Рішення
від 01.10.2020 по справі 320/8890/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 жовтня 2020 року 320/8890/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Леонтовича А.М.,

при секретарі судового засідання Савенкова Є.О.,

за участю:

представників позивача - Письменної Н.В., Назарко Н.Б.

представника відповідача - Низюк О.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ПП "Перемога Пальчевського" до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області

до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

І. Зміст позовних вимог

До Київського окружного адміністративного суду звернулася Київська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського з позовом до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення, викладене в постанові Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області № 25 від 25.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , сформованих та затверджених на конференції зазначеної політичної партії;

- зобов`язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області зареєструвати кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського .

ІІ. Позиція позивача та заперечення відповідача

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що при прийнятті 25.09.2020 відповідачем спірної постанови порушені права позивача, а саме не надано можливості усунути технічну помилку в пакеті документів, поданих до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області для реєстрації кандидатів у депутати до Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області 25.10.2020 року.

Відповідач своїм правом надати відзив на позовну заяву, не скористався; надав до суду докази по справі.

ІІІ. Процесуальні дії суду у справі

Ухвалою суду від 30.09.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, та призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 01.10.2020 о 17:00 год.

01.07.2020 у судове засідання прибули представники позивача; представник відповідача прибув у судове засідання, до судового засідання не був допущений, у зв`язку із відсутністю повноважень на представлення інтересів Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Київська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського (ідентифікаційний код 40122946) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі також - ЄДР) 16.11.2015, номер запису 1 068 102 0000 041205, вид діяльності 94.92 Діяльність політичних організацій (а.с.7-8).

20.09.2020 протоколом Конференції Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського № 3 було прийнято рішення, зокрема: - висунути та затвердити кандидатів у депутати до Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному окрузі та територіальних багатомандатних округах, згідно списків; - дозволити використання факсимільного підпису голови Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського Луценка Є.В. для підписання всіх документів, які подаються до державних, громадських, господарських та будь-яких підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування, форм власності та галузевої належності, в органи нотаріату, в правоохоронні органи, слідчі органи, органи прокуратури та внутрішніх справ, банківські, фонди, судові органи України будь-якої ланки, виборчі комісії будь-якої ланки, від Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського (а.с.29-40).

24.09.2020 Київська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського подала до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати до Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області 25.10.2020 року.

Даний факт підтверджується довідкою №36/240920вх від 24.09.2020 про прийняття документів для реєстрації кандидатів у депутати (а.с.41).

Постановою №25 від 25.09.2020 Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради, включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської регіональної організації Політичної партії Перемога Пальчевського , сформованих та затверджених на конференції зазначеної політичної організації (а.с.43-44).

Згідно повідомлення №05/260920 від 25.09.2020 Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області під час розгляду документів для реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради від Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського виявлені порушення Виборчого кодексу України, а саме: відсутність реквізитів та підписів (а.с.42).

Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач звернувся з даним позовом до суду.

V. Норми права, які застосував суд

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст.38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною четвертою статті 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Згідно преамбули ВК України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про Центральну виборчу комісію , ;Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Виборчого кодексу України).

Виборчий процес, у контексті положень ч.1 ст.20 Виборчого кодексу України (далі також ВК України), - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно ч.1 ст.22 ВК України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є,

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4)кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною третьою статті 22 ВК України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Частиною першою статті 64 ВК України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Статтею 195 цього Кодексу визначено строки призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу, частиною першою якої передбачено, що чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Згідно ч.5 ст.195 ВК України, перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.

Згідно ст.196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи :

1) утворення виборчих округів;

2) утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно частин 1, 3 статті 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною (частина 10 статті 219 Виборчого кодексу України).

Згідно частини 1 статті 222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії. У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях. Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи. Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії. Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати. Документи для реєстрації кандидатів у депутати можуть подаватися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісію. У такому разі документи, передбачені частиною першою цієї статті, можуть подаватися у вигляді електронних копій, вірність яких засвідчується керівником відповідної організації партії та/або відповідним кандидатом у депутати з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Відповідно до частини 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Згідно пунктів 1, 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

- порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

- відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу.

Згідно частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина 4 статті 230 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини 2 статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі: 1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)"; 1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування; 2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови; 3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання; 4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною; 5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку; 6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Згідно пунктів 9.1 - 9.6 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173, за результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Кодексом. На засіданні окружної, територіальної або дільничної виборчої комісії у день голосування, зокрема, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування в межах виборчого округу, у разі присутності менше ніж двох третин членів комісії від складу комісії рішення комісії приймається не менше ніж двома третинами голосів від числа членів комісії, присутніх на засіданні комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, про встановлення підсумків голосування та про результати відповідних виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання порядку денного письмово оформляється у формі постанови (додаток 1) згідно з вимогами пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.

VI. Оцінка суду

Наведене правове регулювання дає підстави для висновку, що партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах та кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому КАС України як суб`єкт виборчого процесу, має право звернутись до суду з позовною заявою про оскарження рішення, дій чи бездіяльності виборчої комісії.

Згідно частини 1 статті 222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність); 8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Отже, приписами частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України встановлено перелік документів, що подаються кандидатами у депутати для реєстрації участі в місцевих виборах до виборчих комісій.

20.09.2020 протоколом Конференції Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського № 3 було прийнято рішення, зокрема: - висунути та затвердити кандидатів у депутати до Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному окрузі та територіальних багатомандатних округах, згідно списків; - дозволити використання факсимільного підпису голови Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського Луценка Є.В. для підписання всіх документів, які подаються до державних, громадських, господарських та будь-яких підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування, форм власності та галузевої належності, в органи нотаріату, в правоохоронні органи, слідчі органи, органи прокуратури та внутрішніх справ, банківські, фонди, судові органи України будь-якої ланки, виборчі комісії будь-якої ланки, від Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського .

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, 24.09.2020 Київська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського подала до Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати до Коцюбинської селищної ради Бучанського району Київської області 25.10.2020 року.

Із встановлених вище обставин слідує, що кандидатами у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського подано до Коцюбинської селищної ТВК визначені ч.2 ст.222 ВК України документи, для реєстрації кандидатами на посаду депутата на перших виборах 25.10.2020.

Постановою №25 від 25.09.2020 Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради, включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , сформованих та затверджених на конференції зазначеної політичної організації.

Щодо правомірності та обґрунтованості винесеного рішення Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області судом встановлено наступне.

Згідно пунктів 9.1 - 9.6 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173, за результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Кодексом. На засіданні окружної, територіальної або дільничної виборчої комісії у день голосування, зокрема, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування в межах виборчого округу, у разі присутності менше ніж двох третин членів комісії від складу комісії рішення комісії приймається не менше ніж двома третинами голосів від числа членів комісії, присутніх на засіданні комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, про встановлення підсумків голосування та про результати відповідних виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання порядку денного письмово оформляється у формі постанови (додаток 1) згідно з вимогами пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.

Отже, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі на своєму засіданні більшістю голосів від складу комісії.

Ухвалою суду від 30.09.2020 витребовувалися від відповідача належним чином засвідчена копія протоколу засідання Коцюбмнської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо вирішення питання про реєстрацію кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради від Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського .

Втім, на виконання вимог ухвали суду, відповідач витребувані докази суду не надав.

В свою чергу згідно пунктів 1, 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: - порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; - відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу.

Системний аналіз зазначеної норми дає підстави для висновку про те, що Виборчий кодекс України містить вичерпний перелік підстав щодо відмови у реєстрації, зокрема, кандидатів на посаду депутата. Водночас, частина 4 статті 230 ВК України встановлює, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Судом встановлено, що підставою відмови в реєстрації кандидатів у депутати Коцюбиснької селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського стало відсутність підпису Голови політичної партії на передвиборній програмі КРО ПП Перемога Пальчевського , довіреності від 23.09.2020, заяві про реєстрацію кандидатів у депутати, рішенні конференції, єдиному виборчому списку, територіальному виборчому списку та відсутність в заяві про реєстрацію кандидатів у депутати дати її складання, номеру в рішенні конференції КРО ПП Перемога Пальчевського (а.с.43-44).

У судовому засіданні представники позивача наголошували на тому, що постанова №25 від 25.09.2020 прийнята відповідачем з підстав не передбачених чинним законодавством України. Також, вказали, що відповідач не повідомив суб`єкта подання документів про реєстрацію кандидатів у депутати щодо виявлених помилок для їх подальшого усунення, а відразу виніс оскаржувану постанову.

Щодо таких доводів представників позивача судом встановлено наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Отже, вимогами статті 230 ВК України передбачено обов`язок відповідної виборчої комісії при прийнятті документів для реєстрації кандидата для участі у виборах, у разі встановлення в поданих на реєстрацію документах неточностей та помилок, невідкладно повідомляти про це відповідного суб`єкта подання документів для усунення таких недоліків.

Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області під час розгляду документів для реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради від Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського виявлені порушення Виборчого кодексу України, а саме: відсутність реквізитів та підписів.

Відтак, на засіданні Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було встановлено помилки та неточності у поданих документах на реєстрацію кандидатів у депутати, які могли бути усунуті суб`єктом подання при умові його своєчасного інформування.

Суду не було надано жодного належного і допустимого доказу тому, що відповідач невідкладно повідомив позивача про виявлені недоліки у його документах і надав йому можливість їх усунути.

Таким чином, доводи позивача про не повідомлення суб`єкта подання документів на реєстрацію кандидатів у депутати Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області, знайшли своє підтвердження в ході розгляду справи.

В ході судового розгляду справи, судом встановлено, що відсутність реквізитів на документі є суто технічною помилкою, а кожен документ на яких міститься підпис факсиміле скріплено печаткою політичною партією Перемога Пальчевського , що за висновком суду свідчить про вираження особистої волі особи, яка здійснила такий підпис.

За висновком суду, зазначені недоліки у виборчій документації могли бути виправленими, згідно з вимогами статті 230 ВК України, за умови повідомлення позивача про виявлення виборчою комісією таких недоліків, а отже відповідач передчасно прийняв оскаржуване рішення без дотримання вимог Виборчого кодексу України.

Враховуючи наведене правове регулювання та встановлені обставини, позовні вимоги щодо визнання протиправною та скасування рішення, що викладене в постанові Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області № 25 від 25.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , сформованих та затверджених на конференції зазначеної політичної партії є обґрунтованими, оскільки Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області було порушено процедуру реєстрації кандидатів у депутати, що виразилася у неповідомленні суб`єкта подання про виявлені недоліки в поданих документах.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , суд зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ч. 1 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що відповідач, наділений дискреційними повноваженнями, тобто повноваженнями з певним ступенем свободи органу при прийнятті рішення, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення. А суди не мають право втручатися в дискреційні функції органів владних повноважень.

Суд може прийняти рішення про зобов`язання органу владних повноважень прийняти певне рішення, в разі, якщо можливість прийняття єдиного альтернативного рішення виключена судом.

Верховним Судом в постанові від 18 червня 2019 року по справі № 855/150/19 (№ А/9901/112/19) зазначено, що дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.

В той же час, з приписів статті 206 Виборчого кодексу України вбачається, що саме відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови - реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

При цьому, судом встановлено, що Коцюбинською селищною територіальною виборчою комісію Бучанського району Київської області в повній мірі не досліджено подані позивачем документи для реєстрації кандидатів в депутати Коцюбинської селищної ради у відповідності до приписів Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини шостої статті 64 Виборчого кодексу України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Враховуючи віднесення законодавством до компетенції виборчих комісій вирішення питання про реєстрацію документів поданих кандидатами для участі у виборах та те, що суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе його повноваження, а також з урахуванням ефективного захисту порушеного права позивача, позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом зобов`язання Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області розглянути повторно подані документи позивачем для реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

VIII. Висновок суду

Згідно із частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково.

ІX. Розподіл судових витрат

Відповідно до частин 1-5 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102, 00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №71 від 29.09.2020 (а.с.60).

З урахуванням того, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню, суд дійшов висновку про необхідність стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, понесених позивачем судових витрат, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а саме у розмірі 1051, 00 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення, викладене в постанові Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області № 25 від 25.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського , сформованих та затверджених на конференції зазначеної політичної партії;

Зобов`язати Коцюбинську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області повторно розглянути документи кандидатів у депутати Коцюбинської селищної ради включених до єдиного виборчого та територіальних виборчих списків Київської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Коцюбинської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (ідентифікаційний код: 43803638; місцезнаходження: Київська область, м. Ірпінь, смт. Коцюбинське, вул. Доківська, буд. 2) на користь Київська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського (ідентифікаційний код: 40122964; місцезнаходження: м. Київ, вул. Лютеранська, б.16, оф.14а) судові витрати у розмірі 1051 (тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Леонтович А.М.

Дата виготовлення та підписання повного тексту рішення - 01 жовтня 2020р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено04.10.2020
Номер документу91951187
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/8890/20

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні