Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2020 р. Справа№200/7385/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хохленкова О.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вулиця Свободи, 5) до Дочірнього підприємства Агрофірма Шахтар Орендного підприємства Шахта ім. О.Ф.Засядька (код ЄДРПОУ 25330750, 84149, Донецька область, Слов`янський район, с.Олександрівка, вулиця Комсомольська, 17) про стягнення неповернутих коштів з соціальних виплат у розмірі 4082,54 гривень,
УСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Дочірнього підприємства Агрофірма Шахтар Орендного підприємства Шахта ім. О.Ф.Засядька про стягнення неповернутих коштів з соціальних виплат у розмірі 4082,54 гривень.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 22.04.2020 року Слов`янським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області було проведено позапланову невиїзну перевірку страхувальника Філія Світанок Дочірнього підприємства Агрофірма Шахтар ОП Шахта ім. О.Ф.Засядька , щодо дотримання страхувальником законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування. За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування № 20 від 22.04.2020 року.
За результатами проведеної перевірки було встановлена наявність наступних правопорушень вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування: ч. 1 ст. 51 ЗУ № 2240-ІІІ Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням та п. 4.5 Інструкції № 532/274/136-ос/1406 Про порядок заповнення листка непрацездатності затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 року в частині безпідставного прийняття протокольного рішення про призначення надання матеріального забезпечення по листку непрацездатності, виданого та заповненого з порушенням законодавства, а саме в листку непрацездатності, виданому ОСОБА_1 АГК № 589031 з 16.12.2013 року по 25.12.2013 року, місце роботи страхувальника виправлено та засвідчено печаткою амбулаторії замість печатки Для листків непрацездатності , сума неправомірно витрачених коштів за 4 дні - 267,54 гри., заява-розрахунок № 192 від 21.01.2014, фінансування отримано від Фонду 28.01.2014 року, сплачено застрахованій особі 30.01.2014 року.
Порушення ч. з ст. 31 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування України № 1105 в частині призначення та виплати допомоги на поховання, а саме: відсутні документи на підставі яких надана заява-розрахунок № 2806 від 26.08.2016 року для отримання допомоги па поховання, сума неправомірно витрачених коштів Фонду - 2200 гри., фінансування отримано від Фонду 05.09.2016 року, сплачено застрахованій особі 06.09.2016 року.
Управління уважно розглянуло акт перевірки страхувальника, та вважає що необхідно прийняти рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Загальна сума порушень за актом склала 2467,54 гри.
Акт був підписаний сторонами 22.04.2020 року. Будь яких пояснень до акту та зауважень не надано.
29 квітня 2020 року управлінням було винесено рішення № 162 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування. За наслідками винесення цього рішення підлягають поверненню (відшкодуванню) па користь Фонду 2467,54 грн. неправомірно витрачених сум страхових коштів та фінансові санкції 50% суми штрафу неправомірно витрачених страхових коштів у сумі 1233,77 грн. В рішенні було зазначено, що загальна сума страхових коштів у розмірі 3701,31 грн. підлягає поверненню у десятиденний термін з дня отримання рішення.
Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування було вручено 03.06.2020 року.
19 червня 2020 року управлінням було винесено рішення № 162/1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування па підставі довідки відділення від 18.06.2020 року. До страхувальника згідно вказаного рішення були застосовані фінансові санкції у розмірі 10% штрафу 370,13 грн. та пеня за кожний день прострочення платежу 11,10 грн. Загальна сума порушень за рішенням № 162/1 складає 381,23 грн. Вказана сума страхових коштів підлягає перерахуванню в десятиденний термін від дня отримання рішення.
До теперішнього часу страхувальник суму несплачених страхових коштів за рішенням управління № 162 від 29.04.2020 року у сумі 3701,31 грн. та суму застосованих фінансових санкцій за рішенням № 162/1 від 19.06.2020 року у розмірі 381,23 грн. не сплачено. Загальна сума неповернутих коштів Фонду складає 4082,54 грн.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області просить суд стягнути з Дочірнього підприємства Агрофірма Шахтар орендного підприємства Шахта ім. О.Ф. Засядька (ЄРПОУ 25330750) на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (41325231) суму неповернутих коштів у розмірі 4082,54 грн.
Ухвалою суду від 10 серпня 2020 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 28 серпня 2020 року.
28 серпня 2020 року розгляд справи був відкладений на 30 вересня 2020 року.
Станом на 30 вересня 2020 року відзив з боку Дочірнього підприємства Агрофірма Шахтар орендного підприємства Шахта ім. О.Ф. Засядька не надходив.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи (частина 2 статті 175 КАС України).
30 вересня 2020 року в судове засідання сторони не з`явилися. Були повідомлені належним чином про дату, час та місце судового розгляду справи.
Представник позивача надав суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Суд, дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
Позивач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області - код ЄДРПОУ 41325231, 84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Свободи, буд. 5;
Відповідач: Дочірнє підприємство "АГРОФІРМА "ШАХТАР" ОРЕНДНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ШАХТА ім.О.Ф. ЗАСЯДЬКА" - код ЄДРПОУ 25330750, місцезнаходження: 84149, Донецька обл., Слов`янський район, село Олександрівка, вулиця Комсомольська, будинок 17.
Філія Світанок (далі - філія) відокремлений підрозділ позивача знаходилась за адресою: 84190, Донецька обл., Слов`янський район, село Дмитрівка, вулиця Пушкіна, 25.
У зв`язку з ліквідацією філій, суми заборгованості були прийняті на баланс в ДП Агрофірма Шахтар ОП "ШАХТА ім.О.Ф. ЗАСЯДЬКА" за актами прийому-передачі (копія листа № 14 від 30.06.2020).
Під час перевірки філії, за наслідком якої складено акт від 22.04.2020 № 20, позивачем встановлено порушення Закону України № 1105 Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування . Акт підписано сторонами.
На підставі акту позивачем 29 квітня 2020 року прийнято рішення № 162 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування. За наслідками винесення цього рішення підлягають поверненню (відшкодуванню) па користь Фонду 2467,54 грн. неправомірно витрачених сум страхових коштів та фінансові санкції 50% суми штрафу неправомірно витрачених страхових коштів у сумі 1233,77 грн. В рішенні було зазначено, що загальна сума страхових коштів у розмірі 3701,31 грн. підлягає поверненню у десятиденний термін з дня отримання рішення. Рішення вручено платнику 03.06.2020 року та ним не оскаржено.
19 червня 2020 року управлінням було винесено рішення № 162/1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування па підставі довідки відділення від 18.06.2020 року. До страхувальника згідно вказаного рішення були застосовані фінансові санкції у розмірі 10% штрафу 370,13 грн. та пеня за кожний день прострочення платежу 11,10 грн. Загальна сума порушень за рішенням № 162/1 складає 381,23 грн. Вказана сума страхових коштів підлягає перерахуванню в десятиденний термін від дня отримання рішення.
До теперішнього часу страхувальник суму несплачених страхових коштів за рішенням управління № 162 від 29.04.2020 року у сумі 3701,31 грн. та суму застосованих фінансових санкцій за рішенням № 162/1 від 19.06.2020 року у розмірі 381,23 грн. не сплачено. Загальна сума неповернутих коштів Фонду складає 4082,54 грн.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України „Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV). За змістом ст. 5 цього закону основними принципами страхування від нещасного випадку є: паритетність держави, представників застрахованих осіб та роботодавців в управлінні страхуванням від нещасного випадку; своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов`язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності; надання державних гарантій реалізації застрахованими громадянами своїх прав; обов`язковість сплати страхувальником страхових внесків; формування та витрачання страхових коштів на солідарній основі; диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; економічна заінтересованість суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; цільове використання коштів страхування від нещасного випадку.
Згідно зі ст. 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Згідно із статтею 10 Закону № 1105-ХІV, Фонд має право, зокрема, одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів; перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування; порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи.
Згідно із частиною п`ятою статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.
Відповідно до частин шостої та сьомої статті 15 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу
Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.
Пунктом 4.1 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22 грудня 2010 року № 29, передбачено, що за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки.
Згідно з ч.ч. 1 та 2 ст. 17 Закону № 1105-XIV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
Судом встановлено, що у зв`язку із виявленням в ході перевірки філії відповідача порушень, позивачем прийнято рішення про повернення коштів Фонду № 162 від 29.04.2020 року та про застосування фінансових санкцій і пені № 162/1 від 19.06.2020 на загальну суму 4082,54 грн.
Вказані рішення отримані страхувальником, проте визначені у них суми ним не сплачені, рішення не оскаржувались.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші протии Україн" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Враховуючи вищевикладене, а також приймаючи до уваги відсутність в матеріалах справи відзиву відповідача або будь-яких інших документів (доказів), які б спростовували доводи позивача, суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
Приймаючи до уваги, що позивач є суб`єктом владних повноважень, на підставі ст. 139 КАС України підстав для розподілу судових витрат немає.
З огляду на викладене вище, на підставі положень Закону України „Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV та керуючись статтями 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Дочірнього підприємства Агрофірма Шахтар Орендного підприємства Шахта ім. О.Ф.Засядька про стягнення неповернутих коштів з соціальних виплат у розмірі 4082,54 гривень - задовольнити повністю.
Стягнути з Дочірнього підприємства "АГРОФІРМА "ШАХТАР" ОРЕНДНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ШАХТА ІМ О Ф ЗАСЯДЬКА" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області неповернуті кошти у розмірі 4082 (чотири тисячі вісімдесят дві) гривні 54 копійок.
Рішення прийняте в нарадчій кімнаті та підписано суддею головуючим 30 вересня 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя О.В. Хохленков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91875150 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Хохленков О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні