ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2020 року Справа № 160/5096/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 03.04.2020 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про:
- визнання протиправної відмови Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ;
- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 18.01.1993 по 18.02.1997 (04 роки 01 місяць 01 день) на посаді електрослюсар-монтажник підземного гірничо-прохідницького обладнання до спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1;
- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області призначити та виплатити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (з урахуванням роз`яснень Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8) - з 30.09.2019.
2. Ухвалою суду від 18.05.2020 прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
3. 10.06.2020 на електронну пошту суду та 15.06.2020 засобами поштового зв`язку від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов з доказом його направлення позивачу, та копії витребуваних документів.
4. 02.07.2020 засобами поштового зв`язку до суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
5. 06.07.2020 на електронну пошту суду та 13.07.2020 засобами поштового зв`язку відповідачем на вимогу суду надано заяву про надання доказів.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
6. На звернення позивача за призначенням пенсії управлінням відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах через відсутність пільгового стажу роботи.
7. Відповідно до наданої відповідачу довідки ПАТ Кривбасзалізрудком про підтвердження наявного трудового стажу пільговий стаж позивача складає 22 роки 07 місяців 12 днів, що не заперечується відповідачем.
8. Згідно записів у трудовій книжці з 18.01.1993 по 18.02.1997 позивач працював у Спеціалізованому управлінні Укрзв`язокчормет на підземних роботах з повним робочим днем, професія позивача у вказаний період відноситься до Списку № 1 та дає право на державну пенсію на пільгових умовах.
9. Трудова книжка позивача містить достатні дані про роботу у спірний період.
10. Від волі позивача не залежить можливість надання документів на підтвердження проведення на СУ Укрзв`язокчормет та/або його правонаступника ВАТ Зв`язокчормет атестації відповідного робочого місця, оскільки первинні документи підприємств втрачені.
11. Відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не на працівника.
12. Неможливість надати документи на підтвердження проведення атестації робочих місць не може позбавити позивача конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах.
13. Таким чином, позивачем було надано разом із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах необхідні документи, підтверджуючі право на зарахування спірного періоду роботи до спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1.
14. На момент звернення за призначенням пенсії позивач набув право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , оскільки необхідний стаж роботи складає 25 років 07 місяців 12 днів.
15. Прийняття відповідачем безпідставного та необґрунтованого рішення є по суті зловживанням своїми повноваженнями та вимагає застосування судом ефективного способу відновлення порушеного права позивача шляхом зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
16. У постанові Верховного Суду від 21.01.2020 у справі № 334/286/17 (№ 2-а/334/218/17) зроблений наступний правовий висновок: При цьому, слід зазначити, що якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав і свобод позивача . Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 29.01.2019, від 23.10.2019 у справах № 336/2660/17, № 324/187/17.
17. Оскільки процес надання позивачу формальних відмов у зарахуванні спірного періоду до спеціального стажу роботи може тривати безкінечно, то у цьому випадку єдиним правильним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача зарахувати спірний період до стажу роботи та здійснити призначення та виплату пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
18. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що в трудовій книжці заявника відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, а саме не зазначено про те, що позивач безпосередньо був зайнятий повний робочий день на роботах, передбачених Списком № 1, а довідка уточнююча пільговий характер роботи за спірний період для призначення пенсії не надавалась. Характер роботи підтверджується тільки документально. Відсутні відомості, які б підтверджували проведення атестації робочих місць у спірний період.
19. Позивач не має стажу роботи за провідною професією, що унеможливлює здійснення розрахунку стажу за Списком № 1 із застосуванням коефіцієнту 0,9.
20. Загальний стаж позивача складає 33 роки 07 місяців 26 днів, з них стажу за частиною третьою статті 114 - 22 роки 07 місяців 12 днів, тоді як необхідний стаж має складати 25 років, у зв`язку із чим права на пенсію на день подання заяви 30.09.2019 позивач не має.
21. Суд не може підміняти пенсійний орган, уповноважений на виконання функцій з розрахунку та призначення пенсій громадянам, та на свій розсуд розраховувати страховий стаж позивача. Виключеними дискреційними повноваженнями наділені органи Пенсійного фонду України на прийняття рішення про призначення пенсії та визначення підстав, за яких призначається (перераховується) пенсія або приймається рішення про відмову в її призначенні (перерахунку).
22. Суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим у Кодексі адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
23. 30.09.2019 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся до Саксаганського відділу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах, до якої додані:
- військовий квиток НОМЕР_1 ;
- диплом (свідоцтво, атестат) про навчання НОМЕР_5;
- довідка із СПОВ про заробітну плату з 01.07.2000 по день звернення;
- довідка про присвоєння ідентифікаційного номеру;
- довідки, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників від 30.09.2019 № 500;
- паспорт/посвідка НОМЕР_2 ;
- трудова книжка НОМЕР_3 .
24. У протоколі від 08.10.2019 № 046150003967 зазначено, що у ОСОБА_1 відсутнє право на пенсію. Страховий стаж (повний) складає 55 років 7 місяців 26 днів, страховий стаж до 01.01.2004 складає 17 років 11 місяців 26 днів, страховий стаж після 01.01.2004 складає 15 років 8 місяців 0 днів, додаткові роки за списком № 1 - 22 роки 0 місяців 0 днів, в тому числі; робота за списком № 1 - 22 роки 7 місяців 12 днів.
25. Відділом з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області за результатами розгляду заяви від 30.09.2019 складено на адресу ОСОБА_1 лист від 09.10.2019 за вих. № 81/03.25-17 Про відмову у призначенні пенсії , у якому зазначено:
- згідно наданих документів для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування вам відмовлено у призначенні пенсії через відсутність необхідного пільгового стажу роботи;
- статтею 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування передбачено, що працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років;
- за наданими вами документами загальний страховий стаж складає 33 роки 08 місяців 26 днів, пільговий стаж за постановою № 202 - 22 роки 07 місяців 12 днів;
- відповідно до пункту 3 статті 44 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відсутні акти перевірок на пільгові довідки, які дають право на призначення пенсії згідно пункту 3 статті 114;
- відповідно до статті 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсія призначається з дня права, якщо звернення за пенсією відбулось не пізніше трьох місяців з дня настання такого права. Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову у призначенні (перерахунку) пенсії.
26. 22.01.2020 позивачем подано звернення до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, у якому він зазначив, що 30.09.2019 подав документи на призначення пенсії до Саксаганського відділу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, та 08.10.2019 у призначенні пенсії було відмовлено, у зв`язку із чим просив надати письмову відповідь у зв`язку із чим було відмовлено у призначенні пенсії.
27. За результатами розгляду звернення з питання пенсійного забезпечення Відділом з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області направлено позивачу лист від 26.02.2020 № 0400-0305-8/3627, яким повідомлено наступне:
- відповідно до статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування вам відмовлено у призначенні пенсії через відсутність необхідного пільгового стажу роботи;
- статтею 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування передбачено, що працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років;
- за наданими вами документами загальний страховий стаж складає 33 роки 08 місяців 26 днів, пільговий стаж за постановою № 202 - 22 роки 07 місяців 12 днів;
- відповідно до пункту 3 статті 44 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відсутні акти перевірок на пільгові довідки, які дають право на призначення пенсії згідно пункту 3 статті 114;
- відповідно до статті 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсія призначається з дня права, якщо звернення за пенсією відбулось не пізніше трьох місяців з дня настання такого права. Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову у призначенні (перерахунку) пенсії.
28. За розрахунками відповідача до роботи за Списком № 1 позивачу зараховані періоди: з 20.02.1997 по 31.12.2003 (6 років 10 місяців 12 днів), з 01.01.2004 по 31.08.2019 (15 років 08 місяців 0 днів).
29. Період роботи з 18.01.1993 по 18.02.1997 (04 роки 01 місяць 01 день) до пільгового стажу відповідачем не зараховано.
30. З трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_3 вбачається наявність наступних записів:
- за № 9: 18.01.1993 Принят на Подземный участок подземным электрослесарем монтажником подземного горнопроходческого оборудования по 4 разряду на подземные работы с полным рабочим днем, Пр. № 3 от 18.01.1993 (Спеціалізоване управління Укрзв`язокчормет м. Кривий Ріг);
- за № 10: 01.04.1996 Переведен на Подземном участке подземным электрослесарем монтажником подземного горнопроходческого оборудования по 5 разряду на подземные работы с полным рабочим днем, Пр. № 8 от 01.04.1996 ;
- - СпУ Укрсвязьчермет с 01.01.1997 переименовано в ОАО Связьчермет , распоряжение Криворожского горсовета № 802/2-р от 30.12.1996 ;
- за № 11: 18.02.1997 Уволен по 5 ст. 36 КЗоТ Украины по переводу в трест Кривбассшахтострой , Пр № 6 от 18.02.1997 .
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
31. Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
32. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
33. Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
34. Положенням статті 1 Закону України Про пенсійне забезпечення від 05.11.1991 № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) встановлено, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.
35. Статтею 2 Закону № 1788-XII визначені види пенсій: а) трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.
36. Звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію.
37. Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV), який набрав законної сили з 01.01.2004.
38. Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
39. Відповідно до частини третьої статті 114 Закону № 1058-IV працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
40. За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік. При цьому пенсійний вік для жінок не може бути нижчим за вік, встановлений абзацом першим пункту 1 частини другої цієї статті.
41. Постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.1994 № 202 затверджено Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років .
42. За правилами статті 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
43. Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (частина 5 статті 45 Закону № 1058-IV).
44. Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій урегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України № 13-1 від 07.07.2014) (далі - Порядок № 22-1).
45. Пунктом 4.1. Порядку № 22-1 встановлено, що орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).
46. Згідно з пунктом 4.2. Порядку № 22-1 при прийманні документів орган, що призначає пенсію:
1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;
2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;
3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності);
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;
4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.
47. Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2. цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
48. Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (заступником начальника управління відповідно до розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління (пункт 4.3 Порядку № 22-1).
щодо підтвердження періодів роботи, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах
49. Згідно до статті 62 Закону № 1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
50. Відповідно до пункту першого Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній , затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 637 від 12.08.1993 (далі - Порядок № 637) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
51. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
52. Пунктом 3 Порядку № 637 встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
53. Згідно з пунктом 18 Порядку № 637 за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.
54. Відповідно до пункту 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств,установ, організацій або їх правонаступників
55. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
щодо проведення атестації робочих місць
56. Відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442 (далі - Порядок № 442), пенсії за віком на пільгових умовах за списками виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, а також пенсії, що можуть встановлюватися підприємствами й організаціями за рахунок власних коштів працівникам інших виробництв, професій та посад залежно від умов праці, призначаються за результатами атестації робочих місць.
57. Атестація робочих місць за умовами (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.
58. Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між роботодавцем і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
59. Згідно з пунктом 4 Порядку № 442 періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років.
60. Результати атестації використовуються для розроблення заходів щодо покращення умов праці і оздоровлення працівників та під час визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах, пільг і компенсацій за рахунок підприємств, установ та організацій, обґрунтування пропозицій про внесення змін до списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
61. Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах , затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383 (далі - Порядок № 383) встановлено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.
62. Згідно з пунктом 4.2 Порядку № 383 результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.
щодо оформлення записів у трудовій книжці
63. Мовою оригіналу Відповідно до Инструкции о порядке ведения трудовых книжек на предприятиях, в учреждениях и организациях , утвержденной постановлением Госкомтруда СССР от 20.06.1974 № 162:
- трудовая книжка является основным документом о трудовой деятельности рабочих и служащих;
- трудовые книжки ведутся на всех рабочих и служащих государственных, кооперативных и общественных предприятий, учреждений и организаций*, проработавших свыше 5 дней, в том числе на сезонных и временных работников, а также на нештатных работников при условии, если они подлежат государственному социальному страхованию;
- все записи в трудовой книжке о приеме на работу, переводе на другую постоянную работу или увольнении, а также о награждениях и поощрениях вносятся администрацией предприятия после издания приказа (распоряжения), но не позднее недельного срока, а при увольнении - в день увольнения и должны точно соответствовать тексту приказа (распоряжения);
- записи производятся аккуратно, перьевой или шариковой ручкой, чернилами черного, синего или фиолетового цвета;
- в случае выявления неправильной или неточной записи сведений о работе, переводе на другую постоянную работу, о награждениях и поощрениях и др. исправление производится администрацией того предприятия, где была внесена соответствующая запись. Администрация по новому месту работы обязана оказать работнику в этом необходимую помощь;
- исправленные сведения о работе, о переводах на другую постоянную работу, о награждениях и поощрениях и др. должны полностью соответствовать подлиннику приказа или распоряжения. В случае утраты приказа или распоряжения либо несоответствия их фактически выполнявшейся работе исправление сведений о работе производится на основании других документов, подтверждающих выполнение работ, не указанных в трудовой книжке;
- в разделах Сведения о работе , Сведения о награждениях , Сведения о поощрениях трудовой книжки (вкладыша) зачеркивание ранее внесенных неточных или неправильных записей не допускается;
- если за время работы рабочего или служащего наименование предприятия изменяется, то об этом отдельной строкой в графе 3 трудовой книжки делается запись: Предприятие такое-то с такого-то числа переименовано в такое-то , а в графе 4 проставляется основание переименования - приказ (распоряжение), его дата и номер;
- бланки трудовых книжек и вкладышей к ним хранятся в бухгалтерии предприятия как документы строгой отчетности и выдаются по заявке в подотчет лицу, ответственному за ведение трудовых книжек;
- по окончании каждого месяца бухгалтерия требует от лица, ответственного за ведение трудовых книжек, отчета о наличии бланков трудовых книжек и вкладышей к ним, с приложением приходного ордера кассы предприятия. На испорченные при заполнении бланки трудовых книжек и вкладышей к ним составляется акт (примерная форма акта прилагается) .
64. Зазначена Інструкція втратила чинність на підставі наказу Міністерства праці України, Міністерства юстиції України та Міністерства соціального захисту населення України № 58 від 29.07.1993.
65. Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України 29.07.1993 № 58 затверджено Інструкцію про порядок ведення трудових книжок працівників (у редакції, дійсній на час спірних правовідносин) в якій, зокрема, зазначено:
- трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника;
- трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації (далі - підприємство) усіх форм власності або у фізичної особи понад п`ять днів, у тому числі осіб, які є співвласниками (власниками) підприємств, селянських (фермерських) господарств, сезонних і тимчасових працівників, а також позаштатних працівників за умови, якщо вони підлягають державному соціальному страхуванню;
- записи в трудовій книжці при звільненні або переведенні на іншу роботу повинні провадитись у точній відповідності з формулюванням чинного законодавства і з посиланням на відповідну статтю, пункт закону;
- усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження);
- записи виконуються акуратно, ручкою кульковою або з пером, чорнилом чорного, синього або фіолетового кольорів, і завіряються печаткою запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення;
- якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах, запис у трудовій книжці робиться на підставі наказу, виданого за результатами атестації робочих місць, і має відповідати найменуванню Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення;
- у разі виявлення неправильного або неточного запису відомостей про роботу, переведення, а також про нагородження та заохочення тощо, виправлення виконується власником або уповноваженим ним органом, де було зроблено відповідний запис. Власник або уповноважений ним орган за новим місцем роботи зобов`язаний надати працівнику в цьому необхідну допомогу;
- бланки трудових книжок і вкладишів до них зберігаються в бухгалтерії підприємства як документи суворої звітності і видаються за заявкою у підзвіт особі, відповідальній за ведення трудових книжок;
- по закінченні кожного місяця особа, яка відповідає за ведення трудових книжок, подає бухгалтерії звіт про наявність бланків трудових книжок і вкладишів до них і про суми, що одержані за заповнені трудові книжки і вкладиші до них, з додатком прибуткового ордеру каси підприємства.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
щодо визнання протиправною відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах
66. Право на соціальний захист, що включає право на забезпечення у старості, гарантоване громадянам України частиною першою статті 46 Конституції України.
67. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
68. Відповідно до пункту 4.7 Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
69. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
70. Відповідач, розглядаючи заяву позивача про призначення пенсії від 30.09.2019, прийняв рішення від 09.10.2019 за вих. № 81/03.25-17 Про відмову в призначенні пенсії зазначив, що: загальний страховий складає 33 роки 08 місяців 26 днів, пільговий стаж за Постановою № 202 - 22 роки 7 місяців 12 днів, відповідно до пункту третього статті 44 Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відсутні акти перевірок на пільгові довідки, які дають право на призначення пенсії згідно пункту третього статті 114.
71. Відмовляючи у призначенні пенсії Пенсійний фонд посилається на пункт третій статті 44 Закону № 1058-IV, однак норми зазначеної статті визначають лише порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії.
72. Крім того, пункт третій статті 44 Закону № 1058-IV визначає право Пенсійного фонду вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.
73. Таким чином, посилання Пенсійного фонду на частину третю статті 44 Закону № 1058-IV, як на підставу відмови у призначенні пенсії є безпідставним.
74. Суд звертає увагу, що частина третя статті 114 Закону № 1058-IV та Постанова № 202 чітко визначає, як обов`язкову вимогу для призначення пенсії необхідність роботи особи на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії повний робочий день.
75. Матеріалами справи не підтверджується чи пов`язана робота позивача у період 18.01.1993 по 18.02.1997 з видобутком корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, позивач вказані обставини не зазначив та не підтвердив.
76. Проведення атестації робочих місць, як підстава для призначення пенсії на пільгових мовах, не передбачена частиною третьою статті 114 Закону № 1058-IV та Постановою № 202.
77. За приписами пункту 20 Порядку № 637 встановлено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників
78. Надання уточнюючої довідки підприємств, установ, організації або їх правонаступників передбачено виключно у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
79. Таким чином, законодавством України встановлено пріоритетність записів у трудовій книжці перед відомостями у первинних документах.
80. Відмовляючи у призначенні пенсії відповідачем не зазначено які періоди не зараховані до пільгового відповідно до Постанови № 202, та, відповідно, відповідачем не визначено за який період відсутні акти перевірок та пільгові довідки.
81. З урахуванням викладеного, суд визнає протиправним та скасовує рішення Відділу з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.10.2019 № 81/03.25-17 Про відмову в призначенні пенсії за наслідками розгляду заяви від 30.09.2019.
82. При цьому, належить звернути увагу, що Відділ з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області є не окремою юридичною особою, а структурною одиницею Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.
щодо незарахування періоду роботи з 18.01.1993 по 18.02.1997 до пільгового стажу
83. Згідно із розрахунком стажу період з 18.01.1993 по 18.02.1997 зарахований до загального (страхового) стажу позивача.
84. У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що період з 18.01.1993 по 18.02.1997 зарахований до загального (страхового) стажу позивача, оскільки:
- не надано довідки уточнюючої пільговий характер роботи за спірний період для призначення пенсії;
- в трудовій книжці позивача відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, а саме не зазначено проте, що позивач безпосередньо був зайнятий повний робочий день на роботах передбачених Списком № 1;
- відсутні документи, які б підтверджували факт проведення атестації робочих місць на підприємстві ВАТ Зв`язокчормет
(1) щодо проведення атестації робочих місць
85. З приводу проведення атестації робочих місць суд зазначає, що своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
86. Атестація має проводитися у передбачені пунктом 4 Порядку № 442 строки, а відповідальність за своєчасність та якість її проведення покладається на керівника підприємства, організації.
87. Вирішуючи питання щодо зарахування періоду роботи з 18.01.1993 по 18.02.1997 до пільгового, суд зазначає, що відповідно до порядку від 18.11.2005 № 383 обов`язок проведення атестації робочих місць за умовами праці виник після 21.08.1992.
88. Починаючи з 22.08.1992 однією з обов`язкових умов для підтвердження пільгового стажу є документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.
89. Професія позивача у спірний період відноситься до Списку № 1 виробництв, цехів, професій і посад на підземних роботах, на роботах з шкідливими умовами праці та в гарячих цехах, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 № 10 та постановою від 11.03.1994 № 162 (позиція 1010300а-19912 пункту 2 підрозділу І розділу XXIV).
90. Суд зазначає, що за приписами Порядку № 383 вперше атестація робочих місць повинна бути проведена до 22.08.1997 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць).
91. Таким чином, період роботи з 18.01.1993 по 18.02.1997 має бути зарахований до пільгового стажу, оскільки позивач не може нести відповідальність за непроведення атестації на підприємстві та/або неможливість надання документів на підтвердження проведення такої атестації.
92. Законодавцем покладено обов`язок проведення атестації робочих місць на керівників підприємств, а тому її несвоєчасне проведення або неповне проведення не може позбавити громадян їх конституційного права на соціальний захист.
93. Викладене відповідає правовому висновку Великої Палати Верховного Суду, висловленому у постанові від 19.02.2020 у справі № 520/15025/16-а.
94. Крім того, у зазначений період позивач виконував роботу, яка дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1.
(2) щодо відсутності у трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах та надання уточнюючих довідок
95. Відповідач, не приймаючи записи у трудовій книжці, посилається на відсутність у неї записів про віднесення роботи до відповідного Списку та проведення атестації робочого місця.
96. Відповідно до Інструкцій про порядок ведення трудових книжок працівників , які діяли у періоди роботи позивача бланки трудових книжок і вкладишів до них зберігаються в бухгалтерії підприємства як документи суворої звітності і видаються за заявкою у підзвіт особі, відповідальній за ведення трудових книжок.
97. Пунктом 4 Постанови Кабінету міністрів України Про трудові книжки працівників від 27.04.1993 № 301 передбачено, що відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання та видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства. За порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках іншу відповідальність.
98. З урахуванням викладеного, на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці.
99. Відсутність посилання чи неточних записів, відсутності печатки не може бути підставою для виключення вказаних періодів роботи з трудового стажу позивача, що дає йому право на призначення пільгової пенсії за віком, оскільки працівник не може відповідати за правильність ведення та заповнення трудової книжки.
100. Таким чином, недоліки щодо заповнення трудової книжки не можуть бути підставою для неврахування відповідного періоду роботи для обрахунку стажу при призначенні пенсії.
101. Зазначена правова позиція узгоджується з правовою позицією, яка викладена у постанові Верховного Суду від 24.05.2018 у справі № 490/12392/16-а (адміністративне провадження № К/9901/2310/18).
102. У тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
103. Тобто період, який підлягає зарахуванню до пільгового стажу роботи, визначає підприємство шляхом надання уточнюючої довідки.
104. Відповідно до трудової книжки позивача у період з 18.01.1993 по 18.02.1997 він працював у Спеціалізованому управлінні Укрзв`язокчормет (з 01.01.1997 перейменовано у Відкрите акціонерне товариство Зв`язокчормет ) на посаді електрослюсар-монтажник підземного гірничо-прохідницького обладнання на підземних роботах з повним робочим днем.
105. З Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що Відкрите акціонерне товариство Зв`язокчормет (код ЄДРПОУ 05421002) перебуває у стані припинення, 10.01.2013 внесення судового рішення про визнання юридичної особи банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.
106. Згідно архівної довідки від 03.05.2019 № 288/53-18, виданої архівним відділом виконкому Криворізької міської ради, документи з кадрових питань (особового складу) Відкритого акціонерного товариства Зв`язокчормет на зберігання до архівного відділу не надходили.
107. Крім того, з метою отримання довідки стосовно підтвердження пільгового стажу за період роботи позивача Спеціалізованому управлінні Укрзв`язокчормет (Відкрите акціонерне товариство Зв`язокчормет ) відділ кадрів ПАТ Кривбасзалізрудком звернувся до адміністрації ВАТ Зв`язокчормет з листом.
108. Лист повернувся зворотно на ПАТ Кривбасзалізрудком з відміткою Нет такой организации .
109. Отже, позивачем вчинено усі можливі дії та подано усі наявні документи, які необхідні для призначення пенсії.
110. Відсутність додаткових документів, на підставі яких можливе підтвердження пільгового стажу позивача та не передача таких документів від ВАТ Зв`язокчормет до архівних установ, що підтверджено останніми, не може спростовувати наявність у позивача пільгового стажу та позбавляти його конституційного права на соціальний захист.
111. Крім того, орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
112. Однак, відповідачем не здійснено жодних дій, спрямованих на отримання відомостей, додаткових документів, на підставі яких можна було б додатково підтвердити пільговий стаж позивача.
113. Пенсійний фонд не врахував, що не усі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного пільгового стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах.
щодо застосування роз`яснень Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8
114. Закон України Про пенсійне забезпечення від 05.11.1991 № 1788-XII введений в дію 01.01.1992 на підставі постанови Верховної Ради України Про порядок введення в дію Закону України Про пенсійне забезпечення від 06.12.1991 № 1931-XII (далі - Постанова № 1931-XII).
115. Відповідно до пункту п`ятого Постанови № 1931-XII (у первісній редакції) надати Міністерству соціального забезпечення України право давати роз`яснення про порядок застосування Закону України Про пенсійне забезпечення , обов`язкові для всіх підприємств, установ і організацій, розташованих на території України.
116. Міністерством соціального забезпечення України відповідно до постанови № 1931-XII видано роз`яснення від 20.01.1992 № 8 Про порядок врахування трудового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених статтею 14 Закону України Про пенсійне забезпечення , яким встановлено, що працівникам, зайнятим на підземних роботах та в металургії, які мають не менше 10 років стажу роботи, що дає право на пенсію незалежно від віку у відповідності зі статтею 14 Закону України Про пенсійне забезпечення , але не відпрацювавши повного стажу, передбаченого зазначеною статтею, пенсія незалежно від віку може призначатися при наявності не менше 25 років стажу підземного та в металургії роботи із зарахуванням до нього:
- кожного повного року роботи гірничим очисного забою, прохідником, забійником на відбійних молотках, машиністом гірничих виємочних машин, сталеваром, горновим, агломератником, вальцювальником гарячого прокату - за 1 рік роботи 3 місяці;
- кожного повного року роботи, передбаченої у відповідних розділах Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення, - за 9 місяців.
117. 01.01.2004 набрав чинності Закон України Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 № 1058-IV.
118. Згідно із розділом II Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування від 17.11.2005 № 3108-ІV пункт 5 постанови Верховної Ради України від 06.12.1991 Про порядок введення в дію Закону України Про пенсійне забезпечення № 1931-XII визнано таким, що втратив чинність.
119. Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій від 03.10.2017 № 2148-VIII (дата набрання чинності 11.10.2017) внесені зміни до Закону № 1058-IV, а саме доповнено розділом XIV-1, зокрема такого змісту:
- Стаття 114. Пенсія за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників
3. Працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік. При цьому пенсійний вік для жінок не може бути нижчим за вік, встановлений абзацом першим пункту 1 частини другої цієї статті .
120. Таким чином, з 11.10.2017 право та порядок призначення пенсій на пільгових умовах працівникам, зайнятим на підземних і відкритих гірничих роботах та в металургії визначаються відповідно до частини третьої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
121. Оскільки позивач звернувся до Пенсійного фонду за призначенням пенсії 30.09.2019, то у суду не має підстав для застосування правил та умов Закону № 1788-XII, роз`яснення від 20.01.1992 № 8, яке не має нормативного характеру.
щодо зобов`язання відповідача вчинити певні дії
122. Із врахуванням вищевикладеного та необхідності забезпечення ефективного способу захисту порушеного права, суд зобов`язує відповідача включити до пільгового стажу позивача період роботи з 18.01.1993 по 18.02.1997, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком № 1.
123. Відповідно до пункту 2 розділу 4 Указу Президента України Про Концепцію вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів від 10.05.2006 № 361/2006 адміністративне судочинство спрямоване на захист прав особи у публічно-правових відносинах від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
124. За своїм статусом у суспільстві учасники таких правовідносин перебувають у нерівних умовах, тому адміністративний суд має вжити всіх передбачених законом заходів, щоб захистити порушені органом влади права особи, в тому числі збирати докази з власної ініціативи, виходити за межі вимог сторін тією мірою, наскільки це необхідно для повного захисту прав особи.
125. Таким чином, суд з метою ефективного та повного захисту прав позивача, відповідно до частини другої статті 9 КАС України зобов`язує відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.09.2019 про призначення пенсії на пільгових умовах з урахуванням наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.
126. Вимога позивача щодо зобов`язання призначити та нарахувати пенсію не підлягає задоволенню, оскільки є передчасною, оскільки зазначеним діям передує належний розгляд заяви про призначення пенсії.
127. Крім того, до компетенції суду не належить здійснення призначення пенсії та первісного визначення права особи на призначення пенсії, а здійснюється лише контроль легальності рішень, дій або бездіяльності відповідача щодо вказаних питань, та на підставі матеріалів справи.
VІІІ. ВИСНОВОК СУДУ
128. Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
щодо строку звернення до суду
129. Позивач звернувся із заявою про призначення пенсії 30.09.2019. Доказів отримання рішення про відмову у призначення пенсії матеріали справи не містять.
130. Про відмову у призначенні пенсії позивач дізнався з листа Відділу з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області направлено позивачу лист від 26.02.2020 № 0400-0305-8/3627, та звернувся із цим позовом до суду 05.05.2020 (позовну заяву направлено поштовим зв`язком та отримано судом 12.05.2020).
131. Таким чином, строк звернення до суду із цим позовом додержано позивачем.
щодо розподілу судових витрат
132. У зв`язку із задоволення позову в частині немайнового спору, відповідно до статті 139 КАС України, суд присуджує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 840,80 грн.
133. Керуючись статтями 241-246, 263 КАС України, суд, -
вирішив:
134. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; РНОКПП НОМЕР_4 ; АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427; вул. Набережна Перемоги, буд. 26, м. Дніпро, 49094) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
135. Визнати протиправним та скасувати рішення Відділу з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 09.10.2019 № 81/03.25-17 Про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 за результатами розгляду заяви від 30.09.2019.
136. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 18.01.1993 по 18.02.1997 (04 роки 01 місяць 01 день) на посаді електрослюсар-монтажник підземного гірничо-прохідницького обладнання до спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1.
137. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.09.2019 про призначення пенсії, з урахуванням наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.
138. У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
139. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 840,80 грн.
140. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91874972 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні