Постанова
від 29.09.2020 по справі 320/4112/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/4112/19 Суддя (судді) першої інстанції: Василенко Г.Ю.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів Губської Л.В., Епель О.В., секретар судового засідання Гордієнко Л.М., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НВЦ Енергосистеми" до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення

В С Т А Н О В И В :

31.07.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю "НВЦ Енергосистеми" (надалі по тексту - ТОВ "НВЦ Енергосистеми") звернулось з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, Державної фіскальної служби України, яким просили визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 29 травня 2019 року №№ 1175050/41760509, 1175040/41760509, 1175048/41760509, 1175038/41760509, 1175047/41760509, 1175046/41760509 та зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" податкові накладні від 30 вересня 2018 року № 37, від 14 вересня 2018 року № 13, від 12 жовтня 2018 року № 14, від 30 вересня 2018 року № 27, від 11 грудня 2018 року № 14, від 10 жовтня 2018 року № 11, датою їх фактичного надходження.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган в оспорюваному рішенні не зазначив конкретних обставин, які б виключали можливість реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 р. адміністративний позов задоволено в повному обсязі.

Суд першої інстанції виходив з того, що рішення фіскального органу не відповідає вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що, у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати волевиявлення суб`єкта владних повноважень, внаслідок чого податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку.

Головне управління Державної податкової служби у Київській області, не погоджуючись з таким рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просять скасувати рішення, як таке, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідач діяв в межах та у спосіб визначений законом, оскільки обсяг поданих позивачем документів не відповідає вичерпному переліку (п.14 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК), а їх зміст не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарської операції.

Разом з апеляційною скаргою Головним управління ДПС у Київській області подано клопотання про заміну відповідача в порядку процесуального правонаступництва.

Згідно ст. 52 КАС України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1200 від 18 грудня 2018 року утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №682-р від 21 серпня 2019 року, Кабінет Міністрів України погоджується з пропозицією Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінетів Міністрів України від 6 березня 2019 року №227 Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Державну податкову службу.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає за необхідне замінити відповідача Головне управління ДФС у Київській області на його правонаступника - Головне управління ДПС у Київській області.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, яким підтримано висновки суду першої інстанції.

Відповідно до ст.311 КАС України, апеляційну скаргу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" є юридичною особою (код ЄДРПОУ 41760509, місцезнаходження: 07400, Київська обл., місто Бровари, вулиця Голуба Аркадія, будинок 1В, офіс 2) зареєстроване в якості юридичної особи 27.11.2017, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Видами діяльності ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" за КВЕД є: електромонтажні роботи (код КВЕД 43.21); обслуговування систем безпеки (код КВЕД 80.20); діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (код КВЕД 71.12, основний); будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20); будівництво трубопроводів (код КВЕД 42.21); будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій (код КВЕД 42.22).

На здійснення господарської діяльності позивач має: ліцензію "Господарська діяльність з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками", що видана Державною архітектурно - будівельною інспекцією України 13.12.2017 №59-Л та дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області №3705.17.32 від 27.12.2017.

Між тим, 17.05.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЕКА Україна" (Замовник) укладено договір №17/05-18, за умовами якого Виконавець проводить оперативно - технічне обслуговування електрообладнання, а саме - роботи з підтримки працездатності обладнання в період його використання, яке перебуває на балансі Замовника та знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Незалежності, 28А, ПС110/10 Алюмінієва, а саме: системи АСКОЕ (автоматизована система комерційного обліку електроенергії) комірок 4 - Л - 309 ТП-1195 №1 та 50 - Л - 310ТП - 1195 №2.

Відповідно до пункту 4.1 договору вартість послуг з оперативно - технічного обслуговування складає 1200,00 грн. з ПДВ (20%) на місяць, що дорівнює 14400,00 грн. з ПДВ (20%) на рік.

Підпунктом 4.1.3 пункту 4.1 договору визначено, що Виконавець зобов`язується надавати Замовнику рахунки на оплату наданих послуг разом із Актами надання послуг не пізніше 5го числа наступного місяця, що слідує за місяцем, в якому надавались послуги.

Пунктом 4.2 договору визначено, що Замовник зобов`язується сплачувати рахунки протягом 10 банківських днів з дня їх отримання від Виконавця.

На виконання умов даного договору ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" було виставлено ТОВ "ВЕКА Україна" рахунок на оплату послуг за вересень 2018 року №233 від 28.09.2018 на загальну суму 1200,00 грн., у тому числі ПДВ 200,00 грн.

30.09.2018 ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" та ТОВ "ВЕКА Україна" підписано акт надання послуг за вересень 2018 року №240 на загальну суму 1200,00 грн., у тому числі ПДВ 200,00 грн.

Платіжним дорученням від 19.10.2018 №6110107101 ТОВ "ВЕКА Україна" здійснив оплату за отримані послуги у розмірі 1200,00 грн. (а.с.31)

За фактом настання першої з подій (оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг) позивачем була складена податкова накладна від 30.09.2018 №37 на суму 1200,00 грн., у тому числі ПДВ 200,00 грн., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За наслідками обробки податкової накладної, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 09.10.2018, відповідно до якої податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено у зв`язку з відповідністю податкової накладної підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

На підтвердження здійснення вказаних господарських операцій, позивачем направлено до ДФС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.

За наслідками розгляду поданих позивачем документів і пояснень, Комісія ГУ ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла рішення від 29.05.2019 №1175040/41760509, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 30.09.2018 №37 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Разом з тим, 12.09.2018 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЕКА Україна" (Замовник) був укладений договір №12/09-18, відповідно до умов якого Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується на свій ризик виконати власними та залученими засобами та передати Замовнику в установлені даним договором строки виконані у повному обсязі роботи, а саме: "Перевірка ліній до 1кВ з автоматами з ручним управлінням приміщення насосної пожежогасіння, розташованого на території ТОВ "ВЕКА Україна" в смт. Калинівка, вул. Ігорєва, 2/1, Броварський район, Київська область", а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані Підрядником роботи на умовах передбачених даним договором.

Відповідно до пункту 2.1 загальна сума договору становить 13812,00 грн. у тому числі ПДВ 2302,00 грн.; аванс у розмірі 75% від суми договору, що дорівнює 10359,00 грн. у тому числі ПДВ 1726,50 грн.; остаточна оплата здійснюється протягом 3х банківських днів з моменту підписання сторонами акту виконаних робіт.

Згідно пункту 2.3 договору оплата здійснюється шляхом перерахунку Замовником відповідних безготівкових коштів на поточний рахунок Підрядника.

Пунктом 2.4 договору визначено термін виконання робіт: до 30.12.2018; роботи можуть бути закінчені раніше.

Оплата ТОВ "ВЕКА Україна" за отримані послуги у розмірі 13812,00 грн. підтверджується платіжним дорученням від 14.09.2018 №6110106759. (а.с.45)

20.09.2018 ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" з ТОВ "ВЕКА Україна" підписано акт здачі - приймання робіт (надання послуг) №НП-12/09-18 на загальну суму 13812,00 грн. у тому числі ПДВ 2302,00 грн.

За фактом настання першої з подій (оплата послуг) позивачем складена податкова накладна від 14.09.2018 №13 на суму 13812,00 грн., у тому числі ПДВ 2302,00 грн., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За наслідками обробки податкових накладних, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 27.09.2019, відповідно до якої податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено у зв`язку з відповідністю податкової накладної підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

На підтвердження здійснення вказаних господарських операцій, позивачем направлено до ДФС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.

За наслідками розгляду поданих позивачем документів та пояснень, Комісія ГУ ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла рішення від 29.05.2019 №1175050/41760509, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 14.09.2018 №13 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

02.01.2018 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ВКФ "АМОС" (Замовник) укладено договір №02/01-18-1, відповідно до умов якого Виконавець проводить оперативно - технічне обслуговування електрообладнання, яке перебуває на балансі Замовника та знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Підприємницька, 22, а саме: 2КЛ-10кВ №305, 306; РП-34, ЗТП-1160.

Відповідно до пункту 4.1 договору вартість послуг з оперативно - технічного обслуговування складає 1200,00 грн. з ПДВ (20%) на місяць.

Згідно пункту 4.2 договору Виконавець зобов`язується надавати Замовнику рахунки на оплату наданих послуг разом із Актами надання послуг не пізніше 5го числа наступного місяця, що слідує за місяцем, в якому надавались послуги.

Пунктом 4.3 договору визначено, що Замовник зобов`язується сплачувати рахунки протягом 10 банківських днів з дня їх отримання від Виконавця.

На виконання умов даного договору ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" було виставлено ТОВ "ВКФ "АМОС" рахунок на оплату послуг за жовтень 2018 року №245 від 08.10.2018 на загальну суму 1200,00 грн., у тому числі ПДВ 200,00 грн.

31.10.2018 ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" з ТОВ "ВКФ "АМОС" підписано акт надання послуг за жовтень 2018 року №252 на загальну суму 1200,00 грн., у тому числі ПДВ 200,00 грн.

Платіжним дорученням від 12.10.2018 №584 ТОВ "ВКФ "АМОС" здійснив оплату за отримані послуги у розмірі 1200,00 грн.

За фактом настання першої з подій (оплата послуг) позивачем була складена податкова накладна від 12.10.2018 №14 на суму 1200,00 грн., у тому числі ПДВ 200,00 грн., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За наслідками обробки податкової накладної, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 29.10.2018, відповідно до якої податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено у зв`язку з відповідністю податкової накладної підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

На підтвердження здійснення вказаних господарських операцій, позивачем направлено до ДФС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.

Розглянувши подані позивачем документи і пояснення, Комісія ГУ ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла рішення від 29.05.2019 №1175038/41760509, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 12.10.2018 №14 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

01.03.2018 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ангеліт" (Замовник) укладено договір №01/03-18, відповідно до умов якого Виконавець бере на себе зобов`язання по проведенню власними силами та засобами обслуговування справних та працездатних систем автоматичної установки пожежної сигналізації, оповіщення, автоматичної системи димовидалення, автоматичної системи порошкового пожежогасіння, автоматичної системи газового пожежогасіння постановлені на об`єкті: будівля Адміністративно - складського комплексу Замовника, розташована за адресою: Київська область, Бориспільський район, с. Велика Олександрівка, вул. Київський Шлях, 121а.

Відповідно до пункту 2.1 договірна вартість планового щомісячного технічного обслуговування обладнання, що надається Виконавцем, визначається протоколом узгодження договірної ціни.

Згідно пункту 2.2 договору Замовник робить оплату за роботи щомісяця за поточний місяць до 25 числа поточного місяця, шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Виконавця на підставі виставленого рахунку.

Відповідно до протоколу погодження договірної ціни (Додаток №2 від 3.03.2018 до договору №01/03-18) вартість щомісячного сервісного обслуговування становить 6000,00 грн., у тому числі ПДВ 1000,00 грн.

На виконання умов даного договору ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" було виставлено ТОВ "Ангеліт" рахунок на оплату послуг за вересень 2018 року №202 від 03.09.2018 на загальну суму 6000,00 грн., у тому числі ПДВ 1000,00 грн.

30.09.2018 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" та ТОВ "Ангеліт" підписано акт надання послуг за вересень 2018 року №207 на загальну суму 6000,00 грн., у тому числі ПДВ 1000,00 грн.

Платіжним дорученням від 18.10.2018 №3518 ТОВ "Ангеліт" здійснив оплату за отримані послуги у розмірі 5000,00 грн.

Платіжним дорученням від 31.10.2018 №3548 ТОВ "Ангеліт" здійснив оплату за отримані послуги за вересень та жовтень 2018 року у розмірі 7000,00 грн.

За фактом настання першої з подій (оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг) позивачем була складена податкова накладна від 30.09.2018 №27 на суму 6000,00 грн., у тому числі ПДВ 1000,00 грн., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За наслідками обробки податкових накладних, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 09.10.2018, відповідно до якої податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено у зв`язку з відповідністю податкової накладної підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

На підтвердження здійснення вказаних господарських операцій, позивачем направлено до ДФС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.

За наслідками розгляду поданих позивачем документів і пояснень, Комісія ГУ ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла рішення від 29.05.2019 №1175048/41760509, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 30.09.2018 №27 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

З пояснень позивача, зазначених у позовній заяві вбачається, що 31.10.2018 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" та ТОВ "Ангеліт" було підписано акт надання послуг за жовтень 2018 року №267 на загальну суму 6000,00 грн., у тому числі ПДВ 1000,00 грн., за фактом оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг позивачем була складена податкова накладна від 31.10.2018 №24 на суму 6000,00 грн., у тому числі ПДВ 1000,00 грн., яка в подальшому була прийнята та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.

04.12.2018 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гідромех-С" (Замовник) укладено договір №04/12-18, відповідно до умов якого Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується на свій ризик виконати власними та залученими засобами та передати Замовнику в установлені даним договором строки виконані у повному обсязі роботи з власних матеріалів та переданих Замовником, а саме: "Монтаж кабельної лінії 10кВ від РП-28 та налагодження обладнання новозбудованої ТП-10/0,4кВ потужністю 2х630кВа, згідно ТУ №К-00-15-1355 від 30.10.2015, розташованої за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Січових Стрільців (Щолківська), 1", а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані Підрядником роботи на умовах передбачених даним договором.

Відповідно до пункту 2.1 загальна сума договору становить 35010,00 грн. у тому числі ПДВ 5835,80 грн.; аванс у розмірі 50% від суми договору, що дорівнює 17505,00 грн. у тому числі ПДВ 2917,50 грн.; остаточна оплата здійснюється протягом 3х банківських днів з моменту підписання сторонами акту виконаних робіт.

Згідно пункту 2.3 договору оплата здійснюється шляхом перерахунку Замовником відповідних безготівкових коштів на поточний рахунок Підрядника.

Пунктом 2.4 договору визначено термін виконання робіт: до 30.01.2019; роботи можуть бути закінчені раніше.

Платіжним дорученням від 11.12.2018 №871 ТОВ "Гідромех-С" здійснив попередню оплату послуг у розмірі 50% від суми договору 17505,00 грн.

За фактом настання першої з подій (попередня оплата товару) позивачем була складена податкова накладна від 11.12.2018 №14 на суму 17505,00 грн., у тому числі ПДВ 2917,50 грн., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

28.01.2019 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" та ТОВ "Гідромех-С" було підписано акт здачі - приймання робіт (надання послуг) №НП-04/12-18 на загальну суму 35010,00 грн. у тому числі ПДВ 5835,00 грн.

За фактом настання першої з подій (оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг) позивачем була складена податкова накладна від 28.01.2019 №20 на суму 17505,00 грн., у тому числі ПДВ 2917,50 грн., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних., яка в подальшому була прийнята та зареєстрована в ЄРПН.

Платіжним дорученням від 13.02.2019 №871 ТОВ "Гідромех-С" здійснив остаточну оплату отриманих послуг у розмірі 50% від суми договору 17505,00 грн.

За наслідками обробки податкової накладної від 11.12.2018 №14, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 26.12.2018, відповідно до якої податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено у зв`язку з відповідністю податкової накладної підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

На підтвердження здійснення вказаних господарських операцій, позивачем направлено до ДФС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.

Розглянувши подані позивачем документи і пояснення, Комісія ГУ ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла рішення від 29.05.2019 №1175046/41760509, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 11.12.2018 №14 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Крім того, судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що до ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" звернулось ТОВ "РЕЙНАРС УКРАЇНА" з пропозицією здійснити випробування захисних засобів.

08.10.2018 ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" було виставлено ТОВ "РЕЙНАРС УКРАЇНА" рахунок на оплату №246 на загальну суму 300,00 грн., у тому числі ПДВ 50,00 грн.

Платіжним дорученням від 10.10.2018 №3518 ТОВ "РЕЙНАРС УКРАЇНА" здійснив оплату за отримані послуги у розмірі 300,00 грн.

19.10.2018 між ТОВ "НВЦ ЕНЕРГОСИСТЕМИ" та ТОВ "РЕЙНАРС УКРАЇНА" було підписано акт надання послуг №260 на загальну суму 300,00 грн., у тому числі ПДВ 50,00 грн.

За фактом настання першої з подій (оплата товару) позивачем була складена податкова накладна від 10.10.2018 №11 на суму 300,00 грн., у тому числі ПДВ 50,00 грн., та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За наслідками обробки податкової накладної від 10.10.2018 №11, контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 29.10.2018, відповідно до якої податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено у зв`язку з відповідністю податкової накладної підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

На підтвердження здійснення вказаних господарських операцій, позивачем направлено до ДФС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.

За наслідками розгляду поданих позивачем документів та пояснень, Комісія ГУ ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла рішення від 29.05.2019 №1175047/41760509, яким відмовила у реєстрації податкової накладної від 10.10.2018 №11 у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Вищенаведені обставини, встановлені судом першої інстанції, перевірені, знайшли своє підтвердження при апеляційному розгляді справи, і не є спірними.

Відповідно до ч.1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем по факту зупинення реєстрації ПН, надано сукупність первинних та інших документів, які зазвичай супроводжують не тільки виконання такого роду операцій, а й ті, що підтверджують звичайну господарську діяльність позивача взагалі.

Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Податковим кодексом України (далі - ПК України), постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова № 1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 117 (далі - Порядок № 117).

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.1.1. ст.1 Податкового кодексу України даний кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з п. 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У пп. а , б п. 185.1. ст. 185 ПК України передбачено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно з п. 187.1. ст. 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до п. 188.1. ст. 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (п. 201.10. ст. 201 ПК України).

З огляду на п.п. 74.2, 74.3 ст. 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

У пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2. ст.74 цього Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п.п. 2, 12, 13 Порядку № 1246 податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1. ст.192 та п.201.10. ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1. ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. ст.200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16. ст.201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Підпунктом 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі ДФС України від 21.03.2018 р. № 959/99-99-07-18 (далі - Критерії № 959) визначено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

1) платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

2) дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

3) платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

4) платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

5) платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

6) платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

7) наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

З огляду на пп. 201.16.2 п. 201.16. ст.201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у п. в пп.201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування (ПН/РК). Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп.201.16.2. цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до пп. 201.16.2 ст. 201 ПК України.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.п. 3-7 Порядку № 117 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,03, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

Податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.п. 12-16, 18-23 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Отже, законодавством регламентовано чіткий порядок реєстрації податкових накладних в ЄРПН та правові підстави для зупинення їх реєстрації і для відмови у її здійсненні.

При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку зі встановлення його ризиковості за Критеріями, визначеними вищенаведеним листом ДФС, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, а вказати посилання на конкретний з них, яким, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 р. по справі № 821/1173/17.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що реєстрація поданої позивачем податкової накладної зупинено (як зазначено в квитанціях) через встановлення ризиковості платника податку відповідно з посиланням на п. 1.6 п. 1 Критеріїв.

Водночас, законодавством регламентовано порядок віднесення платників податків до ризикових, але ані до суду першої інстанції, ані в ході апеляційного провадження відповідачами не було надано протоколу засідання Комісії, переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з пп. 1.6 п. 1 Критеріїв, матеріалів, на підставі яких позивача віднесено до такого переліку та/або ані іншої інформації, яка обов`язково додається до протоколу засідання Комісій.

Однак, як вірно було встановлено судом першої інстанції, що реєстрація поданої позивачем податкової накладної зупинена, як зазначено в Квитанції, через те, що "ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком №117.

При цьому, підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, виписаних позивачем, стало ненадання платником податку копій документів, зокрема, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Однак, матеріалами справи підтверджено, що позивачем надсилалися відповідачу разом із повідомленнями документи про підтвердження реальності здійснення операцій разом із платіжними дорученнями про оплату виставлених рахунків за спірними господарськими операціями, на підставі яких були виписані податкові накладні, реєстрація яких була зупинена.

Отже, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що сукупність наданих позивачем первинних документів виключають підстави для сумніву щодо законності підстав у позивача виписати податкові накладні при здійсненні господарської операції з контрагентами відповідно до вищезазначених договорів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності рішень відповідача про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.

Також колегією суддів було враховано висновки Європейського суду з прав людини, викладені в рішенні від 20.10.2011 р. по справі Рисовський проти України , в якому ЄСПЛ зазначив, що принцип належного урядування , зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.

Згідно зі ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Крім того, перевіряючи рішення суду першої інстанції у межах апеляційної скарги, судова колегія також зазначає, що відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 р. на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Отже, застосування у даній справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання відповідача зареєструвати подану позивачем податкову накладну в ЄРПН не є втручанням в його дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим ст. 2 КАС України.

Аналогічний підхід щодо обрання способу захисту порушеного права застосовано Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 р. по справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 р. по справі № 826/4475/16.

Разом з тим, у рішенні від 30.01.2003 р. N 3-рп/2003 Конституційний Суд України зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Крім того, у рішенні від 10.04.2008 р. по справі Вассерман проти Росії Європейський суд з прав людини також наголосив на тому, що засіб юридичного захисту, якого вимагає стаття 13, має бути ефективним як з практичної, так і з правової точки зору, тобто таким, що або запобігає стверджуваному порушенню чи його повторенню в подальшому, або забезпечує адекватне відшкодування за те чи інше порушення, яке вже відбулося.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів не приймає доводи апелянта про те, що оскаржуване рішення Комісії прийнято з підстав недостатності поданих позивачем документів, оскільки, як було встановлено вище, позивачем подані всі необхідні документи, а які саме документи апелянт вважає неподаними у рішеннях чітко не вказано.

Надаючи оцінку доводам апелянта, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .

Отже, проаналізувавши всі доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду і апелянт, який є суб`єктом владних повноважень, всупереч вимогам ч. 2 ст. 77 КАС України, не довів тих обставин, на які він посилається, а судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 р. є необгрунтованою та не підлягає задоволенню.

Повне судове рішення складено 29.09.2020 року.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 р. - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2019 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НВЦ Енергосистеми" до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (правонаступник - Головне управління Державної податкової служби у Київській області), Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Колегія суддів: О.В. Карпушова

Л.В. Губська

О.В. Епель

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2020
Оприлюднено30.09.2020
Номер документу91850004
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/4112/19

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 24.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Рішення від 30.09.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні