ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
02 жовтня 2020 року м. Ужгород№ 260/3164/20
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої - судді Скраль Т.В.,
суддів - Дору Ю.Ю., Плеханова З.Б.,
секретар судового засідання - Гонтовий Ю.О.,
учасники справи:
позивач: ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився;
представник позивача : адвокат Мікрюков Сергій Володимирович;
відповідач: Ужгородська міська територіальна виборча комісія Ужгородського району - представник адвокат Куруц Андрій Андрійович,
третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Закарпатська обласна партійна організація політичної партії Рідний дім - представники голова організації Делеган Владислав Васильович, адвокат Пекарь Віктор Іванович,
розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Ужгородської міської територіальної виборчої комісії Ужгородського району ( 88000, Закарпатська область, Ужгородський район, м. Ужгород, Студентська набережна,8, код ЄДРПОУ 43756929), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Закарпатська обласна партійна організація політичної партії Рідний дім (88000, Закарпатська область, Ужгородський район, м. Ужгород, вул. Єньківська, 25/9) про визнання протиправним рішення та його скасування, -
ВСТАНОВИВ:
30 вересня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Ужгородської міської територіальної виборчої комісії Ужгородського району, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Закарпатська обласна партійна організація політичної партії Рідний дім , якою просить визнати протиправним та скасувати рішення від 25 вересня 2020 року №32 Ужгородської міської територіальної виборчої комісії Ужгородського району про реєстрацію кандидатів у депутати Ужгородської міської ради включених до єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати від осередків політичних партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
01 жовтня 2020 року, ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи на 02 жовтня 2020 року о 09:00 годині.
1. Позиції сторін.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 25 вересня 2020 року Ужгородська міська територіальна виборча комісія Ужгородського району, ухвалюючи спірне рішення, не звернула увагу на виписку із спеціального (депозитного) рахунку ТВК. Відповідно до записів у даній виписці кошти були внесені на спеціальний (депозитний) рахунок ТВК 21 вересня 2020 року з рахунку політичної партії "Рідний дім" (ЄДРПОУ 39765623) № НОМЕР_1 в АБ "УКРГАЗБАНК". Платіжне доручення від 19 вересня 2020 року № 64 підтверджує дані відомості, що сплата грошової застави відбулась в інтересах Закарпатської обласної партійної організації політичної партії "Рідний дім" з рахунку політичної партії "Рідний дім". Закарпатська обласна партійна організація політичної партії "Рідний дім" подала до ТВК документи для реєстрації кандидатів у депутати 21 вересня 2020 року о 10:30 год. Даний факт засвідчує запис у журналі реєстрації вхідної документації ТВК. Збагнувши, що допущено грубе порушення виборчого законодавства, яке призведе до відмови у реєстрації, позивач припускає, що у співпраці із керівництвом ТВК, представник Закарпатської обласної партійної організації політичної партії "Рідний дім" о 16:37 год. 23 вересня 2020 року звернувся до ТВК про повернення раніше наданих документів про реєстрацію кандидатів у депутати (журнал реєстрації вхідної документації ТВК). Як наслідок, Закарпатська обласна партійна організація політичної партії "Рідний дім" повторно надала 24 вересня 2020 року документи для реєстрації кандидатів у депутати до Ужгородської міської ради та здійснила повторно платіж зі сплати грошової застави від політичної партії "Рідний дім" (ЄДРПОУ 39765623) з рахунку № НОМЕР_2 відкритого для Закарпатської обласної партійної організації політичної партії "Рідний дім" (виписка з рахунку). Закарпатська обласна партійна організація політичної партії "Рідний дім" не має статусу юридичної особи. Відсутність статусу юридичної особи унеможливлює відкриття банківського рахунку. Таким чином, умови визначені статтею 223 Виборчого кодексу України не дотримано, й відтак не має жодних доказів наявності документа про внесення грошової застави належним суб`єктом подання - місцевою організацією політичної партії та доказів внесення грошової застави в межах строків визначених частиною 2 статті 225 ВК України. Повторне подання документів про реєстрацію кандидатів у депутати до ТВК не передбачено чинним законодавством, а отже строк визначений для сплати грошової застави для Закарпатської обласної партійної організації політичної партії "Рідний дім" припинився 21 вересня 2020 року о 10:30 годині. Відповідач визнає, що допустив грубе порушення виборчого закону та факт повторної подачі документів до ТВК для реєстрації кандидатів у депутати у своєму відеозверненні.
01 жовтня 2020 року , Закарпатська обласна партійна організація політичної партії Рідний дім подала до суду письмові пояснення, в яких просять відмовити у задоволенні позову у зв`язку з тим, що 24 вересня 2020 року, вони звернулися до відповідача із пакетом документів про реєстрацію кандидатів в депутати Ужгородської міської ради та кандидата на посаду Ужгородського міського голови (копія довідок № 53 (17 година 19 хвилина) та № 54 (17 година 31 хвилина) від 24 вересня 2020 року, тобто обидві після закінчення банківського операційного дня. До вказаного пакету документів були додані наступні підтвердження сплати грошової застави: платіжне доручення № 1 від 24.09.2020 р. від платника Закарпатська обласна партійна організація політичної партії Рідний Дім ; платіжне доручення № 2 від 24 вересня 2020 року від платника Закарпатська обласна партійна організація політичної партії Рідний Дім . Грошові кошти по наведених вище платіжних дорученнях надійшли на спеціальний рахунок Відповідача. Сплата такої грошової застави здійснена з їх поточного рахунку, як структурного підрозділу юридичної особи Політичної партії Рідний Дім (довідка № 01 від 24 вересня 2020 року AT Банк Альянс про відкриття банківського рахунку).
02 жовтня 2020 року , відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просять у задоволенні позову відмовити. Відзив обґрунтований тим, що оскільки Закарпатська обласна організація політичної партії Рідний дім при поданні пакету документів для реєстрації кандидатів в депутати дотрималася умов передбачених ст. 222, 225, 227 Виборчого кодексу Україна та надала всі необхідні документи для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської міської ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Закарпатської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім . Кошти на рахунок відповідача від ЗОПО Політичної партії Рідний дім надійшли у безготівковій формі та були сплачені 24 вересня 2020 року до моменту подання документів Відповідачеві - 24 вересня 2020 року.
Під час розгляду справи по суті уповноважений представник позивача позов підтримав повністю, просив суд його задовольнити з мотивів, що у ньому наведені.
Представник відповідача в судовому засіданні, проти задоволення позову заперечив та просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Представники третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору проти задоволення позову заперечили та просили суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, що 19 червня 2017 року, рішенням З`їзду політичної партії затверджено статут політичної партії Рідний дім (код ЄДРПОУ 39765623), місцезнаходження юридичної особи: Україна, Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Реміснича, буд. 18, (а.с.24).
Згідно з положеннями Статуту (п. 4.8.) місцева партійна організація створюється за рішенням Ради регіональної парторганізації або Політичної Ради Партії та бувають районними, міськими (міст обласного значення) та районні у містах парторганізації. Місцеві парторганізації можуть бути зареєстровані з статусом юридичної особи на підставі відповідного рішення Ради регіональної парторганізації або Політичної Ради Партії. Місцеві парторганізації у разі набуття статусу юридичної особи мають право на виготовлення печаток, штампів, бланків зі своїм найменуванням, зразки яких затверджуються Політичною Радою Партії.
31 серпня 2020 року , рішенням Південно - Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - Закарпатську обласну партійну організацію політичної партії Рідний дім , вирішено прийняти рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - ЗАКАРПАТСЬКУ ОБЛАСНУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНИЙ ДІМ". Внести відомості про це до Єдиного реєстру громадських формувань.
18 вересня 2020 року, рішенням конференції Закарпатської обласної політичної організації Політичної партії Рідний дім , відповідно до статей 217-219 Виборчого кодексу України висунуто кандидатів в депутати Ужгородської міської ради та затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Закарпатської обласної партійної організації політичної партії РІДНИЙ ДІМ на чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
21 вересня 2020 року , Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім звернулася до відповідача із заявою про реєстрацію кандидатів в депутати міської ради від політичної партії Рідний дім .
23 вересня 2020 року , Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім , звернулася до відповідача із заявою в якій просила повернути документи, надані для реєстрації кандидатів в депутати Ужгородської міської ради Ужгородського району Закарпатської обласної політичної організації Політичної партії Рідний дім .
24 вересня 202 року , Акціонерним товариством Банк Альянс , видано довідку № 01, згідно якої Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім відкрила 24 вересня 2020 року поточний рахунок № НОМЕР_2 у гривнях.
24 вересня 2020 року , Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім , звернулася до відповідача із заявою для реєстрації кандидатів в депутати Ужгородської міської ради Ужгородського району Закарпатської області та подала наступні документи: 1) заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії на 1 арк.; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, підписане керівником організації партії та скріплене печаткою організації партії на 2 арк.; 3) єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, віднесені організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів на 16 арк.; 4) електронний носій із єдиним виборчим списком та всіма територіальними виборчими списками кандидатів у депутати, передвиборною програмою 1 шт.; 5) електронні носії з автобіографіями кандидатів в депутати, фотографіями кандидатів в депутати 37 шт.; 6) передвиборна програма організації партії, викладена державною мовою на 3 арк.; 7) документ про внесення організацією партії грошової застави на 1 арк.; 8) заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації парті, а також про згоду наоприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність) на 37 арк.; 9) автобіографії кандидатів у депутати на 37 арк.; 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованостей зі сплати аліментів на утримання дитини на 37 арк.; 11) фотографії кандидатів у депутати розміром 4*6 сантиметрів на 37 арк.; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України для кожного кандидата на 101 арк.
25 вересня 2020 року , Ужгородською міською ТВК Ужгородського району Закарпатської області створено довідку № 54 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати.
25 вересня 2020 року , Ужгородська міська територіальна виборча комісія Ужгородського району Закарпатської області прийняла постанову № 32 Про реєстрацію кандидатів у депутати Ужгородської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від осередків політичних партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , яким постановлено зареєструвати кандидатів у депутати Ужгородської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Ужгородської міської ради Закарпатської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім згідно з Додатком 1.
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України ).
Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд виходить з наступного.
В силу вимог статті 38 Конституції України , громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно преамбули Виборчого кодексу України №396-IX від 19.12.2019 року цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України «Про Центральну виборчу комісію» , «Про Державний реєстр виборців» , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 ВК України).
Виборчий процес, у розумінні ч.1 ст.20 ВК України - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до п.3 ч.1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є, зокрема, партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах.
Згідно ч.1 ст. 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Таким чином, в розумінні ст.22 ВК кандидат на посаду Ужгородського міського голови Слободянюк С.М. є суб`єктом виборчого процесу.
У зв`язку із зазначеним вище, враховуючи специфіку спірних правовідносин і норм, які регулюють питання складу учасників справи у цих правовідносинах, судом резюмується, що позивач наділений адміністративною процесуальною правосуб`єктністю.
Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина перша статті 273 КАС України )
Дана стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме статтею 64 частиною першою, в якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
За приписами статті 6 цього ж Кодексу , виборчі права громадян України - це гарантованіКонституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.
Основні виборчі права громадян України включають:
1) право вільно обирати (право голосу на виборах);
2) право бути обраним.
Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.
Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
Згідно зі статтею 32 Виборчого кодексу України , в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.
За нормою статті 33 Виборчого кодексу України , виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
При цьому, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, визначено комісіями, що забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України «Про політичні партії в Україні» , передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.
За статтею 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
В силу вимог статей 218-219 цього Кодексу, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
За вимогами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України , виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання визначених у цій статті документів, в тому числі і документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно достатті 225 цього Кодексу;
Відповідно до частини другої цієї статті , територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
За правилами частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
А в силу вимог частин шостої цієї статті , територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України , визначено виключний перелік підстав, коли Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Пунктом 2 цієї частини визначено таку підставу для відмови, як: «відсутністьхоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті222, пунктах 1,2,4частини першої статті223цьогоКодексу, невідповідності таких документів вимогам цьогоКодексу(в тому числі щодо розміру грошової застави)» .
В той же час за вимогами частини третьої цієї ж статті , помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
21 вересня 2020 року о 10 год.20 хв. , Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім звернулася до відповідача із заявою про реєстрацію кандидатів в депутати міської ради від політичної партії Рідний дім , що підтверджується журналом обліку документації Ужгородської ТВК.
23 вересня 2020 року о 16 год 38 хв. , Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім , звернулася до відповідача із заявою про повернення документів поданих для реєстрації кандидатів в депутати Ужгородської міської ради Ужгородського району Закарпатської обласної політичної організації Політичної партії Рідний дім , що підтверджується записом № 32 Журналу реєстрації документів заяв і скарг у виборчій комісії Ужгородської ТВК..
24 вересня 2020 року Акціонерним товариством Банк Альянс , видано довідку № 01, із змісту якої слідує, що Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім відкрила 24 вересня 2020 року поточний рахунок № НОМЕР_2 у гривнях.
24 вересня 2020 року о 17 год 31 хв. , Закарпатська обласна політична організація Політичної партії Рідний дім , звернулася до відповідача із заявою для реєстрації кандидатів в депутати Ужгородської міської ради Ужгородського району Закарпатської області та подала наступні документи: 1) заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріплену печаткою організації партії на 1 арк.; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, підписане керівником організації партії та скріплене печаткою організації партії на 2 арк.; 3) єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, віднесені організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів на 16 арк.; 4) електронний носій із єдиним виборчим списком та всіма територіальними виборчими списками кандидатів у депутати, передвиборною програмою 1 шт.; 5) електронні носії з автобіографіями кандидатів в депутати, фотографіями кандидатів в депутати 37 шт.; 6) передвиборна програма організації партії, викладена державною мовою на 3 арк.; 7) документ про внесення організацією партії грошової застави на 1 арк.; 8) заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації парті, а також про згоду наоприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність) на 37 арк.; 9) автобіографії кандидатів у депутати на 37 арк.; 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованостей зі сплати аліментів на утримання дитини на 37 арк.; 11) фотографії кандидатів у депутати розміром 4*6 сантиметрів на 37 арк.; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України для кожного кандидата на 101 арк.
25 вересня 2020 року , Ужгородська міська територіальна виборча комісія Ужгородського району Закарпатської області створила довідку № 54 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
25 вересня 2020 року , постановою Ужгородської міської територіальної виборчої комісії Ужгородського району Закарпатської області № 32 Про реєстрацію кандидатів у депутати Ужгородської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від осередків політичних партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , постановлено зареєструвати кандидатів у депутати Ужгородської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Ужгородської міської ради Закарпатської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім , згідно з Додатком 1.
Під час винесення Постанови № 32 від 25 вересня 2020 року Ужгородською ТВК було дотримано положення статей 223, 225 та 227 ВК України.
Суд зазначає, що повернення 23 вересня 2020 року представнику ЗОПО ПП Рідний дім поданого пакету документів не є порушенням чинного законодавства, а відтак наведене не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської міської ради.
Суд вважає необхідним відмітити, що Додатком до Постанови Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 є порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, де пунктом 2 визначено, що грошова застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів для реєстрації кандидата (кандидатів) на відповідних місцевих виборах територіальній виборчій комісії одним платежем у безготівковій формі на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави та пунктом 3 визначено суб`єктів внесення грошової застави, в тому числі місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня.
За пунктом 8 у разі надходження на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою статті 225 Кодексу, та/або коштів, внесених із порушенням вимог, установлених статтею 225 Кодексу (кошти внесено неналежним суб`єктом внесення, після подання документів для реєстрації кандидатів на відповідних місцевих виборах, двома і більше платежами тощо), такі кошти поверненню не підлягають та у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів на відповідних місцевих виборах перераховуються відповідно до сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету. Отже в даному випадку, доводи представника позивача, що за попереднім платежем від 21 вересня 2020 року грошова застава не була повернута, а відповідно третя особа не мала права повторно вносити грошову заставу, спростовані змістом пункту 8 цього Порядку та не можуть обмежувати права політичної організації визначені ст. 222, 223, 227 ВК України.
З огляду на вищевказане суд зазначає, що подані ЗОПО ПП Рідний дім в строк передбачений статтею 228 ВК України документи для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської міської ради, відповідали вимогам статті 222, 225 ВК України, крім того були надані всі необхідні документи для винесення Постанови № 32 від 25 вересня 2020 року, відтак суд відхиляє доводи позивача, щодо порушення законодавства під час винесення Постанови №32.
Щодо твердження позивача, що у відповідача на момент прийняття оскаржуваного рішення було відсутнє підтвердження грошової застави належним суб`єктом подання заяви про реєстрацію для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської міської ради, а саме місцевою організацією політичної партії, а не самою Політичною партією Рідний дім , суд зазначає наступне.
Згідно вимог статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні , реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів та за частиною 4 цієї норми реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.
Відповідно до пункту 3 абзацу 6 Порядку № 193 грошова застава вноситься місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня.
Таким чином, вищезазначеними положеннями визначений вичерпний перелік суб`єктів, що мають право внесення грошової застави на рахунок територіальної виборчої комісії.
Із матеріалів справи вбачається, що представником Закарпатської обласної партійної організації політична партія Рідний дім до Ужгородської ТВК було подано пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської міської ради, в тому числі документ про внесення грошової застави, платіжне доручення №2 від 24 вересня 2020 року, згідно до якого платником зазначено Закарпатську ОПО ПП Рідний дім із зазначенням коду ЄДРПОУ - 39765623.
Відомості про державну реєстрацію юридичної особи - Закарпатська обласна партійна організація політична партія "Рідний дім" в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутні.
19 червня 2017 року було затверджено статут Політичної Партії «Рідний дій» (далі - Статут). Згідно з положеннями Статуту (п. 4.8.) місцева партійна організація створюється за рішенням Ради регіонально парторганізації або Політичної Ради Партії та бувають районними, міськими (міст обласного значення ) та районні у містах парторганізації. Місцеві парторганізації можуть бути зареєстровані з статусом юридичної особи на підставі відповідного рішення Ради регіональної парторганізації або Політичної Ради Партії. Місцеві парторганізації у разі набуття статусу юридичної особи мають право на виготовлення печаток, штампів, бланків зі своїм найменуванням, зразки яких затверджуються Політичною Радою Партії.
Відтак, суд констатує, що створення обласної організації Політичної Партії «Рідний дім» відбулося відповідно до статті 21 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» та Статуту, без статусу юридичної особи, що також узгоджується із вимогами статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні .
Судом встановлено, що Закарпатською ОПО ПП Рідний Дім як структурним підрозділом юридичної особи Політичної партії Рідний Дім було відкрито 24 вересня 2020 року поточний рахунок в AT Банк Альянс з якого і було сплачена грошова застава.
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Суховецький проти України" (Заява № 13716/02) вказано, що Конституційний Суд України вирішив, що виборча застава не є прямим чи непрямим обмеженням права виставляти свою кандидатуру на вибори, оскільки не є визначальною для права громадян обирати і бути обраними. Застава - це не що інше ніж попередня умова для здійснення реєстрації кандидата виборчою комісією. Усі кандидати в народні депутати зобов`язані сплатити однакову суму, незалежно від їхнього фінансового становища, тому умова сплати виборчої застави не може розглядатися як дискримінація за майновим станом. Виборча застава призначена, по-перше, сприяти підтриманню відповідального ставлення з боку потенційних кандидатів в народні депутати по відношенню до виборів, а по-друге, попереджувати зловживання виборчими правами. Більше того, вона є своєрідною перешкодою для непомірного чи необґрунтованого використання коштів Державного бюджету, призначених для покриття витрат, пов`язаних з виборами.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Також, з Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2002 року, № 2-рп/2002 у справі № 1- 18/2002 вбачається, що грошова застава застосовується з метою забезпечення відповідального ставлення громадян як ймовірних кандидатів у депутати до їх участі у виборах, сприяє прийняттю виважених рішень кандидатом у депутати, якого висунуто в одномандатному окрузі, та кандидатами у депутати, включеними до виборчих списків у багатомандатних округах, щодо реалізації їх пасивного виборчого права, а також упереджує можливі невиправдані витрати з державних фондів.
Таким чином, суд дійшов висновку, що внесення грошової застави на рахунок Ужгородської міської територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати Ужгородської міської ради з боку ЗОПО ПП «Рідний дім» здійснено належним суб`єктом виборчого процесу в розумінні ст. 225 ВК України.
Судом в ході розгляду справи не встановлено підстав, які б могли слугувати підставою для відмови у реєстрації Ужгородською міською територіальною виборчою комісією Ужгородського району кандидатів у депутати Ужгородської міської ради від Закарпатської обласної партії організації політичної партії «Рідний дім» , передбачених ст. 230 ВК України.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Виходячи з системного аналізу фактичних обставин справи, заявлені позивачем позовні вимоги та його доводи не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи та не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України , суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.2 ст.132 КАС України, розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Закарпатського окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у встановленому Законом України «Про судовий збір» розмірі.
Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору, розмір якого з урахуванням заявлених позовним вимог становить 840,80 грн.
На підставі наведеного та керуючись ст.2, 72-77, 132, 139, 143, 241-246, 255, 273, 278 КАС України, суд,
УХВАЛИВ :
1 . У задоволенні позову ОСОБА_1 до Ужгородської міської територіальної виборчої комісії Ужгородського району, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Закарпатська обласна партійна організація політичної партії Рідний дім про визнання протиправним рішення та його скасування - відмовити у повному обсязі .
2. Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_3 ) до Державного бюджету України (стягувач Державна судова адміністрація України) судовий збір у розмірі 840,80 (вісімсот сорок вісімдесят) грн. за реквізитами: отримувач - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції та може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адмінсуду шляхом подання апеляційної скарги через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня складання повного тексту рішення.
У відповідності до частини 1 статті 271 КАС України, судом виготовлено повне судове рішення 02 жовтня 2020 року.
Головуюча суддяТ.В.Скраль Судді Ю.Ю. Дору
З.Б. Плеханова
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91950790 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Скраль Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні