ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 вересня 2020 рокум. Ужгород№ 260/3117/20
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Іванчулинця Д.В.,
суддів - Микуляк П.П., Ващилін Р.О.,
при секретарі судового засідання - Костелей І.Ф.,
за участю сторін:
представників позивача - Шевченко С.І., Малик Р.М.,
представників відповідача - Скляр А.Л., Шпіс Н.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила (вул. Верховинська, буд. 19, смт. Великий Березний, Закарпатська область, 89000) в особі представників Шевченко Станіслава Сергійовича ( АДРЕСА_1 ), Малик Руслана Миколайовича ( АДРЕСА_2 ) до Ужгородської районної територіальної виборчої комісії (вул. Загорська, 10, м. Ужгород, Ужгородський район, Закарпатська область, 88017, ЄДРПОУ 4377926) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Закарпатська обласна організація політичної партії Разом Сила (далі - позивач) в особі представників Шевченко Станіслава Сергійовича, Малик Руслана Миколайовича звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Ужгородської районної територіальної виборчої комісії (далі - відповідач), в якому просить: 1) визнати протиправною та скасувати постанову Ужгородської районної територіальної виборчої комісії № 29 від 25.09.2020 року, якою відмовлено Закарпатській обласній організації політичної партії Разом Сила у реєстрації кандидатів на посаду депутатів Ужгородської районної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; 2) зобов`язати Ужгородську районну територіальну виборчу комісію негайно після набрання законної сили рішення суду зареєструвати висунутих Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила кандидатів на посаду депутатів Ужгородської районної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року відкрито провадження у даній справі, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву та витребувано від відповідача належним чином засвідчені копії: документів поданих 23 вересня 2020 року Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської районної ради Закарпатської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року; протоколу засідання Ужгородської районної територіальної виборчої комісії на якому було ухвалено постанову № 29 від 25 вересня 2020 року Про розгляд заяви Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила ; всіх інших документів, що були взяті до уваги під час винесення оскаржуваної постанови № 29 від 25 вересня 2020 року.
У строк встановлений судом відповідачем подано відзив на позовну заяву та витребувані судом докази.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25 вересня 2020 року Ужгородська районна територіальна виборча комісія винесла постанову № 29, якою відмовила у реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської районної ради за заявою від Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила . У вказаній постанові вказано, що платіжне доручення не відповідає вимогам закону, оскільки платником грошової застави виступила Політична Партія Разом Сила та проставлено печатки саме Політичною Партією а не місцевим осередком. Позивач звертає увагу, що створені обласні та місцеві осередки Політичної Партії Разом Сила були зареєстровані, відповідно до ст. 21 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Статуту, без статусу юридичних осіб. Тобто, обласні та місцеві організації Політичної Партії Разом Сила не мають та не можуть мати свого власного банківського рахунку та коду ЄДРПОУ, у зв`язку із тим, що обласна організація політичної партії зареєстрована без статусу юридичної особи. Також зазначає, що жодні положення Статуту не можуть впливати на правосуб`єктність Політичної Партії Разом Сила чи обмежувати таку правосуб`єктність у прийнятті участі у виборах, в тому числі у виборах місцевих депутатів та голів рад, і не можуть обмежувати право Політичної Партії Разом Сила вносити на рахунок Ужгородської районної територіальної виборчої комісії відповідної грошової застави від Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила , яка не набула статусу юридичної особи станом на дату 24.09.2020 року. Таким чином, вважає, що Політична Партія Разом Сила є належним та єдиним суб`єктом внесення грошової застави для Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила на рахунок Ужгородської районної територіальної виборчої комісії щодо висування кандидатів у депутати від Закарпатської обласної ради та висування кандидатів у депутати Ужгородської районної ради на місцевих виборах в розумінні чинних приписів Кодексу та Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193.
Згідно поданого відзиву відповідач заперечує проти заявлених позовних вимог у повному обсязі та просить суд відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування заперечень на позовну заяву вказує, що у поданому з заявою платіжному дорученні № 3 від 22 вересня 2020 року, зазначено платник - Політична Партія Разом Сила , замість Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила , як суб`єкта висування кандидатів до районної ради. Враховуючи те, що згідно ст. 216 Виборчого кодексу України місцеві організації політичних партій, які користуються правом висування кандидатів у виборчому процесі місцевих виборів іменуються організаціями партії, а також те, щo у постанові Центральної виборчої комісії № 193 від 21 серпня 2020 року, суб`єктом внесення застави зазначено саме місцеву організацію політичної партії, вважає висновок Ужгородської районної територіальної виборчої комісії, що застава повинна бути внесена саме місцевими організаціями партії, є таким, що повністю відповідає вимогам Закону. Також зазначає, що у рішенні конференції Закарпатської обласної організації політичної партії "Разом Сила" № 11 від 19 вересня 2020 року, відсутня печатка місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, натомість міститься печатка Політичної Партії Разом Сила , яка не є місцевою організацією.
В судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі та просили такі задовольнити.
Представники відповідача заперечували проти позовних вимог та просили відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши подані сторонами документи, матеріали справи та відеоматеріали, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 23 вересня 2020 року Закарпатська обласна організація політичної партії Разом Сила звернулася до Ужгородської районної територіальної виборчої комісії Ужгородського району Закарпатської області з пакетом необхідних документів що визначені ст. 222 Виборчого кодексу України для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської районної ради.
Постановою Ужгородської районної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року № 29 відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської районної ради, за заявою від Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила від 23.09.2020 року.
Згідно мотивувальної частини вказаної постанови вбачається, що підставою для такої відмови стало те, що Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила , на підтвердження оплати грошової застави для реєстрації кандидатів у депутати подано платіжне доручення № 3 від 22 вересня 2020 року, у якому платником зазначено - Політичну Партію Разом Сила , та містить печатку Політичної Партії Разом Сила .
Однак, Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила не додано документа про сплату грошової застави місцевою організацією Політичної Партії Разом Сила , чим не дотримано вимоги ст. 222 та 225 Виборчого кодексу України.
Також, норма ст. 222 Виборчого кодексу України передбачає, що однією з умов реєстрації кандидатів у депутати є рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене з центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії.
Було встановлено, що рішення, подане Закарпатської обласної організацією політичної партії Разом Сила не містить засвідчення печаткою місцевої організації партії. Натомість, у даному рішенні замість печатки місцевої організації партії є дві печатки центрального керівного органу партії.
В даному вбачається порушення вимог ст. 222 Виборчого кодексу України, оскільки поданий документ не є оформленим належним чином та засвідченим відповідною місцевою організацією партії.
Таким чином, відповідачем у даній постанові зазначено, що відповідно до ст. 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія не може реєструвати кандидатів у депутати без зазначених вище документів, оформлених належним чином.
Враховуючи викладене, згідно оскаржуваної постанови, відповідачем відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської районної ради, за заявою від Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила від 23.09.2020 року.
Позивач не погоджується із вказаною постановою Ужгородської районної територіальної виборчої комісії № 29 від 25.09.2020 року, відтак звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Пунктом 6 ч. 2 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною 4 ст. 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Положення ст. 64 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) визначають, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків; дії чи бездіяльність члена окружної виборчої комісії, територіальної виборчої комісії України (п.п.1-1,1-2 ч.1 ст. 64 ВК України).
Згідно ч. 1 ст. 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до ч. 3 ст. 219 ВК України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Згідно ч. 10 ст. 219 ВК України рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії
Статтею 222 ВК України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Згідно ч. 1 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність); 8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Відповідно до ч. 2 ст. 225 ВК України організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
Стаття 227 ВК України визначає порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Так, згідно ч. 1 вказаної статті кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Згідно ч. 6 ст. 227 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Статтею 230 ВК України визначено порядок відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Згідно ч. 3 ст. 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Згідно ч. 4 ст. 230 ВК України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Як встановлено судом, підставою для винесення оскаржуваної постанови, було не подання Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила документа про сплату грошової застави місцевою організацією Політичної Партії Разом Сила , а також те, що подане позивачем рішення зборів, не містило засвідчення печаткою місцевої організації партії.
Згідно з Порядком внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 (далі - Порядок) визначено коло суб`єктів внесення грошової застави.
Зокрема, відповідно до вказаного Порядку суб`єктами внесення грошової застави є місцева організація політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня.
07 травня 2019 року було затверджено статут Політичної Партії Разом Сила (далі - Статут). Згідно з положеннями Статуту (п. 4.1.) Політична Партія Разом Сила самостійно визначає свою організаційну структуру. Області, місцеві організації та первинні осередки Партії утворюються і діють згідно з адміністративно - територіальним устроєм України. Політична Партія Разом Сила визначила свою організаційну структуру та створила обласні осередки, включаючи такий осередок, як Закарпатська обласна організація Політичної Партії Разом Сила .
Створені обласні та місцеві осередки Політичної Партії Разом Сила були зареєстровані, відповідно до ст. 21 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Статуту, без статусу юридичних осіб. Тобто, обласні та місцеві організації Політичної Партії Разом Сила не мають та не можуть мати свого власного банківського рахунку та коду ЄДРПОУ, у зв`язку із тим, що обласна організація політичної партії зареєстрована без статусу юридичної особи.
Таким чином, суд дійшов висновку, що внесення грошової застави з боку Політичної Партії Разом Сила на рахунок Ужгородської районної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської районної ради від Закарпатської обласної організації Політичної Партії Разом Сила (яка не набула статусу юридичної особи станом на дату 24.09.2020 р.), не суперечить положенням п.4.4. Статуту ПП Разом Сила та не є внесенням грошової застави з порушенням вимог в розумінні ч. 4 ст. 225 ВК України та п. 4.4. Статуту.
Суд звертає увагу, що положення Статуту не можуть впливати на правосуб`єктність Політичної Партії Разом Сила чи обмежувати таку правосуб`єктність у прийнятті участі у виборах, в тому числі у виборах місцевих депутатів та голів рад, і не можуть обмежувати право Політичної Партії Разом Сила вносити на рахунок Ужгородської районної територіальної виборчої комісії відповідної грошової застави від Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила (яка не набула статусу юридичної особи станом на 24.09.2020 року).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Суховецький проти України" (Заява № 13716/02) вказано, що Конституційний Суд України вирішив, що виборча застава не є прямим чи непрямим обмеженням права виставляти свою кандидатуру на вибори, оскільки не є визначальною для права громадян обирати і бути обраними. Застава - це не що інше ніж попередня умова для здійснення реєстрації кандидата виборчою комісією. Усі кандидати в народні депутати зобов`язані сплатити однакову суму, незалежно від їхнього фінансового становища, тому умова сплати виборчої застави не може розглядатися як дискримінація за майновим станом. Виборча застава призначена, по-перше, сприяти підтриманню відповідального ставлення з боку потенційних кандидатів в народні депутати по відношенню до виборів, а по-друге, попереджувати зловживання виборчими правами. Більше того, вона є своєрідною перешкодою для непомірного чи необґрунтованого використання коштів Державного бюджету, призначених для покриття витрат, пов`язаних з виборами.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Також, з Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2002 року, № 2-рп/2002 у справі № 1- 18/2002 вбачається, що грошова застава застосовується з метою забезпечення відповідального ставлення громадян як ймовірних кандидатів у депутати до їх участі у виборах, сприяє прийняттю виважених рішень кандидатом у депутати, якого висунуто в одномандатному окрузі, та кандидатами у депутати, включеними до виборчих списків у багатомандатних округах, щодо реалізації їх пасивного виборчого права, а також упереджує можливі невиправдані витрати з державних фондів.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що Політична Партія Разом Сила є належним суб`єктом внесення грошової застави для Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила на рахунок Ужгородської районної територіальної виборчої комісії щодо висування кандидатів у депутати Ужгородської районної ради на місцевих виборах в розумінні приписів ВК України та Порядку.
Крім того, згідно абз. 3 ч. 3 ст. 230 ВК України виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Суд також звертає увагу, що на час прийняття оскаржуваного рішення та розгляду справи у судовому засіданні, позивачем та його представниками не надано печатку, оскільки позивач не був та не є юридичною особою.
Натомість у відповідності до ч. 1 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що оскаржуване рішення суб`єкта владних повноважень не відповідає критеріям, визначених ч. 2 ст. 2 КАС України та вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України.
Відтак, постанова Ужгородської районної територіальної виборчої комісії № 29 від 25.09.2020 року, якою відмовлено Закарпатській обласній організації політичної партії Разом Сила у реєстрації кандидатів на посаду депутатів Ужгородської районної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги позивача про зобов`язання Ужгородську районну територіальну виборчу комісію негайно після набрання законної сили рішення суду зареєструвати висунутих Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила кандидатів на посаду депутатів Ужгородської районної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, суд зазначає наступне.
Як випливає зі змісту Рекомендації №R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11 березня 1980 року, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ст. 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за встановленими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно -дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності. Перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі завдання адміністративного судочинства.
Наведене узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини в справах "Клас та інші проти Німеччини", "Фадєєва проти Росії", "Єрузалем проти Австрії", в яких останній зазначив, що завдання суду при здійсненні його контрольної функції не полягає у підміні органів влади держави, тобто суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.
Враховуючи наведене, суд вважає, що вказана вище вимога задоволенню не підлягає.
Згідно з нормами ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, у відповідності до положень ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Таким чином, з метою захисту порушених суб`єктом владних повноважень прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Ужгородську районну територіальну виборчу комісію повторно розглянути подану 23 вересня 2020 року Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Ужгородської районної ради та додані до неї документи відповідно до вимог Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В силу ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відповідач - Ужгородська районна територіальна виборча комісія, яка у спірних правовідносинах виступає суб`єктом владних повноважень, не довела правомірності прийняття оскаржуваної у даній адміністративній справі постанови, а відтак позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, із зазначених у рішенні підстав.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Закарпатської обласної організації політичної партії Разом Сила (вул. Верховинська, буд. 19, смт. Великий Березний, Закарпатська область, 89000) в особі представників Шевченко Станіслава Сергійовича ( АДРЕСА_1 ), Малик Руслана Миколайовича ( АДРЕСА_2 ) до Ужгородської районної територіальної виборчої комісії (вул. Загорська, 10, м. Ужгород, Ужгородський район, Закарпатська область, 88017, ЄДРПОУ 4377926) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Ужгородської районної територіальної виборчої комісії № 29 від 25.09.2020 року, якою відмовлено Закарпатській обласній організації політичної партії Разом Сила у реєстрації кандидатів на посаду депутатів Ужгородської районної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язати Ужгородську районну територіальну виборчу комісію повторно розглянути подану 23 вересня 2020 року Закарпатською обласною організацією політичної партії Разом Сила заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Ужгородської районної ради та додані до неї документи відповідно до вимог Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків суду.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Головуючий суддя Судді Д.В. Іванчулинець П.П. Микуляк Р.О. Ващилін
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91875499 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні