Рішення
від 21.09.2020 по справі 200/2221/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 вересня 2020 р. Справа№200/2221/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Кониченка О.М., при секретарі судового засідання Купріян В.Ю. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комунального некомерційного підприємства «Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ» про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Обласний клінічний протитуберкульозний диспансер» відповідно до якого просив суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Відокремленого структурного підрозділу Комунального закладуохорониздоров`я Обласний клінічний шкіро-венерологічний диспансер м. Краматорська у м. Костянтинівка, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, 298 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.

Ухвалою від 03 березня 2020 року суд позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комунального некомерційного підприємства «Обласний клінічний протитуберкульозний диспансер» про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту залишив без руху.

05 березня 2020 року від позивача до суду надійшов адміністративний позов відповідно до якого позивач уточнив хто саме є відповідачем у зазначеній справі - Комунальний заклад охорони здоров`я Обласний клінічний шкіро-венерологічний диспансер м. Краматорська та просив суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Відокремленого структурного підрозділу Комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкіро-венерологічний диспансер м. Краматорська у м. Костянтинівка, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, 298 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.

10 березня 2020 року від представника позивача через канцелярію суду надійшла заява з доказами направлення адміністративно позову відповідачу.

Ухвалою від 10 березня 2020 року позовна заява прийнята до розгляду в порядку загального позовного провадження з проведенням підготовчого судового засідання, яке було призначене на 31 березня 2020 року.

26 березня 2020 року через канцелярію суду засобами електронного зв`язку від Комунального некомерційного підприємства «Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ» надійшов відзив на позовну заяву (30 березня 2020 року надійшов оригінал відзиву).

Згідно до відзиву Комунальне некомерційне підприємство «Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ» вимоги позивача, викладені в адміністративному позові, не визнаються частково з наступних причин, які викладені нижче.

Виконання першого та другого пунктів акту № 6 від 08.01.2020 вимагає значних коштів, яких диспансер не має. Відповідач звернувся з листом від 24 березня 2020 року № 01/02-146 до Департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації про виділення грошей на оброблення засобами вогнезахисту дерев`яних елементів горищних покриттів та обладнання системою протипожежного захисту, згідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (протипожежною сигналізацією). Третій та четвертий пункти вищезгаданого акту, а саме зробити глухі грати на першому та другому поверсі такими що розсувалися або знімалися та забезпечити лінії живлення до кожного побутового кондиціонера автономним пристроєм електричного захисту заплановано на IV квартал 2020 року, так як такі заходи потребують значних фінансів, яких відповідач на даний час не має.

Побутові кондиціонери на цей час не будуть експлуатуватися. На даний час проходить реформування системи охорони здоров`я, з 01 квітня 2020 року відповідач буде фінансуватися через Національну службу здоров`я України, яким буде це фінансування невідомо. Щодо п`ятого та шостого пунктів акту, подані заявки на навчання та перевірку знань пожежної безпеки та функціональне навчання з [питань цивільного захисту посадовими особами відповідача. Навчання заплановане на II Квартал 2020 року. З сьомим пункту акту не згодні, згідно розділа V, глава 3, п.3.6 Правил пожежної безпеки України приміщення диспансерного відділення в м. Костянтинівка повністю забезпечені первинними засоби пожежогасіння. Восьмий пункт акту - сходові клітини, зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, але робочий день працівників та фахівців диспансерного відділення в м. Костянтинівка з 8.00 до 17.00, тобто переважно світловий день, а також всі шляхи евакуації мають природне освітлення: вікно шириною 147 см та висотою 190 см та штучне освітлення. Спеціальний пожежний щит доукомплектований, згідно п.3.11 розділу V Правил пожежної безпеки України - пункт 9 акту. Оператори котельні, які є сезонними працівниками (працюють з 15.10.2019 до 15.04.2020), перед опалювальним сезоном пройшли переатестацію в учбовому центрі та перевірку знань з охорони праці та пожежної безпеки на робочому місці 10 пункт акту. З 12 по 19 пункти акту не виконані, але їх виконання заплановане на III квартал 2020 року. Розроблені плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі відповідно до ДСТУ 7313:2013 п. 10. Металева решітка на шляху евакуації на першому поверсі не призводить до перешкоджання евакуації людей та затору людського потоку.

Крім того, на загальній площі диспансерного відділення в м. Костянтинівка 786 кв.м. одночасно перебувають не більше 30 осіб, у т.ч. 18-20 співробітників та 8-10 відвідувачів. Диспансерне відділення в м. Костянтинівка не має стаціонару з цілодобовим перебуванням пацієнтів, тільки амбулаторний прийом (1 пацієнт в приміщенні диспансеру перебуває не більше 1 години).

Ухвалою від 27 квітня 2020 року відклав розгляд адміністративної справи № 200/2221/20-а за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комунального закладу охорони здоров`я «Обласний клінічний шкіро-венерологічний диспансер м. Краматорськ» про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту до закінчення строку дії карантину, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

09 липня 2020 року сторони були викликані до судового засідання на 21 липня 2020 року.

21 липня 2020 року судове засідання відкладено до 28 липня 2020 року.

28 липня 2020 року від позивача до суду через Електронний суд надійшов Акт обстеження від 27.07.2020 року, відповідно до якого вбачається, що відповідачем усунено п.9, п.16, п.21, інші пункти не усунено.

28 липня 2020 року судове засідання відкладено до 05 серпня 2020 року.

29 липня 2020 року через Електронний суд від позивача до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог, відповідно до якої позивача зазначив, що під час підготування позовної заяви було допущено технічну помилку, тому у подальшому розгляді справи просив суд вважати вірним найменування суб`єкта господарювання Комунальне некомерційне підприємство Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ (код ЄДРПОУ: 02125042; адреса: 84301, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Катеринича, 5), а також позовні вимоги викласти наступним чином: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунального некомерційного підприємства Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ , розташованого за адресою: Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, 298 до повного усунення порушень.

31 липня 2020 року від відповідача до суду надійшло клопотання про надання документів про виділення коштів та припинення відокремлених структурних підрозділів від 31.01.2020 року № 3.

Ухвалою від 05 серпня 2020 року суд продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів.

05 серпня 2020 представник відповідача та представник позивача через канцелярію суду надали клопотання про доручення до матеріалів справи Акту від 03.08.2020 року перевірки усунення недоліків.виявлених ДСНС під час перевірки щодо додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту.пожежної та техногенної безпеки від 08.01.2020р.№ 1 ВСП ОКШВД м.Краматорськ диспансерне відділення в м.Костянтинівка. що знаходиться за адресою м.Костянтинівка .вул. Інтернаціональна.298.

Відповідно до зазначеного Акту недоліки усунено п.4. п.5. п.6.п.7. п.9, п.12, п.13, п. 14, п.15, п.16, п. 17, п.18, п.19, п.20, п.21, окрім пунктів № 1, 2, 3, 8, 10, 11, 22.

07 вересня 2020 року відкладено судове засідання до 14 вересня 2020 року для встановлення правового статусу відповідача.

09 вересня 2020 року від відповідача до суду надійшли документи, щодо реорганізації відповідача.

14 вересня 2020 року від позивача до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог відповідно до якої позивач просив застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) диспансерного відділення в м. Костянтинівка Комунального некомерційного підприємства Обласний кліничний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ , розташованого за адресою: Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, 298 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.

Ухвалою від 14 вересня 2020 року суд закрив підготовче засідання та перейшов до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні14 вересня 2020 року була оголошена перерва до 21 вересня 2020 року.

18 вересня 2020 року від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача за наявними у справі матеріалами.

21 вересня 2020 року від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за правилами письмового провадження.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

Позивач, ГУ ДСНС України у Донецькій області є суб`єктом владних повноважень, який реалізує повноваження надані йому Кодексом цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та іншим законодавством України.

Розпорядження голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 02.03.2018 № 288/5-18 Про реорганізацію комунальних лікувально-профілактичних установ Міський шкірно-венерологічний диспансер м. Бахмут , Міський шкірно-венерологічний диспансер м. Торецька , Міський шкірно-венерологічний диспансер м. Костянтинівки та Міський шкірно- венерологічний диспансер м. Слов`янська , а саме п. 1 було передбачено - припинити юридичні особи публічного права: …3) Комунальну лікувально-профілактичну установу Міський шкірно-венерологічний диспансер м. Костянтинівки , код ЄДРПОУ 02125021, місцезнаходження: 85103, Донецька область, місто Костянтинівка, вулиця Інтернаціональна, буд.298, яка перебуває у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що знаходяться в управлінні обласної ради.

Наказом Департаменту охорони здоров`я Донецької обласної державної адміністрації № 257 від 26.03.2018 року створені та затверджений персональний склад комісій из припинення юридичних осіб публічного права, в тому числі Комунального лікувально-профілактичної установи Міський шкірно-венерологічний диспансер м. Костянтинівки , код ЄДРПОУ 02125021, місцезнаходження: 85103, Донецька область, місто Костянтинівка, вулиця Інтернаціональна, буд. 298.

Наказом головного лікаря Комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкірно- венерологічний диспансер м. Краматорськ № 58 від 03.07.2018 року створений відокремлений структурний підрозділ комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ в м. Костянтинівка (місцезнаходження: 85103, Донецька область, місто Костянтинівка, вулиця Інтернаціональна, будинок 298).

Листом від 13.09.2019 року № 01-29/3118/0/070-19 Департамент охорони здоров`я Донецької обласної державної адміністрації повідомив, що виникла термінова необхідність у припинені відокремлених структурних підрозділів, що підпорядковані закладам охорони здоров`я. Відповідно до пунктів 18, 19 статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань необхідно звернутися до державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осІб-підприємців та громадських формувань із заявою про державну реєстрацію припинення відокремленого структурного підрозділу юридичної особи.

Наказом головного лікаря Комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкірно - венерологічний диспансер м. Краматорськ № 3 від 31.01.2020 року встановлено припинити відокремлений структурний підрозділ комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ в м. Костянтинівка (місцезнаходження:85103, Донецька область, місто Костянтинівка, вулиця Інтернаціональна, будинок 298).

Розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 06.05.2019 № 468/5-19 Про реорганізацію закладів охорони здоров`я Донецької області, які знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебуває в управлінні Донецької обласної ради було передбачено, реорганізувати шляхом перетворення: …..12) Комунальний заклад охорони здоров`я Обласний клінічний шкірно - венерологічний диспансер м. Краматорськ (код ЄДРПОУ 02125042. місцезнаходження:84301, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Катеринича,будинок,5), який знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебуває в управлінні обласної ради, в Комунальне некомерційне підприємство « Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ » .

Наказом Департаменту охорони здоров`я Донецької обласної державної адміністрації від 06.05.2019 року № 394 Про виконання розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військо- цивільної адміністрації від 06.05.2019 року № 468/5-19 були створені та затверджений персональний склад комісії з реорганізації юридичної особи публічного права, в тому числі Комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкірно - венерологічний диспансер м. Краматорськ (код ЄДРПОУ 02125042. місцезнаходження:84301, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Катеринича,будинок 5).

Наказом Департаменту охорони здоров`я Донецької обласної державної адміністрації від 27.12.2019 року № 1062 Про затвердження мережі комунального закладу охорони здоров`я Обласний кліничний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ на 2020 рік затверджена мережа закладу: Відокремлений структурний підрозділ комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ в м. Костянтинівка у складі: Адміністративно-управлінський підрозділ, основні структурні підрозділи: Диспансерне відділення , до складу якого входить: кабінет чоловічого шкірно- венерологічного прийому, кабінет жіночого шкірно- венерологічного прийому, реєстратура, денний стаціонар на 20 ліжок, допоміжні лікувально- діагностичні підрозділи : фізіотерапевтичний кабінет, клініко - діагностична лабораторіяз серологічним відділом, бухгалтерія, госрподарсько- обслуговуючий підрозділ: склад, гараж, котельня.

Наказом Департаменту охорони здоров`я Донецької обласної державної адміністрації від 21.04.2019 року № 241 Про затвердження мережі комунального некомерційного підприємства Обласний кліничний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ на 2020 рік затверджена мережа закладу:…6. Диспансерне відділення в м. Костянтинівка, до складу якого входять: Адміністративно-управлінський підрозділ, основні лікувально-профілактичні підрозділи: Диспансерне відділення, денний стаціонар на 20 ліжок, допоміжні лікувально- діагностичні підрозділи: реєстратура, фізіотерапевтичний кабінет, клініко - діагностична лабораторія з серологічним та клінічними відділами, адміністративно-господарський підрозділ.

У період з 03.01.2020 по 08.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , листа Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 11.12.2019 № 02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, наказу ДПРЗ-16 ГУ ДСНС України у Донецькій області від 02.01.2020 № 2 Про проведення позапланових перевірок та внесення змін до наказу 16 державного пожежно-рятувального загону від 02.01.2020 № 1 Про проведення позапланових перевірок проведено позапланову перевірку приміщень та території Відокремленого структурного підрозділу Комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкіро-венерологічний диспансер м. Краматорська у м. Костянтинівка, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, 298.

Актом перевірки суб`єкту господарювання - Відокремленого структурного підрозділу Комунального закладу охорони здоров`я Обласний клінічний шкіро-венерологічний диспансер м. Краматорська у м. Костянтинівка, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 08.01.2020 № 1 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:

- Дерев`яні елементи горищних покриттів диспансера не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.

- Приміщення диспансеру не обладнано системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

- На першому та другому поверсі будівлі диспансеру встановлені глухі ґрати на вікнах та не зроблені такими щоб розкривалися, розсувалися або знімалися, що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Лінії живлення до кожного побутового кондиціонера не забезпечені автономним пристроєм електричного захисту, що призводить до аварійної експлуатації електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Посадові особи пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, внаслідок чого працівники не будуть знати, як діяти під час виникнення пожежі, як користуватись первинними засобами пожежогасіння, а також посадові особи не будуть в змозі проводити інструктажі на протипожежну тематику з працюючим персоналом установи.

- Посадові особи пройшли функціональне навчання з питань цивільного захисту, що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.

- Приміщення диспансеру не забезпечені в повному обсязі первинними засобами пожежогасіння, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.

- Не доукомплектований спеціальний пожежний щит, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Особи, прийняті на роботу, пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою, не пройшли спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум), що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення пожежі або вибуху.

- Члени добровільної пожежної охорони не застраховані відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року N 564.

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у приміщенні котельні не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у гаражі не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Електророзетки та вимикачі встановлені на горючій основі (конструкції) у гаражі, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, що може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у кабінеті бухгалтерії не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Електрощити, групові електрощитки не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), що унеможливлює у разі виникнення пожежі відключення від електроживлення окреме приміщення.

- Допускається відкрите прокладання незахищених проводів по горючим основам у жіночому кабінеті №8, що призведе до нагрівання горючої основи під час експлуатації електричних проводів та може привести до виникнення пожежі і впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Допускається улаштування тимчасових електромереж, а саме прокладення електричної розетки у кабінет старшої медсестри, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Допускається відкрите прокладання незахищених проводів по горючим основам у кабінеті регістратури, що призведе до нагрівання горючої основи під час експлуатації електричних проводів та може привести до виникнення пожежі і впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Не розроблені плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі відповідно ДСТУ 7313:2013 п.10, що призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Металева решітка на шляху евакуації на першому поверсі відчиняється не в напрямку виходу з будівель, що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Не приведено у відповідність до встановлених вимог забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.

Вищезазначені порушення, встановлені актом перевірки від 08.01.2020 № 1 за думкою позивача створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.

Подальша експлуатація диспансерного відділеня відповідача за думкою із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. Також зазначено, що ризик настання негативних наслідків - пожежа.

Відповідач позов визначає частково, однак, основною проблемою є відсутність фінансування, яка неуможливлює усунення деяких порушень, виявлених під час перевірки.

Відповідач зазначив, що ним здійснювались заходи щодо усунення порушень Правил пожежної безпеки, а також направлялись запити на адресу Директора департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації № 01/02-146 від 24.03.2020 відповідно до яких відповідач просив виділити гроші на оброблення засобами вогнегасних дерев`яних елементів горищних покриттів та обладнання приміщень диспансерного відділення системою протипожежного захисту у сумі 90000,00 грн.

Крім того, відповідачем , надана копія листа, адресованого на ім`я заступника міського голови Боєвського С.О (заступник Краматорського міського голови) про наявність не усунених недоліків, одиницю виміру, строк виконання, джерело фінансування, вартість (сума) вартості робіт та матеріалів, які необхідно здійснити.

Також відповідачем надана копія листа адресованого на ім`я Директора департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації № 01/02-242 від 24.03.2020 відповідно до яких відповідач просив виділити кошти на усунення порушень Правил пожежної безпеки та недопущення повного зупинення експлуатації (роботи) диспансерних відділень у шістьох містах Донецької області (Краматорськ, Дружківка, Костянтинівка, Слов`янськ, Торецьк) у розмірі 3200000 грн.

Відповідач надав до суду лист Директора департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації № 01-29/3237/0//71-20 від 09.09.2020 відповідно до якого до відома відповідача було доведена наступна інформація : Питання додаткового виділення коштів з обласного бюджету розглядаються головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації за пропозиціями структурних підрозділів облдержадміністрації, територіальних органів міністерств та інших органів виконавчої влади, попередньо опрацьованими департаментом фінансів облдержадміністрації.

На теперішній час пріоритетним напрямком використання коштів обласного бюджету у сфері охорони здоров`я є впровадження комплексних протиепідемічних заходів щодо запобігання поширенню гострої респіраторної інфекційної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2.

Одночасно забезпечення пожежної безпеки є вкрай важливим для ефективної та безпечної діяльності закладів охорони здоров`я.

Зважаючи на вищевикладене, 09.09.2020 департаментом направлено клопотання голові облдержадміністрації, керівнику обласної військово-цивільної адміністрації щодо виділення коштів з обласного бюджету в сумі 3200,00 тис. грн. на виконання протипожежних заходів в структурних підрозділах КНП Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ .

Доказів прийняття будь -якого рішення з цього приводу сторонами суду не надано.

Як убачається із акту від 03.08.2020 року перевірки усунення недоліків, виявлених ДСНС під час перевірки щодо додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки відповідачем не усунено наступні порушення Правил пожежної безпеки:

- Дерев`яні елементи горищних покриттів диспансера не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п.1, Розділ ІІІ, 2 глава, п.2.5 ППБУ );

- Приміщення диспансеру не обладнано системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (п.2, Розділ V, глава 1, п.1.2 ППБУ );

- На першому та другому поверсі будівлі диспансеру встановлені глухі ґрати на вікнах та не зроблені такими щоб розкривалися, розсувалися або знімалися (п.3, Розділ ІІІ, глава 2, п.2.16 ППБУ );

- Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням (п.8, Розділ ІІІ глава 2, п.2.31 ППБУ );

- Особи, прийняті на роботу, пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою, не пройшли спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум) (п.10, Розділ ІІ, п.15 ППБУ );

- Члени добровільної пожежної охорони не застраховані відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року N 564 (п.11, Розділ ІІ, п.12 ППБУ );

- Не приведено у відповідність до встановлених вимог забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту (п.22, пункт 2 частини першої статті 20

КЦЗУ ).

Будь яких доказів усунення вищезазначених порушень сторонами до суду не нгадано.

Відповідно до статті 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-XII «Про охорону праці» , державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ядерної та радіаційної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до абзацу другого ч. 2 ст. 4 вказаного Закону встановлено, що державна політика в галузі охорони праці базується на принципах: пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України від 5 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до ч. 2 зазначеної статті, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

За приписами ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Пунктами 1 і 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, передбачено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Отже, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки.

Зазначене відповідає правовим висновкам Верховного Суду які наведені в постанові від 7 серпня 2019 року у справі №810/1820/18.

Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Крім того, застосування до відповідача заходу реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Відповідні висновки наведені в постанові Верховного Суду від 28 лютого 2019 року у справі № 810/2400/18.

Як було встановлено судом, відповідачем встановлені порушення вимог законодавства при організації роботи відповідача з питань пожежної безпеки, а також у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки, які на думку уповноваженого суб`єкта владних повноважень створюють безпосередню загрозу життю і здоров`ю людей. При цьому відповідачем не надано доказів усунення всіх виявлених перевіркою порушень.

Отже наявність порушень відповідачем вимог чинного законодавства України у сфері пожежної безпеки підтверджується наявними у матеріалах справи доказами, відповідачем фактично не заперечується, а тому суд дійшов висновку щодо наявності підстав для застосовування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи закладу охорони здоров`я.

З огляду на приписи ч. 2 ст. 139 КАС України сплачений позивачем судовий збір не підлягає стягненню з відповідача.

Керуючись Конститції України, Кодексом адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962; 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Комунального некомерційного підприємства «Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ» (код ЄДРПОУ02125042; 84301, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Катеринича, буд. 5) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) диспансерного відділення в м. Костянтинівка Комунального некомерційного підприємства Обласний кліничний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ , розташованого за адресою: Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, 298, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту - задовольнити повністю.

Застосувати до Комунального некомерційного підприємства «Обласний клінічний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ» заходи реагування в вигляді повного зупинення роботи диспансерного відділення в м. Костянтинівка Комунального некомерційного підприємства Обласний кліничний шкірно-венерологічний диспансер м. Краматорськ , розташованого за адресою: Донецька обл., м. Костянтинівка, вул. Інтернаціональна, 298 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.

Вступна та резолютивна частини рішення складені та підписані 21 вересня 2020 року.

Повний текст судового рішення суду складено та підписано 01 жовтня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя О.М. Кониченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91950362
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2221/20-а

Рішення від 21.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні