РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 вересня 2020 року м. Рівне №460/7091/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання А.А. Головатчик та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник Виноградова-Мацьків Є.В., відповідача: представник Овсійчук О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Рівненської обласної організації політичної партії "ПРОПОЗИЦІЯ" доСарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:
27.09.2020 Рівненська обласна організація політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ звернулася в суд з позовом до Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області про визнання протиправною та скасування постанови від 25 вересня 2020 року №25 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих та включених до виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року та про зобов`язання провести реєстрацію кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих та включених до виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року.
Ухвалою від 28.09.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі №460/7091/20, розгляд справи за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України призначено у відкритому судовому засіданні на 29.09.2020 з викликом сторін.
Згідно з позовною заявою та поясненнями представника позивача в судовому засіданні, вимоги ґрунтуються на тому, що 24.09.2020 Рівненська обласна організація політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ звернулася до Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати до Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області. Сарненська міська територіальна виборча комісія 25 вересня 2020 року о 17 годині 12 хвилин прийняла постанову №25, відповідно до якої вирішила відмовити в реєстрації всіх кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ з покликанням на встановлене порушення порядку висування кандидатів у депутати, а саме на абзац перший частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України. Сторона позивача доводила, що відповідачем не враховане правило, закріплене в абзаці другому цієї частини, яке передбачає інші умови почергового включення кандидатів різної статі до єдиного та територіальних виборчих списків, якщо загальна кількість кандидатів є не кратною п`яти. Таким чином постанову Сарненської міської територіальної виборчої комісії №25 від 25.09.2020 Рівненська обласна організація політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ вважає незаконною та такою, що порушує право громадян України бути обраними до органів місцевого самоврядування і просить її скасувати в судовому порядку з покладанням на відповідача обов`язку провести реєстрацію кандидатів у депутати Сарненської міської ради висунутих та включених до виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ .
Згідно з поясненнями в судовому засіданні голови Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області, відповідач позов не визнає. На обґрунтування своїх заперечень голова комісії покликається на норму абзацу першого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, за правилами якої, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок не менше двох кандидатів кожної статі. Положення ж другого абзацу цієї частини стосується виключно останніх у списку кандидатів. Оскільки правило гендерної квоти позивачем не було дотримано, Сарненська міська територіальна виборча комісія констатувала порушення Рівненською обласною організацією політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ порядку висування кандидатів у депутати, а відтак у повній відповідності до пункту 1 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України, прийняла рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Сарненської міської ради. За наведеного сторона відповідача просила у позові відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, суд встановив таке.
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.
З урахуванням Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Додатком 16 до постанови Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 Сарненська міська рада Сарненського району Рівненської області визначена тією міською радою Рівненської області, що обиратиметься на перших виборах депутатів місцевої ради 25 жовтня 2020 року.
За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії політична партія ПРОПОЗИЦІЯ включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (https://www.cvk. gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html).
Рівненська обласна організація політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 03.06.2020 (а.с.30).
Постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.
Додатком 363 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області. Головою комісії є ОСОБА_1 (а.с.31-32).
Судом встановлено, що 24 вересня 2020 року Рівненська обласна організація політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ звернулася до Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати до Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області (а.с.35-36). Заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана головою обласної організації партії та скріплена печаткою.
До заяви було додано: рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати (на 1 аркуші); єдиний виборчий список кандидатів у депутати (на 1 аркуші та електронному носії); територіальні виборчі списки кандидатів у депутати (на 5 аркушах та електронному носії), документ про внесення грошової застави (на 1 аркуші), передвиборна програма організації партії (на 1 аркуші та електронному носії) а також заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати, про згоду балотуватися кандидатом у депутати (на 26 аркушах); автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати (на 26 аркушах та електронному носії); фото таких осіб (на 26 аркушах та електронному носії); копії паспортів таких осіб (на 26 аркушах); заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини (на 26 аркушах). Документи оглянуті судом і жодних зауважень до їх оформлення відповідачем не висувалося.
Що стосується Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на Конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 23.09.2020, то до нього включено 26 кандидатів (а.с.38-41) у такому порядку:
1. ОСОБА_2 ,
2. ОСОБА_3 ,
3. ОСОБА_4 ,
4. ОСОБА_5 ,
5. ОСОБА_6 ,
6. ОСОБА_7 ,
7. ОСОБА_8 ,
8. ОСОБА_9 ,
9. ОСОБА_10 ,
10. ОСОБА_11 ,
11. ОСОБА_12 ,
12. ОСОБА_13 ,
13. ОСОБА_14 ,
14. ОСОБА_15 ,
15. ОСОБА_16 ,
16. ОСОБА_17 ,
17. ОСОБА_18 ,
18. ОСОБА_19 ,
19. ОСОБА_20 ,
20. ОСОБА_21 ,
21. ОСОБА_22 ,
22. ОСОБА_23 ,
23. ОСОБА_24 ,
24. ОСОБА_25 ,
25. ОСОБА_26 ,
26. ОСОБА_27 .
Постановою Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області №25 від 25.09.2020 (час складання постанови 17 год.12 хв.) було відмовлено Рівненській обласній організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ у реєстрації кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року (а.с.53-55).
Постанова мотивована пунктом 1 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України в поєднанні з положеннями абзацу першого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України та ґрунтується на тому, що у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року, де налічується двадцять шість кандидатів, у другій п`ятірці (місцях з шостого по десяте) кандидатів присутні чотири особи жіночої статі та одна особа чоловічої статі, у четвертій п`ятірці (місцях з шістнадцятого по двадцяте) кандидатів присутні чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі, у п`ятій п`ятірці (місцях з двадцять першого по двадцять п`яте) кандидатів присутні чотири особи жіночої статі та одна особа чоловічої статі, що є порушенням порядку висування кандидатів у депутати.
Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.
Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
За приписами статті 6 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
За правилами статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України Про політичні партії в Україні №2365-III від 05.04.2001, передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.
Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлений положеннями статті 216 Виборчого кодексу України.
Згідно з частинами першою, другою цієї статті, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом. Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом. Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
За вимогами частини четвертої статті 217 Виборчого кодексу України, обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути: 1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм); 2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії встановлений статтею 218 Виборчого кодексу України і передбачає, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України.
Згідно з частинами першою, третьою, четвертою цієї статті, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
А згідно з частинами п`ятою, шостою цієї статті, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
За правилами частини восьмої цієї статті, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Наведена норма кореспондує з положеннями частини дванадцятої цієї ж статті, де визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку, та положеннями частини тринадцятої цієї статті, де визначено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.
Абзацом першим частини дев`ятої цієї статті закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Абзацом другим цієї частини передбачено, що у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Згідно ж з частиною десятою статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
За правилами частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
А в силу вимог частин шостої цієї статті, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України, визначено виключний перелік підстав, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Пунктом 1 цієї частини визначено таку підставу для відмови, як: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій .
Дослідженими по справі доказами в повній мірі підтверджено, що у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї політичної партії, що відбулася 23.09.2020 у другій п`ятірці кандидатів, а саме місцях з шостого по десяте, присутні чотири особи жіночої статі та одна особа чоловічої статі, у четвертій п`ятірці, а саме місцях з шістнадцятого по двадцяте, - присутні чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі, у п`ятій п`ятірці, а саме місцях з двадцять першого по двадцять п`яте, - присутні чотири особи жіночої статі та одна особа чоловічої статі, що є прямим порушенням вимог абзацу першого часини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України і кваліфікується як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів у депутати.
За наведеного, приймаючи постанову №25 від 25.09.2020 про відмову Рівненській обласній організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ у реєстрації всіх кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року, Сарненська міська територіальна виборча комісія Сарненського району Рівненської областідіяла у повній відповідності до вимог пункту 1 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України, обґрунтовано та підставно.
Доводи сторони відповідача про те, що відповідачем не враховане правило, закріплене в абзаці другому частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, яке передбачає інші умови почергового включення кандидатів різної статі до єдиного та територіальних виборчих списків, якщо загальна кількість кандидатів є не кратною п`яти, суд відхиляє як такі, що ґрунтуються на хибному трактуванні даної норми права.
Так, буквальний зміст вказаної норми свідчить про те, що вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку застосовується лише до останніх у списку кандидатів, якщо їх загальна кількість не є кратною п`яти. Іншими словами, законодавець забезпечив гендерну рівність кандидатів у депутати не лише в кожній п`ятірці усіх виборчих списків шляхом встановлення імперативної вимоги про те, що у кожній п`ятірці має бути не менше двох чоловіків і не менше двох жінок, а й в тій частині списку, де кількість кандидатів є меншою за п`ять, тобто в кінці списку, загальна кількість кандидатів у якому не є кратною п`яти. До такої частини списків встановлена імперативна вимога про почергове включення кандидатів різної статі до списку, тобто більш сувора вимога, яка вимагає не лише дотримуватися загальної квоти кандидатів різної статі, а й визначає її черговість. Іншими словами, за логікою законодавця, останні кандидати у списку, якщо їх загальна кількість не є кратною п`яти, повинні визначатися так: 1 - чоловік, 2 - жінка, 3 - чоловік, 4-жінка, або так: 1- жінка, 2- чоловік, 3 - жінка, 4 - чоловік.
Оскільки у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї політичної партії, що відбулася 23.09.2020, загальна кількість депутатів складає 26, то правило визначене абзацом другим частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України взагалі не може бути застосоване, позаяк за мінусом кратної п`яти кількості кандидатів, у списку лишається тільки один кандидат.
За правилами статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
А в силу вимог статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав та основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини 12 листопада 2019 року ухвалив рішення у справі Metka ZEVNIK and others against Slovenia (заява № 54893/18), яка стосувалася відхилення органами влади списків, поданих коаліційною партією на вибори у 2018 році через відсутність у списках кандидатів жіночої статі. У такому рішенні Європейський суд з прав людини одноголосно оголосив заяву неприйнятною.
Суд зазначив, що відхилення списків у двох округах могло вплинути на результат коаліції на національному рівні, і, таким чином, на шанси третього заявника бути обраними, оскільки він був в списку, який був прийнятий. Таким чином, відхилення двох списків втручалося в пасивні виборчі права, гарантовані Конвенцією. Заявники стверджували, що законодавство про гендерне представництво було незрозумілим та неоднозначним, але Суд зазначив, що два найвищі національні суди Словенії, посилаючись на дослівне тлумачення Закону про вибори та власне прецедент не право постановили, що положення та покарання за їх недотримання були чіткими і передбачуваними. Суд погодився, що положення про гендерні вимоги дійсно були достатньо чітко визначені в національному законодавстві, а також те, що заявники мали можливість передбачити, що результатом їх може стати відхилення їх списків кандидатів. Зазначаючи, що просування гендерної рівності було головною метою серед держав Ради Європи Суд також постановив, що втручання, про яке йде мова (Стаття 3 Протоколу №1 до Конвенції), переслідувало законну мету зміцнення демократичної легітимності шляхом забезпечення кращого балансу жінок та чоловіків в процесі прийняття політичних рішень. Наприкінці Суд розглянув питання, чи відхилення списків було пропорційним переслідуваній законній меті і вказав, що керівництво можливо знайти в документах Ради Європи, які не лише дозволяли, але й заохочували до прийняття гендерних квот у виборчих системах з суворими покараннями за їх недотримання. Суд також надав значення думці Конституційного Суду стосовно того, що політичні партії мали сильний стимул в дотриманні правил гендерного представництва, якщо їм заздалегідь було відомо, що вони можуть бути не допущені до виборів за їх недотримання. Національні суди також врахували причини недотримання з наслідком встановлення балансу між правом виставляти свою кандидатуру на виборах і необхідністю забезпечення дотримання правил гендерної квоти залежно від того, чи список був складений ретельно, а також від того, чи організація, яка його склала, свідомо порушила гендерне правило. У справі заявників суди встановили, що коаліція не діяла з належною ретельністю та лише вона була винною в недотриманні правил. Також суди не могли самостійно виключати кандидатів чоловічої статі зі списків або надавати заявникам більше часу для виправлення недоліків, оскільки для вирішення цього питання було потрібно ще раз виконати необхідні виборчі завдання. Проте початкові списки були надані лише за один день до закінчення строку, що означало, що необхідні зміни повинні були бути внесені після цієї дати. Тому Суд визнав, що рішення про заборону виправлень було засноване на законному занепокоєнні законодавчого органу щодо забезпечення своєчасного завершення виборчого процесу та дотримання принципу рівного виборчого права. З урахуванням своїх міркувань у справі та широку свободу дій ( межі розсуду ), надану державам під час організації та управління виборчою системою, Суд виявив, що відхилення списків кандидатів було неможливо вважати непропорційним. Таким чином, скарга заявників була визнана явно необґрунтованою і відхилена.
Повертаючись до даної справи, суд констатує, що Виборчим кодексом України порядок висування кандидатів у депутати прописаний чітко, ясно і недвозначно, і так само чітко, ясно і недвозначно передбачені наслідки не дотримання організаціями політичних партій, які виявили намір взяти участь у виборах, такого порядку. А тому складаючи і затверджуючи на конференції єдиний виборчий список кандидатів у депутати без дотримання гендерної квоти, чітко визначеної у частині дев`ятій статті 219 Виборчого кодексу України, позивач діяв доволі легковажно, а відтак саме він винен у не дотриманні вимог і несе відповідні ризики, пов`язані з неможливістю взяті участь у відповідних виборах.
За наведеного, суд констатує, що постанова Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області №25 від 25.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих та включених до виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року, відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсуд-ливості та пропорційності, а відтак жодних підстав для її скасування немає.
Таким чином, у позові Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ належить відмовити повністю.
Підстав для розподілу судовий витрат немає.
Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Рівненській обласній організації політичної партії "ПРОПОЗИЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43645119, вулиця Міцкевича, будинок 32, офіс 52, місто Рівне, 33028) в позові до Сарненської міської територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 43764821, вулиця Куликова, будинок 7, місто Сарни, Сарненський район, Рівненська область, 34500) про визнання протиправною та скасування постанови від 25 вересня 2020 року №25 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих та включених до виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року та про зобов`язання провести реєстрацію кандидатів у депутати Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області, висунутих та включених до виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ на перших виборах депутатів Сарненської міської ради Сарненського району Рівненської області 25 жовтня 2020 року, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 29 вересня 2020 року о 15 год.30 хв.
Суддя Н.В. Друзенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91844530 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.В. Друзенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні