Справа № 420/9750/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тарасишиної О.М.,
за участю секретаря: Сидорівського С.А.,
представників позивача: Савенко Л.А, Богатової М.А.,
Бобрешової С.А.,
представника відповідача: Мирончака А.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні з урахуванням особливостей встановлених ст. 273 КАС України справу за позовною заявою Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія (місцезнаходження: 65012, м. Одеса, вул. Канатна, буд. 77, офіс 502; код ЄДРПОУ 43298315) до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (місцезнаходження: 65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, буд. 18; код ЄДРПОУ 43772825) про визнання протиправною та скасування постанови від 25.09.2020 року № 21 та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 29.09.2020 року о 16:27:59 год. надійшла позовна заява Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову позивач просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія від 25.09.2020 року № 21;
зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області надати строк Одеській обласній організації Політичної партії Партія Шарія для усунення виявлених недоліків у документах, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а саме: наступний календарний день після отримання повідомлення про виявлені недоліки;
зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висунутих Політичною партією Партія Шарія після усунення недоліків.
Ухвалою суду від 29.09.2020 року прийнято до розгляду дану позовну заяву з урахуванням особливостей встановлених ст. 273 КАС України щодо розгляду окремих категорій справ та призначено судове засідання.
В обґрунтування позовних вимог, зокрема, зазначено, що 24.09.2020 року представником позивача за довіреністю ОСОБА_1 до Южненської міської територіальної комісії Одеського району Одеської області, в порядку ст. 222 ВКУ, було подано документи для реєстрації кандидатів в депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Таким чином, позивач стверджує, що відповідачу було подано повний пакет документів для реєстрації кандидатів в депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року у встановлений законом порядку та строки. Однак, відповідач, на своєму засіданні 25.09.2020 року о 17 год 10 хв. прийняв постанову Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації партії Партія Шарія № 21 від 25.05.2020 року. Так, згідно останнього абзацу першої сторінки постанови зазначено, що 24.09.2020 року відповідачем було повідомлено суб`єкту висування про відсутність документів. Також, зазначено, що станом на 25.09.2020 року документи не надійшли, тому відповідно до ч. 3 ст. 230 ВКУ, такі документи вважаються відсутніми. Крім того, всупереч приписам ст. 230 ВК України можливості усунення недоліків надано не було. Позивач вважає вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим останній звернуся до суду з даним позовом.
Від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, в якому, в обґрунтування правової позиції, зазначено, що відповідач не погоджується з викладеними обставинами в позовній заяві позивача та вважає їх не обґрунтованими. Так, зокрема, відповідачем вказано, що на виконання приписів ч. 3 ст. 230 ВКУ, заступником Голови Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Богданцевем Ярославом, після виявлення помилок щодо поданої заяви про реєстрацію кандидатів в депутати до Южненської міської ради, було повідомлено представника Відповідача ОСОБА_1 , за номером телефона НОМЕР_1 , який був зазначений в його автобіографії, про виявлені помилки в документах доданих до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати о 20 годині 15 хвилині, однак з боку представника відповідача ОСОБА_1 або інших представників позивача уточнені документи не надходили, про що може свідчити журнал вхідної кореспонденції.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали, просили задовольнити позовну заяву в повному обсязі.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі та просив у їх задоволенні відмовити, в тому числі з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією винесено постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Постановою ЦВК від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , були призначені перші місцеві вибори депутатів до Южненської міської ради Одеського району Одеської області на 25 жовтня 2020 року.
Згідно з витягу з інтернет ресурсу Державний реєстр виборців, місто Южний Одеського району Одеської області налічує виборців, що перевищує 10 тисяч.
Політична партія Партія Шарія (ідентифікаційний код 39644910), зареєстрована як політична партія: номер свідоцтва про реєстрацію політичної партії № 267, дата реєстрації політичної партії 03.02.2015 року, відомості про що містяться у відкритому доступі на офіційному сайті ЦВК.
Так, 19.09.2020 року Одеською обласною організацією Політичної партії Партія Шарія було проведено конференцію в порядку, передбаченому ст.ст. 217-2019 ВКУ, на якій, зокрема, було прийнято рішення про висування кандидатів в депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та було затверджено єдиний і територіальний виборчі списки, програму партії на виборах.
24.09.2020 року представником позивача за довіреністю ОСОБА_1 до Южненської міської територіальної комісії Одеського району Одеської області, в порядку ст. 222 ВКУ, було подано документи для реєстрації кандидатів в депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Так, відповідно до довідки про прийняття документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року № 101 від 24.09.2020 року (19 год. 05 хв.), позивач надав, а відповідач прийняв такі документи:
заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана керівником організації партії та скріплена печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
рішення зборів конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії;
єдиний виборчий список;
територіальний виборчий список кандидатів у депутати, віднесених організацією партії багатомандатних виборчих округів;
передвиборна програма організації партії;
документ про внесення організацією партії грошової застави;
заяву осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватись кандидатами у депутати від цієї організації партії;
автобіографії кандидатів;
заява про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини;
фотографія кандидата у депутати розміром 4х6 см;
копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата в депутати;
документи на електронному носії (а.с. 17).
25 вересня 2020 року о 17:21 хв. Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області винесено постанову № 21 Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації партії Партія Шарія .
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.
Згідно ст. 1 Виборчого кодексу України Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Відповідно до ст. 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно ст. 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Згідно ч. 12, 14, 15 ст. 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Приписами частини 1 статті 192 Виборчого кодексу України визначено вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади. У кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не більше чотирьох депутатів.
Згідно ч. 1, 2 ст. 193 Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.
Згідно ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідно п. 4 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Згідно ч. 1, 2 ст. 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 217 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути, зокрема, кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
9) виключено
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Відповідно до ч. 2 вказаної статті, Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Згідно ч.ч. 1, 6 ст. 227 Виборчого кодексу України Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Згідно ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно ч. 3, 4 ст. 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Судом встановлено, що 25 вересня 2020 року о 17:21 хв. Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області винесено постанову № 21 Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації партії Партія Шарія .
Відповідно до резолютивної частини вказаної постанови, позивачу відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних списків кандидатів у депутати, у зв`язку:
Відповідно до Постанови центральної виборчої комісії від 28.07.2020 року № 147 Єдиний виборчий список не містить номеру рішення конференції про його затвердження зазначена помилка Одеською обласною організацією Політичної партії Партія Шарія не виправлена;
відсутністю номеру виборчого округу в заяві про згоду балотуватися депутатом від Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія , а саме: Ісаченко Н.В., Єроміної Н.В., Кас`яненко Д.Л., Саюшкіної А.Г., Кушніренко О.С., що є порушенням ч. 7 ст. 219 ВК України: Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії . В зазначених заявах відсутня інформація щодо згоди кандидатів балотуватися від Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія саме в певних виборчих округах тим самим, вказане є порушенням порядку формування виборчих списків, адже на конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків визначаються лише черговість кандидатів у відповідному списку, а не їх приналежність до певного територіального округу (ч. 9 ст. 219 ВК України). Вказані недоліки Одеською обласною організацією Політочної партії Партія Шарія не виправлені;
відсутністю передбачених ст. 222 України документів для реєстрації особи кандидатом підписів на заявах про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання та згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації політичної партії відсутні копії першої та другої сторінок паспорту громадянину України, а також на заяві про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини скупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання та заявах осіб включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія та заяві про згоду балотуватися кандидатам у депутати від ціє організації політичної партії підпису кандидата у депутати ОСОБА_2 зазначена помилка Одеською обласною організацією Політичною партією Партія Шарія не виправлена.
Відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Так, представник відповідача у відзиві на позовну заяву стверджує, що на виконання приписів ч. 3 ст. 230 ВКУ, заступником Голови Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Богданцевем Ярославом, після виявлення помилок щодо поданої заяви про реєстрацію кандидатів в депутати до Южненської міської ради, було повідомлено представника Відповідача ОСОБА_1 , по номеру телефона НОМЕР_1 , який був зазначений в його автобіографії, про виявлені помилки в документах доданих до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати о 20 годині 15 хвилині, однак останнім не надано суду доказів здійснення вказаного телефонного дзвінка.
При цьому, відповідачем зазначено, що, враховуючи швидкоплинність виборчого процесу, виборчі комісії відповідно до ВК України не обмежені засобами здійснення повідомлення в тому числі за допомогою телефонного зв`язку, однак останнім не надано суду доказів про повідомлення позивача про виявлення помилок щодо поданої заяви про реєстрацію кандидатів в депутати до Южненської міської ради за допомогою електронної пошти або смс повідомлення.
Так, в судовому засіданні 30.09.2020 року за заявою відповідача було допитано ОСОБА_1 , який пояснив, що, дійсно, у день подання заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації Політичної Партії Партія Шарія , сформованих та завтерджених на Конференції Одеської обласної організації Політичної Партії Партія Шарія , а саме 24.09.2020 року до нього після 20 год. був здійснений дзвінок представника Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, який повідомив про виявлення помилок у вищевказаній заяві, однак ОСОБА_1 не зрозумів, в чому саме вони полягають, у зв`язку з чим ОСОБА_1 ніяких дій з приводу усунення помилок не здійснив.
Суд зазначає, що ОСОБА_1 , є кандидатом у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області висунутим Одеською обласною організацією Політичною партією Партія Шарія в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та в територіальному виборчому окрузі № 1, до якого жодних помилок для реєстрації відповідно до оскаржуваної постанови не вказано.
При цьому, матеріалах справи міститься довіреність, якою Одеська обласна організація Політичної Партії Партія Шарія уповноважує громадянина України ОСОБА_1 на подання до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.
Натомість, заява про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації Політичної Партії Партія Шарія підписана Головою Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія , із зазначенням іншого номеру телефона НОМЕР_2 , однак відповідачем був здійснений дзвінок до іншої особи, а не за телефоном, вказаним у заяві.
Так, відповідно до довідки про прийняття документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25.10.2020 року № 101 від 24.09.2020 року (19 год 05 хв.), документи були прийняті від позивача о 19 год. 05. хв. 24.09.2020 року (а.с. 17).
Оскаржувана постанова № 21 від 25.09.2020 року, згідно тексту ціє ж постанови прийнята 25.09.2020 року о 17 годині 10 хв. (а.с. 15-16).
Згідно ч. 3 ст. 230 Виборчого Кодексу України, Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
При цьому, судом не беруться до уваги доводи представника відповідача, що законодавець не надав можливість суб`єктам виборчого права подавати зазначені документи до 00 год. 00 хв., оскільки, відповідно до приписів ч. 1 ст. 4 Виборчого Кодексу України, строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях та не маються такого визначення, як розпорядок роботи . Додатково суд наголошує, що календарний день закінчується о 00 год. 00 хв.
Таким чином, строком для усунення недоліків є один календарний день - наступний за днем отримання повідомлення. Беручи до уваги, що довідка про отримання документів датована 24.09.2020 року, час для усунення недоліків мав спливти не раніше 00 год. 00 хв. з 25 на 26.09.2020 року. Однак, 25.09.2020 року о 17 год. 10 хв. Відповідачем було прийнята оскаржувана постанова № 21.
При цьому, приписами ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України чітко визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що наведені відповідачем в оскаржуваній постанові № 21 від 25.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації партії Партія Шарія підстави для відмови Одеській обласній організації політичної партії Партія Шарія не відповідають приписам ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України, а тому постанова Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія від 25.09.2020 року № 21 є протиправною та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області надати строк Одеській обласній організації Політичної партії Партія Шарія для усунення виявлених недоліків у документах, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а саме: наступний календарний день після отримання повідомлення про виявлені недоліки; зобов`язання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висунутих Політичною партією Партія Шарія після усунення недоліків, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ч. 1 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що відповідач, наділений дискреційними повноваженнями, тобто повноваженнями з певним ступенем свободи органу при прийнятті рішення, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення. А суди не мають право втручатися в дискреційні функції органів владних повноважень.
Суд може прийняти рішення про зобов`язання органу владних повноважень прийняти певне рішення, в разі, якщо можливість прийняття єдиного альтернативного рішення виключена судом.
Верховним Судом в постанові від 18 червня 2019 року по справі № 855/150/19 (№ А/9901/112/19) зазначено, що дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.
В той же час, з приписів статті 206 Виборчого кодексу України вбачається, що саме відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови - реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
При цьому, з оскаржуваної постанови Южненської міської територіальної виборчою комісії Одеського району Одеської області № 21 Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації партії Партія Шарія від 25.09.2020 року, не вбачається чи досліджувались виборчою комісією в повній мірі документи, подані до заяви від 24.09.2020 року для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
За таких підстав, оскільки розгляд доданих до заяви для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року передбачає з`ясування обставин чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для реєстрації кандидатів, суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу, яким у даному випадку є Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, а також з урахуванням ефективного захисту порушеного права позивача, підлягає задоволенню похідна позовна вимога про зобов`язання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висунутих Політичною партією Партія Шарія після усунення недоліків та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні у строк, визначений Виборчим Кодексом України.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Згідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЗУ "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 гривень.
Згідно ч. 3 ст. 4 ЗУ "Про судовий збір" ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ч. 3 ст. 6 ЗУ "Про судовий збір" за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру. У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру. Проте, друга і третя позовні вимоги є похідними.
За таких підстав, відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, з Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на спеціальний рахунок Державного бюджету України слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України Суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія (місцезнаходження: 65012, м. Одеса, вул. Канатна, буд. 77, офіс 502; код ЄДРПОУ 43298315) до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (місцезнаходження: 65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, буд. 18; код ЄДРПОУ 43772825) про визнання протиправною та скасування постанови від 25.09.2020 року № 21 та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про відмову в реєстрації кандидата у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації Політичної партії Партія Шарія від 25.09.2020 року № 21.
Зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висунутих Політичною партією Партія Шарія після усунення недоліків та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В решті позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (місцезнаходження: 65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, буд. 18; код ЄДРПОУ 43772825) на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО89998, р/р UA338999980313181206084015005, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 30.09.2020р.
Суддя О.М. Тарасишина
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91909162 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Тарасишина О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні