Рішення
від 02.10.2020 по справі 160/12220/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року об 16 год. 45 хв.Справа № 160/12220/20

Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Неклеса О.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» до Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

01 жовтня 2020 року о 14 год. 47 хв. До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» (далі - позивач, ДООПП «СИЛА І ЧЕСТЬ» ) до Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (далі - відповідач, Піщанської сільської ТВК Новомосковського району Дніпропетровської області), в якій позивач просить:

- визнати протиправною та скасувати Постанову № 34 від 28 вересня 2020 року Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» .

- зобов`язати Піщанську сільську територіальну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області надати час, протягом 24 годин з дня вирішення справи по суті, для уточнення виявлених недоліків у поданих документах для реєстрації кандидатів у депутати шляхом подання уточнених або інших документів.

В обґрунтування поданої позовної заяви позивач зазначив, що 24 вересня 2020 року у 10 годині 05 хвилин до Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області було подано представником ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ , уповноваженим на підставі довіреності, пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Піщанського сільського ради на перших місцевих виборах, які відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ . Постановою Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області(в подальшому ТВК) № 34 від 28 вересня 2020 року, яка була складена о 18 годині 20 хвилин, було відмовлено у реєстрації кандидатів в депутати Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПАЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ . Позивач вважає, що підстави, викладені в оскаржуваній постанові є надуманими, формальними та такими, що не відповідають приписам ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України. В даному випадку партією своєчасно були подані всі документи стосовно всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах зазначені у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, про що відповідна ТВК надала довідку № 11 від 24.09.2020 року. Всі подані документи відповідають вимогам цього Виборчого кодексу України. Всі зауваження викладені у постанові ТВК № 34 від 28 вересня 2020 року, щодо заяв кандидатів про згоду балотуватись та заяв кандидатів, поданих кандидатами у депутати про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання позивач вважає такими, що не відповідають дійсності, оскільки документи подано, в них містилась інформація, але була вказана не точно. До того ж відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 222 було подано єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки осіб, затвердженні конференцією організацією партії 22.09.2020 року з яких можна зрозуміти яка саме особа балотується до якого саме територіального виборчого округу, а неправильне відображення в заявах назви округу та номера округу не є підставою для відмови у реєстрації кандидатів всього виборчого списку. Відповідачем на виконання приписів ч. 3 ст. 230 Виборчого Кодексу України не направлено позивачу повідомлення, не повідомлено жодного суб`єкту виборчого процесу про виявлену ТВК неточність, що позбавило позивача в свою чергу можливості уточнити заяви кандидатів у депутати Піщанської сільської ради про згоду балотуватись та заяв кандидатів, поданих кандидатами у депутати про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання. Визнання документів неподаними, а саме заяв про згоду балотуватися у депутати Піщанської сільської ради та заяв про наявність(відсутність) заборгованості по аліментах та автобіографій, через їх невідповідність вимогам виборчого законодавства не передбачено Виборчим кодексом України. Позивач вважає, що недотримання відповідачем вимог ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України є обмеженням виборчих прав позивача та кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, як суб`єктів виборчого процесу. Крім того в автобіографії, яка подається кандидатом передбачено зазначення відомостей, які повинні міститись обов`язково, проте не обмежує право кандидатів щодо включення до автобіографи інших відомостей. Також оскаржувана постанова була винесена з порушення графіку роботи відповідної ТВК, а саме її було винесено о 18 годині 20 хвилин 28 вересня 2020 року. Згідно з графіком роботи, розміщеного в приміщенні Знаменівської сільської ради, офіційними годинами роботи ТВК є з 8:00 по 17:00 з понеділка по п`ятницю, за виключенням днів, коли ТВК потрібно працювати до 24:00 включно. За викладених обставин, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання було призначено на 02.10.2020 року о 10 год. 00 хв.

Крім того, вищезазначеною ухвалою суду витребувано від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» :

- належним чином засвідчену копію передвиборної агітації, яка була затверджена на конференції організації партії 22.09.2020 року.

- належним чином засвідчену копію передвиборної агітації, яка була надана до Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області.

Від Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області витребувано належним чином засвідчені копії:

- поданих ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» документів для реєстрації кандидатів у депутати;

- протоколу засідання територіальної виборчої комісії, на якому прийнята оскаржувана постанова №34 від 28 вересня 2020 року;

- оскаржуваної постанови №34 від 28 вересня 2020 року;

- документу, яким затверджений графік роботи Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області;

- офіційно затвердженого графіка роботи Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області;

- табелю обліку робочого часу Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомоковського району Дніпропетровської області 28 вересня 2020 року;

- письмового повідомлення ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» про виявлені в поданих документах недоліки, відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України;

- доказів направлення ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» повідомлення про виявлені в поданих документах недоліки.

01 жовтня 2020 року від Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області на електронну адресу суду надійшла частина витребуваних доказів, а саме:

- письмового повідомлення ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» про виявлені в поданих документах недоліки, відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України;

- доказів направлення ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» повідомлення про виявлені в поданих документах недоліки.

02.10.2020 року вищезазначені документи надійшли нарочно до канцелярії суду.

02.10.2020 року від позивача надійшли документи на виконання вимог ухвали суду від 01.10.2020 року.

В підготовчому засіданні 02.10.2020 року представник позивача позовні вимоги підтримала та надала пояснення аналогічні тим, що викладені в позовній заяві.

Представник відповідача правом на надання письмового відзиву не скористалася. В підготовчому засіданні 02.10.2020 року проти задоволення позову заперечувала та надала усні пояснення аналогічні змісту оскаржуваної постанови №34 від 28.09.2020 року Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області. Наголосила, що територіальна виборча комісія при прийнятті спірної постанови діяла в межах повноважень. Надані позивачем документи подані в строк. При цьому передвиборна програма не відповідала вимогам Виборчого кодексу України, у поданих кандидатами заявах містилися розбіжності та неточності, у зв`язку із чим відповідачем було прийнято оскаржувану постанову. Крім того, пояснила, що Дніпропетровську обласну організацію політичної партії «СИЛА І ЧЕСТЬ» не було повідомлено про наявність неточностей для їх усунення.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 р. закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 02 жовтня 2020 року в приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду за адресою: м. Дніпро, вул. Янгеля, 4 в порядку письмового провадження.

На підставі приписів ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, заслухавши учасників справи в підготовчому засіданні, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, дійшов наступних висновків.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» зареєстрована 16.09.2020 року. Вид економічної діяльності - 94.92 діяльність політичних організацій (основний).

О 10 годині 05 хвилин до Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області представником ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ , уповноваженим на підставі довіреності, було подано, пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради на перших місцевих виборах, які відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ , а саме:

1. Заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії на 2 арк.

2. Рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ на 1 арк.

3. Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ на 5 арк.

4. Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ на 8 арк.

5. Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ про згоду балотуватися кандидатками в депутати від цієї організації політичної партії на 21 арк.

6. Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ на 32 арк.

7. Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 21 арк.

8. Документ про внесення грошової застави на 1 арк.

9. Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ : розміром 4*6 (по 1 фотографії кожного з кандидатів) на 21 арк.

10. Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 31 арк.

11. Передвиборна програма ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ на 2 арк.

12. Заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи на 2 арк.

13. Копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу на 1 арк.

Вищезазначені документи були прийняті Піщанською сільською територіальною виборчою комісією Новомосковського району Дніпропетровської області, що підтверджується довідкою №11 за підписом голови Піщанської СТВК Юхимук.

28 вересня 2020 р. о 18 год. 20 хв. Піщанська сільська територіальна виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області, керуючись статтями 216-219, статтями 222, 227, 230 Виборчого кодексу України прийняла постанову №34 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ , у зв`язку з неподанням до територіальної виборчої комісії документів, передбачених статтею 222 Виборчого кодексу України - передвиборної програми організації партії, заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії про згоду балотуватися кандидатами у кандидатами у депутати від цієї організації партії, автобіографії кандидатів у депутати, заяв про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів.

Згідно із даною постановою 24 вересня 2020 року до Піщанської сільської територіальної виборчої комісії представник ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ , уповноважена на підставі довіреності від цієї організації партії, подала документи, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, для реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ . Розглянувши вищезгадані документи, Піщанська сільська територіальна виборча комісія встановила їх невідповідність вимогам Виборчого кодексу України зокрема:

1. Уповноваженою особою ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ подано передвиборчу програму кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, яка всупереч вимогам ст. 222 Виборчого кодексу України не затверджена конференцією ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ . При цьому, зміст програми не відповідає змісту передвиборчої програми кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, оскільки містить особисту інформацію. За вказаними ознаками, подана програма не може вважатись передвиборчою програмою організації партії. Крім цього, подана програма не затверджена зборами, конференцією організації партії, як того прямо вимагаю норма виборчого законодавства.

2. В усіх заявах кандидатів зазначено, що депутати дають згоду балотуватись в єдиному багатомандатному окрузі № (зазначено номер округу) з виборів депутатів Піщанської сільської ради. Але відповідно до статті 201 Виборчого кодексу України систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають: єдиний багатомандатний виборчий округ; територіальні виборчі округи; виборчі дільниці. Таким чином, у всіх поданих заявах зазначено неіснуючі єдині багатомандатні округи із зазначенням номеру, і не вказано територіальні виборчі округи із зазначенням номеру, в яких кандидати у депутати дають згоду балотуватись. У заяві ОСОБА_1 , який відповідно до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, висунутих ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулась 22 вересня 2020 року зазначений як перший кандидат, немає посилання на згоду балотуватись першим кандидатом, натомість зазначено, що він надає згоду балотуватись кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі № 1. В заявах, поданих кандидатами у депутати про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, зазначено ті ж самі помилки щодо висунення кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі із зазначенням номера округу.

3. Автобіографія кандидатів у депутати до Піщанської сільської ради, включених до єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ не відповідає встановленим формам, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177, оскільки містить відомості, що не передбачені законом, зокрема відомості про батьків, інформацію про активну участь в громадській роботі, відомості про паспортні дані, інформацію щодо всіх місць роботи, відомості щодо сімейного стану та дітей.

Не погодившись із вищезазначеною постановою виборчої комісії, ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст. 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.3 ст.77 Конституції України - порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Пунктом 20 частини 1 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

01.01.2020 р. набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 р. призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року (день тижня - неділя).

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020" від 08.08.2020 р. №160 призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії «Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій» №172 від 10.08.2020 р. утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Дніпропетровської області, серед яких Піщанська сільська територіальна виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області.

При вирішені спору суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно із статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України (ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України).

У відповідності до ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу України, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.

Так, у відповідності до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Частиною 4 ст. 230 Виборчого кодексу України встановлено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Однією з підстав для прийняття оскаржуваної постанови слугувало те, що уповноваженою особою ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ подано передвиборчу програму кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, яка всупереч вимогам ст. 222 Виборчого кодексу України не затверджена конференцією ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ . При цьому, зміст програми не відповідає змісту передвиборчої програми кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, оскільки містить особисту інформацію. За вказаними ознаками, подана програма не може вважатись передвиборчою програмою організації партії. Крім цього, подана програма не затверджена зборами, конференцією організації партії, як того прямо вимагаю норма виборчого законодавства.

З даного приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до п. 4 ст. 222 Виборчого кодексу України передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України встановлено випадки, за яких передвиборна програма партії не відповідає вимогам закону, а саме: у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.

Суд погоджується з твердженнями представника позивача, що Виборчим кодексом України встановлені виключні випадки коли передвиборна програма партії не відповідає вимогам закону. Перелік цих випадків є вичерпним.

Судом досліджена передвиборна програма ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ . Наявність у передвиборній програмі положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення судом не виявлена.

Представником позивача у позовній заяві та в підготовчому засіданні не заперечувався той факт, що при подачі 24.09.2020 року пакету документів, уповноваженою особою партії було помилково надано передвиборну програму в інші редакції аніж та, яку було затверджено на конференції організації партії 22.09.2020 року.

Суд вважає, що відповідач, встановивши невідповідність між передвиборною програмою, яка затверджена на зборах, конференції організації партії та передвиборною програмою кандидатів у депутати відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України повинен був негайно сповістити про виявлені недоліки заявника та надати останньому час щоб подати уточнену передвиборну програму, яка б не містила зайвої інформації, а саме особистої інформації.

У підготовчому засіданні представник відповідача зазначив, що ніякі повідомлення ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ не направлялись.

Ще однією з підстав для прийняття оскаржуваної постанови слугувало те, що у всіх поданих заявах кандидатів у депутати зазначено неіснуючі єдині багатомандатні округи із зазначенням номеру, і не вказано територіальні виборчі округи із зазначенням номеру, в яких кандидати у депутати дають згоду балотуватись. В заявах, поданих кандидатами у депутати про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, зазначено ті ж самі помилки щодо висунення кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі із зазначенням номера округу. У заяві ОСОБА_1 , який відповідно до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області висунутих ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА ЧЕСТЬ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулась 22 вересня 2020 року зазначений як перший кандидат, немає посилання на згоду балотуватись першим кандидатом, натомість зазначено, що він надає згоду балотуватись кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі № 1.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Судом встановлено та не заперечувалося представником відповідача те, що позивачем своєчасно були подані всі документи стосовно всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах зазначені у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, про що відповідна ТВК надала довідку № 11 від 24.09.2020 року.

При цьому, суд вважає, що неточності або помилки в поданих документах не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради на перших місцевих виборах, які відбудуться 25 жовтня 2020 року.

Крім того, судом встановлено, що відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України позивачем було подано єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки осіб, затвердженні конференцією організацією партії 22.09.2020 року з яких можна зрозуміти яка саме особа балотується до якого саме територіального виборчого округу, а неправильне відображення в заявах назви округу та номера округу не є підставою для відмови у реєстрації кандидатів всього виборчого списку.

З наданих до суду доказів та пояснень судом також встановлено, що відповідачем на виконання приписів ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України не направлено позивачу повідомлення, не повідомлено жодного суб`єкту виборчого процесу про виявлену ТВК неточність, що позбавило позивача в свою чергу можливості уточнити заяви кандидатів у депутати Піщанської сільської ради про згоду балотуватись та заяв кандидатів, поданих кандидатами у депутати про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання.

Вказане також підтвердив представник відповідача в підготовчому засіданні.

Також підставою для прийняття оскаржуваної постанови стало те, що автобіографія кандидатів у депутати до Піщанської сільської ради, включених до єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СИЛА І ЧЕСТЬ не відповідає встановленим формам, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року № 177, оскільки містить відомості, що не передбачені законом, зокрема відомості про батьків, інформацію про активну участь в громадській роботі, відомості про паспортні дані, інформацію щодо всіх місць роботи, відомості щодо сімейного стану та дітей.

З даного приводу суд вважає за необхідне зазначити, що п. 8 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею в т.ч. автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді).

Тобто Законом визначено чіткий перелік відомостей, який повинен бути зазначений в автобіографії.

В матеріалах справи містяться належним чином засвідчені копії автобіографій кандидатів партії позивача.

Зміст їх в повній мірі відповідає вимогам п. 8 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України та містить всі необхідні та обов`язкові відомості.

При цьому, суд вважає, що додаткові дані, які вказані в автобіографіях кандидатів не є порушенням, оскільки як зазначалося вище містить усі обов`язкові відомості та реквізити.

В підготовчому засіданні представник відповідача також не заперечував той факт, що в автобіографіях кандидатів містилися усі обов`язкові відомості та реквізити. Крім того зазначив, що Законом не заборонено зазначати додаткові відомості про кандидата.

Отже, підсумовуючи вищевикладене при отриманні від представника ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» заяви із відповідними документами для реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 р., представник відповідача мав невідкладно повідомити суб`єкта, який подавав вказані документи про відсутність у таких документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена, а також про недоліків документів, які надавалися.

Натомість, належних та допустимих доказів отримання позивачем від представника виборчої комісії відповідного повідомлення відповідачем до суду не надано та у матеріалах справи відсутні.

Одночасно з цим, суд зауважує, що представником позивача не заперечується факт наявності недоліків у поданих представником ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» на реєстрацію документах.

Натомість, представник позивача мотивує протиправність спірної постанови тим, що при винесенні останньої відповідачем не було дотримано вимог ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, в силу яких позивач мав би змогу усунути відповідні недоліки шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, однак, як стверджує представник позивача, останнім таке повідомлення від відповідача не надходило.

Факт не повідомлення позивача про виявлені недоліки підтвердив відповідач у підготовчому засіданні.

Таким чином, ні суб`єкт висування, ні його представник, у період з 24.09.2020 р. по 28.09.2020 р. (дата прийняття спірної постанови) не були обізнані про наявність у поданих документах недоліків, у зв`язку з чим суд доходить висновку, що позивачем вчинено необхідні дії для реєстрації кандидатів від ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» у депутати Піщанської сільської ради на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 р., шляхом подання передбачених законом документів у визначені виборчим законом строки, що давало їм підґрунтя розраховувати на реєстрацію відповідних кандидатів для участі у місцевих виборах.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, приймаючи постанову № 34 від 28 вересня 2020 року виборчою комісією не дотримано принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим така постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

На підставі вищевикладеного, з урахуванням відсутності доказів належного повідомлення виборчою комісією представника позивача про наявність відповідних недоліків у поданих останнім документах, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення заявлених ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» до суду позовних вимог.

Крім того, враховуючи що визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови не призведе до повного захисту порушеного права позивача, тому слід задовольнити і іншу частину позовних вимог про зобов`язання Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області надати час, протягом 24 годин з дня вирішення справи по суті, для уточнення виявлених недоліків у поданих документах для реєстрації кандидатів у депутати шляхом подання уточнених або інших документів.

Так, за приписами ст.245 КАС України, у разі задоволення позову про визнання дій (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень протиправними, у якості похідної вимоги, суд може прийняти постанову про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії.

Окрім того, і за приписами ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, дає найбільший ефект.

Відтак, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права та відповідати наявним обставинам.

Також слід зазначити, що за приписами ст.6 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Суду як джерело права.

Так, Європейський Суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011р. (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» констатував: « 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд» , в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів ( див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. The United Kingdom),п.п.28-36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє всіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції - гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені.

Таким чином, з урахуванням наведеної правової позиції, суд приходить до висновку, що зобов`язання Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області надати час, протягом 24 годин з дня вирішення справи по суті, для уточнення виявлених недоліків у поданих документах для реєстрації кандидатів у депутати шляхом подання уточнених або інших документів, є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд зазначає наступне.

Так, відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що при зверненні до суду з позовною вимогою немайнового характеру позивачем доказів сплати судового збору не надано.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до положень статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102,00грн.

Приписами пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» визначено, що за подання до суду позовної заяви немайнового характеру, яка подана суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем встановлено ставку судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2102,00 грн.).

Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2102,00грн.

З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області на користь Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00грн.

Керуючись ст. ст. 2-12, 47, 72-77, 94, 132, 139, 241-246, 250, 251, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» (код ЄДРПОУ 43820695, вул. О. Гончара, б. 28/1б, м. Дніпро, 49005) до Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43795486, вул. Центральна, б. 182, приміщення Знаменівської сільської ради, с. Знаменівка, Новомовковський район, Дніпропетровська область, 51280) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати Постанову № 34 від 28 вересня 2020 року Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Піщанської сільської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СИЛА І ЧЕСТЬ» .

Зобов`язати Піщанську сільську територіальну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області надати час, протягом 24 годин з дня вирішення справи по суті, для уточнення виявлених недоліків у поданих документах для реєстрації кандидатів у депутати шляхом подання уточнених або інших документів.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Піщанської сільської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43795486) до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37989253; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судовий збір у розмірі 2102, 00 гривні (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено та підписано 02 жовтня 2020 року.

Суддя О.М. Неклеса

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91950070
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/12220/20

Ухвала від 16.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 05.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні