ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" жовтня 2020 р. справа № 300/2544/20
21год.00хв.
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Могили А.Б.
за участі:
секретаря судового засідання Фолизюк Р.В.,
представника позивача Боднарчука А.М.,
представника відповідача Крапцової Л.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом представника Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь ОСОБА_1 до Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області про визнання протиправними дій, визнання незаконною постанови, зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
Представник Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь ОСОБА_1 звернулася в суд з адміністративним позовом до Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області про визнання протиправними дії Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради, включених до переліку кандидатів у депутати Івано - Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь ; визнання незаконної постанови Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області № 16 від 29.09.2020; зобов`язання Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Долинської міської ради, включених до переліку кандидатів у депутати Івано - Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь .
Позовні вимоги мотивовані тим, що 24.09.2020 представником Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь ОСОБА_1 до Долинської міської територіальної виборчої комісії подано всі необхідні документи, у відповідності до вимог Виборчого кодексу України, на реєстрацію кандидатів у депутати Долинської міської ради. Відповідачем отримано подані документи, про що представнику Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь видано довідку №12 від 24.09.2020. Попри це, 29.09.2020 відповідачем прийнято постанову №16 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради Калуського району, включених до переліку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь . При цьому відповідач мотивував свої рішення тим, що під час розгляду поданих документів, Комісією виявлено відсутність повідомлення у письмовій формі про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів.
Твердження Комісії, про те, що від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь письмове повідомлення про дату, час і місце проведення конференції з метою висування кандидатів до Долинської міської територіальної виборчої комісії не надійшло, не відповідає дійсності, оскільки повідомлення про проведення конференції 15.09.2020 було направлено Івано-Франківській обласній територіальній виборчій комісії, а 16.09.2020 направлено на адресу електронної пошти Долинської міської територіальної виборчої комісії. Оскільки відповідна конференція відбулася 17.09.2020, за два дні до проведення такої позивачем було повідомлено Івано-Франківську обласну територіальну виборчу комісію та за один день Долинську міську територіальну виборчу комісію, то у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження.
Відповідач скористався своїм правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 01.10.2020. У відзиві відповідач просить відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що представником позивача в позовній заяві не зазначено жодних підстав протиправності дій чи рішень Долинської міської територіальної виборчої комісії.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав викладених в позовній заяві. Просив позов задоволити, визнати протиправними дії Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради, включених до переліку кандидатів у депутати Івано - Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь ; визнати незаконною постанову Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області № 16 від 29.09.2020; зобов`язати Долинську міську територіальну виборчу комісію Калуського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Долинської міської ради, включених до переліку кандидатів у депутати Івано - Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь .
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала. Вказала, що під час розгляду поданих Івано - Франківською обласною організацією Політичної партії Сила і честь документів, Комісією виявлено відсутність повідомлення у письмовій формі про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів. Зазначила, що таке письмове повідомлення також не надходило до Комісії, що і стало підставою для прийняття 29.09.2020 постанови №16 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради Калуського району, включених до переліку кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії Сила і честь . Просила в задоволенні позову відмовити за його безпідставністю.
Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами загального позовного провадження з урахуванням положень статей 268 - 273 Кодексу адміністративного судочинства України, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, відеозапис засідань Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області, суд зазначає наступне.
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Згідно постанови Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Так, 10.08.2020 Центральною виборчою комісією постановою Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області, серед яких Долинська міська територіальна виборча комісія
Калуського району Івано-Франківської області.
Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Судом встановлено, що 24.09.2020 до Долинської міської територіальної виборчої комісії представником Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і Честь ОСОБА_1 , уповноваженою на підставі довіреності від цієї організації партії, подано заяви та інші, визначені частиною першою статті 223 Виборчого кодекс України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до переліку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і Честь із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати.
Про прийняття поданих документів, уповноваженій особі Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Сила і Честь ОСОБА_1 . Комісією 24.09.2020 видано відповідну довідку за №12 (а.с.8).
Долинською міською територіальною виборчою комісією Калуського району Івано-Франківської області 29.09.2020 прийнято постанову № 16 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради Калуського району, включених до переліку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і честь (а.с.9-10).
Підставою для відмови Долинська міська територіальна виборча комісія Калуського району Івано-Франківської області вказала недотримання ч.2 ст. 218 Виборчого кодексу України, а саме неповідомлення в письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію - Долинську міську територіальну виборчу комісію Калуського району Івано-Франківської області про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висунення кандидатів не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
В описовій частині постанови зазначено, що від Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і честь письмове повідомлення про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висунення кандидатів до Комісії не надійшло, що вказує на порушення порядку висування кандидатів.
Вважаючи таку постанову Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області протиправною та безпідставною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України та Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX, яким затверджено гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
За приписами ч. 1 ст. 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 Виборчого кодексу України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Приписами ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина 1 статті 22 Виборчого кодексу України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
З аналізу правових норм суд робить висновок, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.
Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.
Як уже зазначалося, постановою Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області №16 від 29.09.2020 відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради Калуського району, включеної до переліку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і честь на підставі п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, на переконання відповідача, виразилося у невиконанні вимог ч. 2 ст. 218 Виборчого кодексу України, а саме у неповідомленні Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області про проведення конференції з метою висування кандидатів від Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і честь .
Так, згідно з ч. 2 ст. 218 Виборчого кодексу України про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
На думку сторони позивача, у відповідача відсутні були підстави для прийняття спірної постанови, оскільки повідомлення про проведення 17.09.2020 Івано-Франківською обласною організацією політичної партії Сила і честь конференції направлено 15.09.2020 Івано-Франківській обласній територіальній виборчій комісії, а 16.09.2020 на адресу електронної пошти Долинської міської територіальної виборчої комісії.
З цього приводу суд зазначає таке.
У відповідності до ч.2 чт.218 Виборчого кодексу України Івано-Франківська обласна організація політичної партії Сила і честь 16.09.2020 повідомила Івано-Франківську обласну територіальну виборчу комісію про проведення 17.09.2020 о 15 год. за адресою м.Івано-Франківськ, вул.Шпитальна, 3 конференції Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і честь з метою висування кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківського району, Івано-Франківської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с.11).
З матеріалів справи вбачається, що повідомлення за підписом Голови правління Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і честь представником Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Стецюк О.Й. отримано 16.09.2020, про що свідчить її підпис на примірнику (а.с.11).
Такого ж роду повідомлення від 15.09.2020, однак із уточненням щодо висування кандидатів у депутати до обласної, районних, міських та селищних рад, а також висування кандидатів на посади голів місцевих рад на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року 16.09.2020 о 13:11 направлено на електронну пошту Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області - dolynamvk@ukr.net, про що свідчить фотокопія вихідного електронного листа (а.с.12-13).
Стаття 218 Виборчого кодексу України регулює загальний порядок висування кандидатів організацією партії. Стаття 219 Виборчого кодексу України регулює порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Пункт 1 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України не містить посилання на конкретну статтю Виборчого кодексу України, а охоплює низку норм Виборчого кодексу України, які регламентують порядок висування кандидатів, в тому числі і ч. 2 ст. 218 Виборчого кодексу України.
Отже, територіальна виборча комісія може відмовити в реєстрації кандидатів у депутати, висунутих місцевою організацією політичної партії, не лише за умови порушення порядку висування кандидатів, що встановлений нормами ст. 219 Виборчого кодексу України.
Надаючи оцінку доводам позивача, що ним належним чином було повідомлено відповідну територіальну виборчу комісію про місце, час та адресу проведення зборів (конференції) обласної організації політичної партії з висування кандидатів, суд виходив з такого.
Згідно з ч.ч. 2, 5 ст. 32 Виборчого кодексу України до виборчих комісій належать:
1) Центральна виборча комісія;
2) окружні виборчі комісії;
3) територіальні виборчі комісії;
4) дільничні виборчі комісії.
Система виборчих комісій кожного типу виборів визначається цим Кодексом.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Систему виборчих комісій з місцевих виборів визначає ст. 202 Виборчого кодексу України.
Так, за приписами ч.ч. 1, 2 ст. 202 Виборчого кодексу України систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.
Отже, до системи виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів входять окремо територіальні обласні виборчі комісії та територіальні міські виборчі комісії.
Повноваження територіальної виборчої комісії розповсюджуються на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративної територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначає ст. 206 Виборчого кодексу України.
Так, згідно з ч. 2 вказаної статті відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема:
забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів (п. 1);
надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу (п. 3);
реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення (п. 4);
встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів (п. 17);
розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення (п.20).
З аналізу змісту вказаних статей в їх системному зв`язку встановлено, що під "відповідною територіальною виборчою комісією" у ч. 2 ст. 218 Виборчого кодексу України законодавцем мається на увазі та виборча комісія, до ради якої організація партії подає списки кандидатів у депутати з бажанням участі у виборчому процесі, та яка відповідно до наданих повноважень проводить реєстрацію кандидатів відповідного рівня.
Норми ч. 2 ст. 218 Виборчого кодексу України вимагають від організації партії повідомити у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію, що означає що повідомлення має надходити у кожну територіальну виборчу комісію, яка відповідно до наданих повноважень проводить реєстрацію кандидатів відповідного рівня.
Таким чином, оскільки повноваження Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області поширюються на підготовку та проведення місцевих виборів до Долинської міської ради, то про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів до Долинської міської ради позивач мав повідомити у письмовій формі саме Долинську міську територіальну виборчу комісію Калуського району Івано-Франківської області.
Отже повідомлення Івано - Франківську обласну територіальну виборчу комісію про проведення конференції Івано - Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь з метою висунення кандидатів у депутати не може вважатися таким повідомленням Долинську міську територіальну виборчу комісію.
Позивач, у відповідності до вимог ст.218 Виборчого кодексу України надіславши на електронну пошту повідомлення про проведення конференції до Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області, забезпечив право даної Комісії, до якої звернувся з документами для реєстрації кандидатів у депутати саме Долинської міської ради, в участі у зазначеній конференції.
Відповідно до п.13.7 Постанови центральної виборчої комісії №173 від 10.08.2020 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів документи, що надходять до виборчої комісії факсимільним зв`язком або електронною поштою, також реєструються.
Як уже зазначалося вище, повідомлення від 15.09.2020 щодо висування кандидатів у депутати до обласної, районних, міських та селищних рад, а також висування кандидатів на посади голів місцевих рад на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року 16.09.2020 о 13:11 направлено на електронну пошту Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області - dolynamvk@ukr.net, про що свідчить фотокопія вихідного електронного листа.
Слід також відмітити, що дана електронна адреса відповідача зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Обов`язок повідомити у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції) вважається виконаним саме з моменту надсилання останньою такого повідомлення та кореспондує право членів виборчої комісії прийняти участь у проведенні такої конференції (чи зборів).
Як встановлено судом, в тому числі внаслідок дослідження відеозапису засідання Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області за 28-29.09.2020, відсутність у територіальної виборчої комісії повідомлення Івано - Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь про конференцію з метою висунення кандидатів у депутати Долинської міської ради, усно доведено Комісії заступником голови.
Однак, жодного документу з цього приводу Комісією не складалося і як наслідок, суду не представлено.
За таких обставин, суд вважає, що Івано - Франківською обласною організацією Політичної партії Сила і честь дотримано вимог ч.2 ст.218 Виборчого кодексу України.
Оскільки позивачем було дотримано загального порядку висування кандидатів організацією партії, оскаржувану постанову суд вважає такою, що прийнята уповноваженим органом необґрунтовано, а тому позовні вимоги про визнання вказаної постанови протиправною підлягають задоволенню.
Окрім того, оскільки територіальна виборча комісія згідно виборчого законодавства наділена повноваженням щодо прийняття рішень про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, то позовні вимоги в частині визнання протиправності дій задоволенню не підлягають.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Долинської міської ради, включених до переліку кандидатів у депутати Івано - Франківської обласної організації Політичної партії Сила і честь , суд зазначає таке.
Згідно частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Прийняття саме такого рішення зумовлюється і тим, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності, а також регламентовані строки, які не підлягають поновленню. Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі. Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.
При цьому судом враховано, що календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року передбачає до 2 жовтня 2020 року здійснити оприлюднення відомостей про реєстрацію кандидатів у депутати, що і буде початком передвиборчої агітації.
Верховний Суд у своїй практиці неодноразово покликався на те, що ефективний засіб правового захисту у розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату. Винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації - не відповідає зазначеній нормі Конвенції (постанова Великої палати Верховного Суду від 28.03.2018 у справі № 705/552/15-а, постанови Верховного Суду від 18.04.2018 у справі №826/14016/16, від 11.02.2019 у справі № 2а-204/12).
З огляду на необхідність обрання найбільш ефективного способу захисту порушеного права, суд відзначає наступне.
З урахуванням того, що визнання протиправним і скасування оскаржуваного рішення та зобов`язання відповідача розглянути подані позивачем документи не призведе до повного захисту прав позивача, оскільки реєстрація кандидатів у депутати Долинської міської ради закінчилася, суд приходить до переконання про необхідність зобов`язати зареєструвати кандидатів у депутати Долинської міської ради, включених до переліку кандидатів у депутати Івано - Франківської обласної організації Політичної партії "Сила і честь".
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами ч.ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи з системного аналізу фактичних обставин справи, позовні вимоги Івано-Франківської обласної організації політичної партії Сила і честь є обгрунтованими. Водночас відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів суду правомірність свого рішення, що є підставою для задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Факт сплати позивачем судового збору у розмірі 840,80 грн., підтверджується квитанцією від 30.09.2020 №0.0.1854024454.1.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, на користь позивача слід стягнути судові витрати у вигляді судового збору у сумі 840,80 грн., за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 295, 271, 272, 273, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області № 16 від 29.09.2020 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Долинської міської ради Калуського району, включених до переліку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Сила і честь".
Зобов`язати Долинську міську територіальну виборчу комісію Калуського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Долинської міської ради, включених до переліку кандидатів у депутати Івано - Франківської обласної організації Політичної партії "Сила і честь" на перших місцевих виборах 25.10.2020.
В задоволенні решти позову відмовити.
Стягнути з Долинської міської територіальної виборчої комісії Калуського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 43763742, проспект Незалежності,6, м.Долина, Калуський район Івано-Франківська область) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Івано - Франківської обласної організації Політичної партії "Сила і честь" (код ЄДРПОУ 34077542, проспект Незалежності, 12/56, м.Долина, Калуський район Івано-Франківська область) сплачений судовий збір в розмірі 840 (вісімсот сорок)грн.80коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.
Суддя /підпис/ Могила А.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951076 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Могила А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні