КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 вересня 2020 року 320/8743/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Лисенко В.І., при секретарі судового засідання Дмитренко К.В.,
за участю:
представника позивача - Назарко Н.Б.,
представника відповідача - Польської М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Київської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась Київська регіональна організація політичної партії "Перемога Пальчевського" з позовом до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, у якому, з урахуванням зменшення позовних вимог, просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення, викладене в Постанові Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області №44 від 25.09.2020 в частині другій щодо виключення з єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Київської регіональної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПЕРЕМОГА ПАЛЬЧЕВСЬКОГО на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а саме:
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_8
9. ОСОБА_9
10. ОСОБА_10
11. ОСОБА_11
та зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати вказаних вище кандидатів.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач зазначив, що 23.09.2020 звернувся до відповідача із відповідними документами для реєстрації кандидатів у депутати від КРОПП "Перемога Пальчевського" з метою участі в місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, проте в порушення вимог чинного виборчого законодавства, відповідач відмовив у реєстрації 11 кандидатів (із 38 заявлених) з підстав відcутності заяв про надання згоди балотуватися від КРОПП "Перемога Пальчевського".
Пояснив, що 11 заяв кандидатів в депутати, яким відмовлено у реєстрації, містять ідентичну інформацію що й форма заяви, встановлена Постановою ЦВК №177 від 14.08.2020, та фраза "висунутий від КРОПП "Перемога Пальчевського" свідчить про волевиявлення особи брати участь у виборах від цієї партії та є рівнозначною її згоді.
Наголосив, що відповідач при прийнятті документів, прийняв вказані заяви як такі, що є заявами про надання згоди балотуватися кандидатом у депутати від КРОПП "Перемога Пальчевського", та при ухваленні постанови від 24.09.2020 №42, якою повідомив позивача про інші виявлені недоліки у наданих документах, не вказав про те, що заяви 12 кандидатів не відповідають вимогам щодо заяви про надання згоди.
Відповідач
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі та призначено судове засідання на 28.09.2020 о 15:00.
Судове засідання, призначене на 28.09.2020, відкладено за клопотанням позивача на 29.09.2020 о 10:00.
У судове засідання, призначене на 29.09.2020 о 10:00, з`явився представник позивача, позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити у повному обсязі.
Протокольною ухвалою суду від 29.09.2020 у судовому засідання оголошено перерву до 14:30.
У судове засідання, призначене на 29.09.2020 о 14:00, з`явилися представник позивача та представник відповідача.
Представник позивача подав до суду клопотання про зменшення позовних вимог в частині щодо реєстрації кандидатом у депутати до Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_12 у зв`язку з тим, що відповідачем самостійно зареєстровано зазначену особу.
Протокольною ухвалою суду від 29.09.2020 задоволено клопотання представника про зменшення позовних вимог.
Представник відповідача проти позову заперечував, зазначив, що оскаржуване рішення є законним та базується на вимогах норм Виборчого кодексу України.
Також, представник відповідача подав до суду клопотання про допит свідка - члена Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області ОСОБА_13 .
Протокольною ухвалою суду від 29.09.2020 зазначене клопотання задоволено.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, допитавши свідка, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Як свідчать відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, політична організація КРОПП "Перемога Пальчевського" зареєстрована у встановленому законом порядку з 16.11.2015.
Рішенням ІІ етапу IV позачергового з`їзду політичної партії "Перемога Пальчевського" вирішено місцевим (регіональним) організаціям ПП "Перемога Пальчевського" взяти участь місцевих виборах, які відбудуться "25" жовтня 2020 року у порядку та спосіб, передбачений виборчим кодексом України (а.с. 9).
На Конференції Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського прийнято рішення від 20.09.2020 висунути та затвердити кандидатів у депутати до Броварської міської ради Броварського району Київської області в єдиному багатомандатному окрузі та територіальних багатомандатних округах, згідно списків (додається) (а.с. 10).
23 вересня 2020 року з метою реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків КРОПП "Перемога Пальчевського", позивач подав до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області документи згідно із переліком, визначеним ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу.
Про прийняття документів відповідачем складено Довідку від 23.09.2020 №42, в якій зазначається перелік документів, які отримала територіальна виборча комісія та кількість їх аркушів (а.с. 11).
Постановою Броварської Територіальної виборчої комісії від 24.09.2020 №42 повідомлено позивача про встановлені неточності в оформленні документів, поданих позивачем згідно Довідки №42 від 23.09.2020, вимогам Виборчого кодексу, згідно якої Броварська міська ТВК виявила наступні неточності у документах позивача:
- в єдиному та територіальному виборчих списках невірно зазначена інформація щодо посади та місця роботи: ОСОБА_14 ;
- не співпадає номер виборчого округу у єдиному та територіальних виборчих списках: ОСОБА_15 , ОСОБА_16 ;
- заява першого кандидата не відповідає рекомендаціям Постанови ЦВК № 177 від 14.08.2020 року, зазначено про згоду балотуватися першим кандидатом у єдиному виборчому списку, а не у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
25 вересня 2020 року Броварською міською територіальною виборчою комісією Броварського району Київської області прийнято Постанову №44, зі змісту якої убачається, що 25 вересня 2020 року недоліки, вказані у постанові від 23.09.2020 №42, позивачем усунуті, - надані необхідні документи.
Разом із цим, Постановою від 25.09.2020 №44 постановлено:
1. Зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Київської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а саме:
1. ОСОБА_17 ;
2. ОСОБА_18
3. ОСОБА_19
4. ОСОБА_20
5. ОСОБА_21
6. ОСОБА_14
7. ОСОБА_22
8. ОСОБА_23
9. ОСОБА_24
10. ОСОБА_15
11. ОСОБА_25
12. ОСОБА_26
13. ОСОБА_27
14. ОСОБА_28
13. ОСОБА_29
16. ОСОБА_30
17. ОСОБА_31
18. ОСОБА_32
19. ОСОБА_33
20. ОСОБА_34
21. ОСОБА_35
22. ОСОБА_36
23. ОСОБА_37
24. ОСОБА_38
25. ОСОБА_39
26. ОСОБА_40 .
2. Виключити з єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Київської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (відсутні заяви про згоду балотуватися):
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_12
9. ОСОБА_8
10. ОСОБА_9
11. ОСОБА_10
12. ОСОБА_11
Постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області прийнято Постанову №67 від 28.09.2020 внесено зміни до постанови №44 від 25.09.2020, виклавши пункт 2 її резолютивної частини у наступній редакції:
"2.Виключити з єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Київської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (відсутні заяви про згоду балотуватися):
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_8
9. ОСОБА_9
10. ОСОБА_10
11. ОСОБА_11
Не погоджуючись із вказаною постановою відповідача в частині пункту 2 її резолютивної частини, щодо виключення з єдиного та територіальних виборчих списків 11 вищевказаних кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, позивач звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (далі по тексту - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії та права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).
Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
За змістом статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Частиною 3 цієї ж статті передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).
Відповідно до частини першої статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема: висування та реєстрація кандидатів.
Згідно з частиною першою статті 201 ВК України систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають:
1) єдиний багатомандатний виборчий округ;
2) територіальні виборчі округи;
3) виборчі дільниці.
Порядок висування та реєстрації кандидатів на місцевих виборах врегульовано Розділом XXXVII Виборчого кодексу України.
Так, згідно приписів ч. 2 ст. 216 ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Частиною третьою вказаної статті передбачено, що організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
Згідно із ч. 1 ст. 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Згідно із ч. 10 вказаної статті, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Статтею 222 ВК України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Частиною 1 вказаної статті передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність) ;
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Відповідно до вимог ч.ч. 2,4 ст. 222 ВК України територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.
Відповідно до вимог ст. 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
З системного аналізу наведених норм убачається, що однією із обов`язкових умов для реєстрації кандидата у депутати відповідної місцевої ради, включеного організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, є наданням таким депутатом заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї політичної партії.
При цьому, якщо така особа на день подання заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати міської ради до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вона вважається виключеною із переліку кандидатів у депутати відповідної ради з дня подання заяви організацією партії.
Разом із цим, з метою сприяння політичним партіям, громадським організаціям та виборцям, які балотуються в порядку самовисування, у реалізації їх прав під час організації підготовки та проведення місцевих виборів постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177 затверджено форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів.
Водночас, суд звертає увагу, що форми виборчої документації, зазначені у вищевказаній постанові, мають рекомендаційний характер для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів, а недодержання їх відповідними суб`єктами та іншими учасниками виборчого процесу таких виборів у разі зазначення у них передбачених Виборчим кодексом України відомостей, що обов`язково повинні міститися у відповідних документах, не є підставою для відмови в реалізації прав відповідних суб`єктів.
Згідно приписів ч. 1 ст. 233 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);
4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Згідно приписів п. 1 ч. 2 ст. 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, у разі, зокрема: відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)".
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Згідно із ч. 4 ст. 230 ВК України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати (у разі самовисування).
Згідно із ч. 12 ст. 36 ВК України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Отже, вимогами статті 230 ВК України передбачено обов`язок відповідної виборчої комісії при прийнятті документів для реєстрації кандидата для участі у виборах, у разі встановлення відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка є обов`язковою, невідкладно повідомляти про це відповідного суб`єкта подання документів для усунення таких недоліків.
Крім того, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Як убачається зі змісту оскаржуваної постанови від 25.09.2020 №44, єдиною підставою для ухвалення відповідачем рішення про виключення з єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області: ОСОБА_41 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , була відсутність заяв від таких осіб про згоду балотуватися кандидатами у депутати.
Позивач у судовому засіданні наголошував на тому, що відсутність виразу "надаю згоду балотуватися кандидатом в депутати" у заявах 11 кандидатів, реєстрацію яких було анульовано відповідачем, є технічною помилкою при набиранні тексту, а зі змісту вказаних заяв безсумнівно убачається волеявлення таких осіб брати участь у виборах від КРОПП "Перемога Пальчевського", що свідчить про дотримання позивачем умови реєстрації кандидатів, визначених статтею 222 ВК України.
Натомість, представник відповідача, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначив, що такі розбіжності слід розцінювати саме як відсутність заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії, що є у силу положень вимог норм статті 230 ВК, є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.
У ході розгляду справи, допитаний як свідок член Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області ОСОБА_13 , надав пояснення, що під час прийняття оскаржуваного рішення, думка членів територіальної виборчої комісії розділилася з приводу належного оформлення заяв кандидатів у депутати.
Зокрема, частина вважала, що незважаючи на відсутність слів "даю згоду балотуватися ", ці заяви відповідають вимогам норм статті 222 ВК, але більшість вважала, що відсутність цих слів необхідно розцінювати саме як відсутність таких заяв. При цьому, сам свідок вважає, що при наявності таких заяв, і за умови сумніву у частини членів територіальної виборчої комісії, на його думку, відповідачу необхідно було вказати на недоліки та надати час позивачу для їх усунення.
При цьому, вимоги ухвали суду надати протоколи засідання комісії, де приймалося оскаржуване рішення, відповідачем не виконано. Також, у ході розгляду справи, зазначених протоколів не до матеріалів справи не долучено.
Тому, дослідити у ході розгляду справи протокол засідання комісії, де приймалось оспорюване рішення, у суду не має можливості.
Досліджуючи заяви кандидатів у депутати у судовому засіданні судом встановлено, що вищевказаними особами надано заяви (а.с. 23-34), у кожній з яких зазначено, що особа, висунута КРОПП "Перемога Пальчевського" кандидатом у депутати у відповідному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у зв`язку з участю у виборах надає згоду на оприлюднення її біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також повідомляє про наявність чи відсутність у неї іншого представницького мандата.
На думку суду, визначальною обставиною, що підлягає встановленню у контексті даного спору, виступає саме особиста згода особи брати участь у виборчому процесі у якості кандидата у депутати від відповідної партії, яка у даному випадку має підтверджуватися відповідною письмовою заявою про надання згоди та свідчити про безумовне волевиявлення особи брати участь у виборах шляхом висування від відповідної партії.
Проаналізувавши зміст заяв ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_12 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , суд вважає їх такими, що вони свідчать про волеявлення таких осіб брати участь у виборах від КРОПП "Перемога Пальчевського".
Також суд зазначає, що висновки відповідача про відсутність заяв про надання згоди, з огляду на відсутність у таких заявах виразу "надаю згоду", є надмірно формальними, оскільки така помилка не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей та не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.
Що стосується форми такої заяви, суд звертає увагу, що форма заяви про надання згоди, визначена у додатку №10 постанови Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177, має рекомендаційний характер, а недодержання її відповідними суб`єктами та у разі зазначення у них передбачених Виборчим кодексом України відомостей, що обов`язково повинні міститися у відповідних документах, не є підставою для відмови в реалізації прав відповідних суб`єктів.
Суд погоджується з доводами позивача, що при прийнятті документів для реєстрації кандидатів, відповідачем не повідомлено позивача про виявлення недоліків щодо заяв про надання згоди від вищевказаних 11 кандидатів, що згідно вимог ст. 230 Виборчого кодексу України є обов`язком відповідача.
Тобто, на переконання суду, при прийнятті та попередній перевірці наданих позивачем документів, відповідач вважав, що такі заяви оформлені належним чином та відповідають вимогам щодо їх змісту та форми. Вказане підтверджується довідкою про прийняття документів від 23.09.2020 (а.с.11-12) та Постановою від 24.09.2020 №42 (а.с. 13), у яких жодних відомостей про відсутність таких заяв, або ж виявлення у них помилок відповідачем не зазначено.
Таким чином, відповідач дійшов помилкових висновків про відсутність заяв про згоду балотуватися у депутати Броварської міської ради від ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , а відтак, частина друга резолютивної частини постанови Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 25.09.2020 №44 винесена необґрунтовано та не відповідає вимогам чинного законодавства, тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
За приписами частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно вимог ч. 1 ст. 278 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Так, судом надано правову оцінку щодо підстав для ухвалення рішення про виключення з єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10, ОСОБА_11.
З огляду на викладене у сукупності, ураховуючи відсутність інших підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, ніж вказані в оскаржуваній постанові, з метою відновлення порушених прав, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги в частинні зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області кандидатів у депутати від Київської регіональної організації Політичної партії "Перемога Пальчевського":
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_8
9. ОСОБА_9
10. ОСОБА_10
11. ОСОБА_11 .
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Всупереч зазначеним вимогам КАС України, відповідачем як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність своїх дії в частині оскаржуваного рішення, а відтак, позовні вимоги КРОПП "Перемога Пальчевського" є обґрунтованим та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За звернення до суду із даним адміністративним позовом, позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102 грн., що підтверджується наявним у матеріалах справи платіжним дорученням від 27.09.2020 №70 (а.с. 35). Доказів понесення інших судових витрат учасниками справи не надано.
Відтак, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2102,00 за рахунок бюджетних асигнувань Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення, викладене у пункті другому резолютивної частини Постанови Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області №44 від 25.09.2020 (з урахування змін, внесених постановою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області №67 від 28.09.2020) щодо виключення з єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Київської регіональної організації Політичної партії ПЕРЕМОГА ПАЛЬЧЕВСЬКОГО на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а саме:
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_8
9. ОСОБА_9
10. ОСОБА_10
11. ОСОБА_11
Зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 43757461) зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області кандидатів у депутати від Київської регіональної організації Політичної партії "Перемога Пальчевського":
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_8
9. ОСОБА_9
10. ОСОБА_10
11. ОСОБА_11 .
Стягнути з Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 43757461) на користь Київської регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" (код ЄДРПОУ 40122964) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91843581 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні