Рішення
від 30.09.2020 по справі 260/1879/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

30 вересня 2020 рокум. Ужгород№ 260/1879/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Луцович М.М. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області до Видричанської сільської ради Рахівського району Закарпатської області, де третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Дошкільний навчальний заклад с. Видричка Рахівського району Закарпатської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Тячівська місцева прокуратура Закарпатської області звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Видричанської сільської ради Рахівського району Закарпатської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Дошкільний навчальний заклад с. Видричка Рахівського району Закарпатської області, якою просить: 1) Визнати бездіяльність Видричанської сільської ради Рахівського району Закарпатської області щодо невиконання вимог земельного законодавства та законодавства про освіту у частині тривалого безпідставного невжиття заходів щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж закріплення земельних ділянок в натурі (на місцевості) та одержання правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Дошкільний навчальний заклад с. Видричка та яка знаходиться в с. Видричка, вул. Лесі Українки, буд. 40, Рахівського району Закарпатської області - протиправною; 2) Зобов`язати Видричанську сільську раду Рахівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Дошкільний навчальний заклад с. Видричка, за адресою: с. Видричка, вул. Лесі Українки, буд. 40 Рахівського району Закарпатської області та належить Видричанській сільській раді Рахівського району Закарпатської області.

Позовні вимоги позивач мотивує тим, що під час вивчення стану законності з питань дотримання земельного законодавства України було виявлено, що проект відведення земельної ділянки у постійне користування та правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розміщений Дошкільний навчальний заклад с. Видричка Рахівського району Закарпатської області, відсутні.

Відповідач відзив на позовну заяву до суду не надіслав.

Третя особа пояснень щодо позову до суду не надсилала

Розглянувши подані документи і матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Як встановлено судом в ході розгляду справи по суті та підтверджується матеріалами даної адміністративної справи, позивачем під час вивчення стану законності з питань дотримання земельного законодавства України в частині виготовлення документів, що посвідчують право власності, користування земельними ділянками дитячими навчальними закладами було виявлено ряд недоліків.

Зокрема, встановлено, що правовстановлюючі документи на нерухоме майно (будівлю та земельну ділянку) Дошкільний навчальний заклад с. Видричка Рахівського району Закарпатської області, відсутні (а.с. 9).

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель.

Так, дошкільний навчальний заклад с. Видричка Рахівського району Закарпатської області, який знаходиться за юридичною адресою: 90646, Закарпатська область, Рахівський район, с. Видричка, вул. Лесі Українки, буд. № 40 діє на підставі статуту. Вказаний дошкільний навчальний заклад є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, розрахунковий рахунок в органах Державного казначейства. Зокрема, 07.10.2008 р. було здійснено державну реєстрацію зазначеного дошкільного навчального закладу, як юридичної особи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб за № 1 317 120 0000 000 805.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань дошкільний навчальний заклад є комунальною організацією (установою, закладом), видом діяльності якої є дошкільна освіта.

Згідно п. 1.3. Статуту дошкільного навчального закладу (далі - Статут), засновником та головним розпорядником дошкільного навчального закладу є Видричанська сільська рада, яка здійснює його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріали, контролює будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування (а.с. 27-33).

Проте, як встановлено, відповідний проект відведення земельної ділянки у постійне користування та правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розміщений дошкільний навчальний заклад, відсутні.

Вказаний факт підтверджується інформацією Видричанської сільської ради Рахівського району Закарпатської області № 68 від 07.04.2020, наданою на запит позивача, а також витягом з Реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог чинного законодавства України земельна ділянка, на якій розміщено майно дошкільного навчального закладу повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов`язковою державною реєстрацією цього права.

Так, ч. 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно п. ґ ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до ч. 1, ч. 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Згідно ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти, здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , цього Закону та положень про них.

Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечують діяльність та розвиток закладів освіти, здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Отже, повноваження щодо володіння, користування та розпорядження земельними ділянками комунальної власності належить до виключних повноважень засновника дошкільного навчального закладу - Видричанської сільської ради.

Проте, з часу державної реєстрації дошкільного навчального закладу, тобто з 07.10.2008 р., Видричанська сільська рада, будучи суб`єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення дошкільного навчального закладу, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства у сфері дошкільної освіти, не виконала покладені на неї законом обов`язки та не вжила необхідних заходів щодо виготовлення технічної документації на земельну ділянку щодо передачі її у постійне користування дошкільному навчальному закладу та не провела державну реєстрацію прав на земельну ділянку за цим закладом.

Санітарним Регламентом для дошкільних навчальних закладів, який затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України 24.03.2016 № 234 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за № 563/28693 визначено вимоги до облаштування дошкільного закладу.

Зокрема, пунктом 2 розділу І Санітарного регламенту передбачено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.

Отже, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться даний дошкільний навчальний заклад створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування цього дошкільного навчального закладу та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні з виготовленням технічної документації та оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку може призвести до нецільового використання цієї земельної ділянки. У зв`язку з чим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до чинного законодавства.?

У відповідності до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України.

Так, відповідачами не було доведено належними та допустимими доказами правомірності своїх дій, а тому позовні вимоги позивача підлягають задоволенню повністю.

Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст. 139, 241, 243, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Позов Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області (Закарпатська область, м. Тячів, вул. Незалежності, 27, 90500) до Видричанської сільської ради Рахівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Рахівський район, с. Видричка, вул. Набережна, 29, код ЄДРПОУ 22115643) де третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Дошкільний навчальний заклад с. Видричка Рахівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Рахівський район, с. Видричка, вул. Лесі Українки, 40, код ЄДРПОУ 26464346) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити .

2. Визнати протиправною бездіяльність Видричанської сільської ради Рахівського району Закарпатської області щодо невиконання вимог земельного законодавства та законодавства про освіту у частині тривалого безпідставного невжиття заходів щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж закріплення земельних ділянок в натурі (на місцевості) та одержання правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Дошкільний навчальний заклад с. Видричка та яка знаходиться в с. Видричка, вул. Лесі Українки, буд. 40, Рахівського району Закарпатської області.

3. Зобов`язати Видричанську сільську раду Рахівського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Дошкільний навчальний заклад с. Видричка, за адресою: с. Видричка, вул. Лесі Українки, буд. 40, Рахівського району, Закарпатської області та належить Видричанській сільській раді Рахівського району Закарпатської області.

4. Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду в строки визначені ст. 295 КАС України. Рішення суду набирає законної сили в порядку визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяМ.М. Луцович

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91875516
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1879/20

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 21.07.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні