) копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого; 2) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - довідки виконавчого органу ради чи інших документів про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, або копії відповідного рішення суду; 3) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - виконавчого органу ради про батьків або іншого члена сім`ї померлого, який не працює та доглядає дітей, братів, сестер чи онуків померлого, які не досягли восьмирічного віку; 4) довідки навчального закладу про те, що член сім`ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання; 5) довідки навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім`ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу.
6.11. Якщо застрахований або члени його сім`ї за станом здоров`я чи з інших причин не спроможні самі одержати зазначені вище документи, їх одержує та подає відповідний страховий експерт Фонду (частина 4 статті 43 Закону №1105).
6.12. Відповідно до частини 1 статті 44 Закону №1105 Фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів.
6.13. Рішення оформляється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах; до постанови додаються копії необхідних документів (частина 2 статті 44 Закону №1105).
6.14. Статтею 45 Закону №1105 передбачені виключні випадки, у яких Фонд відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг.
6.15. Так, згідно частини 1 вказаної статті Фонд відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілим Фонду свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного злочину, що призвів до настання страхового випадку.
6.16. Фонд відмовляє у виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо нещасний випадок згідно із законодавством не визнаний пов`язаним з виробництвом (частина 2 статті 44 Закону №1105).
6.17. Суд також зазначає, що Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року №11 затверджено Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат (далі - Порядок № 11), дія якого поширюється на потерпілих від нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання (далі - потерпілі) та осіб, які мають право на страхові виплати в разі втрати годувальника.
6.18. Згідно пункту 1.2 вказаного Порядку у разі настання страхового випадку управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, або в межах повноважень відділення виконавчої дирекції Фонду в районах і містах обласного значення (далі - управління (відділення) Фонду) зобов`язані своєчасно та в повному обсязі відшкодовувати шкоду, заподіяну потерпілому внаслідок ушкодження його здоров`я або в разі його смерті особам, які мають на це право, виплачуючи: 1) допомогу по тимчасовій непрацездатності; 2) одноразову допомогу в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого; 3) щомісячну страхову виплату втраченого заробітку потерпілого (далі - щомісячна страхова виплата); 4) страхову виплату потерпілому у розмірі його середньомісячного заробітку при тимчасовому переведенні його на легшу, нижчеоплачувану роботу; 5) щомісячну страхову виплату особам, які мають на неї право в разі смерті потерпілого; 6) відшкодування вартості поховання потерпілого та пов`язаних з цим ритуальних послуг.
6.19. Відповідно до пункту 5.1 Порядку № 11 Управління (відділення) Фонду розглядає справи про призначення одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати в разі смерті потерпілого сім`ї та особам, які мають на це право, за умови подання таких документів: 1) заяви осіб, які мають на це право (колективної чи індивідуальної), для призначення страхових виплат; 2) копія індивідуального податкового номера, засвідчена підписом працівника управління (відділення) Фонду при пред`явленні оригіналу; 3) копії паспортів осіб, які мають на це право, засвідчені підписом працівника управління (відділення) Фонду на підставі оригіналів; 4) акт про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, за встановленою формою (якщо стався нещасний випадок); 5) акт (спеціального) розслідування нещасного випадку (аварії), що стався (сталася), за формою Н-5 (якщо такий складався); 6) акт розслідування хронічного професійного захворювання за встановленою формою; 7) рішення суду про встановлення факту нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (якщо було засідання суду з цього питання); 8) копія свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого (засвідчена працівником управління (відділення) Фонду на підставі оригіналу або в іншому установленому законодавством порядку); 9) копія свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про шлюб (завірена працівником управління (відділення) Фонду на підставі оригіналу або в іншому установленому законодавством порядку); 10) висновок МСЕК про причинний зв`язок смерті потерпілого з наслідками раніше отриманого трудового каліцтва чи професійного захворювання; 11) довідка про середню заробітну плату (дохід) потерпілого у разі відсутності інформації в Державному реєстрі застрахованих осіб; 12) копія свідоцтва про народження дитини (засвідчена підписом працівника управління (відділення) Фонду на підставі оригіналу або в іншому установленому законодавством порядку); 13) довідка навчального закладу (щосеместру) про те, що член сім`ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання; 14) довідка навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім`ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу; 15) довідка МСЕК про встановлення інвалідності осіб - членів сім`ї, які перебували на утриманні померлого; 16) копії трудових книжок потерпілого та осіб, які мають право на страхові виплати, засвідчені страхувальником або підписом працівника управління (відділення) Фонду при пред`явленні оригіналу; 17) копія цивільно-правового договору (для осіб, які працюють на умовах такого договору), засвідчена страхувальником або підписом працівника управління (відділення) Фонду при пред`явленні оригіналу; 18) копія документа, що підтверджує державну реєстрацію особи, як суб`єкта підприємницької діяльності, засвідчена підписом працівника управління (відділення) Фонду при пред`явленні оригіналу; 19) довідка будинку-інтернату для громадян похилого віку та інвалідів або пансіонату для ветеранів війни та праці про розмір вартості утримання в ньому; 20) довідка про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні або копії відповідного рішення суду; 21) довідка про батьків або іншого члена сім`ї померлого, який не працює та доглядає дітей, братів, сестер, онуків померлого, які не досягли восьмирічного віку.
Зазначені документи формуються в справу про страхові виплати та зберігаються в управлінні (відділенні) Фонду. До справи додаються відомості про заробітну плату (дохід) потерпілого з Державного реєстру застрахованих осіб.
У разі відсутності відповідних документів і неможливості їх відновлення факт перебування на утриманні потерпілого встановлюється в судовому порядку.
Якщо члени сім`ї потерпілого за станом здоров`я чи з інших причин не спроможні самі одержати зазначені документи, їх одержує та подає відповідний страховий експерт Фонду.
6.20. Судом у цій справі встановлено, що батько позивача ( ОСОБА_3 ) помер внаслідок нещасного випадку, який згідно із законодавством визнаний пов`язаним з виробництвом. ОСОБА_3 працював за сумісництвом в ТОВ Євроінтербуд арматурником III розряду.
6.21. У свою чергу, судом також встановлено дійсність факту перебування ОСОБА_2 на утриманні померлого ОСОБА_3 .
6.22. Разом з цим, відповідачем відмовлено позивачу у призначенні страхових виплат, визначених статтями 41 та 42 Закону №1105.
6.23. Позиція відповідача ґрунтується на тому, що до заяви про призначення страхових виплат законним представником позивача не додано всіх необхідних документів, а саме копії трудової книжки потерпілого ОСОБА_3 .
6.24. Окрім цього, у відзиві на позов представник відповідача стверджує про фіктивність трудових відносин, оформлених між ОСОБА_3 та ТОВ Євроінтербуд .
6.25. Суд зазначає, що необхідність подання копії трудової книжки потерпілого полягає у встановленні Фондом факту трудових відносин між потерпілим та його роботодавцем, а також їх тривалості.
6.26. Разом з цим, суд звертає увагу на те, що визнання загибелі особи такою, що настала внаслідок нещасного випадку, який згідно із законодавством визнаний пов`язаним з виробництвом, по своїй суті свідчить про існування трудових відносин.
6.27. Як встановлено судом, актом Головного управлінням Держпраці у Київській області проведення спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком, що стався 19 серпня 2018 року в ТОВ Євроінтербуд засвідчено, що ОСОБА_3 працював за сумісництвом в ТОВ Євроінтербуд арматурником III розряду, стаж роботи на підприємстві - 1 місяць 17 днів. Нещасний випадок із смертельним наслідком, що стався з арматурником ТОВ Євроінтербуд ОСОБА_3 визнати таким, що пов`язаний з виробництвом та оформлюється актом форми Н-1/П згідно підпунктом 1, 2) пункту 52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 337.
6.28. При цьому, суд звертає увагу, що вказаний акт складено за участі представника Фонду соціального страхування - Кобрик Ольги Іванівни - страхового експерта з охорони праці відділу профілактики страхових випадків управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у місті Києві. Жодних зауважень до вказаного акту членами комісії не зазначено.
6.29. Окрім цього, суд вказує на визначену Законом №1105 та Порядком №11 можливість Фондом здійснювати дії щодо одержання документів, необхідних для призначення страхових виплат. Так, представник відповідача надав суду відповідь Пенсійного фонду України на запит відповідача щодо застрахованої особи ОСОБА_3 , згідно якої підтверджується факт працевлаштування ОСОБА_3 у ТОВ Євроінтербуд у період липень-серпень 2018 року, однак ознака наявності трудової книжки по даних Пенсійного фонду України відсутня. Відомостей стосовно того, що вживалися інші дії по одержанню документів, необхідних для призначення страхових виплат, представник відповідача суду не надав.
6.30. На переконання суду, факт трудових відносин загиблого ОСОБА_3 та ТОВ Євроінтербуд в достатній мірі підтверджується спеціальним розслідуванням, яке проводило Головного управлінням Держпраці у Київській області, а також відомостями Пенсійного фонду України, які були наявні у відповідача.
6.31. Такий висновок суду узгоджується із правовою позицією, викладеною в постанові Верховного Суду від 17 квітня 2019 року у справі № 857/3023/19.
6.32. Відтак, суд відхиляє покликання представника відповідача як на підставу правомірності відмови у призначенні страхових виплат на те, що законним представником позивача не надано усі документи, необхідні для такого призначення, оскільки вичерпний перелік підстав для відмови у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, визначений статтею 45 Закону № 1105, серед яких така підстава відсутня.
6.33. Аналізуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що позивач, як син загиблого ОСОБА_3 , який перебував на його утриманні, має право на призначення та виплату страхових виплат у зв`язку із смертю батька, оскільки останній на час настання нещасного випадку був працевлаштований у ТОВ Євроінтербуд на умовах трудового договору (за сумісництвом), а тому вважається застрахованою особою відповідно до Закону №1105.
6.34. Щодо вимоги розрахувати, призначити та здійснити належні страхові виплати ОСОБА_2 , який є сином померлого ОСОБА_3 та перебував на його утриманні, з дня смерті потерпілого (20 серпня 2018 року) суд зазначає наступне.
6.35. Згідно частин 3, 4 статті 47 Закону №1105, якщо справи про страхові виплати розглядаються вперше по закінченню трьох років з дня втрати потерпілим працездатності внаслідок нещасного випадку або з дня смерті годувальника, страхові виплати провадяться з дня звернення. Виплати, призначені, але не одержані своєчасно потерпілим або особою, яка має право на одержання виплат, провадяться за весь минулий час, але не більш як за три роки з дня звернення за їх одержанням.
6.36. Суд зазначає, що з дня смерті ОСОБА_3 на час звернення законного представника позивача із заявами про призначення страхових виплат не минуло трьох років, а відтак суд вважає вірним зобов`язати Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області розрахувати, призначити та здійснювати страхові виплати з дня смерті потерпілого ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
7.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною 2 статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.
7.2. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
7.3. Дослідженням матеріалів справи встановлено, що відповідач, відмовляючи позивачу у призначенні страхових виплат у зв`язку із смертю батька внаслідок нещасного випадку на виробництві, діяв не на підставі Конституції та законів України.
7.4. Відповідачем не доведено правомірність своїх дій, натомість з матеріалів справи вбачається порушення прав позивача.
7.5. За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає задоволенню з підстав викладених у його мотивувальній частині.
7.6. При цьому, суд зазначає, що інші доводи сторін, зазначені у заявах по суті справи, вищезазначених висновків суду не спростовують.
7.7. Відповідно до частин 1, 2 статті 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
7.8. Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
7.9. У пункті 50 рішення Європейського суду з прав людини Щокін проти України (№ 23759/03 та № 37943/06) зазначено про те, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним. Говорячи про закон , стаття 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року посилається на ту саму концепцію, що міститься в інших положеннях цієї Конвенції (див. рішення у справі Шпачек s.r.о. проти Чеської Республіки (SPACEK, s.r.o. v. THE CZECH REPUBLIC № 26449/95). Ця концепція вимагає, перш за все, щоб такі заходи мали підстави в національному законодавстві. Вона також відсилає до якості такого закону, вимагаючи, щоб він був доступним для зацікавлених осіб, чітким та передбачуваним у своєму застосуванні (див. рішення у справі Бейелер проти Італії (Beyeler v. Italy № 33202/96).
7.10. Суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
7.11. При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
7.12. Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (Заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
8.1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
8.2. З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом законним представником позивача сплачено судовий збір у розмірі 840 грн. 80 коп., що підтверджується квитанцією №29509376 від 30.06.2020 року (а.с. 45).
8.3. Оскільки, позов задоволено повністю, суд стягує на користь законного представника позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 840 грн. 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 до Чернівецького міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною відмову Чернівецького міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, оформлену листом від 30.04.2020 року №22-01-14-408 у призначенні ОСОБА_2 страхових виплат, який є сином померлого ОСОБА_3 та перебував на його утриманні;
3. Зобов`язати Чернівецьке міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області розрахувати, призначити та здійснити належні страхові виплати ОСОБА_2 , який є сином померлого ОСОБА_3 та перебував на його утриманні, з дня смерті потерпілого ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецького міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 41424774) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) судові витрати у вигляді сплаченого квитанцією №29509376 від 30.06.2020 року судового збору у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування сторін:
Законний представник позивача - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ).
Позивач - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ).
Відповідач - Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (58001, м. Чернівці, вул. Гулака-Артемовського Семена, 19, код ЄДРПОУ 41424774).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 29.09.2020 |
Номер документу | 91816228 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні