Рішення
від 02.10.2020 по справі 904/4038/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.10.2020м. ДніпроСправа № 904/4038/20

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. розглянувши справу

за позовом Комунального підприємства "Кривбасводоканал", Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквія", Дніпропетровська область, с. Лозуватка

про стягнення 42 080,13 грн.

Без виклику представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Комунальне підприємство "Кривбасводоканал" звернулося до господарського суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквія" про стягнення 42 080,13 грн., з яких: 34 170,75 грн. - основний борг, 6 150,74 грн. - пеня, 904,35 грн. - 3% річних, 854,29 грн. - інфляційні втрати.

Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення № 401 від 24.06.2015.

В прохальній частині позовної заяви позивач просить суд розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Задоволено клопотання позивача та визначено строк відповідачу для подання заяви із запереченнями щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження: 15 днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі. Постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Представник відповідача отримав вищевказану ухвалу 10.08.2020, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відзив відповідач до суду не подав.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

24.06.2015 між Комунальним підприємством "Кривбасводоканал" (виробник) Товариством з обмеженою відповідальністю "Аквія" (споживач) було укладено договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення № 401 (далі - договір).

Виробник зобов`язується своєчасно надавати споживачеві - відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення (далі - послуги), а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором (п. 1.1. договору).

Орієнтовний обсяг послуг визначається на підставі розрахункової заявки споживача, узгодженої з відділом водозбуту виробника, яка є невід`ємною частиною договору. Загальний обсяг послуг з централізованого постачання холодної води орієнтовно складає: 6528 м3/рік. Загальний обсяг послуг з централізованого водовідведення орієнтовно складає: 6528 м3/рік (п. 1.2. договору).

Тарифи на послуги (за 1 м3 без ПДВ) становлять: Згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг № 896 від 26.03.2015 за 1 м3 без ПДВ: вода питна - 3,09 грн. стоки - 3,11 грн. (п. 2.1. договору).

Плата за надані послуги за наявності засобів обліку води справляється за їх показаннями згідно з пунктами 10 - 13 Правил № 630 (п. 2.2. договору).

У випадку зміни тарифів, оплата послуг здійснюється споживачем по новим тарифам без зміни інших умов Договору. Зміна тарифів відбувається з моменту набуття чинності відповідної постанови компетентного органу, яким є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. Споживач здійснює оплачу за надані послуги по новим тарифам без додаткового узгодження (п. 2.3. договору).

Розрахунковим періодом є календарний місяць (п. 3.1. договору).

Розрахунки за надані послуги здійснюються споживачем у грошовій формі протягом трьох банківських днів з дати отримання платіжного доручення, рахунку або квитанції, шляхом перерахування грошових коштів на рахунок виробника. Можливі інші форми оплати наданих послуг, які не суперечать діючому законодавству України (п. 3.2. договору).

Плата за надані послуги при наявності засобів обліку води здійснюється за їх показниками та розподілом у відповідності до п. 1.4. договору. У разі відсутності засобів обліку або їх показників, плата за надані послуги здійснюється, тимчасово, розрахунковим шляхом за затвердженими нормами водоспоживання (п. 3.3. договору).

Споживач зобов`язаний дотримуватись вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг, не допускати забруднення, засмічення і пошкодження на об`єктах централізованого питного водопостачання та водовідведення (п. 4.2.4. договору).

Споживач несе відповідальність згідно із законодавством і ним договором за: недотримання вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг; несвоєчасне внесений платежів за послуги - шляхом сплати пені; втручання в роботу засобів обліку води; порушення зобов`язань, установлених законодавством і цим договором; скид в міську каналізаційну мережу стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій (п. 5.1. договору).

Точки розподілу в яких здійснюється передача послуг від виробника до споживача та розмежування відповідальності за стан і експлуатацію водопровідних та каналізаційних мереж, зазначені в актах розмежування балансової та експлуатаційної належності, які є невід`ємною частиною договору (п. 6.1. договору).

Цей договір укладається на 3 роки та набирає чинності з 24.06.2015 у відповідності до ч. 3 ст. 631 Цивільною кодексу України і діє в частині надання послуг зі водопостачання та водовідведення до 24.06.2018, а в частині розрахунків за надані послуги - до повного погашення заборгованості (п. 9.1. договору).

Договір вважається щороку продовженим, якщо за місяць до закінчення його строку однією зі сторін не буде письмово заявлено про розірвання або необхідність перегляду (п. 9.2. договору).

01.02.2012 сторонами підписано акт розмежуванню балансової приналежності мереж водопровід ведення та експлуатаційної відповідальності сторін (а.с. 19), відповідно до якого межею розділу є каналізаційний колодязь на врізці КК15. Контрольний колодязь для відібрання проб стічних вод КК13.

Рішенням виконкому Криворізької міської ради від 13.02.2019 № 79 затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу (далі - Правила № 79).

Відповідно до п. 3.1. Правил № 79 виробник повинен:

- контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами (п. 3.1.3 Правил № 79);

- здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб (п. 3.1.5 Правил № 79).

Споживачі письмово під час укладення договору визначають не менше двохпредставниківіз зазначенням номерів телефонного зв`язку, уповноважених представляти їх під час відбору проб стічних вод і в подальшому забезпечують присутність таких уповноважених представниківна об`єкті споживача безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником (п. 4.1. Правил № 79).

З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК у стічних водах є достатньою підставою для нарахування додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями (у разі виявлення перевищення ДК) (п. 4.2. Правил № 79).

Відбір проб стічних вод споживачів здійснюється з контрольного колодязя (каналізаційного випуску, лотка, камери), розташування якого визначено в актах/схемах розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, що є невід`ємною частиною договору. У разі відсутності в споживача таких актів/схем розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, відбір проб стічних вод здійснюється з останнього елемента каналізаційної мережі споживача (п. 4.3. Правил № 79).

Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує раптово уповноважений представник виробника протягом доби, не погоджуючи зі споживачами заздалегідь. Результати відбору контрольних проб стічних вод споживача фіксується в акті відбору проб стічних вод (додаток 4), який підписують як представник виробника, так і представник споживача (п. 4.6. Правил № 79).

Позивач зазначає, що 02.05.2019 об 12:40 год. його представники прибули на об`єкт ТОВ Аквія за адресою: вул. Соборна, 4 з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу та повідомили про необхідність забезпечення уповноваженого представника споживача.

Так, 02.05.2019 на підставі договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення № 401 від 24.06.2015 та Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, у контрольному колодязі КК-13, згідно Акту розподілу балансової належності мереж водовідведення й експлуатаційної відповідальності сторін від 01.02.2012 на об`єкті ТОВ Аквія за адресою: вул. Соборна, 4 у присутності представника споживача зав.господарством О. Сущик було здійснено відбір проб стічних вод (проба № 91 контрольна, арбітражна), про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 116 від 02.05.2019 (а.с. 20).

Акт про відбір проб стічних вод № 116 від 02.05.2019 підписаний зав.господарством О. Сущик без жодних зауважень чи заперечень.

Акти складаються у двох примірниках - для виробника й споживача. У разі відмови підписати акт представником споживача, він підписується представниками виробника із зазначенням прізвища представника споживача, який відмовився підписати акт (п. 4.7. Правил № 79).

За ініціативи споживача та в його посуд виробником відбирається паралельна проба. У такому випадкупроби відбираються за одночасною присутністю представників виробника та споживача. При цьому в акті відбору проб стічних вод (додаток 4) робиться примітка про паралельний відбір проб для виконання паралельного аналізу (п. 4.10. Правил № 79).

Паралельний аналіз виконує споживач у будь-якій лабораторії, що здійснює діяльність у цій галузі відповідно до Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність і вимог чинного законодавства України (п. 4.13. Правил № 79).

Акт про відбір проб стічних вод № 116 від 02.05.2019 не містить інформації про відібрання за ініціативою споживача паралельної проби.

Таким чином, відповідач не скористався своїм правом, наданим споживачу пунктом 4.10 Правил № 79, та не ініціював проведення паралельного та арбітражного аналізу контрольної проби.

Об`єм відібраної виробником контрольної проби має бути достатнім для виконання контрольного та арбітражного аналізу (п. 4.9. Правил № 79).

Якість контрольної проби визначається контрольним аналізом лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють діяльність у цій галузі відповідно до Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність і вимог чинного законодавства України, та підтверджується документами встановленого зразка: актом відбору проб стічних вод (додаток4) і протоколом дослідження якості стічних вод (додаток 5) (п. 4.11. Правил № 79).

Аналіз контрольної проби проводиться за показниками, зазначеними в додатку 1 до Правил. Виробник має право провести аналіз контрольної проби не за всіма показниками, в залежності від виду діяльності споживача (п. 4.12. Правил № 79).

За результатами хімічного аналізу проби стічних вод ТОВ Аквія (проба № 91 контрольна), відібраних 02.05.2019 у каналізаційному колодязі КК13, за адресою: вул.Соборна,4, виконаного хіміко-бактеріологічною лабораторією КП Кривбасводоканал складено Протокол № 334 від 07.05.2019 дослідження якості стічних вод (а.с. 21), яким встановлено, що якість стічних вод не відповідає вимогам Правил №79. Так, у відібраних пробах з контрольного колодязя (КК-13) ТОВ Аквія 02.05.2019 в результаті випробувань було виявлено перевищення допустимих концентрацій вмісту забруднюючих речовин за наступними показниками:

- ХСК 610,0 мгО/дм3, при допустимій концентрації 500,0 мгО/дм3;

- Відношення ХСК/БСК5: 2,66;

- Фосфати 18,5 мг/дм3, при допустимій концентрації 3,9 мг/дм3.

При виявленні перевищення ДК стічних вод споживача, що скидаються до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, установлених Правилами або договором, виробник у 7-денний термін після закінчення аналізу направляє споживачу лист-повідомлення про виявлені перевищення ДК у стічних водах з додаванням протоколу дослідження якості стічних вод та акта відбору проб стічних вод (у разі його відсутності в споживача) (п. 4.26. Правил № 79).

Листом № 4795 від 13.05.2019 (а.с. 22) позивач повідомив відповідача про виявлені порушення та необхідність застосування заходів по приведенню якості стічних вод відповідача у відповідність до Правил № 79. Додатком до цього листа є протокол дослідження якості стічних вод № 334 від 07.05.2019,

В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного повідомлення, позивач надав до суду копію фіскального чеку (а.с. 22). Відповідно до поштового повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 22) відповідач отримав вимогу 20.05.2019.

Позивачем була нарахована відповідачу додаткова плата за скид споживачем стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що встановлено контрольним аналізом актом про відбір проб стічних вод № 116 від 02.05.2019 та протоколом № 334 від 07.05.2019 дослідження якості стічних вод у розмірі 34 170,75 грн. за період з 02.02.2019 по 02.05.2019, виставлений рахунок № 54 від 25.06.2019 (а.с. 24).

Листом № 6794 від 27.06.2019 (а.с. 25) на адресу відповідача було направлено розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями ТОВ Аквія до системи централізованого водовідведення міста Кривого Рогу за період з 02.02.2019 по 02.05.2019, разом з рахунком № 54 від 25.06.2019 на суму 34 170,75 грн.

В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного листа із додатками (рахунок та розрахунок) позивач надав до суду копії опису вкладення, накладної Укрпошти та фіскального чеку (а.с. 26).

Відповідно до п. 3.2 договору розрахунки за надані послуги водопостачання та водовідведення здійснюються споживачем у грошовій формі протягом трьох банківських днів після пред`явлення рахунку.

Господарський суд зазначає, що відповідно до наданих позивачем в якості доказу направлення на адресу відповідача листа № 6794 від 27.06.2019 із додатками (рахунок та розрахунок) вказаному поштовому відправленню було присвоєно 13-символьний цифровий номер (штрихкодовий ідентифікатор) 5002701521022.

В той же час, господарський суд зазначає, що відстеження отримання вказаного поштового відправлення на теперішній час є неможливим, оскільки вказаний сервіс на офіційному сайті Українського державного підприємства поштового зв`язку "Укрпошта" зберігає дані лише за останні 6 місяців. Однак, сам факт направлення вказаних документів на юридичну адресу відповідача, є достатнім для виникнення обов`язку з оплати, оскільки вручення такого відправлення залежить від волі відповідача (отримувача), а можливе невручення, якщо воно відбулось, то могло бути можливим через недотримання відповідачем вимог законодавства щодо забезпечення отримання поштових відправлень за своїм офіційним місцезнаходженням (поштовою адресою). Відповідач, у разі незнаходження за своєю офіційною (юридичною) адресою, повинен був докласти зусиль щодо отримання поштових відправлень за цією адресою або повідомлення контрагентів про зміну свого місцезнаходження.

Також судом враховані положення Правил надання послуг поштового зв`язку, визначені постановою Кабінету Міністрів України № 270 від 05.03.2009 (далі - Правила).

Так, порядок доставки поштових відправлень, поштових переказів, повідомлень про вручення поштових відправлень, поштових переказів, періодичних друкованих видань юридичним особам узгоджується оператором поштового зв`язку разом з юридичною особою. Для отримання поштових відправлень юридична особа повинна забезпечити створення умов доставки та вручення поштових відправлень відповідно до вимог Закону України "Про поштовий зв`язок", цих Правил (п. 94 Правил).

Відтак, повна відповідальність за достовірність інформації про місцезнаходження, а також щодо наслідків неотримання поштових відправлень за своїм офіційним місцезнаходженням покладається саме на юридичну особу (фізичну особу-підприємця).

Наказом міністерства інфраструктури України № 958 від 28.11.2013 затверджено Нормативи і нормативні строки пересилання поштових відправлень (далі - Норматив).

Нормативні строки пересилання простої письмової кореспонденції операторами поштового зв`язку (без урахування вихідних днів об`єктів поштового зв`язку) у межах області та між обласними центрами України (у тому числі для міст Києва, Сімферополя, Севастополя) - Д+3, пріоритетної - Д+2; де Д - день подання поштового відправлення до пересилання в об`єкті поштового зв`язку або опускання простого листа чи поштової картки до поштової скриньки до початку останнього виймання, 1, 2, 3, 4, 5 - кількість днів, протягом яких пересилається поштове відправлення. (пп. 2, 4 п. 1 Р.2 Нормативу).

При пересиланні рекомендованої письмової кореспонденції зазначені в пункті 1 цього розділу нормативні строки пересилання збільшуються на один день (п. 2 Р.2 Нормативу).

Враховуючи вищевикладене, відповідно до Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, вищевказане поштове відправлення було доставлено відповідачу 04.07.2019 (27.06.2019 (день подання поштового відправлення) + 3 дня + 1 день) (з урахуванням того, що 28.06.2019 припадає на святковий, вихідний день, а також того, що 29 та 30 червня 2019 року - вихідні дні).

Таким чином, відповідно до п. 3.2 договору відповідач повинен був оплатити вказаний рахунок у строк до 09.07.2019 включно (04.07.2019 день отримання + 3 банківських дня).

З метою досудового врегулювання спору позивач направив відповідачу вимогу № 7730 від 22.07.2019 (а.с. 28), про сплату заборгованості у розмірі 34 170,75 грн. за понаднормативний скид стічних вод до систем централізованого водовідведення.

В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаної вимоги позивач надав до суду копію фіскального чеку (а.с. 28).

Позивач направив відповідачу вимогу № 3965 від 04.05.2020 (а.с. 27), про сплату заборгованості у розмірі 34 170,75 грн. за понаднормативний скид стічних вод до систем централізованого водовідведення.

В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаної вимоги позивач надав до суду копію фіскального чеку (а.с. 27).

Однак, як зазначає позивач, відповідач відповіді на вимоги не надав, заборгованість не сплатив, що і стало причиною звернення до суду.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).

Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).

Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).

У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).

02.02.2018 набрали чинності Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 (далі - Правила № 316), зареєстровані в Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за № 56/31508.

Відповідно до п. 2 Р.2 Правил № 316 останні поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі).

На підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів (п. 4 Р.2 Правил № 316).

Рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради № 79 від 13.02.2019 відповідно до Правил № 316 затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу (далі - Правила № 79).

Приймання стічних вод споживачів до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди здійснюється виключно на підставі договору (п. 2.1. Правил № 79).

Виробник приймає стічні води споживача до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу за умови, що показники якості стічних вод споживача відповідають вимогам Правил та умовам укладеного з виробником договору (п. 2.2. Правил № 79).

Відповідно до частини 6 статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.

Перелік речовин, заборонених до скиду в системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу (п. 2.23 та додаток 2 до Правил) є єдиним для стічних вод усіх категорій споживачів (п. 2.4 Правил № 79).

Відповідно до пункту 2.5 Правил № 79 стічні води субспоживача є складовою стічних вод споживача.

Споживачі несуть установлену законодавством відповідальність за порушення Правил і за аварійні ситуації, що можуть виникнути на системах централізованого водовідведення м. Кривого Рогу і на каналізаційно-очисних спорудах (КОС) внаслідок скидання споживачами до них забруднень, що кількісно та якісно не відповідають вимогам Правил (п. 2.22 Правил № 79).

Споживачі письмово під час укладення договору визначають не менше двох представників із зазначенням номерів телефонного зв`язку, уповноважених представляти їх під час відбору проб стічних вод і в подальшому забезпечують присутність таких уповноважених представників на об`єкті споживача безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником. (п. 4.1 Правил № 79).

З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК у стічних водах є достатньою підставою для нарахування додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями (у разі виявлення перевищення ДК) (п. 4.2 Правил № 79).

Відбір проб стічних вод споживачів здійснюється з контрольного колодязя (каналізаційного випуску, лотка, камери), розташування якого визначено в актах/схемах розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, що є невід`ємною частиною договору. У разі відсутності в споживача таких актів/схем розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, відбір проб стічних вод здійснюється з останнього елемента каналізаційної мережі споживача (п. 4.3 Правил № 79).

Акти складаються у двох примірниках - для виробника й споживача. У разі відмови підписати акт представником споживача,він підписується представниками виробника із зазначенням прізвища представника споживача, який відмовився підписати акт (п. 4.7. Правил № 79).

Акт відбору проб та інші документи, підготовлені виробником, підписуються однією стороною (повноважними представниками виробника) у разі зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після прибуття представника виробника) або створення представниками споживача перешкод виробнику у відборі проб чи обстеженні об`єкта водопостачання та водовідведення (п. 4.8. Правил № 79).

Об`єм відібраної виробником контрольної проби має бути достатнім для виконання контрольного та арбітражного аналізу (п. 4.9. Правил № 79).

За ініціативи споживача та в його посуд виробником відбирається паралельна проба. У такому випадкупроби відбираються за одночасною присутністю представників виробника та споживача. При цьому в акті відбору проб стічних вод (додаток 4) робиться примітка про паралельний відбір проб для виконання паралельного аналізу (п. 4.10. Правил № 79).

За умовами пункту 4.11 Правил № 79 якість контрольної проби визначається контрольним аналізом лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють діяльність у цій галузі відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» і вимог чинного законодавства України, та підтверджується документами встановленого зразка: актом відбору проб стічних вод (додаток 4) і протоколом дослідження якості стічних вод (додаток 5).

Аналіз контрольної проби проводиться за показниками, зазначеними в додатку 1 до Правил. Виробник має право провести аналіз контрольної проби не за всіма показниками, в залежності від виду діяльності споживача (п. 4.12 Правил № 79).

Паралельний аналіз виконує споживач у будь-якій лабораторії, що здійснює діяльність у цій галузі відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» і вимог чинного законодавства України. Споживач невідкладно за результатами паралельного аналізу повідомляє виробника телефонограмою або факсограмою про результати вимірювання паралельної проби, виконані лабораторією. При встановленні факту розбіжності результатів контрольного аналізу та паралельного аналізу за ініціативи споживача, у разі його незгоди з результатами контрольного аналізу, проводиться арбітражний аналіз (п.п. 4.13, 4.14, 4.15 Правил № 79).

Згідно з п. 4.19 Правил № 79 арбітражний аналіз проводиться в лабораторії виробника. А в разі незгоди споживача з проведенням арбітражного аналізу в лабораторії виробника, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» , для проведення аналізу арбітражної проби. Усі витрати, пов`язані з транспортуванням, арбітражним аналізом стічної води, сплачуються споживачем.

При виявленні перевищення ДК стічних вод споживача, що скидаються до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, установлених Правилами або договором, виробник у 7-денний термін після закінчення аналізу направляє споживачу лист-повідомлення про виявлені перевищення ДК у стічних водах з додаванням протоколу дослідження якості стічних вод та акта відбору проб стічних вод (у разі його відсутності в споживача) (п. 4.26 Правил № 79).

Відповідно до п. 6.2 Правил № 79 кількість стічних вод споживачів, які підлягають оплаті, визначають за фактичними обсягами, зафіксованими засобами вимірювальної техніки, що занесені до Державного реєстру або пройшли державну метрологічну атестацію.

У разі відсутності засобів обліку стічних вод у споживачів, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, їх облік здійснюється такими методами: за допомогою засобів обліку на водозаборах; за паспортною продуктивністю насосів на водозаборах; за паспортним дебітом усіх свердловин та проектною потужністю поверхневого водозабору; на підставі витрат води на технологічні потреби; на підставі замірів кількості стічних вод, що надходять до мереж водовідведення (пункт 6.3 Правил № 79).

Метод визначення кількості стічних вод споживачів, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, установлюється виробником (п. 6.4 Правил № 79).

Акт про відбір проб стічних вод № 116 від 02.05.2019 складений повноважними представниками позивача за формою відповідно до Правил № 79 та з відображенням відомостей щодо здійснення відбору контрольної та арбітражної проби.

Акт про відбір проб стічних вод № 116 від 02.05.2019 підписаний представниками позивача та відповідача в особі зав.господарством О. Сущик без жодних застережень.

Протокол досліджень якості стічних вод № 334 від 07.05.2019 містяти інформацію про найменування джерела відбору проб, його місце, дату відбору, найменування показників, фактичне їх значення, відомості про методику виконання вимірювань, а також висновки за підписом представників лабораторії.

Відповідач не скористався своїм правом на оскарження дій службових осіб позивача щодо контрольної перевірки.

Виявлені у відібраних пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Додаткова плата за скид споживачем стічних вод з перевищенням ДК, що встановлено контрольним та/або арбітражним аналізом і підтверджено актом відбору проб стічних вод та протоколом дослідження якості стічних вод (додатки 4, 5), стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Додаткова плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта (п. 6.17 Правил № 79).

Плата за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у сумі 34 170,75 грн. розрахована позивачем за період з 02.02.2019 по 02.05.2019 у повній відповідності до Правил № 79.

Як вказано вище, кінцевий строк оплати відповідачем рахунку № 54 від 25.06.2019 - 08.07.2019.

Доказів сплати нарахованої позивачем плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у сумі 34 170,75 грн. відповідач не надав, доводи позивача, наведені в обґрунтування позову, не спростував.

За таких обставин позовні вимоги про стягнення з відповідача 34 170,75 грн. плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Також господарський суд зазначає наступне.

Плата за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням є грошовим зобов`язанням, що виникає на підставі договору та визначених законодавчих приписів, а не оперативно - господарською санкцією.

Плата за скид понаднормативно забруднених стічних вод є платою з надання послуг водоканалом щодо доочищення понаднормативно забруднених вод.

У зв`язку із викладеним позивач нарахував та просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 6 150,74 грн. за період з 10.07.2019 по 05.01.2020.

Відповідно до п. 5.1.2. договору несвоєчасну оплату послуг з централізованого водопостачання та водовідведення у термін. визначений п.3.2. цього договору, споживач сплачує на користь виробника пеню у розмірі 0,1% від суми платежу за кожний день прострочення, але не більш подвійної облікової ставки Національного банку України, що діє в період, за який сплачується пеня.

Виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 548 Цивільного кодексу України).

У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема - сплата неустойки (п.3 ч.1 ст. 611 Цивільного кодексу України).

Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст.549 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст.230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг). Штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (ч.ч.4, 6 ст. 231 Господарського кодексу України).

Згідно зі ст. ст. 1, 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» , платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано (ч.6 ст.232 Господарського Кодексу України).

Договором передбачено стягнення пені за прострочення виконання зобов`язання.

Господарським судом здійснено перевірку розрахунку пені позивача та встановлено, що до стягнення належить пеня у розмірі 5397,11грн.

Також позивач нарахував та просить стягнути з відповідача 3 % річних за період з 10.07.2019 по 26.05.2020 у розмірі 904,35 грн. та інфляційні втрати за період з серпня 2019 року по квітень 2020 року у розмірі 854,29 грн.

Відповідно до ч.2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплату боргу з урахуванням процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Господарським судом здійснено перевірку розрахунку 3% річних та встановлено, що він виконаний не правильно.

Відповідно до виконаного господарським судом розрахунку до стягнення з відповідача підлягають 3% річних у розмірі 903,23 грн. В решті позовних вимог в цій частині слід відмовити.

Згідно перерахунку, виконаного господарським судом, розмір інфляційних втрат є більшим, ніж заявлено позивачем. Разом з тим, суд позбавлений права збільшувати розмір позовних вимог. Пред`явлення вимог в меншому розмірі є правом позивача. Враховуючи викладене, суд розглядає вимоги про стягнення інфляційних втрат в заявленому позивачем розмірі.

З огляду на викладене, зважаючи на те, що має місце прострочення виконання зобов`язання є правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача 41 325,38 грн., з яких: 34 170,75 грн. - основний борг, 5397,11 грн. - пеня, 903,23 грн. - 3% річних, 854,29 грн. - інфляційні втрати.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог: на позивача - 37,84 грн. (1,8 %), на відповідача - 2064,16 грн. (98,2 %).

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквія" (53020, Дніпропетровська область, Криворізький р-н, с. Лозуватка, вул. Котовського, буд. 35, ідентифікаційний код 37890728) на користь Комунальне підприємство "Кривбасводоканал" (50027, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Єсеніна, буд. 6А, ідентифікаційний код 03341316) 41 325,38 грн. , з яких: 34 170,75 грн. - основний борг, 5 397,11 грн. - пеня, 903,23 грн. - 3% річних, 854,29 грн. - інфляційні втрати, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 2064,16 грн ., про що видати наказ.

В решті позову відмовити.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Суддя І.В. Мілєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91937938
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4038/20

Судовий наказ від 23.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Рішення від 02.10.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 03.08.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні