Рішення
від 01.10.2020 по справі 420/9804/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9804/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2020 року м. Одеса

13:30

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

судді - Бутенка А.В.,

за участю секретаря - Сініцина А.О.,

сторін:

представник позивача - Маклашевська А.О.,

представники відповідача - Іщенко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь (65011, м. Одеса, вул. Коблевська, буд. 40) до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (67821, Одеська обл., Одеський район., с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, 100) про визнання протиправним та скасування постанови №48 від 28.09.2020 р., зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

30.09.2020 року о 12.40 годниі до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь (65011, м. Одеса, вул. Коблевська, буд. 40) до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому, з урахуванням уточненної позовної заяви, просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати Постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №48 від 28.09.2020р. Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , висунутого Одеською обласною організацією Політичної партії Сила і Честь .

2. Зобов`язати Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43778958, адреса місцезнаходження: 67821, Одеська обл., Одеський р-н., с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, буд. 100) зареєструвати кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , висунутого Одеською обласною організацією Політичної партії Сила і Честь (код ЄДРПОУ 33386279, адреса місцезнаходження: 65011, м. Одеса, вул. Коблевська, буд. 40).

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що про відмову у реєстрації кандидата стало відомо пізно у вечері ІНФОРМАЦІЯ_2 із інформації розміщеної на сторінці ІНФОРМАЦІЯ_1 на Fасеbоок та 29.09.2020 Уповноважений представник Позивача звернулася до Відповідача з Заявою щодо надання копії рішення про відмову у реєстрації (Вх.№43 від 29.09.2020 о 18:47), але жодної реакції від Відповідача так і не було.

Відповідач не надавши копію рішення Позивачу, допустив грубе порушення прав на участь у виборчому процесі їхнього кандидата.

Позивач не погоджується з вказаним рішенням, вважає його незаконним, таким, що прийняте на підставі необгрунтованих висновків, а отже є таким, що підлягає визнанню протиправним і скасуванню.

01.10.2020 року за від Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що 24.09.2020 р. до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (далі - ТСТВК, або виборча комісія) Одеською обласною організацією Політичної партії Сила і Честь були подані документи для реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , висунутого цією місцевою організацією політичної партії.

Розглянувши зазначені документи, ТСТВК встановила, що вони подані в повному обсязі відповідно до частини першої статті 224 Виборчого кодексу України, однак в рішенні конференції Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь про висування кандидата на посаду Таїровського селищного голови від 21 вересня 2020 року у відомостях щодо кандидата у графі місце роботи вказано: Село Дальник, Овідіопольського району Одеської області . В автобіографії кандидата на посаду селищного голови ОСОБА_1 у відомостях про місце роботи зазначено: Дальницька сільська рада Овідіопольського району Одеської області .

Постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177, затверджені форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів.

Документи, які подані для реєстрації кандидата на посаду селищного голови ОСОБА_1 , складено з використанням саме цих форм, але, як зазначено вище, вони містять розбіжності у відомостях.

Центральна виборча комісія, аналізуючи документи, що надходили до комісії, а саме - подання місцевих організацій партій щодо кандидатур для включення до складів обласних, районних, міських, районних у місті Києві територіальних виборчих комісій, які також містять відомості про місце роботи осіб, включених до цих подань у графі місце роботи , зазначила, що у цій графі має вказуватись фактичне місце роботи кандидата (назва, організації, установи, підприємства). Вказана інформація розміщена на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Таким чином, розглянувши вищевказані документи, ТСТВК дійшла висновку, що в автобіографії кандидата, який займає посаду першого заступника Дальницького сільського голови, про що зазначено як в автобіографії, так і в рішенні конференції місцевої організації політичної партії про його висування кандидатом на посаду селищного голови, правильно вказані відомості про місце роботи кандидата - Дальницька сільська рада Овідіопольського району Одеської області , а в рішенні про висування ці відомості зазначені помилково як назва населеного пункту за місцезнаходженням Дальницької сільської ради Овідіопольського району Одеської області - Село Дальник. Овідіопольського району Одеської області .

Заяви чи клопотання від сторін.

30.09.2020 року, від представника Позивача, надійшла заява про забезпечення доказів (а.с. 22-23).

01.10.2020 року від представника позивача надійшла уточненна позовна заява.

Інших заяв чи клопотань від сторін, до суду не надходило.

Процесуальні дії вчинені судом.

30.09.2020, судом винесено ухвалу про забезпечення доказів.

Інші процесуальні дії судом не вчинялись.

Представник Позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги у повному обсязі з підстав, зазначених у позові та уточненній позовній заяві.

Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог, з підстав зазначених у відзиві на позов.

Відповідно до ч. 11 ст. 273 КАС України суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін в межах заявлених вимог, суд встановив наступне.

Обставини справи.

24.09.2020р. Одеською Обласною організацією Політичної партії Сила і Честь були подані до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області виборчі документи на реєстрацію кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , на 6 аркушах, про що видана відповідна Довідка про прийняття вказаних документів , а саме:

- Заява про надання згоди балотуватися;

- Заява про реєстрацію;

- Рішення конференції Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь про висування кандидата на посаду Таїровського селищного голови від 21.09.2020;

- Автобіографія;

- Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України - ОСОБА_1 ;

- Квитанція про сплату грошової застави.

26.09.2020р. Таїровською селищною територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області було складено лист-зауваження №16 яким повідомлено, що в результаті розгляду заяви Одеської організації Політичної партії Сила і честь про реєстрацію кандидата на посаду селищного голови, яка була надана до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області 23.09.2020р. були виявлені наступні недоліки:

- в графі місце роботи повинна бути зазначено не фактична адреса, а організація, заклад, підприємство, де працює кандидат.

28.09.2020 кандидатом на посаду голови Таїровської селищної ради від Одеської обласної організації політичної партії СИЛА І ЧЕСТЬ ОСОБА_1 були надані до комісії пояснення (вх. №25 від 28.09.2020 13:33) про те, що фактично в Заяві вказано Дальницька сільська рада Овідіопольського району, офіційна назва юридичної особи код ЄДРПОУ 043802870, що фактично і є місцем роботи кандидата на посаду голови Таїровської селищної ради ОСОБА_1 де він працює першим заступником голови Дальницької сільської ради.

Разом з поясненнями 28.09.2020 до комісії повторно надана Автобіографія (вх. №26 від 28.09.2020) в якій також міститься інформація про посаду: перший заступник Дальницького сільського голови.

28.09.2020 року, Відповідач прийняв постанову № 48 від 28.09.2020р., якою відмовив у реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 .

Не погоджуючись із прийнятою Постановою Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 48 від 28.09.2020р., Позивач звернувся із даним позовом до суду.

Джерела права й акти їх застосування.

Згідно з ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виборчий кодекс України (відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 3 Виборчого кодексу України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Відповідно до ст. 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ст. 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно ч. 12, 14, 15 ст. 36 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Згідно ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно п. 4 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Згідно ч. 1, 2 ст. 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 217 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути, зокрема, кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

Згідно ч. 4 ст. 223 Виборчого кодексу України, відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Згідно з ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;

2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;

4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;

5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Згідно ч. 3, 4 ст. 230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Висновки суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вважає що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається із відзиву на позов та позиції представника Відповідача, яка викладена у судовому засіданні, то Одеською обласною організацією Політичної партії Сила і Честь були подані документи для реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , висунутого цією місцевою організацією політичної партії, в повному обсязі відповідно до частини першої статті 224 Виборчого кодексу України, однак в рішенні конференції Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь про висування кандидата на посаду Таїровського селищного голови від 21 вересня 2020 року, у відомостях щодо кандидата у графі місце роботи вказано: Село Дальник, Овідіопольського району Одеської області . В автобіографії кандидата на посаду селищного голови ОСОБА_1 у відомостях про місце роботи зазначено: Дальницька сільська рада Овідіопольського району Одеської області .

Таким чином, розглянувши вищевказані документи, Відповідач дійшов висновку, що в автобіографії кандидата правильно вказані відомості про місце роботи кандидата - Дальницька сільська рада Овідіопольського району Одеської області , а в рішенні про висування ці відомості зазначені помилково як назва населеного пункту за місцезнаходженням Дальницької сільської ради Овідіопольського району Одеської області - Село Дальник. Овідіопольського району Одеської області .

Керуючись положеннями Виборчого кодексу України, виборча комісія повідомила суб`єкта подання документів - Одеську обласну організацію Політичної партії Сила і честь про виявлені недоліки - відсутність у рішенні про висування кандидата на посаду селищного голови інформації про місце роботи, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України (лист вих. № 16 від 26.09.2020 р.). В цьому листі міститься лише одне зауваження і воно стосується відомостей, що зазначені саме в рішенні конференції Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь в графі місце роботи . В листі- повідомленні про недоліки документів зазначено про те, що вони виявлені виборчою комісією внаслідок розгляду цієї заяви та перевірки документів, що до неї додані.

27.09.2020р. за підписом уповноваженої особи Одеської обласної організації Політичної партії Сила і честь Кандаурової І.А. до виборчої комісії надійшли пояснення (вхід № 23), із яких випливає, що всі відомості в документах, поданих на реєстрацію ОСОБА_1 , вказані правильно.

Такі ж за змістом пояснення надані самим ОСОБА_1 28.09.2020 року.

Таким чином, до виборчої комісії уточнений документ, а саме - рішення конференції Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь про висування кандидата на посаду Таїровського селищного голови від 21 вересня 2020 року ОСОБА_1 , який би містив правильне зазначення місця роботи кандидата, не надійшов. Отже цей документ відповідно до вимог ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, на думку Відповідача вважається відсутнім, а тому, Таїровська селищна територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області постановою №48 від 28.09.2020р., відмовила в реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , висунутого Одеською обласною організацією Політичної партії Сила і Честь .

Суд не погоджується із зазначеною позицією Відповідача з огляду на наступне.

Верховним Судом в постанові від 18 червня 2019 року по справі № 855/150/19 (№ А/9901/112/19) зазначено, що якщо у документі пропущена буква або слово, використано невдалий чи неточний термін, словосполучення, або не тотожне речення, це не є перешкодою для розуміння змісту викладених даних, але викладена інформація спрямована на виконання норми законодавства, тоді це має вважатися помилкою, що підлягає виправленню або уточненню. Якщо ж документ оформлено не належним чином, тобто у ньому містяться не всі необхідні та важливі дані, що за Законом повинні бути вказані, або відсутні підпис, печатка та інші необхідні реквізити, тоді слід вважати, що документ відсутній. Недотримання певних вимог щодо оформлення документу є підставою для внесення до нього виправлень, а не підставою для прийняття рішення про відсутність такого документу взагалі.

Дійсно, судом встановлено, що пояснення надані за підписом уповноваженої особи Одеської обласної організації Політичної партії Сила і честь Кандаурової І.А. 27.09.2020 року та кандидата на посаду Таїровського селищного голови Маклашевського О.В. від 28.09.2020 року, за своїхм змістом ідентичні.

Проте, в зазначених поясненнях та в автобіографії ОСОБА_1 зазначено місце роботи - Дальницька сільська рада Овідіопольського району Одеської області, що на думку суду є достатнім для розуміння змісту викладених відомостей, а тому не є підставою для відмови в реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови.

Також, немає перешкод для внесення таких відомостей до списку кандидатів на посаду Таїровського селищного голови та внесення до виборчих бюлетенів.

Тобто, кандидатом на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 дотримано вимоги визначені п. 5 ч. 1 ст. 223 Виборчого кодексу України щодо зазначення в автобіографії відомостей про місце роботи.

Таким чином, враховуючи вимоги ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України, постанова Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №48 від 28.09.2020р. є протиправною, а тому підлягає скасуванню.

Що стосується позовних вимог про зобов`язання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області зареєструвати кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , висунутого Одеською обласною організацією Політичної партії Сила і Честь , суд зазначає наступне.

Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що відповідач, наділений дискреційними повноваженнями, тобто повноваженнями з певним ступенем свободи органу при прийнятті рішення, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення. А суди не мають право втручатися в дискреційні функції органів владних повноважень.

Суд може прийняти рішення про зобов`язання органу владних повноважень прийняти певне рішення, в разі, якщо можливість прийняття єдиного альтернативного рішення виключена судом.

Верховним Судом в постанові від 18 червня 2019 року по справі № 855/150/19 (№ А/9901/112/19) зазначено, що дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.

В той же час, з приписів статті 206 Виборчого кодексу України вбачається, що саме відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови - реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

За таких підстав, оскільки розгляд доданих до заяви про реєстрацію кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 передбачає з`ясування обставин чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для реєстрації кандидату, суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу, яким у даному випадку є Таїровська селищна територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, а також з урахуванням ефективного захисту порушеного права позивача, позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом зобов`язання Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву Одеської Обласної організації Політичної партії Сила і Честь щодо реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 подану 24 вересня 2020 року, та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінюєдокази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Приймаючи до уваги викладене, оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги частково обґрунтовані, документально підтверджені, відповідають чинному законодавству, отже підлягають частковому задоволенню.

Згідно зі ст. 242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь (65011, м. Одеса, вул. Коблевська, буд. 40) до Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (67821, Одеська обл., Одеський район., с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, 100)- задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати Постанову Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №48 від 28.09.2020 р. Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , висунутого Одеською обласною організацією Політичної партії Сила і Честь .

Зобов`язати Таїровську селищну територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43778958, адреса місцезнаходження: 67821, Одеська обл., Одеський р-н., с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, буд. 100), повторно розглянути заяву Одеської Обласної організації Політичної партії Сила і Честь щодо реєстрації кандидата на посаду Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 подану 24 вересня 2020 року, та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з Таїровської селищної територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (67821, Одеська обл., Одеський район., с. Сухий Лиман, вул. Чорноморців, 100, код ЄДРПОУ 43778958, на користь Одеської обласної організації Політичної партії Сила і Честь (65011, м. Одеса, вул. Коблевська, буд. 40, код ЄДРПОУ 33386279) судовий збір у розмірі 1051(одна тисяча п`ятдесят одну) гривню.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.

Суддя: А.В. Бутенко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91909224
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9804/20

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні