Рішення
від 01.10.2020 по справі 500/2849/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/2849/20

01 жовтня 2020 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мартиць О.І.

за участю:

секретаря судового засідання Семеха В.Т.

представників позивача Криськіва П.Й., Дарморіс О.М.

представників відповідача Іващука В.М., Моргуна Ю.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" до Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії Тернопільської області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

30 вересня 2020 року Тернопільська обласна організація Політичної партії "Сила і Честь" звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії Тернопільської області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії, в якій позивач просить:

- визнати протиправною відмову Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії щодо повернення застави, як помилкової, в розмірі 178048 гривень, внесеної Тернопільською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" за реєстрацію кандидатів у депутати Тернопільської обласної ради,

- зобов`язати Тернопільську обласну територіальну виборчу комісію ухвалити постанову про повернення застави в розмірі 178048 гривень, внесеної Тернопільською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" за реєстрацію кандидатів у депутати Тернопільської обласної ради.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 24 вересня 2020 року Тернопільською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" було перераховано на рахунок Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії заставу в сумі 178048 гривень за реєстрацію кандидатів до Тернопільської обласної ради, що підтверджується платіжним дорученням №8. Однак, Тернопільська обласна організація політичної партії "Сила і Честь" з об`єктивних причин не подала на реєстрацію списку кандидатів у депутати до Тернопільської обласної ради. Таким чином, вона не має обов`язку вносити грошову заставу за реєстрацію кандидатів у депутати до Тернопільської обласної ради.

Вказує, що заява Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" про повернення грошової застави була незаконно відхилена без належної правової аргументації.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі з урахуванням вимог статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

У справі призначено судове засідання на 01 жовтня 2020 року о 13:00 год.

В судовому засіданні 01.10.2020 представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві та просили задовольнити

Представники відповідача в судовому засіданні 01.10.2020 заперечили проти задоволення позову з мотивів, наведених у відзиві.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 3 Виборчого кодексу України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

30 серпня 2020 року Центральна виборча комісія прийняла Постанову №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою постановила: оголосити з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Приписами частини першої статті 20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно частини першої статті 217 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів. Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Рішенням 10-го позачергового З`їзду політичної партії "Сила і Честь" від 01.09.2020 №10-01/09/2020-З прийнято рішення про участь її місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

За положеннями частин першої, другої статті 218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

16.09.2020 Тернопільська обласна організація політичної партії "Сила і Честь" письмово повідомила Тернопільську обласну територіальну виборчу комісію Тернопільської області про те, що згідно рішення Правління партії про скликання обласної партійної конференції з метою висування кандидатів в депутати всіх рівнів на місцевих виборах, які відбудуться 25 жовтня 2020 року будуть проводити обласну конференцію 18 вересня 2020 року.

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. (частина перша статті 219 Виборчого кодексу України).

Згідно частини першої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Як пояснив в судовому засіданні заступник голови Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії ОСОБА_1 24.09.2020 о 23:47 год. за місцезнаходженням комісії була спроба подати пакет документів від Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь", однак за відсутності у представника довіреності документи зі списком кандидатів не були прийняті. В 00:27 год. від чергового стало відомо, що прийшов ще один представник Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" Криськів П.Й. з приводу причини неприйняття документів.

Таким чином, в ході судового розгляду встановлено, що Тернопільська обласна організація політичної партії "Сила і Честь" керуючись рішенням вищого керівного органу політичної партії "Сила і Честь" про участь її місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року провела 18 вересня 2020 року конференцію Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" з метою висування кандидатів у депутати до Тернопільської обласної ради, згідно повідомлення адресованого Тернопільській обласній територіальній виборчій комісії від 16 вересня 2020 року вх.№26, але у встановлений Виборчим кодексом України строк, не подала вчасно до Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії передбачені законом документи для реєстрації кандидатів у депутати Тернопільської обласної ради від Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь".

Щодо сплати грошової застави суд зазначає наступне.

За нормами абзацу 4 частини другої статті 225 Виборчого кодексу України організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день після початку виборчого процесу на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на день початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів визначає розмір грошової застави для кожного єдиного сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного виборчого округу, невідкладно оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті та інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії. (абзац 5 частини другої статті 225 Виборчого кодексу України)

Частиною третьою статті 225 Виборчого кодексу України визначено, що реквізити рахунку для внесення грошової застави не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщуються відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів такої комісії, а також передаються до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному веб-сайті.

Згідно платіжного доручення №8 від 24.09.2020 Тернопільською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" перераховано на рахунок Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії Тернопільської області грошову заставу за реєстрацію кандидатів до Тернопільської обласної ради в сумі 178048.00 грн.

25.09.2020 голова Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_2 звернувся до Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії Тернопільської області із вимогою про прийняття постанови про повернення коштів, внесених як грошова застава, на розрахунковий рахунок Тернопільської регіональної організації ПП "Сила і Честь".

В поданому зверненні позивач посилається на відсутність обов`язку щодо внесення застави за реєстрацією кандидатів в депутати відповідного рівня (обласної ради), у зв`язку з тим, що Тернопільська регіональна організація політичної партії "Сила і Честь" з об`єктивних причин не подавала на реєстрацію документів та не стала суб`єктом виборчого процесу.

28.09.2020 Тернопільською обласною територіальною виборчою комісією Тернопільської області прийнято постанову №33 "Про повернення грошової застави Тернопільській обласній організації політичної партії "Сила і Честь", якою відмовлено Тернопільській обласній організації політичної партії "Сила і Честь" у поверненні раніше внесеної нею на спеціальний (депозитний) рахунок Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії грошової застави, у розмірі 178048 (сто сімдесят вісім тисяч сорок вісім) гривень, та зазначено що вказані кошти, у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів на виборах до Тернопільської обласної ради, перерахувати до обласного бюджету.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд виходить з наступного.

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. (частина перша статті 273 КАС України)

Дана стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме статтею 64 частиною першою, в якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини сьомої статті 225 Виборчого кодексу України порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.

Так, 21.08.2020 постановою Центральної виборчої комісії №193, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України 21.08.2020 №517 затверджено Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, пунктом 8 якого визначено, що у разі надходження на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою статті 225 Кодексу, та/або коштів, внесених із порушенням вимог, установлених статтею 225 Кодексу (кошти внесено неналежним суб`єктом внесення, після подання документів для реєстрації кандидатів на відповідних місцевих виборах, двома і більше платежами тощо), такі кошти поверненню не підлягають та у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів на відповідних місцевих виборах перераховуються відповідно до сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.

Таким чином, судом встановлено, що Тернопільська обласна організація політичної партії "Сила і Честь" не подала на реєстрацію списку кандидатів у депутати до Тернопільської обласної ради, але внесла грошову заставу за реєстрацію кандидатів у депутати до Тернопільської обласної ради, що підтверджується платіжним дорученням №8 від 24.09.2020.

Враховуючи наведені норми чинного законодавства України, зокрема пункту 8 Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, внесені кошти поверненню не підлягають.

З урахуванням наведеного, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для визнання протиправною відмови Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії щодо повернення застави, як помилкової, в розмірі 178048 гривень, внесеної Тернопільською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" за реєстрацію кандидатів у депутати Тернопільської обласної ради.

Інші доводи позивача не спростовують висновків суду щодо правомірності дій відповідача.

Крім того, в постанові Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії Тернопільської області від 28.09.2020 №33 "Про повернення грошової застави Тернопільській обласній організації політичної партії "Сила і Честь" вказано про можливість повернення грошової застави за нормами Цивільного кодексу України.

Виходячи з наведеного суд вважає, що при прийнятті спірної постанови відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з встановлених обставин справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами статті 90 КАС України та наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

За звернення до суду із вказаним позовом, позивачем при поданні позовної заяви не сплачено судовий збір, у зв`язку з чим у відповідності до вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України та з урахуванням частини першої статті 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути з позивача до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" до Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії Тернопільської області про визнати протиправною відмови Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії щодо повернення застави, як помилкової, в розмірі 178048 гривень, внесеної Тернопільською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" за реєстрацію кандидатів у депутати Тернопільської обласної ради та зобов`язання Тернопільську обласну територіальну виборчу комісію ухвалити постанову про повернення застави в розмірі 178048 гривень, внесеної Тернопільською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" за реєстрацію кандидатів у депутати Тернопільської обласної ради відмовити повністю.

Стягнути з Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" в дохід Державного бюджету України судовий збір в розмірі 2102,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня проголошення судового рішення.

Повне судове рішення складено 01 жовтня 2020 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Тернопільська обласна організація Політичної партії "Сила і Честь" - місцезнаходження: вул. Шептицького, 2а, м. Тернопіль, 46008, код ЄДРПОУ: 33992655;

відповідач:

- Тернопільська обласна територіальна виборча комісія - місцезнаходження: вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ: 43758685;

Головуючий суддя Мартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено02.10.2020
Номер документу91913269
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2849/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні