КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2020 року 320/8832/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Кузьміної Ю.О.,
представника позивача - Кузнєцова С.Г.,
представника відповідача - Семиряко О.М.,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Косенка А.П. ,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Київська обласна організація Політичної партії Березанська громада , про визнання дій протиправними та скасування постанов і зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду о 21 год. 45 хв. 28.09.2020 надійшов адміністративний позов Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, в якому позивач просив суд:
- визнати протиправними дії Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області та скасувати постанову від 23.09.2020 № 11 Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про реєстрацію кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада і постанову від 23.09.2020 № 12 Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про реєстрацію кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада ;
- зобов`язати Березанську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області прийняти рішення про відмову у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада ;
- зобов`язати Березанську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада , висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада .
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач всупереч вимогам Виборчого кодексу України прийняв рішення про реєстрацію кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада та рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада , оскільки вважає, що право висування кандидатів у депутати обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій. Вважає, що повідомлення про дату, час і місце проведення конференції Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада подано неналежним суб`єктом подання, оскільки мало бути адресоване відповідній територіальній виборчій комісії саме організацією політичної партії, а не самою політичною партією. Крім того, позивач вказує на порушення порядку внесення грошової застави посилаючись на те, що суб`єктом внесення грошової застави має бути саме організація політичної партії, а не політична партія. Крім того, посилається на порушення відповідачем Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 № 173 в частині незабезпечення виборчою комісією можливості для ознайомлення виборців, інших суб`єктів виборчого процесу зі списками кандидатів та відомостями про них шляхом не оприлюднення інформації щодо зареєстрованих кандидатів як на офіційному сайті Березанської міської ради, так і у постанові відповідача № 12, що позбавляє право виборців бути ознайомленими з виборчими списками партій (організацій партій) та відомостями про кандидатів. Зазначив також про порушення загального порядку висування кандидатів організацією партії з підстав не оприлюднення повідомлення Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада на її офіційному веб-сайті або на сайті Партії, оскільки як Київська обласна організація Політичної партії Березанська громада так і сама Партія не мають офіційних веб-сайтів.
Вищевказані порушення порядку висування кандидатів, на думку позивача, є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада , а також кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада . Проте, не зважаючи на допущені третьою особою порушення виборчого процесу, відповідачем прийняті рішення про реєстрацію кандидатів у депутати третьої особи та кандидата на посаду міського голови, що є підставою для скасування таких рішень, а також прийняття виборчою комісією рішень про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області та про відмову в реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутого третьою особою.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог обґрунтовуючи тим, що прийняті ним рішення про реєстрацію кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада та про реєстрацію кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада відповідають вимогам чинного законодавства, а твердження позивача, викладені в позовній заяві, спростовуються наявними письмовими доказами.
Від третьої особи надійшли пояснення по справі, за результатом вивчення змісту яких судом встановлено, що Київська обласна організація Політичної партії Березанська громада позов не визнала, у задоволенні позовних вимог просила суд відмовити з підстав відсутності в її діях порушень вимог виборчого законодавства.
Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
17 вересня 2020 року о 17 год. 00 хв. була проведена конференція Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада з метою висування кандидатів у депутати Березанської міської ради Броварського району Київської області та кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області.
Рішенням конференції Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада від 17.09.2020, погодженого рішенням Політичної Ради Політичної Партії Березанська громада від 18.09.2020 № 1, було вирішено висунути кандидатами в депутати Березанської міської ради Броварського району Київської області та затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада на місцевих виборах 25.10.2020.
Відповідно до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Березанської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 17.09.2020, було висунуто 26 (двадцять шість) кандидатів у депутати Березанської міської ради Броварського району Київської області, з яких один кандидат на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області.
19 вересня 2020 року до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від уповноваженого представника Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада на підставі довіреності від цієї організації партії від 15.09.2020 було подано заяву та інші документи, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, для реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020.
За результатами розгляду поданих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада документів, відповідачем о 18 год. 30 хв. прийнято постанову від 23.09.2020 № 11 про реєстрацію кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада ОСОБА_2 .
Крім того, 19.09.2020 до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від уповноваженого представника Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада на підставі довіреності від цієї організації партії від 15.09.2020 було подано заяву та інші документи, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, для реєстрації кандидатів у депутати на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Березанської міської ради Броварського району Київської області.
За результатами розгляду поданих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада документів, відповідачем о 19 год. 00 хв. прийнято постанову від 23.09.2020 № 12 про реєстрацію кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Березанської міської ради Броварського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада .
Не погоджуючись з правомірністю постанов про реєстрацію кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада , а також реєстрацію кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада , позивач звернувся з позовом до суду про їх скасування та зобов`язання вчинити певні дії, з приводу чого суд зазначає таке.
Відповідно до статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.
Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України (далі - ВК України).
Щодо тверджень позивача про реєстрацію документів, отриманих від неналежного суб`єкта подання, суд зазначає таке.
Відповідно до частин першої, другої статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
В обґрунтування порушення порядку висування кандидатів на посаду депутатів та сільського, селищного, міського голови позивач зазначив, що повідомлення про дату, час та місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організацією партії не відповідає вимогам чинного законодавства.
Так, відповідно до ч. 2 ст. 218 ВК України про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року №177 встановлено форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів.
Так, зокрема, у додатку №8 затверджено форму повідомлення місцевої організації політичної партії про збори, конференцію з метою висування кандидатів.
Дослідивши повідомлення про конференцію Київської обласної організації політичної партії Березанська громада від 15 вересня 2020 року суд встановив, що в графах найменування посади керівника місцевої організації політичної партії вказано Політична партія Березанська громада та Голова політичної партії Березанська громада відповідно. Разом з тим, у змісті повідомлення проінформовано про дату, час та місце проведення конференції Київської обласної організації політичної партії Березанська громада . Крім того, повідомлення підписано ОСОБА_3 та скріплено печаткою Київської обласної організації політичної партії Березанська громада .
В судовому засіданні представник третьої особи пояснив, що при заповненні форми відповідальною особою повідомлення було допущено описку та вказано Політична партія Березанська громада замість Київська обласна організація політичної партії Березанська громада . Наведене зумовлено тим, що вказана Політична партія та Київська обласна організація політичної партії знаходяться за однією адресою.
З огляду на викладене суд доходить висновку по наявність неточностей в повідомленні місцевої організації політичної партії про конференцію з метою висування кандидатів.
Відповідно до вимог ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі, зокрема, порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі, зокрема, відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5 - 12 частини першої статті 222, пунктах 3 - 7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови); порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216 - 221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування; виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.
Разом з тим, відповідно до ч.1 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Відповідно до ч. 1 ст. 224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Таким чином, повідомлення про проведення конференції з метою висування кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів не є документом, який має бути поданий для реєстрації кандидатів на відповідні посади, а є окремою формою інформування територіальної виборчої комісії про прийняті місцевою організацією партії рішення в межах виборчого процесу.
Щодо твердження представника позивача про те, що помилки в повідомленні про проведення конференції Київської обласної організації політичної партії Березанська громада є порушенням порядку висування кандидатів, а відтак і підставою для прийняття рішення відповідною виборчою комісією про відмову у реєстрації, суд зазначає, що порядок висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради та на посаду сільського, селищного, міського голови встановлюється статутом партії та вимогами ст.ст. 219-220 ВК України. Так, за змістом наведених норм, висування кандидатів на відповідні посади здійснюються на конференції організації партії, водночас повідомлення територіальної виборчої комісії про проведення відповідної конференції міської організації партії передують проведенню конференції та не стосуються безпосередньо висування кандидатів у депутати та на посади сільського, селищного, міського голови, яке відбувається під час самої конференції.
Суд приймає до уваги посилання представника позивача на ч.2 ст. 77 КАС України відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Водночас презумпція вини суб`єкта владних повноважень в адміністративному процесі не нівелює обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення відповідно до вимог ч.1 ст. 77 КАС України.
Окрім того, відповідно до ч.1 ст. 8 КАС України усі учасники судового процесу є рівними перед законом і судом. За приписами ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
З огляду на викладене, суд звертає увагу на те, що стверджуючи про створення офіційного сайту Політичної партії Березанська громада після проведення конференції Київської обласної організації політичної партії Березанська громада позивач не надав жодних доказів, які підтверджували наведені аргументи.
Так, в судовому засіданні на ноутбуці DELL Vostro 15 3568 (інвентаризаційний номер 101480199) було оглянуто сайт Політичної партії Березанська громада за адресою: dirprofnet.wixsite.com/berezanska-gromada та встановлено, що інформація на ньому ідентична поданим представником відповідача документам щодо оприлюднення повідомлення про проведення конференції Київської обласної організації політичної партії Березанська громада .
Щодо зауважень представника позивача про розбіжність у змісті та датах повідомлень про проведення конференції суд звертає увагу на те, що повідомлення про проведення конференції обласної організації політичної партії у письмовій формі подається не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції відповідно до вимог ч.2 ст. 218 ВК України та постанови ЦВК №177 від 14.08.2020.
Водночас розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії, щодо проведення конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, відповідно до ч.3 ст. 218 ВК України розміщується не пізніш як за п`ять днів до дня проведення конференції.
Крім того, відповідно до переліку партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, якій розміщений на офіційному сайті Центральної виборчої комісії у підрозділі Вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року розділу Місцеві вибори за посиланням https://www.cvk.gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html , та витяг з якого міститься в матеріалах справи, під номером 53 вказано Політичну партію Березанська громада .
Щодо тверджень позивача про порушення порядку внесення грошової застави суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 225 ВК України, організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
Постановою Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 № 193 затверджений Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах (далі - Порядок № 193).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 193 грошова застава вноситься такими суб`єктами, зокрема: місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня; місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівняю.
Пунктом 8 Порядку № 193 передбачено, що у разі надходження на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою статті 225 Кодексу, та/або коштів, внесених із порушенням вимог, установлених статтею 225 Кодексу (кошти внесено неналежним суб`єктом внесення, після подання документів для реєстрації кандидатів на відповідних місцевих виборах, двома і більше платежами тощо), такі кошти поверненню не підлягають та у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів на відповідних місцевих виборах перераховуються відповідно до сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.
Позивач у позовній заяві стверджує, що грошова застава за подання виборчого списку кандидатів у депутати Березанської міської ради Броварського району Київської області та кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада , було внесено Політичною партією Березанська громада .
В судовому засіданні досліджено оригінали платіжних доручень № 2 від 15.09.2020 та № 3 від 15.09.2020, належним чином засвідчені копії яких наявні в матеріалах справи та встановлено, що в платіжному дорученні № 2 від 15.09.2020 на суму грошової застави 3880, 00 грн. зазначено призначення платежу: 43763573; грошова застава за участь кандидатів у депутати Березанської міської ради Київської області на місцевих виборах 25.10.2020, платником якого значиться Київська обласна організація Політичної партії Березанська громада (код 43763573).
У платіжному дорученні № 3 від 15.09.2020 на суму грошової застави 5000, 00 грн. зазначено призначення платежу: 43763573; грошова застава за участь кандидата на посаду Березанського міського голови на місцевих виборах 25.10.2020, платником якого також значиться Київська обласна організація Політичної партії Березанська громада (код 43763573). Також в судовому засіданні досліджено виписки по банківському рахунку Київської обласної організація Політичної партії Березанська громада (код 43763573).
Відповідно до відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 43763573 зареєстрована Київська обласна організація Політичної партії Березанська громада (місцезнаходження: Україна, 07540, Київська обл., м. Березань, вул. Шевченків шлях, буд. 50), про що 21.08.2020 до ЄДР внесено відповідний запис 1003521020000000666.
В той же час, за пошуковим запитом на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України по найменуванню ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ БЕРЕЗАНСЬКА ГРОМАДА встановлено, що Політична партія Березанська громада має ідентифікаційний код 43755380 та зареєстрована 14.08.2020, про що в ЄДР внесено відповідний запис 1003391020000019965.
Отже, твердження позивача щодо порушення порядку внесення грошової застави неналежним суб`єктом, а саме Політичною партією Березанська громада , а не Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада не відповідають фактичним обставинам справи.
Окрім того, в судовому засіданні встановлено що спірні рішення відповідача були опубліковані останнім на офіційному веб-сайті Березанської міської ради та оприлюднені на стенді в приміщення Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області.
Згідно зі ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до приписів ст. 75 КАС України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
За правилами ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини четвертої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.
У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини другої статті 132 КАС України, розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Так, позивачем при зверненні з цим позовом до Київського окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у встановленому Законом України Про судовий збір розмірі.
Частиною першою статті 4 Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI Про судовий збір (зі змінами та доповненнями) передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI Про судовий збір (зі змінами та доповненнями), за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, встановлюється ставка судового збору 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з частиною третьою статті 6 Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI Про судовий збір (зі змінами та доповненнями), у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Зі змісту позовної заяви встановлено, що позивач просив суд визнати протиправними дії Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області та скасувати постанову від 23.09.2020 № 11 Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про реєстрацію кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада і постанову від 23.09.2020 № 12 Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про реєстрацію кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада ; зобов`язати Березанську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області прийняти рішення про відмову у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Березанської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада ; зобов`язати Березанську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації Політичної партії Березанська громада , висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Березанська громада .
Відповідно до статті 7 Закону України від 14.11.2019 № 294-ІХ Про Державний бюджет України на 2020 рік , 1 розмір від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020 становить 2102, 00 грн.
Таким чином, при зверненні до суду з адміністративним позовом, позивачеві слід було сплатити 4204, 00 грн., а відтак, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору, розмір якого, з урахуванням заявлених позовним вимог, становить 4204, 00 грн.
В силу вимог абзацу другого частини четвертої статті 15 Закону України від 02.06.2016 № 1404-VІІІ Про виконавче провадження , за рішеннями про стягнення судового збору стягувачем є Державна судова адміністрація України.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 273-278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Київську обласну організацію Політичної партії Березанська громада , про визнання дій протиправними та скасування постанов і зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.
Стягнути з Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу (код ЄДРПОУ: 43696886, адреса; 08131, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Софіївська Борщагівка, вул. Івана Франка, бу. 6, оф. 431) судовий збір у розмірі 4204, 00 грн. (чотири тисячі двісті чотири гривні грн. 00 коп.) на користь Державної судової адміністрації України (код ЄДРПОУ: 26255795, адреса місцезнаходження : 01021, м. Київ, вул. Липська, будинок 18/5).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Я.В. Горобцова
Горобцова Я.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91875773 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Горобцова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні