ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2020 рокум. Ужгород№ 260/3157/20
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого - судді Гаврилка С.Є.,
суддів: Гебеш С.А. та Плеханова З.Б.
з участю секретаря судового засідання - Кустрьо В.М.
учасники справи:
позивач - Берегівська міська організація політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області - Орбан Наталія Леонідівна та ОСОБА_2 ;
відповідач - Берегівська міська територіальна виборча комісія Берегівського району Закарпатської області - представники - Довбака Ольга Степанівна, Фанта Любов Константинівна,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Берегівської міської організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області до Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області про визнання протиправним та скасування постанов, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
29 вересня 2020 року до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовною заявою звернулася Берегівська міська організація політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області (90200, Закарпатська область, м. Берегове, вул. Грабовського, буд, 51) до Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області (90200, Закарпатська область, м. Берегове, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7 код ЄДРПОУ 43768363), якою просила суд: "1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у адміністративній справі без сплати судового збору у відповідності до ч. 9 ст. 273 КАС України та розподіл судових витрат розглянути при винесенні рішення суду по суті позову; 2. Повідомити представника позивача в телефонному режимі та на електронну адресу - Адвоката Орбан Наталію Леонідівну - НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; 3. Визнати протиправним та скасувати постанову Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області № 19 "Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року"; 4. Зобов`язати Берегівську міську територіальну виборчу комісію Берегівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 43768363, місцезнаходження: 90202, Закарпатська обл., місто Берегове, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7) здійснити реєстрацію кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , висунутого Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області; 5. Визнати протиправним та скасувати постанову Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області № 20 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року"; 6. Зобов`язати Берегівську міську територіальну виборчу комісію Берегівського району Закарпатської області (код ЄДРПОУ 43768363, місцезнаходження: 90202, Закарпатська обл., місто Берегове, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7) здійснити реєстрацію кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області; 7. Встановити судовий контроль за виконанням рішення суду; 8. Судові витрати покласти на відповідача.".
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року відкрито провадження у даній справі, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву та витребувано від відповідача докази.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24 вересня 2020 року Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області (далі по тексту - позивач) подано до Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області (далі по тексту - відповідач) пакет документів для реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року - ОСОБА_2 . 28 вересня 2020 року відповідачем ухвалено постанову за № 19 "Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року". Також, 24 вересня 2020 року позивачем подано до відповідача пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. 28 вересня 2020 року відповідачем ухвалено постанову за № 20 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року". Позивач вказує, що у оскаржуваних постановах відповідач зазначає, що платіжні доручення не відповідають вимогам закону, оскільки платником грошової застави виступила політична партія "Радикальна партія Олега Ляшка", а не місцевий осередок, що суперечить положенням Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 21 серпня 2020 року № 517. Позивач зазначає, що Берегівська міська організація політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області не має та не може мати свого власного банківського рахунку та коду ЄДРПОУ, у зв`язку із тим, що вказана організація політичної партії зареєстрована без статусу юридичної особи. А тому, сама Політична партія "Радикальна партія Олега Ляшка" є організацією вищого рівня по відношенню, зокрема, до Берегівської міської організації "Радикальної Партії Олега Ляшка" в Закарпатській області. У зв`язку з цим, внесення грошової застави здійснювалося позивачем через банківський рахунок організації партії вищого рівня, яка має статус юридичної особи. Таким чином, вважає, що Політична Партія "Радикальна партія Олега Ляшка" є належним та єдиним суб`єктом внесення грошової застави для Берегівської міської організації "Радикальної Партії Олега Ляшка" в Закарпатській області на рахунок Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області у зв`язку із висуванням кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року - ОСОБА_2 та кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в розумінні чинних приписів Виборчого кодексу України та Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193.
Згідно поданого відзиву відповідач заперечує проти заявлених позовних вимог у повному обсязі та просить суд відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування заперечень на позовну заяву вказує, що у поданих з заявою платіжних дорученнях платником грошової застави виступила політична партія "Радикальна партія Олега Ляшка", замість Берегівської міської організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області, як суб`єкта висування кандидатів до міської ради. Враховуючи те, що згідно зі статтею 216 Виборчого кодексу України місцеві організації політичних партій, які користуються правом висування кандидатів у виборчому процесі місцевих виборів іменуються організаціями партії, а також те, що у постанові Центральної виборчої комісії № 193 від 21 серпня 2020 року, суб`єктом внесення застави зазначено саме місцеву організацію політичної партії, вважає, що у спірному випадку застава повинна бути внесена саме місцевими організаціями партії або партіями вищого рівня, є таким, що повністю відповідає вимогам Закону. Крім того, відповідач вказує, що місцева партійна організація без статусу юридичної особи, яка зазначена як позивач у даній справі, не має адміністративної процесуальної правоздатності, тобто не має процесуальних прав та обов`язків в адміністративному судочинстві, а отже не може бути стороною в процесі у цій справі.
В судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі та просили такі задовольнити.
Представники відповідача заперечували проти позовних вимог та просили відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши подані сторонами докази, (заслухавши сторони та їх представників) всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.
Судом встановлено та не заперечується учасниками справи, що 24 вересня 2020 року позивачем подано до відповідача пакет документів для реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року - ОСОБА_2 та кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с.а.с. 102-129).
28 вересня 2020 року відповідачем ухвалено постанову за № 19 "Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено у реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області - ОСОБА_2 (а.с.а.с. 30, 31, 96, 97).
Згідно мотивувальної частини вказаної постанови вбачається, що підставою для такої відмови стало те, що грошова застава у розмірі 5000 грн, внесена 21 вересня 2020 року, згідно із платіжним дорученням № 212 від 20 вересня 2020 року, політичною партією "Радикальна партія Олега Ляшка", а не позивачам чи місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, як це врегульовано статтею 225 Виборчого кодексу України та пунктом 3 абзацом 6 Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 21 серпня 2020 року № 517, який затверджений Постановою ЦВК 21 серпня 2020 року за № 193 (а.с. 30).
28 вересня 2020 року відповідачем ухвалено постанову за № 20 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Берегівської міської ради включених до єдиного та всіх територіальних виборчих списків Берегівської міської організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області (а.с.а.с. 32, 33, 98, 99).
Згідно мотивувальної частини вказаної постанови вбачається, що підставою для такої відмови стало те, що грошова застава у розмірі 7737 грн, внесена 21 вересня 2020 року, згідно із платіжним дорученням № 211 від 20 вересня 2020 року, політичною партією "Радикальна партія Олега Ляшка", а не позивачам чи місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, як це врегульовано статтею 225 Виборчого кодексу України та пунктом 3 абзацом 3 Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 21 серпня 2020 року № 517, який затверджений Постановою ЦВК 21 серпня 2020 року за № 193 (а.с. 32).
Позивач не погоджується із вказаними постановами, що ухвалені відповідачем, відтак звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 19 частиною 2 пунктом 6 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 КАС України.
Відповідно до статті 273 частини 1 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Статтею 273 частиною 4 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення, зокрема, місцевих виборів, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Положення статті 64, її частина 1 пункти 1 1 ,1 2 Виборчого кодексу України (далі по тексту Кодексу) визначають, зокрема, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків; дії чи бездіяльність члена територіальної виборчої комісії України.
Відповідно до статті 22 пункту 3 Кодексу, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є, зокрема, партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах. Партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Таким чином, в розумінні статті 22 Кодексу Берегівська міська організація політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області є суб`єктом виборчого процесу.
У зв`язку із зазначеним вище, враховуючи специфіку спірних правовідносин і норм, які регулюють питання складу учасників справи у цих правовідносинах, судом резюмується, що позивач наділений адміністративною процесуальною правосуб`єктністю.
Статтею 222 Кодексу визначено умови реєстрації кандидатів, зокрема, у депутати обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Згідно із статтею 222 частиною 1 пункту 5 Кодексу, зокрема, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею, крім інших документів, зокрема, документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.
Відповідно до статті 224 частини 1 пункту 4 Кодексу відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
Відповідно до статті 225 частини 2 Кодексу, організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
Відповідно до статті 225 частини 7 Кодексу, порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніше як за 60 днів до дня голосування.
Згідно з Порядком внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 (далі по тексту - Порядок № 193) визначено коло суб`єктів внесення грошової застави.
Відповідно до пункту 3 абзацу 6 Порядку № 193 грошова застава вноситься місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня.
Відповідно до пункту 3 абзацу 3 Порядку № 193 грошова застава вноситься місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня.
Таким чином, вищезазначеними положеннями визначений вичерпний перелік суб`єктів, що мають право внести грошову заставу на рахунок територіальної виборчої комісії - організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду міського голови та виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті а також міської, селищної, сільської ради, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня (як вказано у Порядку № 193 - місцевою).
Стаття 227 Кодексу визначає порядок реєстрації кандидатів у депутати, зокрема, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Так, згідно із частиною 1 вказаної статті кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Згідно зі статтею 227 частиною 6 Кодексу територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Відповідно до статті 229 частин 1, 2 Кодексу кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу. Подання документів до відповідної сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Статтею 230 частиною 2 пунктом 1 Кодексу визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата на посаду міського голови, зокрема у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у статті 224 частині 1 Кодексу, невідповідності таких документів, вимогам Виборчого кодексу України.
Відповідно до статті 230 частини 1 пункту 2 Кодексу, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Згідно зі статтею 230 частиною 3 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Згідно зі статтею 230 частиною 4 Кодексу рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Як встановлено судом, підставою для ухвалення оскаржуваних постанов, було невідповідність поданих позивачем документів вимогам Кодексу, а саме внесення грошової застави не самою організацією партії, яка висунула відповідних кандидатів.
Відповідно до статті 9 частини 2 пункту 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема: вид громадського формування (політична партія, структурне утворення політичної партії: громадське об`єднання, місцевий осередок громадського об`єднання із статусом юридичної особи: професійна спілка, об`єднання професійних спілок, Організація профспілки, передбачена статутом профспілки, об`єднання організацій профспілок, організація роботодавців, об`єднання організацій роботодавців; творча спілка, місцевий осередок творчої спілки).
Відповідно до статті 11 частини 4 Закону України "Про політичні партії в Україні", реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.
Згідно із статтею 15 частиною 4 Конституції України, держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.
Згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Політична партія "Радикальна партія Олега Ляшка", код ЄДРПОУ 37279703, вид діяльності якої - діяльність політичних організацій, відомостей про створення в Закарпатській області підрозділи юридичної особи відсутні, що також підтверджується відкритими даними в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 21).
У відповідності до статті 14 частини 6 Закону України "Про політичні партії в Україні", політична партія, а також місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, зобов`язані відкрити рахунки в установах банків України, на які перераховуватимуться всі кошти у безготівковій формі, які набуватимуться політичною партією чи її місцевою організацією. Реквізити банків, в яких відкриті рахунки політичної партії та її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, і банківські реквізити таких рахунків оприлюднюються на офіційному веб-сайті політичної партії (за наявності) та зазначаються у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії. Про відкриття та закриття таких рахунків відповідні установи банків України повідомляють Національне агентство з питань запобігання корупції протягом трьох банківських днів у порядку, встановленому Національним банком України за погодженням з Національним агентством з питань запобігання корупції.
Судом встановлено, що Берегівська міська організація "Радикальної Партії Олега Ляшка" в Закарпатській області не має статусу юридичної особи.
Відповідно до свідоцтва від 15 липня 2015 року № 501 було зареєстровано структурне утворення політичної партії Берегівську міську організацію Радикальної Партії Олега Ляшка в Закарпатській області (а.с. 18).
Наказом начальника Берегівського районного управління юстиції Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області від 15 липня 2015 року № 53/5 "Про реєстрацію Берегівської міської організації Радикальної Партії Олега Ляшка в Закарпатській області" у відповідності до статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" було зареєстровано Берегівську міську організацію Радикальної Партії Олега Ляшка в Закарпатській області (а.с. 19).
Начальником відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань у Закарпатській області управління державної реєстрації Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) від 11 вересня 2020 року було прийнято рішенням про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, що міститься в Єдиному державної реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - Берегівську міську організацію Радикальної Партії Олега Ляшка в Закарпатській області (а.с. 20).
У відповідності до листа Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) від 23 вересня 2020 року № ПІ-О-45/12.1-15/6.5/8, судом встановлено, що відповідно до пункту 4.1. Статуту Політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" (далі - Статут Партії), організаційну структуру Партії складають: первинні осередки, місцеві організації та територіальні організації; В свою чергу, Міжгірська районна організація Політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" в Закарпатській області та Брегівська міська організація Політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" в Закарпатській області відносяться до місцевих організацій. Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Єдиного реєстру громадських формувань, на території Закарпатської області всі структурні утворення Політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" зареєстровані лише без статусу юридичної особи. В зв`язку з цим, єдиною вищестоящою організацією зі статусом юридичної особи для структурних утворень Політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" в Закарпатській області є Політична партія "Радикальна Партія Олега Ляшка" (а.с. 22).
Як вбачається з листа позивача від 24 вересня 2020 року вказані документи були подані відповідачеві (а.с. 24).
Таким чином, судом встановлено, що вищестоящою організацією по відношенню до Берегівської міської організації "Радикальної Партії Олега Ляшка" в Закарпатській області виступає сама Політична партія "Радикальна Партія Олега Ляшка".
Відповідно до статті 21 частини 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" державна реєстрація структурних утворень політичної партії, що не мають статусу юридичної особи, здійснюється лише після державної реєстрації політичної партії.
Судом встановлено, що створена Берегівська міська організація "Радикальної Партії Олега Ляшка" в Закарпатській області була зареєстрована, відповідно до статті 21 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" без статусу юридичної особи. Тобто, Берегівська міська організація "Радикальної Партії Олега Ляшка" в Закарпатській області не зобов`язана у відповідності до статті 14 Закону України "Про політичні партії в Україні" відкривати рахунки в установах банків України.
Відповідно до статті 2 частини 1 абзацу 15 Закону України "Про банки і банківську діяльність" банківська діяльність - залучення у вклади грошових коштів фізичних і юридичних осіб та розміщення зазначених коштів від свою імені, на власних умовах та на власний ризик, відкриття і ведення банківських рахунків фізичних та юридичних осіб.
Як зазначалося вище, судом встановлено, що позивач зареєстрований без статусу юридичної особи, а отже можливість відкриття банківського рахунку у позивача відсутня, у тому числі, з метою внесення у безготівковій формі грошової застави, яка передбачена статтею 225 ВК України.
Відповідно до платіжного доручення № 212 від 20 вересня 2020 року, політичною партією "Радикальна партія Олега Ляшка" було внесено грошову заставу на спеціальний (депозитний) рахунок Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області у розмірі 5000 грн з метою реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , висунутого Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області (а.с. 23).
Відповідно до платіжного доручення № 211 від 20 вересня 2020 року, політичною партією "Радикальна партія Олега Ляшка" було внесено грошову заставу на спеціальний (депозитний) рахунок Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області у розмірі 7737 грн з метою реєстрації кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області (а.с.а.с. 23, 117).
У зв`язку з цим, внесення грошової застави здійснювалося через банківський рахунок організації партії вищого рівня, яка має статус юридичної особи - Політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка", оскільки для позивача як суб`єкта виборчого процесу це єдиний можливий засіб здійснити внесення грошової застави, яка передбачена статтею 225 Кодексу.
У зв`язку з вищенаведеним, із врахуванням того, що відсутня організація відповідної партії вищого рівня, суд дійшов висновку, що внесення грошової застави Політичною Партії "Радикальної Партії Олега Ляшка" на спеціальний рахунок відповідача з метою реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , висунутого Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області та кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області (яка не набула статусу юридичної особи станом на дату 24 вересня 2020 року), не є внесенням грошової застави з порушенням вимог в розумінні статті 225 ВК України., оскільки така застава внесена організацією вищого рівня.
Таким чином, судом встановлено, що вказана грошова застава внесена організацією вищого рівня, що не суперечить вимогам 225 Кодексу.
У відповідності до статті 11 частини 1 Кодексу, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Таким чином, оскаржувані постанови порушують права громадян України, які є виборцями і мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації.
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Суховецький проти України" (Заява № 13716/02) вказано, що Конституційний Суд України вирішив, що виборча застава не є прямим чи непрямим обмеженням права виставляти свою кандидатуру на вибори, оскільки не є визначальною для права громадян обирати і бути обраними. Застава - це не що інше ніж попередня умова для здійснення реєстрації кандидата виборчою комісією. Усі кандидати в народні депутати зобов`язані сплатити однакову суму, незалежно від їхнього фінансового становища, тому умова сплати виборчої застави не може розглядатися як дискримінація за майновим станом. Виборча застава призначена, по-перше, сприяти підтриманню відповідального ставлення з боку потенційних кандидатів в народні депутати по відношенню до виборів, а по-друге, попереджувати зловживання виборчими правами. Більше того, вона є своєрідною перешкодою для непомірного чи необґрунтованого використання коштів Державного бюджету, призначених для покриття витрат, пов`язаних з виборами.
Відповідно до статті 6 частини 2 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Також, з Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2002 року, № 2-рп/2002 у справі № 1- 18/2002 вбачається, що грошова застава застосовується з метою забезпечення відповідального ставлення громадян як ймовірних кандидатів у депутати до їх участі у виборах, сприяє прийняттю виважених рішень кандидатом у депутати, якого висунуто в одномандатному окрузі, та кандидатами у депутати, включеними до виборчих списків у багатомандатних округах, щодо реалізації їх пасивного виборчого права, а також упереджує можливі невиправдані витрати з державних фондів.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що у спірному випадку Політична Партія "Радикальна партія Олега Ляшка" є належним суб`єктом внесення грошової застави для Берегівської міської організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області на рахунок Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області.
Відтак, постанова Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області № 19 від 28 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та постанова Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області № 20 від 28 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог позивача про зобов`язання Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області здійснити реєстрацію кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , висунутого Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області та кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області, суд зазначає наступне.
Як випливає зі змісту Рекомендації № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11 березня 1980 року, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим статтею 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за встановленими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно -дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності. Перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі завдання адміністративного судочинства.
Наведене узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини в справах "Клас та інші проти Німеччини", "Фадєєва проти Росії", "Єрузалем проти Австрії", в яких останній зазначив, що завдання суду при здійсненні його контрольної функції не полягає у підміні органів влади держави, тобто суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.
Враховуючи наведене, суд вважає, що вказана вище вимога задоволенню не підлягає.
Згідно із нормами статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, у відповідності до положень статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Таким чином, з метою захисту порушених суб`єктом владних повноважень прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Берегівську міську територіальну виборчу комісію Берегівського району Закарпатської області повторно розглянути подану 24 вересня 2020 року Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області заяву про реєстрацію кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , висунутого Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області та подану 24 вересня 2020 року Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області та додані до них документи відповідно до вимог Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків суду.
Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до статті 77 частини 2 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В силу статті 72 частини 1 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
На думку суду, відповідач - Берегівська міська територіальна виборча комісія Берегівського району Закарпатської області, яка у спірних правовідносинах виступає суб`єктом владних повноважень, не довела правомірності прийняття оскаржуваних у даній адміністративній справі постанов, а відтак позовні вимоги підлягають до задоволення частково.
У пункту 29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року Справа "РуїзТоріха проти Іспанії" (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
У відповідності до статті 382 частини 1 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
З аналізу викладених норм вбачається, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду та вирішується на його розсуд.
Такий контроль здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання рішення суду, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу.
При цьому, зазначені процесуальні дії є диспозитивним правом суду, яке може використовуватися в залежності від наявності об`єктивних обставин, які підтверджені належними та допустимими доказами.
Приймаючи до уваги специфіку спору, обставини даної справи, суд не вважає за необхідне зобов`язувати суб`єкта владних повноважень подавати звіт про виконання даного судового рішення, оскільки позивачем не наведено достатніх підстав та не надано належних доказів, які б свідчили про те, що відповідач може ухилятися від виконання рішення суду, яке, після набрання ним законної сили, є обов`язковим до виконання.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 139 частини 1 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до статті 139 частини 4 КАС України, при частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат.
Статтею 273 частиною 9 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Статтею 4 частиною 1 Закону України "Про судовий збір" від 08 липня 2011 року № 3674-VI (далі - Закон України № 3674-VI) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 4 Закону України № 3674-VI визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано, зокрема, фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб
Станом на 01 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру фізична особа має сплатити судовий збір у розмірі 840,80 грн.
Позивачем заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру, інші є похідними.
Оскільки суд за результатами розгляду справи дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково, а позивачем за подання позовної заяви не було сплачено судовий збір в сумі 1681,60 грн, суд вважає за необхідне присудити в дохід Державного бюджету України судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1681,60 грн з відповідача по справі.
Керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 273, 278 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов Берегівської міської організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області (90200, Закарпатська область, м. Берегове, вул. Грабовського, буд, 51) до Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області (90200, Закарпатська область, м. Берегове, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7 код ЄДРПОУ 43768363) про визнання протиправним та скасування постанов, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області № 19 "Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".
Зобов`язати Берегівську міську територіальну виборчу комісію Берегівського району Закарпатської області повторно розглянути подану 24 вересня 2020 року Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області заяву про реєстрацію кандидата на посаду Берегівського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , висунутого Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області та додані до неї документи відповідно до вимог Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків суду.
Визнати протиправною та скасувати постанову Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області № 20 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".;
Зобов`язати Берегівську міську територіальну виборчу комісію Берегівського району Закарпатської області повторно розглянути подану 24 вересня 2020 року Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Берегівської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Берегівською міською організацією політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Закарпатській області та додані до неї документи відповідно до вимог Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків суду.
Стягнути з Берегівської міської територіальної виборчої комісії Берегівського району Закарпатської області (90200, Закарпатська область, м. Берегове, вул. Хмельницького Богдана, будинок 7 код ЄДРПОУ 43768363) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 1681,60 грн (одна тисяча шістсот вісімдесят гривень 60 копійок).
У задоволенні позову у частині інших позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Головуючий суддя Судді: С.Є. Гаврилко С.А. Гебеш З.Б. Плеханова
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91908243 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Гаврилко С.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні