Рішення
від 01.10.2020 по справі 320/8863/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 жовтня 2020 року м.Київ 320/8863/20

Київський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Головенко О.Д.,

при секретарі судового засідання Кориляк М.Б.

за участю:

представника позивача - Ароновича Ф.М.,

представників відповідача - Федоренка В.С., Миколаєнка В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області про визнання протиправної бездіяльності, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

29.09.2020 о 23 год. 30 хв. Київська обласна організація політичної партії "Україна Славетна" звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області, в якому, з урахуванням уточненого позову, поданого 30.09.2020 під час судового засідання, просить суд:

визнати протиправною та такою, що грубо порушує виборче законодавство бездіяльність Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області щодо не розгляду заяви Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" від 23.09.2020 за №18 та повторно поданих 24.09.2020 документів щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області;

зобов`язати Узинську міську територіальну виборчу комісію Білоцерківського району Київської області розглянути та взяти до відома заяву Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" від 23.09.2020 за №18;

визнати протиправною та скасувати постанову Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах" №38 від 24.09.2020;

зобов`язати Узинську міську територіальну виборчу комісію Білоцерківського району Київської області розглянути подані 24.09.2020 документи щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" та прийняти рішення відповідно до Виборчого кодексу України.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 20.09.2020 Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" було подано до відповідача документи щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області. Однак, при подані таких документів Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" було допущено технічну помилку, у зв`язку з чим було подано заяву від 23.09.2020 за №18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області 20.09.2020, яка була зареєстрована 24.09.2020 о 09 год. 16 хв. за вх. №87.

Позивач зазначає, що незважаючи на подання заяви від 23.09.2020 за №18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих 20.09.2020, Узинська міська територіальна виборча комісія Білоцерківського району Київської області прийняла рішення "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах" №38 від 24.09.2020.

Позивач вважає, що відповідач неправомірно прийняв постанову №38 від 24.09.2020, оскільки у наданому до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області виборчого списку кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна", було допущено технічну помилку при підготовці документів для реєстрації кандидатів, яка носить суто технічний і людський фактор, і в комісію було випадково надано робочий варіант списків кандидатів.

Позивач стверджує, що вказана помилка є суто технічною та була виправлена представником позивача шляхом надання до виборчої комісії документів 24.09.2020 о 23 год. 03 хв. щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна". Проте, виборчою комісією не було розглянуто таку заяву, що, на думку позивача, свідчить про бездіяльність комісії.

Також, позивач стверджує про бездіяльність відповідача щодо не розгляду його заяви від 23.09.2020 за № 18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих 20.09.2020, оскільки на засіданні комісії, яке відбулось 24.09.2020, не було прийнято будь-якого рішення щодо такої заяви.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 30.09.2020.

Протокольною ухвалою суду від 30.09.2020 у судовому засіданні оголошено перерву та призначено наступне судове засідання на 01.10.2020.

У судових засіданнях представник позивача уточнений позов підтримав, просив суд його задовольнити. Звертав увагу суду на те, що заяви позивача від 23.09.2020 за № 18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих 20.09.2020, та від 24.09.2020 о 23.год. 03 хв. щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" відповідачем не були розглянуті та не було прийнято жодного рішення щодо таких заяв.

Представники відповідача у судових засіданнях проти позову заперечували, просили суд відмовити у його задоволенні з тих підстав, що позивачем не дотримано вимог ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України в частині реєстрації кандидатів у депутати Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна", включених до виборчих списків, оскільки вони сформовані з порушенням частин восьмої - дев`ятої ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме: у територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області у виборчих округах № 3 та № 4 на місцях з 1-го по 5-те присутні чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі, що суперечить вимогами Виборчого кодексу України щодо присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Представниками відповідача наголошено на обов`язковості дотримання всіма учасниками виборчого процесу встановлених Виборчим кодексом України виборчих процедур, а тому недотримання позивачем порядку формування виборчих списків в частині почергового включення кандидатів різної статі до списків є передбаченою Виборчим кодексом підставою для відмови відповідача в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків третьої особи.

При цьому, представники відповідача звертали увагу на те, що заява позивача від 23.09.2020 за №18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих 20.09.2020, була відкликана представником позивача Дубась А.А. під час проведення засідання виборчої комісії, про що зазначено на стор. 20 в протоколі Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області від 24.09.2020 № 8.

Також, представники відповідача зауважили на тому, що заява позивача від 24.09.2020 о 23 год. 03 хв. щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" була розглянута 28.09.2020, за результатами якої було прийнято постанову від 28.09.2020 № 48, якою відмовлено в розгляді по суті документів, повторно поданих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" для реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та подані документи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити з таких підстав.

Рішенням конференції Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" від 18.09.2020 № 18-09/21 затверджено єдиний виборчий список кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна", що відбулася 18.09.2020.

Також, вказаним рішенням затверджено територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" в територіальних виборчих округах № 1, № 2, № 3 та №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна".

20.09.2020 Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" подано до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області вказані документи.

24.09.2020 о 09 год. 16 хв. Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" подано до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області заяву за № 18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області 20.09.2020.

24.09.2020 відбулось засідання Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області, на якому розглядались, зокрема, заяви позивача від 20.09.2020 та від 23.09.2020 за № 18.

В подальшому, Узинською міською територіальною виборчою комісією Білоцерківського району Київської області прийнято постанову від 24.09.2020 №38, якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах.

Вказана постанова була прийнята у зв`язку з тим, що у територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області у виборчих округах № 3 та № 4 на місцях з 1-го по 5-те присутні чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі, що суперечить вимогами Виборчого кодексу України щодо присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

24.09.2020 о 23 год. 03 хв. позивачем подано до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області заяву щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна".

Проте, позивач стверджує, що заяви від 23.09.2020 за №18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області 20.09.2020, та щодо реєстрації кандидатів у депутати, яка подана 24.09.2020 о 23 год. 03 хв. не були розглянуті відповідачем.

Вважаючи протиправною бездіяльність Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області щодо не розгляду його заяв та рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок підготовки та проведення виборів депутатів усіх рівнів визначено Виборчим кодексом України від 19.12.2019 № 396-IX (з наступними змінами і доповненнями, далі по тексту - Виборчий кодекс).

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлено ст. 219 Виборчого кодексу, якою визначено, зокрема, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (частина перша).

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії (частина третя).

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати (частина п`ята).

Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків (частина шоста).

Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків (частина восьма).

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята).

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії (частина десята).

Аналіз наведених положень Виборчого кодексу дає підстави для висновку, що вимоги до організації партії щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, є обов`язковою складовою порядку висування кандидатів. Виборчим кодексом не передбачено права організації партії відступу від вказаних правил.

Як встановлено судом, рішенням конференції Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" від 18.09.2020 № 18-09/21 затверджено та подано до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області, зокрема, єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна", відповідно, в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах № 1, № 2, № 3 та № 4 на конференції Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна", що відбулася 18.09.2020.

На виконання вимог суду Узинською міською територіальною виборчою комісією Білоцерківського району Київської області надано суду належним чином засвідчені копії єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна", відповідно, в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах № 1, № 2, № 3 та № 4 на конференції Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна", що відбулася 18.09.2020, які було подано Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" 20.09.2020 відповідачу для реєстрації кандидатів у депутати.

Як вбачається зі змісту територіального виборчого списку кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" у територіальному виборчому окрузі №3, кількість кандидатів у депутати згідно вказаного списку становить 6 кандидатів, що не є кратним п`яти.

При цьому, з першого по п`яте кандидатами відповідно до зазначеного списку є: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

Таким чином, з першого по п`яте присутні чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі.

Також, як вбачається з територіального виборчого списку кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" у територіальному виборчому окрузі №4, кількість кандидатів у депутати згідно вказаного списку становить 6 кандидатів, що не є кратним п`яти.

При цьому, з першого по п`яте кандидатами відповідно до зазначеного списку є: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 .

Таким чином, з першого по п`яте присутні чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі.

Відтак, за висновком суду, Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" не дотримано вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу в частині забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), оскільки у перших п`ятірках зазначено одну жінку та чотирьох чоловіків.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність); 8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно ст. 227 Виборчого кодексу, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених ст. 222 цього Кодексу (частина перша)

Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається (частина третя).

Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України Про нотаріат , або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається (частина четверта).

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина шоста).

При цьому, згідно приписів ст. 37 Виборчого кодексу, на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії (частина друга).

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) (частина третя).

Отже, з аналізу вказаних норм випливає, що рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації приймається комісією у формі постанови, водночас, протокол засідання комісії лише відображає порядок проведення засідання виборчої комісії.

Крім того, з аналізу наведених положень Виборчого кодексу вбачається, що обов`язковими умовами реєстрації кандидатів у депутати обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є включення таких кандидатів організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, які, як встановлено судом, мають подаватись з дотриманням порядку висування кандидатів.

Відповідно до ст. 230 Виборчого кодексу, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави); 3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення; 4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (частина перша).

Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми (частина третя).

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина четверта).

Отже, порушення встановленого Виборчим кодексом порядку висування кандидатів є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

При цьому, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови лише помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не перешкоджає розумінню змісту викладених відомостей.

Втім, за висновком суду, порушення визначених ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу правил щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, не є помилками і неточностями в розумінні ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу, а є порушенням встановленого Виборчим кодексом порядку висування кандидатів.

Відтак, отримавши виборчі списки, які складено з порушенням порядку висування кандидатів, територіальна виборча комісія мала прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків.

Отже, постанова Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах" №38 від 24.09.2020 прийнята відповідачем у відповідності до вимог статей 219, 222, 227, 230 Виборчого кодексу.

Відносно доводів позивача про те, що Узинською міською територіальною виборчою комісією Білоцерківського району Київської області не було розглянуто заяву від 23.09.2020 за №18 про відкликання та залишення без розгляду документів, поданих до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області 20.09.2020, то суд звертає увагу на наступне.

Як вбачається з протоколу Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області від 24.09.2020 №8, то відповідачем розглядалась заява позивача від 23.09.2020 за №18 про відкликання та залишення без розгляду документів.

Однак, в подальшому представником позивача Дубась А.А. така заява була відкликана, що відображено на стор. 20 протоколу від 24.09.2020 №8.

Отже, наведене свідчить, що відповідач розглядав заяву позивача від 23.09.2020 за №18 про відкликання та залишення без розгляду документів, проте під час засідання така заява була відкликана представником позивача, що свідчить про те, що відповідач не допустив будь-якої бездіяльності при розгляді такої заяви, оскільки остання була відкликана.

Щодо доводів позивача про те, що відповідачем не було розглянуто заяву щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна", яка була подана 24.09.2020 о 23 год. 03 хв., суд зазначає наступне.

Як було встановлено судом, 24.09.2020 о 23 год. 03 хв. позивачем подано до Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області заяву щодо реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна".

Під час розгляду справи представники відповідача пояснили, що така заява була подана після закриття засідання Узинської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області, а тому її розгляд відбувся на наступному засідання комісії, а саме 28.09.2020

Судом встановлено, що 28.09.2020 Узинською міською територіальною виборчою комісією Білоцерківського району Київської області розглянуто заяву позивача від 24.09.2020 о 23 год. 03 хв., що підтверджується протоколом №9 від 28.09.2020 та постановою від 28.09.2020 №48, якою відмовлено в розгляді по суті документів, повторно поданих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" для реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області.

Отже, наведене свідчить, що відповідач не допустив будь-якої бездіяльності щодо не розгляду заяви позивача від 24.09.2020 о 23 год. 03 хв., оскільки за результатами розгляду такої заяви було прийнято відповідну постанову.

Водночас, суд звертає увагу на те, що постанова від 28.09.2020 № 48, якою відмовлено в розгляді по суті документів, повторно поданих Київською обласною організацією політичної партії "Україна Славетна" для реєстрації кандидатів у депутати Узинської міської ради Білоцерківського району Київської області, не є предметом розгляду у даній справі, а відтак суд не вправі надавати оцінку щодо правомірності даного рішення.

Отже, враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що відповідач при розгляді заяв позивача діяв відповідно до норм чинного законодавства України та дотримався вимог, передбачених ч. 2 ст. 2 КАС України.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Належних і достатніх доказів, які б спростовували доводи відповідача, позивачем під час розгляду справи не надано.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, суд вважає за можливе стягнути на користь Державного бюджету України з Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" не сплачений за подання даного позову судовий збір у розмірі 2 102,00 грн.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 КАС України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Стягнути з Київської обласної організації політичної партії "Україна Славетна" (ідентифікаційний код 40251358, адреса: 04210, м. Київ, пр.-т Героїв Сталінграду, 6, корп. 7, секція 1, м. Київ, 04210) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) 00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Головенко О.Д.

Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91908445
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправної бездіяльності, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —320/8863/20

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні