ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" вересня 2020 р. справа № 300/2494/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Шумея М.В.,
при секретарі судового засідання Шпак М.М.,
за участю: представника позивача Дзундзи О.П.,
представника позивача Кондур Х.В.,
представника відповідача Лесюка Я.Ю.,
представника відповідача Марцінковської О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Підставою звернення із вказаним позовом є протиправна, на переконання позивача, відмова відповідача у реєстрації в кандидати на посаду Надвірнянського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 висунутого шляхом самовисування на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідачем не повідомлено позивача, що в поданих його документах є помилки чи неточності, а про те, що відносно його кандидатури винесли Постанову про відмову у реєстрації на посаду міського голови м. Надвірна, дізнався з телефонного дзвінка представників Надвірнянської міської ТВК. Вважає, такі дії відповідача протиправними, просить суд позов задовольнити повністю.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 відкрито провадження в даній справі за правилами загального позовного провадження без підготовчого засідання, з особливостями, визначеними ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України. Призначено судовий розгляд справи на 30.09.2020 о 10:00.
У судовому засіданні представники позивача позов підтримали повністю з підстав викладених у позовній заяві та крім того, вказали, що відповідачем відмовлено у реєстрації ОСОБА_1 в кандидати на посаду міського голови з формальних підстав, крім того, відповідач позбавив позивача можливості усунення виявлених недоліків, не повідомивши ОСОБА_1 про їх наявність.
Представники відповідача проти позову заперечили, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, який долучено до матеріалів справи перед судовим засіданням. Вказали, що позивача неодноразово намагались повідомити про наявність помилок у його заяві, про що долучено докази про направлення смс повідомлення та здійснення телефонних дзвінків на контактний номер позивача, який зазначений у заяві ОСОБА_1 . Однак, позивачем недоліки не усунуто, тому відповідачем правомірно прийнято оскаржуване рішення. Просить суд відмовити у задоволені позову.
Суд, відповідно до вимог статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши справу за правилами загального позовного провадження з особливостями провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, дослідивши докази і письмові пояснення в заявах по суті справи, заслухавши пояснення представників сторін, встановив наступне.
Судом встановлено, що Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
ОСОБА_1 звернувся до Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області із заявою від 21.09.2020 про реєстрацію в кандидати на посаду Надвірнянського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області висунутого шляхом самовисування на перших місцевих виборах 25.10.2020. До заяви долучено автобіографію кандидата, документ про внесення грошової застави, фотокартку, копію паспорта.
Із відзиву вбачається, що відповідачем, 23.09.2020, засобом мобільного зв`язку направлено смс повідомлення про необхідність з`явитись до Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області для уточнення поданих ним документів.
Надвірнянською міською територіальною виборчою комісією Надвірнянського району Івано-Франківської області, 25.09.2020, винесено постанову про відмову у реєстрації в кандидати на посаду Надвірнянського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 висунутого шляхом самовисування на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Непогоджуючись із зазначеною постановою позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає, що гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).
Згідно частини 1 статті 224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Відповідно до частини 2 статті 224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах.
Таким чином, підставою для реєстрації виборчою комісією кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування є, зокрема, подання кандидатом документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті,
Відповідно до частини 1 статті 229 ВК України кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.
Згідно частини 7 статті 229 ВК України сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.
Пунктом 1 частини 2 статті 230 ВК України визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу.
В той же час за вимогами частини третьої цієї ж статті, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо ж уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Із матеріалів справи судом встановлено, що ОСОБА_1 подано до Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області усі необхідні документи для реєстрації у кандидати на посаду Надвірнянського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у порядку самовисування.
Судом встановлено, що підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації в кандидати на посаду Надвірнянського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 висунутого шляхом самовисування на перших місцевих виборах 25.10.2020 слугували наявні помилки та неточності, а саме: кандидат у своїй заяві просить його зареєструвати кандидатом на посаду голови неіснуючої Надвірнянської міської ради об`єднаної територіальної громади та не вказав на яких саме виборах. Крім того, в автобіографії позивача у графі партійність вказав - самовисуванець, що є помилкою.
При цьому, суд звертає увагу, що дані обставини встановлені в ході судового розгляду, однак жодним чином неконкретизовані в оскаржуваному рішенні та протоколі засідання виборчої комісії за №07 від 25.09.2020.
Суд констатує, що зазначені документи містили помилки і неточності, які могли бути усунуті суб`єктом подання при умові його своєчасного інформування.
В той же час, на переконання суду фактичні обставини справи свідчать про те, що зі сторони позивача була допущена помилка та неточність, але такі не були перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей.
Всі інші документи позивача в повній мірі відповідали вимогам чинного законодавства, а тому у відповідача не було належних підстав для відмови в реєстрації кандидата на посаду міського голови.
Щодо повідомлення відповідачем про наявність помилок та неточностей в документах позивача, суд критично ставиться щодо способів такого повідомлення, оскільки з поданих доказів не вбачається факт отримання такого повідомлення позивачем, та не містять посилання, які саме недоліки потрібно усунути позивачу. Відтак, на переконання суду, відповідач не повній мірі надав позивачу можливості усунення виявлених недоліків та неточностей, в спосіб встановлений законом.
Суд звертає увагу, що відповідач не вказує на інші підстави для відмови у реєстрації в кандидати на посаду міського голови окрім зазначених. Таких підстав судом також не встановлено.
За наведеного суд приходить до висновку, що рішення про відмову Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області, викладене у постанові №08 від 25 вересня 2020 року, не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості. Крім того, суд вважає, що рішення відповідача не відповідає вимогам пропорційності, позаяк через надмірний формалізм комісією не було дотримано необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав осіб бути обраними та і цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржуване рішення. Оскільки основне покликання територіальної виборчої комісії забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, то відповідно до цього, оспорюване рішення прийнято не з тією метою, з якою відповідні повноваження були надані.
Відтак рішення викладене у постанові №08 від 25 вересня 2020 року підлягає до скасування, а відповідні позовні вимоги - задоволенню.
При ухваленні рішення суд відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини застосовує висновки Європейського суду з прав людини, наведені у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року, де суд зауважив, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним. Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права.
Також суд відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України враховує правову позицію Верховного Суду, наведену у постановах від 23.07.2020 у справі № 766/3077/17, від 25.04.2018 у справі №803/1159/17, від 29.06.2019 у справі № 855/185/19 та від 01.07.2019 у справі № 855/213/19.
Що стосується похідних вимог позивача, то суд зауважує, що за правилами частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Прийняття саме такого рішення зумовлюється і тим, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності, а також регламентовані строки, які не підлягають поновленню. Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі. Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.
При цьому судом враховано, що календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року передбачає до 2 жовтня 2020 року здійснити оприлюднення відомостей про реєстрацію кандидатів у депутати, що і буде початком передвиборчої агітації.
Ураховуючи, що визнання протиправним і скасування оскаржуваного рішення та зобов`язання відповідача розглянути подані позивачем документи не призведе до повного захисту прав позивача, оскільки реєстрація кандидатів на посади міських голів закінчилася, а також ні відповідач, ні суд не встановив підстав, передбачених ВК України, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Надвірнянського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області висунутого шляхом самовисування на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Таким чином позовні вимоги підлягають до повного задоволення.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що позивачем долучено квитанцію №48304 від 28.09.2020 про сплату судового збору у розмірі 840,80 грн., однак вказаний платіж зарахований у справі за №300/2488/20, відтак позивачем не сплачено судовий збір за подання даної позовної заяви, тому сума судового збору підлягає стягненню з відповідача, який є суб`єктом владних повноважень.
Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 43790116, вул. Гетьмана Мазепи, 29, м. Надвірна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78405) - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про відмову у реєстрації в кандидати на посаду Надвірнянського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 висунутого шляхом самовисування на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Зобов`язати Надвірнянську міську територіальну виборчу комісію Надвірнянського району Івано-Франківської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 в кандидати на посаду Надвірнянського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області висунутого шляхом самовисування на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Стягнути з Надвірнянської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області в дохід держави судові витрати по сплаті судового збору в сумі 840,80 грн. (реквізити рахунків для зарахування надходжень від стягнення судового збору на користь держави:
Отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106
Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783
Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП)
Рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001
Код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення суду складений 30 вересня 2020 року о 17:00 год.
Суддя Шумей М.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91875670 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Шумей М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні