ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2020 року м. Київ № 640/4548/20
Окружний адміністративний суд міста Києва в складі судді Донця В.А. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Громадської організації "Ініціатива Е+" до Міністерства соціальної політики України про визнання протиправним та скасування наказу.
Громадська організація "Ініціатива Е+" звернулась до суду з позовом до Міністерства соціальної політики України про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства соціальної політики України №3 від 09.01.2020 №3 "Про виключення юридичних осіб з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги".
Ухвалами суду: від 02.03.2020 - відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено здійснювати судовий розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено строки для подання заяв по суті та доказів, призначено підготовче судове засідання; від 06.07.2020 - закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи у відкритому судовому засіданні. В судовому засіданні 17.08.2020 судовий розгляд адміністративної справи продовжено в письмовому провадженні.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наказ Мінсоцполітики від 09.01.2020 №3 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки неподання звітності позивачем, щодо якої відсутній установлений нормативними документами порядок та затверджена форма, не може вважатись документально підтвердженим фактом порушення отримувачем гуманітарної допомоги законодавства про гуманітарну допомогу, відповідно, за твердженнями позивача, його протиправно виключено з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги.
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву зазначив, що згідно з додатком №1 до листа Департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 28.12.2019 №051/47893-009/3 до переліку організацій, які протягом 2019 року не подали звіти, включено позивача, що згідно зі статтею 12 Закон України "Про гуманітарну допомогу" є підставою для виключення позивача з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги, тому оскаржуваний наказ є правомірним, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Представник позивача у відповіді на відзив на позовну заяву підтримав підстави позову, наголосивши, що громадською організацією не порушувався Закон України "Про гуманітарну допомогу" щодо обов`язку подання звітності, оскільки відсутній нпорядок подання звітності.
Дослідивши письмові докази, суд установив.
З 10.06.2014 Громадська організація "Ініціатива Е+" зареєстрована як юридична особа приватного права, основним видом діяльності є код КВЕД 94.99 діяльність інших громадських організацій.
Згідно з пунктом 2.1. статті 2 Статуту Громадської організації "Ініціатива Е+" основною метою діяльності організації є становлення громадянського суспільства в Україні через підтримку громадських ініціатив, розробку та імплементацію регіональних та національних проектів, спрямованих на розвиток громадянського суспільства, реалізацію гуманітарних проектів, громадський контроль державних структур, моніторинг державних органів щодо прозорості та відкритості їх діяльності, соціальний та юридичний захист прав постраждалих, волонтерів, медиків та представників всіх сторін протистоянь; захист свободи слова та основоположних прав людини.
Судом також встановлено та не заперечувалось сторонами, що позивач був зареєстрований в Єдиному реєстрі отримувачів допомоги за №525.
Листом Мінсоцполітики від 15.07.2015 №10606/0/14-15/24 обласні, Київська міська державна адміністрація повідомлено про те, що отримувачі і набувачі гуманітарної допомоги (юридичні особи) зобов`язувались щомісячно подавати до відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої допомоги (статті 11 Закон України "Про гуманітарну допомогу"). Також, у листі зазначено, що листом від 15.05.2013 №265/0/15-13/014 направлено форму звіту про наявність та розподіл вантажів, які визнані в установленому порядку гуманітарною допомогою, для щомісячного до 5 числа місяця, наступного за звітним, подання узагальнених звітів отримувачів щодо використання гуманітарної допомоги.
Міністерство соціальної політики України звернулось до обласних, Київської міської державної адміністрації з запитом від 23.12.2019 №22245/0/2-19/39, в якому просило до 24.12.2019 до 15:00 год. надати перелік отримувачів (із зазначенням ідентифікаційного коду та номеру в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги) відповідного регіону, що протягом 2019 року не подали звіти про розподіл усіх вантажів, визнаних гуманітарною допомогою відповідно до рішень Мінсоцполітики та місцевих органів виконавчої влади, до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги.
Відповідно до роздруківки витягу з протоколу №44 засідання Робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики від 24.12.2019 (питання №7) Робочою групою рекомендовано Мінсоцполітики звернутись до обласних, Київської міської державної адміністрації щодо надання інформації про отримувачів, які не подавали звіти про розподіл та використання вантажів, визнаних гуманітарною допомогою у 2019 році. За результатами наданої інформації рекомендувати Мінсоцполітики виключити з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги отримувачів, що не подавали зазначені звіти в порушення статті 11 Закону України "Про гуманітарну допомогу", а також рекомендовано опрацювати проект нормативно-правового акта щодо врегулювання питання зокрема розроблення форми звіту про розподіл та використання гуманітарної допомоги та форми відомості видачі гуманітарної допомоги набувачам - фізичним особам.
Листом від 28.12.2019 №051/47893-009/3 Департамент соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) направило на адресу Мінсоцполітики перелік отримувачів гуманітарної допомоги, які станом на 26.12.2019 не подали звіт про розподіл вантажів, які визнані гуманітарною допомогою відповідно до розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у 2019 році (додаток №1) та перелік отримувачів гуманітарної допомоги, які станом на 26.12.2019 не подали звіт про розподіл вантажів, які визнані гуманітарною допомогою відповідно до рішень Мінсоцполітики в 2019 році (додаток №2). До переліку, зазначеному в додатку №1 включено, в тому числі, Громадську організацію "Ініціатива Е+".
Наказом Міністерства соціальної політики України "Про виключення юридичних осіб з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги" від 09.01.2020 №3 Громадську організацію "Ініціатива Е+" виключено з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги юридичних осіб згідно з додатком, до якого також входить позивач (ЄР 525).
Не погоджуючись з вказаним наказом, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом.
Вирішуючи спір, суд ураховує таке.
Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги та сприяє гласності і прозорості цього процесу, визначені Законом України "Про гуманітарну допомогу" від 22.10.1999 №1192-XIV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про гуманітарну допомогу" отримувачами гуманітарної допомоги є такі юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги громадські організації осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариство Червоного Хреста України та його обласні організації, творчі спілки, а також громадські організації, створені для здійснення передбаченої їх статутними документами екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності.
Як уже зазначалось, позивач був зареєстрований в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги за №525 та на підставі оскаржуваного наказу відповідача виключений з реєстру.
За змістом статті 4 Закону України "Про гуманітарну допомогу" до спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги належить, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення.
Пунктом 1 "Положення про Міністерство соціальної політики України", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 №423 передбачено, що (зі змінами) Мінсоцполітики забезпечує формування та реалізує державну політику, в тому числі, у сфері соціальної політики, соціального захисту.
Відповідно до статті 11 Закону України "Про гуманітарну допомогу": спеціально уповноважені державні органи з питань гуманітарної допомоги ведуть облік, статистичну звітність гуманітарної допомоги (частина перша); відповідні спеціально уповноважені державні органи з питань гуманітарної допомоги та органи доходів і зборів здійснюють контроль щодо використання гуманітарної допомоги за цільовим призначенням (частина друга); отримувач гуманітарної допомоги і набувач гуманітарної допомоги (юридична особа) щомісячно в установленому порядку подають до відповідного спеціальної уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги (частина п`ята).
"Порядок взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України "Про гуманітарну допомогу", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2013 № 241 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 9) визначає механізм взаємодії ДФС, МОЗ, Мінекономрозвитку, Мінфіну, Міноборони, МВС (центральні органи виконавчої влади), Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (місцеві органи виконавчої влади), Національного банку та Мінсоцполітики під час прийняття рішення про визнання вантажів (товарів), коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою (рішення) та механізм здійснення державного санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, радіологічного та екологічного контролю товарів (предметів) гуманітарної допомоги, ведення їх обліку та звітності відповідно до Закону України "Про гуманітарну допомогу" (Порядок №241).
Відповідно до пункту 11 Порядку №241 місцеві органи виконавчої влади ведуть облік та статистичну звітність вантажів (товарів), коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг, визнаних гуманітарною допомогою відповідно до рішень Мінсоцполітики та місцевих органів виконавчої влади, і здійснюють контроль за використанням гуманітарної допомоги за цільовим призначенням. Зведений звіт у розрізі отримувачів гуманітарної допомоги відповідного регіону подається щомісяця місцевими органами виконавчої влади до Мінсоцполітики за формою, затвердженою Міністерством.
За змістом частини п`ятої статті 11 Закону України "Про гуманітарну допомогу" на отримувача гуманітарної допомоги покладено обов`язок щомісячно в установленому порядку подавати до відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги.
У відзиві Мінсоцполітики зазначено, що рекомендовану форму звіту про використання гуманітарної допомоги було розміщено на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики в розділі "Гуманітарна допомога", також вказано, що листом Мінсоціполітики від 15.07.2015 №10606/0/14-15/24, яким проінформовано Київську міську державну адміністрацію про необхідність подання до 5 числа місяця, наступного за звітним, узагальнених звітів отримувачів щодо використання гуманітарної допомоги.
На думку суду, "в установленому порядку" передбачає прийняття уповноваженим органом нормативно-правового акту, який мав би встановлювати форму та порядок подання звітності. Наведений висновок суду узгоджується з принципом юридичної визначеності, один з аспектів якого є можливість особи з`ясувати зміст правової норми з метою її виконання. Розміщення рекомендованої форми на веб-сайті не є ухваленням нормативно-правового акта компетентним органом, який має встановлювати обов`язки для особи.
Згідно з частиною четвертою статті 12 Закону України Закону України "Про гуманітарну допомогу" отримувачі гуманітарної допомоги, які допустили порушення законодавства про гуманітарну допомогу, за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, виключаються з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги.
Пунктом 7 Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 №39 передбачено, що рішення про виключення отримувача гуманітарної допомоги з Реєстру приймається Мінсоцполітики в разі: документального підтвердження факту порушення отримувачем гуманітарної допомоги законодавства про гуманітарну допомогу; подання отримувачем гуманітарної допомоги заяви про виключення його з Реєстру; ліквідації юридичної особи, яка є отримувачем гуманітарної допомоги.
Оскільки суд дійшов висновку про неврегульованість відносин відповідно до частини п`ятої статті 11 Закону України Закону України "Про гуманітарну допомогу" щодо подання отримувачами гуманітарної допомоги звітів в установленому порядку, позивач не може нести відповідальності за неподання такого звіту (звітів). Неподання звіту до Київської міської державної адміністрації на підставі наведеної норми Закону представником позивача визнано, водночас представник зазначив про подання податкової звітності відповідно до Податкового кодексу України.
На думку суду, оскаржуваний наказ не відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України. Зокрема, на думку суду, оскаржуване рішення є необґрунтованим, позаяк таке рішення прийнято без з`ясування того, чи було доведено до відома позивача порядок та рекомендовану форму звітності. Як убачається зі змісту оскаржуваного наказу, його прийнято на підставі протоколу засідання робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики від 24.12.2019 №44. До відзиву надано витяг з цього протоколу. Ні в оскаржуваному наказі, ні у витязі з протоколу відсутня інформація про присутність чи повідомлення Громадської організації "Ініціатива Е+" про розгляд їх питання щодо порушення законодавства про гуманітарну допомогу внаслідок неподання звітності, що свідчить про недотримання такого критерію як урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення. При цьому суд зазначає про відсутність процедури, яка б в врегульовувала питання не лише порядок подання звітності, а й розгляду питання про наявність підстав виключення особи з відповідного реєстру. Також, за висновком суду, оскаржуваний наказ прийнято не з метою, з якою надано таке повноваження суб`єкту владних повноважень, позаяк звітність подається з метою контролю розподілу отриманої гуманітарної допомоги для запобігання зловживання з боку отримувачів такої допомоги, однак таких обставин встановлено не було.
Враховуючи наведені висновки суду, позовні вимоги підлягають задоволенню в частині визнання протиправним та скасування наказу Мінсоцполітики від 09.01.2020 №3 "Про виключення юридичних осіб з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги щодо виключення Громадської організації "Ініціатива Е+" з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги.
Стосовно вимоги про визнання протиправним та скасування оскаржуваного наказу в іншій частині про виключення з реєстру інших осіб, то позивачем не доведено, а судом не встановлено, порушення інтересів позивача такими положеннями наказу, що є підставою для відмови в позові в цій частині.
Частиною третьою статті 139 КАС України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (квитанція від 29.01.2020 №0.0.1599522484.1). З урахуванням того, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, на користь позивача підлягають присудженню понесені ним судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1051,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань призначених для відповідача.
Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства соціальної політики України від 09 січня 2020 року №3 "Про виключення юридичних осіб з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги" в частині виключення Громадської організації "Ініціатива Е+" з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги (ЄР525).
У задоволенні решти позову відмовити.
Стягнути на користь Громадської організації "Ініціатива Е+" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна гривня 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства соціальної політики України.
Позивач - Громадська організація (ідентифікаційний номер 38248876, місцезнаходження: 03115, місто Київ, вулиця Відпочинку, будинок 10, квартира 53).
Відповідач - Міністерство соціальної політики України (ідентифікаційний код 37567866, місцезнаходження: 01601, місто Київ, вулиця Еспланадна, будинок 8/10).
Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII) передбачено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.А. Донець
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91877135 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Донець В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні