Рішення
від 30.09.2020 по справі 160/11909/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2020 року о 20 год. 17 хв.Справа № 160/11909/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тулянцевої І.В.

розглянувши у місті Дніпрі в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

28 вересня 2020 року о 19 годині 58 хвилин до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області в якому просять:

- визнати протиправним та скасувати постанову №52 від 24.09.2020 року Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, в частині 2: Відмовити у реєстрації кандидата ОСОБА_1 кандидатом в депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, висунутого Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА ;

- зобов`язати Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області внести до Переліку кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА кандидата ОСОБА_1 .

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області 24.09.2020 року прийнято постанову № 52, якою відмовлено ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом в депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, висунутого Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА . Позивачем зазначено, що підставою для відмови у реєстрації кандидата слугувало те, що він згідно відомостей щодо структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, зазначений як керівник Дніпродзержинської міської організації партії Відродження , відповідно, є членом іншої партії. Однак, позивач звертає увагу суду, що з 08.09.2020 року він не є головою Дніпродзержинської міської організації партії Відродження у зв`язку з обранням на цю посаду на позачергових зборах за Протоколом від 07.09.2020 року ОСОБА_2 , що також підтверджується рішенням державного реєстратора Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро) ОСОБА_3 від 23.09.2020 року, яким внесені зміни до відомостей щодо структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи. З огляду на вищевикладене позивач, вважає, що оскаржуваним рішенням порушено його конституційне право, передбачене статтею 38 Конституції України, а тому, оскаржувана постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 року прийнято позовну заяву та відкрито провадження у справі. Призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 30.09.2020 року о 09:00 год.

30.09.2020 року від представників відповідача на виконання ухвали суду від 29.09.2020 року надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи.

30.09.2020 року відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву в якому зазначено, що пред`явлені позовні вимоги територіальною виборчою комісією не визнаються та просять відмовити у задоволенні позову. Так, відповідач вказує на те, що позивач не є суб`єктом виборчого процесу у розумінні ст. 22 Виборчого кодексу України, оскільки суб`єктом виборчого процесу виступає Дніпропетровська обласна територіальна організація політичної партії БДЖОЛА , яка приймала рішення про висування ОСОБА_1 за списками партії, як кандидата в депутати міської ради та подавала відповідні документи відповідачу для реєстрації списку кандидатів від політичної партії, у зв`язку з чим, права позивача у спірних відносинах не порушені. Також відповідачем було зазначено, що на момент прийняття оскаржуваного рішення представником Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА ОСОБА_4 до комісії не було надано документів на підтвердження факту припинення позивачем членства в політичній партії Відродження . Крім того, не було надано документів, що підтверджували той факт, що на момент прийняття рішення конференцією партії БДЖОЛА про висування позивача в кандидати місцевої ради 23.09.2020 року о 07:00 год ОСОБА_1 не являвся головою Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження . З наданого рішення державного реєстратора ОСОБА_3 від 23.09.2020 року про внесення змін до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо зміни керівника Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження комісією було з`ясовано, що на момент проведення конференції партії ІНФОРМАЦІЯ_1 про висування позивача в кандидати місцевої ради, він ще вважався керівником місцевої організації іншої партії, у зв`язку із чим, у відповідності до положень ч. 2 ст. 219 Виборчого кодексу України, не може бути висунутий кандидатом від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА . З урахуванням наведеного вважають, що оскаржувана постанова про відмову у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, висунутого Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА , є правомірним і підстави для її скасування відсутні.

У судове засідання 30.09.2020 року позивач не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується доказами, наявними в матеріалах справи. Від представників відповідача надійшла заява про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо не має перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи, або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи наведені положення процесуального законодавства, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження.

Ухвалою суду від 30.09.2020 року підготовче засідання було закрито та суд перейшов до розгляду справи по суті в письмовому провадженні.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

24 вересня 2020 року о 20 год. 20 хв. Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області за результатами розгляду поданих документів Дніпропетровською обласною організацією політичної партії БДЖОЛА прийнято постанову № 52 Про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , якою:

- п. 2: відмовлено у реєстрації кандидата ОСОБА_1 , кандидатом в депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, висунутого Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА .

Як вбачається з мотивувальної частини постанови ТВК № 52 від 24.09.2020 року, підставою для відмови у реєстрації позивача кандидатом в депутати місцевої ради за списками Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА стало виявлення порушення пункту 2 статті 219 Виборчого кодексу України, а саме, на момент висування кандидатом ОСОБА_1 є членом іншої політичної партії.

Так, відповідачем в оскаржуваному рішенні зазначено, що за інформацією Південно - Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро), направленого на адресу комісії листом за вих. № 05.4-64/4735 від 18.09.2020, ОСОБА_1 зазначений як керівник Дніпродзержинської міської організації партії Відродження , відповідно є членом іншої політичної партії. В автобіографії кандидата та у єдиному і територіальному списках в графі відомості щодо партійності зазначено - безпартійний. Виборчою комісією було запропоновано представнику Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА надати документи на підтвердження факту припинення членства ОСОБА_1 у партії Відродження . Представником Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА було надано до ТВК завірену копію рішення відділу реєстрації про зміни керівника Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження на іншу особу, які були зроблені 23.09.2020 року. Оскільки представником Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА не було надано до виборчої комісії документів на підтвердження факту припинення ОСОБА_1 членства в Дніпродзержинській міській організації партії Відродження , а також враховуючи той факт, що конференція Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА проходила о 07:00 год 23.09.2020 року, тобто на момент його висування він ще був членом іншої політичної партії, що є порушенням вимог ч. 2 ст. 219 Виборчого кодексу України, у реєстрації слід відмовити.

З наданого до суду позивачем Протоколу позачергових зборів Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження від 07.09.2020 року, судом встановлено, що по пунктах 1, 2, 3 Порядку денного, зборами було прийнято рішення про припинення повноважень ОСОБА_1 на посаді голови Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження та обрано головою Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження строком на два роки ОСОБА_2 . Крім того, вирішено питання щодо виключення ОСОБА_1 з числа членів Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження за його власним бажанням у порядку згідно з чинним законодавством.

Матеріалами справи також підтверджено, що 15.09.2020 року згідно Опису документів що надаються державному реєстратору для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація змін до відомостей про громадське формування без статусу юридичної особи Дніпродзержинською міською організацією Партії Відродження в особі ОСОБА_2 , для проведення державної реєстрації дії - Державна реєстрація змін до відомостей про громадське формування без статусу юридичної особи надано наступні документи: заява про державну реєстрацію змін до відомостей про громадське формування, без статусу юридичної особи; протокол ініціативної групи зі скликання і проведення позачергових зборів Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження від 01.09.2020; реєстр присутніх ініціативної групи; протокол позачергових зборів Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження від 07.09.2020; реєстр присутніх на позачергових зборах; відомості про склад керівного органу Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження ; погодження голови Дніпропетровської обласної організації Партії Відродження від 08.09.2020; довідка про правомочність прийняття рішення на зборах Дніпродзержинської міської організації Партії Відродження від 08.09.2020; довіреність від 08 вересня 2020 року; заява ОСОБА_1 на 2-х аркушах.

23.09.2020 року державним реєстратором Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Кошовим В.Г. на підставі заяви ОСОБА_2 про державну реєстрацію змін до відомостей щодо структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи прийнято рішення про державну реєстрацію змін до відомостей щодо структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - Дніпропетровської обласної організації Партії Відродження , на підставі частини 4 статті 21 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .

Матеріалами справи також підтверджено, що 23.09.2020 року на конференції Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА було прийнято рішення про висування кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області.

Рішенням голови Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА ОСОБА_5 від 23.09.2020 року було затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА на перших виборах депутатів місцевих рад, які відбудуться 25 жовтня 2020 року.

23.09.2020 року від представника Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА ОСОБА_4 до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області було подано заяву разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, сформованих та затверджених на конференції Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , що відбулася 23.09.2020 року.

На підтвердження отримання документів щодо реєстрації кандидатів у депутати отримання Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області була видана довідка від 23.09.2020 року, яка засвідчена підписом секретаря ТВК Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області Фаліної О.В..

З наданого відповідачем єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку по територіальному виборчому округу № 3, що подавався Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА для реєстрації до ТВК 23.09.2020 року судом встановлено, що під номерами 16 та 2 відповідно, до вказаних списків внесений кандидат - ОСОБА_1 . При цьому, у графі Партійність зазначено - Член політичної партії БДЖОЛА .

Також, з наданих до суду відповідачем автобіографії ОСОБА_1 , складеній 23.09.2020 року та заяви позивача від 23.09.2020 року на адресу ТВК про відсутність заборгованості зі сплати аліментів, судом встановлено, що станом на час складання вказаних документів позивач зазначав, що він являється членом Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА .

Відповідно до заяви від 23.09.2020 року, складеній позивачем на адресу Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області, ним було надано згоду балотуватись кандидатом у депутати від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА .

Як було зазначено раніше, 24 вересня 2020 року о 20 год. 20 хв. Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області було прийнято постанову № 52 Про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , якою відмовлено у реєстрації кандидатом в депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 , висунутого Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА , у зв`язку виявленими порушення пункту 2 статті 219 Виборчого кодексу України, а саме на момент висування є членом іншої політичної партії.

Не погоджуючись з даною постановою позивач звернувся до суду.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.

Згідно зі статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі, у межах Дніпропетровської області - Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області.

Згідно ч.1 ст.1 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

За приписами ст.6 ВК України виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Пунктом 5 ч.1 ст. 9 ВК України визначено, що виборці мають право оскаржувати порушення власних виборчих прав, інших власних особистих прав та законних інтересів, пов`язаних з участю у виборчому процесі.

В свою чергу, за приписами ст.20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 ст.22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ст.32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать, у тому числі, територіальні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За приписами ст.33 ВК України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Центральна виборча комісія здійснює повноваження окружної виборчої комісії в закордонному окрузі загальнодержавних виборів.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

За приписами ст.63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Так, статтею 64 ВК України встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків; дії чи бездіяльність члена окружної виборчої комісії, територіальної виборчої комісії України (п.п.1-1,1-2 ч.1 ст.64 ВК України).

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Поряд з цим, частиною другою статті 273 КАС Україні визначено, що виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Аналізуючи приписи наведеної правової норми, суд приходить до висновку, що судовому захисту підлягає лише порушене право особи, а тому, звертаючись до суду з позовом щодо скасування рішення суб`єкту оскарження, позивач повинен довести перед судом факт порушення безпосередньо його виборчого права або інтересу щодо участі у виборчому процесі, як того вимагає частина друга статті 273 КАС України.

При цьому, таке порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване в законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджуване порушення було обґрунтованим.

З наведеного слідує, що суд під час розгляду справи повинен встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача з боку відповідача - суб`єкта владних повноважень, створення перешкод для їх реалізації або чи мають місце інші ущемлення прав та свобод позивача.

Тобто, при зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який міг би відновити його становище та захистити порушене право.

Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Згідно з частинами 1, 3 статті 219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії (частина 10 статті 219 Виборчого кодексу України).

Згідно з частиною 1 статті 223 Виборчого кодексу України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів, зокрема автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді) (пункт 5 частина 1 стаття 223 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини 2, 6 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною 1 статті 228 Виборчого кодексу України передбачено, що сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 6 частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, у разі виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України встановлено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина 4 статті 230 Виборчого кодексу України).

В ході розгляду справи судом було встановлено, що з заявою про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах депутатів місцевих рад, які відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , сформованих та затверджених на конференції Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , що відбулася 23.09.2020 року, звернувся представник від партії - ОСОБА_5 .

Оскаржуване рішення приймалось відповідачем щодо звернення саме цього суб`єкта виборчого процесу, у розумінні ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України - партії (організації партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Таким чином, відмова ТВК у реєстрації конкретного кандидата, який був включений до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати місцевих рад, стосується прав та інтересів Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , як суб`єкта виборчого процесу, у зв`язку із чим, відповідно до норм ст. 64 Виборчого кодексу України, саме партія мала право звертатись до суду із позовом у разі, якщо вважала б, що рішення відповідача є протиправним.

В матеріалах справи відсутні докази оскарження Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА постанови відповідача № 52 від 24.09.2020 року.

Також, суд зазначає, що позивач не надав жодних доказів, які б вказували на порушення особистих виборчих прав, свобод та інтересів щодо своєї участі у виборчому процесі.

Статтею 6 ВК України визначено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

З огляду на наведене, суд вважає, що скориставшись своїм правом на звернення до суду з позовом до суб`єкта владних повноважень, позивач не надав належних доказів того, що відповідач порушив його особисті виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі як виборця.

За такого правового регулювання, предмета і підстави позову в даному адміністративному спорі, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

При цьому, суд також зазначає, що не дає правової оцінки фактичним підставам відмови у реєстрації позивача у якості кандидата у депутати про які зазначено у постанові Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 24.09.2020 року № 52, а саме, порушення вимог ч. 2 ст. 219 Виборчого кодексу України, оскільки в матеріалах справи відсутні докази, що вказують на порушення особистих виборчих прав, свобод та інтересів позивача щодо участі у виборчому процесі.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду справи відповідачем доведено правомірність винесення оскаржуваного рішення, у зв`язку із чим, відсутні підстави для задоволення позову.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 8, 9, 72-77, 90, 139, 242-244, 246, 250, 255, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (майдан П.Калнишевського, буд.2, каб.109, м.Кам`янське, Дніпропетровська область, 51900, код ЄДРПОУ 43765962) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст. 272 Кодексу адміністративного судочинства України.

Порядок та строки подання апеляційної скарги на рішення суду передбачено ст. 278 КАС України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.В. Тулянцева

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91907714
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11909/20

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні