Рішення
від 28.09.2020 по справі 160/11835/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2020 року Справа № 160/11835/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючий суддя - Букіна Л.Є.,

за участю: секретаря судового засідання Котляревська Г.С.,

представника позивача - Смук М.І.

представника позивача - Сербін А.О.

представника відповідача - Богданов М.Ю.

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" (далі - Політична партія) до Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (далі - виборча комісія) з вимогами:

- визнати протиправною та скасувати постанову Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області від 26 вересня 2020 року №28.

- зобов`язати Новомосковську міську територіальну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області негайно зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

Обґрунтовуючи позовні вимоги Політична партія посилалась на протиправність оскарженої постанови, якою відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ". За позицією позивача, приймаючи таке рішення виборча комісія діяла не у спосіб, передбачений законодавством України, ураховуючи те, що виявлені помилки та не точності у поданих Політичною партією документах не становили перешкоду для розуміння змісту викладених відомостей. При цьому, представник Політичної партії зазначає, що на засідання виборчої комісії повідомляв про вказані обставини та подавав заяву про надання можливості виправити технічні неточності у помилковій редакції Єдиного виборчого списку Політичної партії щодо невірно вказаних номерів виборчих округів. Утім, відповідач можливість виправити виявлені недоліки, як це передбачено ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, не надав, тим самим порушив право як членів політичної партії так і безпартійних осіб, висунутих позивачем, бути кандидатами у депутати Новомосковської міської ради.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2020 р. відкрито провадження у справі за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, призначено судове засідання на 28.09.2020 о 15 годині 30 хвилин. 28.09.2020 закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті.

Відповідач позов не визнав та заперечуючи проти його задоволення у відзиві на позовну заяву вказав, що приймаючи оскаржену постанову діяв у спосіб, передбачений законодавством України. В обґрунтування відзиву зазначено, що на засіданні комісії здійснено розгляд питання про реєстрацію кандидатами у депутати Новомосковської міської ради членів Політичної партії, та за результатами поданих документів виявлено порушення порядку висування кандидатів у частині неповідомлення виборчої комісії про проведення зборів Політичної партії та у частині зазначення неіснуючого номеру виборчого округу навпроти кандидатів від політичної партії. За позицією відповідача, вказані обставини є належною та самостійною підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ". Також зазначив, що на засіданні комісії здійснено розгляд питання про надання Політичній партії можливості усунути виявлені недоліки, утім зазначене рішення не підтримано більшістю голосів членів виборчої комісії. У відзиві також зазначено, що функції щодо реєстрації кандидатів у депутати знаходяться у площині дискреційних повноважень виборчої комісії та суд не вправі перебирати їх на себе.

У судовому засіданні представники сторін підтримали правові позиції і надали суду пояснення аналогічні тим, що викладені у заявах по суті.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, суд виходить із такого.

Згідно зі статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Дніпропетровської області, серед яких Новомосковська міська територіальна виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області.

24.09.2020 року до виборчої комісії представником позивача подано заяву разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради, висунутих на конференції Політичною партією 19.09.2020 року в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

26.09.2020 року виборчою комісією прийнято постанову №28 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до виборчих списків Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" з посиланням на порушення позивачем порядку висування кандидатів у частині неповідомлення виборчої комісії у встановлений строк про проведення зборів політичної партії та у частині зазначення неіснуючого номеру виборчого округу навпроти кандидатів від політичної партії, яка і є предметом розгляду у вказаному спорі.

При вирішені спору суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно із статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Статтею ж 219 цього Кодексу передбачено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.

Так, відповідно до приписів означеної норми, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

При цьому, вказаною статтею також визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Як вже встановлено судом, підставою для прийняття оскарженого рішення слугували посилання виборчої комісії на приписи п.1. ч. 1 статті 230 Виборчого кодексу України, зокрема: порушення встановленого цим Кодексом загального порядку висування кандидатів.

Відповідач вказані обставини пов`язує з тим, що Політичною партією повідомлено про проведення Загальних зборів вже після їх проведення. При цьому, зі змісту постанови також слідує, що позивачем зазначено неіснуючі номери територіального виборчого округу, до якого віднесено відповідного кандидата у Єдиному виборчому списку.

Як пояснили представники позивача у судовому засіданні, до виборчої комісії була подана заява про надання можливості виправити технічні неточності у помилковій редакції Єдиного виборчого списку Політичної партії щодо невірно вказаних номерів виборчих округів, однак, зазначене рішення не підтримано більшістю голосів членів виборчої комісії.

Щодо повідомлення виборчої комісії про проведення Загальних зборів Політичної партії представник позивача зазначив, що зазначене повідомлення розміщувалося на офіційному сайті Політичної партії. Разом з цим, доказів повідомлення виборчої комісії у встановленому порядку представником позивача не надано. При цьому представник також підкреслив, що за ідентичних обставин відповідач зареєстрував кандидата Політичної партії на посаду Новомосковського міського голови Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 . За відповідне рішення проголосували 16 членів виборчої комісії.

Надаючи оцінку таким доводам учасників справи суд зазначає, що відповідно до п.1 Постанови Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 06.09.2020 року № 5 Про утворення територіальних виборчих округів , утворено чотири територіальні виборчі округи з виборів депутатів Новомосковської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в м. Новомосковську та визначено їх номери 1, 2, 3, 4.

Так, дійсно з Єдиного виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", у колонці номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата проставлено відповідні номери округів, як наприклад: навпроти кандидата ОСОБА_2 у відповідній колонці визначено номер виборчого округу 4, проте після цієї цифри проставлений знак - та п`ять цифр 12554 , що означають відповідну виборчу дільницю.

Тобто, хоча Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" і містив деякі недоліки у частині зазначення зайвої інформації, проте такі помилки та не точності не становили перешкоду для розуміння змісту викладених відомостей, при цьому що позивачем вони були самостійно виявлені та останній виявив бажання їх усунути.

Що ж стосується посилань відповідача про порушення Політичною партією вимог статті 218 Виборчого кодексу України у частині неповідомлення виборчої комісії у встановлений строк про проведення Загальних зборів Політичної партії суд зазначає, що порушення процедури, у цьому випадку порушення порядку висування кандидатів не повинно породжувати таких правових наслідків, як відмова у реалізації особами конституційного права брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури вчинення певної дії необхідно розуміти не як вимоги до самої дії, а як вимоги до суб`єкта виборчого процесу на їх вчинення. При цьому, фундаментальне порушення - це таке порушення норм права, допущення якого мало б наслідком прийняття незаконного рішення.

У розглянутому ж випадку, дійсно має місце обставини порушення уповноваженою особою Політичної партії загального порядку висування кандидатів організацією партії, однак, на переконання суду, такі порушення є суто формальними, ураховуючи, що під час судового розгляду судом виявлено, що уповноважені особи не мали наміру приховувати дату, час і місце проведення загальних зборів Партії. Уповноважені особи та представники Політичної партії розміщували на офіційному сайті повідомлення про проведення таких зборів, відповідна інформація також надсилалась до ЗМІ. Крім того, під час Загальних зборів були присутні представники інших територіальних виборчих комісій.

Суд звертає увагу, що за ідентичних обставин, виборчою комісією проведено реєстрацію кандидата Політичної партії на посаду Новомосковського міського голови Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 , що у свою чергу також свідчить про факт отримання повідомлення про проведення зборів Політичною партією.

При цьому, у судовому засіданні Представники сторін не заперечували, що Партією надавалось одне повідомлення про проведення Зборів, на якому прийнято як рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до виборчих списків Дніпропетровською обласною організацією політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", так і рішення про реєстрацію кандидата Політичної партії на посаду Новомосковського міського голови Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 , про свідчить запис у Журналі реєстрації вхідної кореспонденції виборчої комісії за №68.

За таких обставин, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури висування кандидатів організацією партії, суд доходить висновку, що вказані обставини, на які посилається відповідач в оскарженому рішенні, не можуть бути підставою для відмови у реалізації як членів політичної партії так і безпартійних осіб, висунутих позивачем, бути кандидатами у депутати Новомосковської міської ради.

Таким чином, суд доходить висновку, що приймаючи оскаржену постанову виборчою комісією не дотримано принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим така постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Визначаючись із найбільш ефективним способом відновлення порушеного права позивача суд ураховує правову позицію Верхового Суду, викладену у постанові від 29.06.2019 року у справі № 855/161/19 та вважає за необхідне зобов`язати відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", ураховуючи обставини закінчення реєстрації кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з позовною вимогою немайнового характеру позивачем доказів сплати судового збору не надано.

З огляду на приписи статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-VI за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 №294-IХ установлено, що у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року становить 2102,00 гривні.

Отже, зважаючи на те, що судом прийнято рішення про задоволення позову, то з урахуванням правил розподілу судових витрат, з відповідача належить стягнути судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись ст. 241-246, 273, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ"- задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області від 26 вересня 2020 року №28.

Зобов`язати Новомосковську міську територіальну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

Стягнути до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; Код отримавача (код за ЄДРПОУ) 37989253; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО) 899998; Рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України №2147-VIII від 03.10.2017).

Суддя Л.Є. Букіна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2020
Оприлюднено29.09.2020
Номер документу91842399
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11835/20

Рішення від 28.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

Ухвала від 27.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні