Рішення
від 01.10.2020 по справі 440/3695/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3695/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Костенко Г.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

13.07.2020 ОСОБА_2 (надалі - ОСОБА_2 , позивач) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (надалі також - відповідач), в якій просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення 33 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 26.05.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою;

- зобов`язати Щербанівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 22.04.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею - 0,4174 га, кадастровий номер 5324087700:00:029:0056, для ведення особистого селянського господарства та передачі зазначеної земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування заявлених вимог ОСОБА_2 зазначила, що нею подано до відповідача клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею - 0.4174 га, для ведення особистого селянського господарства. Однак, рішенням від 26.05.2020 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою. Вказане рішення вважає протиправним, просить скасувати його та зобов`язати відповідача повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,4174 га, кадастровий номер 5324087700:00:029:0056.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.08.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву (а.с.38-41) зазначив, що ОСОБА_2 звернулася до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,4174 га, кадастровий номер 5324087700:00:029:0056, для ведення особистого селянського господарства, за результатами розгляду якого було прийнято рішення від 26.05.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою. Підставою для відмови стало те, що бажана позивачем до відведення земельна ділянка розташована в межах державного акта на право колективної власності на землю. Згідно норм законодавства, чинного на момент виникнення спірних правовідносин до ОСОБА_2 перейшло право користування вказаною земельною ділянкою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Розпорядженням Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області від 16.07.2012 №547 надано ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства від обслуговування нежитлової будівлі (свинарник з артсвердловиною) орієнтовною площею 0,3500 га із земель ненаданих у власність і користування, що знаходяться за межами населеного пункту на території Щербанівської сільської ради Полтавського району (а.с.19 зворотній бік).

Розпорядженням Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області від 13.12.2012 №1038 внесено зміни до розпорядження голови Полтавської районної державної адміністрації від 16.07.2012 №547 шляхом заміни "0,3500 га" на "0,4200 га" (а.с.20 зворотній бік).

ФОП ОСОБА_3 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства під обслуговування нежитлової будівлі (свинарник з артсвердловиною) за рахунок земель запасу, ненаданих у власність та користування за межами населених пунктів на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с.17-33).

22.04.2020 ОСОБА_2 звернулася до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Рішенням 33 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" відмовлено гр. ОСОБА_2 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею - 0,4174 га, з кадастровим номером 5324087700:00:029:0056 у власність, для ведення особистого селянського господарства під обслуговування нежитлової будівлі (свинарник з артсвердловиною) за рахунок земель запасу, ненаданих у власність та користування за межами населених пунктів на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с.7).

Позивач, вважає, що рішення Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" є протиправним, а тому звернулася до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Правовідносини у сфері набуття права власності на землю, у тому числі через проведення земельних торгів, врегульовані Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року /далі - ЗК України/.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з частинами шостою - восьмою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною шостою цієї статті підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Отже, перевірка проекту землеустрою на відповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації здійснюється на етапі його погодження.

У постановах від 24 січня 2020 року у справі №316/979/18 та від 30 серпня 2018 року у справі №817/586/17 Верховний Суд зазначив, що перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів здійснюється саме на етапі погодження такого проекту. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність не має повноважень на здійснення перевірки документації із землеустрою на відповідність нормам чинного законодавства, оскільки такі повноваження надані лише державному кадастровому реєстратору.

За приписами частин дев`ятої - десятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

З аналізу положень частини дев`ятої статті 118 ЗК України слідує, що підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише відсутність погодження такого проекту у порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, та у визначених законом випадках обов`язкової державної експертизи. Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження та проведення експертизи (у разі необхідності), наведена норма статті 118 Земельного кодексу України не містить.

За приписами частин дев`ятої - десятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

З аналізу положень частини дев`ятої статті 118 ЗК України слідує, що підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише відсутність погодження такого проекту у порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, та у визначених законом випадках обов`язкової державної експертизи. Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження та проведення експертизи (у разі необхідності), наведена норма статті 118 Земельного кодексу України не містить.

Оскільки на затвердження до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області позивачем подано погоджений висновком №04071297 від 10.01.2013 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства під обслуговування нежитлової будівлі (свинарник з артсвердловиною) за рахунок земель запасу, ненаданих у власність та користування за межами населених пунктів на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, то висунення відповідачем зауважень до такого проекту землеустрою не відповідає правильному застосуванню положень статті 118 ЗК України.

Судовим розглядом встановлено, що на підставі поданого позивачем проекту землеустрою здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, визначено її кадастровий номер 5324087700:00:029:0056 та сформовано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 22.07.2019 НВ-5313379772019, який надавався позивачем до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області разом із проектом землеустрою (а.с.8-10).

Отже, реєстрація державним кадастровим реєстратором земельної ділянки на підставі поданого проекту землеустрою відповідно до статей 9, 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" свідчить про відповідність проекту землеустрою вимогам законодавства та документації із землеустрою.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що рішення Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 26.05.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" не містить законодавчо визначених підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню, а позов у цій частині позовних вимог слід задовольнити.

Також задоволенню підлягає вимога позивача в частині зобов`язання Щербанівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 22.04.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею - 0,4174 га, кадастровий номер 5324087700:00:029:0056, для ведення особистого селянського господарства та передачі зазначеної земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а позивач при поданні позовної заяви сплатив 840,80 грн, а тому слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 840,80 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул.Центральна, буд.2, Щербані, Полтавський район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 0988305944) про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення 33 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 26.05.2020 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", яким відмовлено гр. ОСОБА_2 у затвердженні проекту землеустрою.

Зобов`язати Щербанівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 22.04.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею - 0.4174 га, кадастровий номер 5324087700:00:029:0056, для ведення особистого селянського господарства та передачі зазначеної земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.

Стягнути на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул.Центральна, буд.2, Щербані, Полтавський район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 0988305944) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Г.В. Костенко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91909261
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/3695/20

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні