ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2020 року 15 год 59 хвСправа № 160/12294/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіЄфанової О.В. за участі секретаря судового засіданняМанько К.А. за участі: представника позивача представників відповідача Меюс Я.С. Резворович К.Р., Товстик О.П. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Дніпропетровської обласної організації партії "Зелених України" до Підгородненської міської територіальної Виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
02 жовтня 2020 року Дніпропетровська обласна організація партії Зелених України звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, в якій позивач просить:
визнати протиправною та скасувати постанову Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №33 від 29 вересня 2020 року;
зобов`язати Підгородненську міську територіальну виборчу комісію Дніпровського району Дніпропетровської області зареєструвати кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації партії "ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ";
зобов`язати Підгородненську міську територіальну виборчу комісію Дніпровського району Дніпропетровської області прийняти заяву (уточнення) від 28 вересня 2020р. разом з додатками (документами):
уточнюючий список кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації партії від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ";
Заяву кандидата в депутати ОСОБА_1 , висунутого Дніпропетровською обласною організацією ПАРТІЇ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Підгороднянської міської ради на перших місцевих виборах 25.10.2020 р., зазначаю, про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;
Заяву кандидата в депутати ОСОБА_2 , висунутого Дніпропетровською обласною організацією ПАРТІЇ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Підгороднянської міської ради на перших місцевих виборах 25.10.2020 р., зазначаю, про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;
Заяву кандидата в депутати ОСОБА_3 , висунутою місцевою організацією політичної партії ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ , про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Підгородненської міської ради від Дніпропетровської обласної організації ПАРТІЇ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ на перших місцевих виборах до Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області 25.10.2020 р.;
Заяву кандидата в депутати ОСОБА_3 про відмову від балотування від балотування кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Підгородненської міської ради від Дніпропетровської обласної організації ПАРТІЇ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ на перших місцевих виборах до Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області 25.10.2020р.;
Рішення Дніпропетровської обласної організації ПАРТІЇ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ від 28.09.2020р. (прохання скасувати реєстрацію кандидата в депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації ПАРТІЇ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ ОСОБА_3 , включену до єдиного та територіального виборчих списків у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів на перших місцевих виборах до Підгородненської міської ради 25.10.2020 р., з виключенням її з виборчих списків);
Звернення Дніпропетровської обласної організації ПАРТІЇ ЗЕЛЕНИХ УКРАЇНИ від 28.09.2020р. щодо скасування реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_3 , висунутого місцевою організацією політичної партії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем протиправно ухвалена оскаржувана постанова про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України, оскільки у відповідності до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Виявивши неточності, відповідач повинен був повідомити позивача щодо усунення неточностей. Позивач вважає, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року відкрито провадження у справі за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, призначено підготовче засідання на 03.10.2020 о 10 годині 00 хвилин.
03.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання на 03.10.2020 о 12 год. 45 хв.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив суд задовольнити позовні вимоги.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечували, просили в задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Згідно зі статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Дніпропетровської області, серед яких Підгородненська міська територіальна виборча комісія Дніпровського району Дніпропетровської області.
24.09.2020 року Дніпропетровською обласною організацією Партії Зелених України подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Дніпропетровської обласної організації політичної Партії Зелених України до Підгородненської міської територіальної виборчої комісії.
Довідкою № 48 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Підгородненської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року прийнято від представника Дніпропетровської обласної організації політичної Партії Зелених України, ОСОБА_4 , наступні документи:
заява про реєстрацію кандидатів у депутати на 2 арк.;
рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердження єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати на 1 арк.;
Єдиний виборчий список та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів на 15 арк.;
передвиборна програма організації партії на 2 арк.;
заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії та згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність) на 23 арк.;
автобіографії кандидатів у депутати у паперовому вигляді на 23 арк. та електронному носії;
заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини на 23 арк.;
фотографії кожного кандидата у депутати Підгородненської міської ради (по 1 фотографії розміром 4*6 см.) на 23 арк.;
копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати на 23 арк.
29 вересня 2020р. Підгородненською міською територіальною виборчою комісією прийнята постанова №33 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району, Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України , якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Дніпропетровської обласної організації політичної Партії Зелених України до Підгородненської міської територіальної виборчої комісії.
У постанові №33 від 29 вересня 2020 року зазначено:
При вивченні документів, поданих ОСОБА_4 , було встановлено, що в документах містяться розбіжності відомостей у наступних кандидатів:
не надані відомості про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 );
в наданих списках не зазначено вид місцевих виборів, на які вони розповсюджуються відповідно до статті 194 Виборчого кодексу України та Постанови Центральної виборчої комісії № 160 від 08.08.2020.
Крім того, Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, висунутих Дніпропетровською обласною організацією партії Зелених України в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, затверджений рішенням позачергової конференції Дніпропетровської обласної організації партії Зелених України 15 вересня 2020 року не відповідає вимогам щодо зазначення Першого кандидата першим порядковим номером у списку, а також частині 9 статті 219 Виборчого кодексу України, а саме вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку у випадку кількості кандидатів у списку, яка не є кратною п`яти .
Не погоджуючись з прийнятою постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 230 ВК України.
При вирішені спору суд виходить з того, що згідно з приписами статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно із статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 230 ВК України.
Зокрема, у відповідності до частини 1 цієї статті Кодексу територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» .
Відповідно до частини 2 цієї статті Кодексу територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:
1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";
1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;
2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;
3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;
4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;
5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.
В свою чергу, частиною 4 статті 230 ВК України передбачено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Щодо ненадання відомостей про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ) суд зазначає, що в оскаржуваній постанові №33 підставою для відмови в реєстрації депутатів зазначено п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України, проте, з підстав ненадання відомостей про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів можливо відмовити в реєстрації лише окремого депутата, як це передбачено п.1 ч.2 ст.230 Кодексу.
Крім того, згідно довідки №48 підтверджено отримання заяв про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини.
Щодо невизначення в наданих списках вид місцевих виборів, на які вони розповсюджуються відповідно до статті 194 Виборчого кодексу України та Постанови Центральної виборчої комісії № 160 від 08.08.2020, суд зазначає, в оскаржуваній постанові №33 підставою для відмови в реєстрації депутатів зазначено п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.
Проте, суд звертає увагу, що згідно ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Таким чином, відповідач повинен був надати час для усунення недоліків, як це передбачено ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України.
Щодо невідповідності вимогам щодо зазначення Першого кандидата першим порядковим номером у списку, а також частині 9 статті 219 Виборчого кодексу України, а саме вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку у випадку кількості кандидатів у списку, яка не є кратною п`яти суд зазначає, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. (частина перша статті 219 Виборчого кодексу України).
Згідно ч.5, ч.8, ч.12 ст.219 Виборчого кодексу України у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків. У єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються:
1) порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку;
2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата;
3) число, місяць і рік народження;
4) громадянство;
5) відомості про освіту;
6) посада (заняття), місце роботи;
7) партійність;
8) адреса місця проживання;
9) відомості про наявність чи відсутність судимості;
10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата;
11) номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата);
12) порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата).
За нормами частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Згідно частини першої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
За нормами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи. (частина друга статті 222 Виборчого кодексу України)
В частині шостій статті 227 Виборчого кодексу України зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
За нормами частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
За змістом частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина четверта статті 230 Виборчого кодексу України).
Судом досліджено документи, які надавалися позивачем 24.09.2020 року для реєстрації кандидатів у депутати та встановлено, що в єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Підгородненської міської ради, висунутих Дніпропетровською обласною організацією партії Зелених України порядковий номер кандидата ОСОБА_5 визначено як Перший кандидат , а ОСОБА_6 як 1 .
Крім того, якщо кандидатів у єдиному списку рахувати суцільним шляхом, то загальна кількість кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку складає 24 особи.
Останні 4 особи - ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 .
За нормами частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
Таким чином, Дніпропетровською обласною організацією партії Зелених України порушено встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України порядок висування кандидатів.
Щодо посилання представника позивача, що порушення ст.219 Виборчого кодексу України усувались шляхом подання 28.09.2020 року заяв від ОСОБА_3 про відмову балотуватись кандидатом у депутати та відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати, то суд зазначає, що згідно ч.4 ст.227 Виборчого кодексу України особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.
Проте, доказів того, що вказані заяви від ОСОБА_3 надавалися до виборчої комісії або в їх прийнятті виборчою комісією відмовлено, представниками сторін Суду не надано.
Суд звертає увагу позивача, що за нормами частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Тобто, вищевказана норма покладає на організацію партії певні зобов`язання, зокрема, щодо забезпечення присутності визначеної кількості чоловіків і жінок та в певній черговості.
Щодо усунення недоліків у визначенні черговості кандидатів у депутати по єдиному виборчому списку, суд зазначає, що згідно ч.7 ст.227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
Таким чином, оскільки позивачем 24.09.2020 року надано пакет документів необхідний для реєстрації кандидатів у депутати, то вже після подачі документів для реєстрації законодавство не дозволяє змінювати список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку.
У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням наведеного, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 р. № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Ставка за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674-VI).
Стаття 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачає встановлення станом на 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102 грн.
Враховуючи те, що суд відмовив у задоволенні позовних вимог, то судовий збір у сумі 2102 грн. 00 коп. підлягає стягненню з позивача у дохід Державного бюджету України.
Керуючись ст. ст.243-246, 250, 273 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовної заяви Дніпропетровської обласної організації Партії Зелених України відмовити повністю.
Стягнути з Дніпропетровської обласної організації Партії Зелених України (49000, Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця Володимира Мономаха, буд. 6, кімн. 174) на користь Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн. за платіжними реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783 Банк отримувача: Казначейство України (EAП), Рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001, Код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України №2147-VIII від 03.10.2017).
Суддя О.В. Єфанова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91950126 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні