КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2020 року м. Київ 320/8937/20
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Головенко О.Д.,
при секретарі судового засідання Кориляк М.Б.
за участю:
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача - Бургели О.В.
представника відповідача - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Броварської міської Територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Броварської міської Територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області та просить суд:
визнати протиправним та скасувати постанову Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області № 68 від 29.09.2020 у частині відмови в реєстрації, як кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії "Громадянський рух "Хвиля" на перших місцевих виборах 25.10.2020 (п.1 резолютивної частини постанови).
зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатом на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Київської обласної організації Політичної партії "Громадянський рух "Хвиля" громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Бровари Київської області, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 .
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем було відмовлено у реєстрації його, як кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії "Громадянський рух "Хвиля", у зв`язку з встановленням неточностей, а саме відсутність фото кандидата, автобіографія кандидата, копія першої та другої сторінок паспорта громадянина України, однак позивач із зазначеним рішенням не погоджується і вважає його таким, що порушує його законні права та інтереси, оскільки відповідачем не було повідомлено про встановленні неточності та не надано додаткового часу для їх усунення.
Позивач та його представник позов підтримали та просили його задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача до суду не з`явився, хоча про час, дату та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.
Крім того направив на електронну адресу суду копії витребуваних документів, однак відзиву на позовну заяву не подавав.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, з таких підстав.
Верховна Рада України Постановою від 15.07.2020 Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).
Постановою від 14.08.2020 № 176 Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року Центральна Виборча Комісія України призначила на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів районних рад, утворених згідно з п. 1 Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів .
24.09.2020, у відповідності до Виборчого кодексу України (далі - ВК України), представником Київської обласної організації Політичної партії Громадянський рух Хвиля Кузьменком Вадимом Григоровичем подано пакет документів, передбачених ст. 224 ВК України, зокрема: заяву про реєстрацію кандидатом, як кандидата на посаду Броварського голови Броварського району Київської області, рішення зборів Київської обласної організації Політичної партії Громадський рух Хвиля про висування кандидатом на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, заяву про згоду балотуватися кандидатом на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, документ про внесення грошової застави відповідно до ст. 225 ВК України, автобіографію, одну фотографію, копію першої та другої сторінок паспорта громадянина України.
29.09.2020 відбулось засідання Броварської міської Територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, на якому о 18 год. 15 хв. було прийнято постанову № 68 Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Громадянський рух Хвиля на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .
Згідно вказаної постанови, відповідач розглядав пакет документів, поданих представником Київської обласної організації Громадянський рух Хвиля Кузьменком В.Г., за результатами чого було встановлено неточності у оформленні цих документів вимогам ВК України. Під час розгляду справи було встановлено, що у поданому пакеті документів відсутні: фото кандидата; автобіографія кандидата; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України.
Так у резолютивній частині спірної постанови зазначено про відмову у реєстрації кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Громадянський рух Хвиля ОСОБА_1 .
Не погоджуючись із зазначеною постановою про відмову позивачу у реєстрації його кандидатом на посаду Броварського міського голови звернувся із даним адміністративним позов до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
ВК України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно ст. 1 ВК України визначено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Статтею 224 ВК України визначені умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Так відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:
заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Представнику організації партії, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у п. 5 ч. 1 цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови.
Як вбачається з матеріалів справи представником позивача Кузьменко В.Г. 24.09.2020 було подано пакет документів до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо реєстрації позивача кандидатом на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Громадянський рух Хвиля , однак відповідачем в установленому порядку зазначену довідку видано не було.
Водночас копію довідку було направлено до суду разом з витребуваними документами відповідно до ухвали суду від 01.10.2020 представником відповідача засобами електронного зв`язку.
Частиною 3 ст. 230 ВК України визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Як вбачається за матеріалів справи, а саме з протоколу засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 29.09.2020 № 18 на якому розглядалось питання щодо реєстрації позивача кандидатом на посаду Броварського міського голови, відповідачем ставилось питання щодо реєстрації ОСОБА_1 кандидатом та відмову у реєстрації.
Однак Броварською міською територіальною виборчою комісію Броварського району Київської області в порушення ч. 3 ст. 230 ВК України не було постановлено питання щодо повідомлення позивача або його представника про наявність помилки або неточності, які міститься у поданих документах. Дана обставина також підтверджується спірною постановою від 29.09.2020 № 68.
Таким чином на думку суду зазначена обставина свідчить про протиправність дій Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, що призвела до порушення прав позивача, а саме позивача було позбавлено можливості внести виправлення у документи, які було подано.
За приписами ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані. Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щодо позовних вимог про зобов"язання Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатом на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Київської обласної організації Політичної партії "Громадянський рух "Хвиля" громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Бровари Київської області, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , суд зазначає наступне.
За приписами ч. 7 ст. 229 ВК України до повноважень сільської, селищної, міської виборчої комісії після прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів належить прийняти рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 230 ВК України підставами за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах є: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; відсутності хоча б одного з документів, зазначених у п. 1 - 5 ч. 1 ст. 222, п. 1, 2, 4 ч. 1 ст. 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави); встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення; висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації кандидатом на посаду міського голови є повноваженнями Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, які не може перебирати на себе суд.
Наведений висновок зумовлений тим, що відповідно до ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
За приписами ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Статтею 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Однак Броварська міська Територіальна виборча комісія Броварського району Київської області не надало суду належних та допустимих доказів правомірності своїх дій та спірної постанови.
З огляду на вищенаведене, дослідивши і оцінивши усі наявні в матеріалах справи докази, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову.
Крім того відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя).
Оскільки на час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачено і суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, з відповідача слід стягнути до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 420,80 грн за подання адміністративного позову немайнового характеру (з урахуванням однієї основної та похідної вимоги).
Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати постанову Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 43757428) № 68 від 29.09.2020, у частині відмови в реєстрації ОСОБА_1 , як кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області, висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Громадянський рух Хвиля на перших місцевих виборах 25.10.2020 (п.1 резолютивної частини постанови).
Зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 43757428) повторно розглянути документи кандидата на посаду Броварського міського голови Броварського району Київської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Київської обласної організації Політичної партії Громадянський рух Хвиля громадянина України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), з урахуванням висновків суду.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Державного бюджету України з Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (07400, Київська область, м. Бровари, вул. Гагаріна, 18 код ЄДРПОУ 43757428 ) судовий збір у розмірі 420 (чотириста двадцять) грн 40 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 04.10.2020 |
Номер документу | 91951248 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні