ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
28 вересня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/551/20
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Тихонова І.В.,
за участю секретаря - Таращенко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Нижьодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
05 лютого 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі також - позивач) до Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області (далі також - відповідач), в якій просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді зупинення експлуатації будівлі та приміщень, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 28.12.2019 № 53.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач у справі - Нижньодуванський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області зареєстрований за адресою: 92612, Луганська область, Сватівський район, смт. Нижня Дуванка, вул. Каштанова, буд. 64.
У період з 27.12.2019 по 28.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , та наказу Головного управління № 405 - НО від 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 181 від 23.12.2019, здійснено позапланову перевірку відповідача: Нижньодуванський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , з метою перевірки стану дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Перевірка проведена посадовою особою органу державного нагляду: провідним інспектором Сватівського міськрайонного відділу Головного управління старшим лейтенантом служби цивільного захисту Сіренко Іваном Івановичем за участю директора Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області ОСОБА_1 .
За результатами перевірки складено Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт перевірки) № 53 від 28.12.2019.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ). Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Стосовно директора Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області ОСОБА_1 складено протокол № ЛГ 004416 від 28.12.2019 про адміністративне правопорушення, відповідно до ст. 188-8 КУпАП. Зауважень до протоколу правопорушницею не заявлено.
Постановою № ЛГ 004416 від 02.01.2020 про накладення адміністративного стягнення ОСОБА_1 визнано винною у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-8 КУпАП та накладено штраф 51 грн. 00 коп.
Подальша експлуатація будівлі, споруд та приміщень Нижньодуванський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Ухвалою суду від 10.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 02.03.2020.
28.02.2020 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що зазначені в акті за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання (відповідачем) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 28.12.2019 № 53 порушення не є критичними та не створюють загрозу життю або здоров`ю людей.
Ухвалою суду від 02.03.2020 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Нижьодуванську селищну раду Сватівського району Луганської області.
Враховуючи зазначене, підготовче засідання 02.03.2020 відкладено до 18.03.2020
13.03.2020 від третьої особи надійшли письмові пояснення, в яких повідомлено, що порушення, встановленні під час перевірки відповідно до акту за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання (відповідачем) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 28.12.2019 № 53, поступово усуваються.
Підготовче засідання 18.03.2020 відкладено до 06.04.2020.
Ухвалою суду від 06.04.2020 зупинено провадження у справі до 18.05.2020.
Ухвалою суду від 18.05.2020 поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 18.05.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 15.06.2020 провадження у справі зупинено до 30.07.2020.
Ухвалою суду від 30.07.2020 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 30.07.2020 провадження у справі зупинено до 26.08.2020.
Ухвалою суду від 26.08.2020 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 26.08.2020 провадження у справі зупинено до 28.09.2020.
Ухвалою суду від 28.09.2020 провадження у справі поновлено.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні, викладеним у позові, просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідач правом на участь в судовому засіданні не скористався, хоча про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.
Представник третьої особи в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлявся належним чином, причини неявки до суду не відомі.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.
Судом установлено, що Нижньодуванський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області зареєстрована як юридична особа за кодом ЄДРПОУ 24047176 05.09.2017, підписантом та керівником є ОСОБА_2 (арк.спр. 37, 43).
Відповідно до Статуту відповідача, затвердженого рішенням Нижнодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області від 17.07.2018 № 15/26, Нижньодуванський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області створено на підставі Закону України Про освіту . Головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти (арк.спр. 64-84).
На підставі наказу ГУ ДСНС України в Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО«Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)» з урахуванням наказу від 17.12.2019 № 409-НО (арк.спр. 7,8) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 23.12.2019 № 181 (арк.спр. 10) посадовими особами Сватівського міськрайонного відділу ГУ ДСНС у Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області за адресою: 92612, Луганська обл., Сватівський район, смт Нижня Дуванка, вул. Каштанова, буд. 64, за наслідками якої складено акт від 28.12.2019 № 53 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (арк.спр. 11-28).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1) п.1.21., розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 05 березня 2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ) - в будівлі ЗЗСО не проведено монтаж пристрою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
2) п.1.21., розділу IV ППБУ - в будівлі другого корпусу ЗЗСО не проведено монтаж пристрою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
3) пункт 2.28 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - в навчальному кабінеті 5-го класу не демонтовано з поверхневих шарів конструкції підлоги матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки;
4) пункт 2.28 глави 2 розділу III ППБУ - в навчальному кабінеті 8-го класу не демонтовано з поверхневих шарів конструкції підлоги матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки;
5) п. 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України - не забезпечено працівників об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту;
6) п.2.5 розділу ІІІ ППБУ - не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горищних перекрита будівлі ЗЗСО;
7) п .2.5 розділу ІІІ ППБУ - не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горищних перекриттів в будівлі другого корпусу ЗЗСО;
8) пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - будівлю ЗЗСО не обладнано установкою пожежної сигналізації з виведенням сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого пожежного спостереження;
9) пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - будівлю другого корпусу ЗЗСО не обладнано установкою пожежної сигналізації з виведенням сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого пожежного спостереження;
10) п. 8 розділу II ППБУ, ДСТУ ISO 6309:2007 ГОСТ 12.4.026-76 - не забезпечено приміщення ЗЗСО відповідними знаками безпеки пожежогасіння згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
11) п. 8 розділу II ППБУ, ДСТУ ISO 6309:2007 ГОСТ 12.4.026-76 - не забезпечено будівлю другого корпусу ЗЗСО відповідними знаками безпеки пожежогасіння згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
12) п. 3.10 глави 3 розділу V ППБУ, ДСТУ ISO 6309:2007 - не встановлено в будівлі ЗЗСО вказівні знаки місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір ;
13) п. 3.10 глави 3 розділу V ППБУ, ДСТУ ISO 6309:2007 - не встановлено в будівлі другого корпусу ЗЗСО вказівні знаки місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір ;
14) п. 3.12 глави 3 розділу V ППБУ - на пожежному щиту в будівлі ЗЗСО не вказано його порядковий номер;
15) п. 3.12 глави 3 розділу V ППБУ - на пожежному щиту на території ЗЗСО не вказано його порядковий номер;
16) пункт 2.18 розділу IV ППБУ, ДБН Б.2.2-12:2019 ДБН В.2.5- 56:2014, ДБН В.2.5- 77:2014, п. 4.9 - котельня твердопаливного опалення знаходиться в підвальному приміщенні другого корпусу ЗЗСО;
17) п. 2.31 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - не забезпечено в будівлі ЗЗСО коридори, проходи, шляхи евакуації евакуаційним освітленням;
18) п. 2.31, глави 2 розділ ІІІ ППБУ - не забезпечено в будівлю другого корпусу ЗЗСО коридори, проходи, шляхи евакуації евакуаційним освітленням;
19) п. 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - на евакуаційному сходовиму марші будівлі ЗЗСО не проведемо з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
20) п.3.11 глави 3 розділу V ППБУ - пожежний пінт в будівлі ЗЗСО не укомплектований відповідними засобами пожежогасіння;
21) п.3.11 глави 3 розділу V ППБУ - пожежний щит на території 1ЗС0 не укомплектований відповідними засобами пожежогасіння;
22) п. 3.10 розділу V ППБУ - в будівлі ЗЗСО не забезпечено навішування переносних вогнегасників на вертикальні конструкції на висоті не більше 1.5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення;
23) п. 3.10 розділу V ППБУ - будівлю другого корпусу ЗЗСО не забезпечено навішування переносних вогнегасників на вертикальні конструкції на висоті не більше 1.5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення;
24) підпункт 1 п. 2.2 глави 2 розділу V ППБУ, розділу VI п. 1 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України - будівля ЗЗСО не забезпечено системою внутрішнього протипожежного водопроводу;
25) підпункт 2 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ, розділу VI п. 1 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України - будівля другого корпусу ЗЗСО не забезпечено системою внутрішнього протипожежного водопроводу;
26) підпункт 2 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ, розділу VI п. 1 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України - будівля ЗЗСО не забезпечено системою зовнішнього протипожежного водопроводу;
27) п. 3.8. розділу V ППБУ - не забезпечено будівлю ЗЗСО необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння;
28) п. 3 розділу ІІІ Правил експлуатації та типові норми належності вогнегасників - не заведений журнал обліку вогнегасників;
29) п. 2.24 глави 2 розділу III ППБУ - в будівлі ЗЗСО не встановлені пандуси на шляхах евакуації;
30) п. 1.10, глави І, розділу III ППБУ - на території ЗЗСО освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд не забезпечено;
31) підпункт 6 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - в будівлі ЗЗСО пожежні кран-комплект розміщенні так що їх візуальний огляд без розкривання не можливий;
32) підпункт 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - в будівлі ЗЗСО пожежні кран-комплект не укомплектовані однаковими за діаметром стволами рукавами. Елементи рукавів та ручних пожежних стволів не однотипні;
33) підпункт 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - відсутній журнал обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів;
34) пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ - в будівлі ЗЗСО на першому поверсі в коридорі пожежа не демонтовано і поверхневих шарів конструкції стін матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки;
35) пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ - в будівлі ЗЗСО на сходовому марші не демонтовано з поверхневих шарів конструкції стін матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки;
36) пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ - в будівлі ЗЗСО в приміщенні їдальні не демонтовано з поверхневих шарів конструкції стін матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки;
37) п.1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - не демонтований вимикач на горючій основі в приміщенні спортзалу ЗЗСО;
38) п.1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - не демонтований вимикач на горючій основі в приміщенні актової зали в будівлі другою корпусу ЗЗСО;
39) п.1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - не демонтовані вимикачі на горючій основі в приміщенні котельні другого корпусу ЗЗСО;
40) абзац перший пункту 1.1 глави 1 розділу ІІІ ППБУ - під час експлуатації об`єктів зменшено мінімальні протипожежні відстані між котельнею та будівлею ЗЗСО;
41) пункт 2.15 глави 2 розділу III ППБУ - у будівлі ЗЗСО стаціонарні зовнішні пожежні сходи не пофарбовані;
42) пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - В приміщенні спортзалу ЗЗСО з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
43) пункти 3, 4 розділу II Вимог - відсутні таблички позначення та показника маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту;
44) пункт 5 розділу II Вимог - захисна споруда цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння не забезпечена;
45) пункт 5 розділу II Вимог - захисна споруда цивільного захисту системою внутрішнього протипожежного водопостачання не обладнана;
46) пункт 5 розділу ІІ Вимог - захисна споруда цивільного захисту системами пожежної автоматики і сигналізацією не обладнана;
47) пункт 6 розділу II, глава 1 розділу III Вимог - стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання;
48) пункт 7 розділу II Вимог - технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідне вимогам з утримання;
49) пункт 8 розділу II Вимог - захисна споруда від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами не захищена;
50) пункт 7 розділу II Вимог - комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди утримуються в не належному технічному стані;
51) пункт 10 розділу II Вимог - системи водопостачання, каналізації і опалення захисної споруди знаходяться у не справному стані та не захищені від корозії;
52) пункт 13 розділу II Вимог - інженерні комунікації захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення;
53) пункт 15 глави 3 розділу VI Вимог - не забезпечено ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо;
54) пункти 1,2 глави 1 розділу VI Вимог - не визначені формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд);
55) пункт 5 глави 1 розділу VII Вимог - формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені;
56) пункти 1-3 глави 6 розділу III Вимог - перевірка та обслуговування баків (ємностей) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття), журналі перевірки стану захисної споруди) не проводиться щорічно;
57) пункт 2 глави З розділу VI Вимог - технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення не проводяться.
Акт підписано директором Нижньодуванського ЗЗСО - ОСОБА_2 , зауважень до перевірки не має, зауваження відсутні (арк.спр. 25 зв.).
Станом на дату розгляду справи 28.09.2020 заходи державного нагляду (контролю) з метою перевірки усунення порушень, вищезазначених в Акті № 53 від 28.12.2019, були частково усунути.
Відповідно до Акту № 51 від 24 вересня 2020 року складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області (арк.спр. 83-95), виявлені наступні порушення:
1) Правила пожежної безпеки в Україні пункти 1.2 глави 1 розділу V - будівлю другого корпусу ЗЗСО не обладнано установкою пожежної сигналізації з виведенням сигналу від приймальноконтрольного приладу на пульт Централізованого пожежного спостереження;
2) Підпункт 2 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ, розділу VI п. 1 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України - Будівля другого корпусу ЗЗСО не забезпечено системою зовнішнього протипожежного водопроводу.
3) Підпункт 2 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ, розділу VI п. 1 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України - Будівля ЗЗСО не забезпечено системою зовнішнього протипожежного водопроводу.
4) Правила пожежної безпеки в Україні п. 2.24, глави 2 розділу III - В будівлі ЗЗСО не встановлені пандуси на шляхах евакуації.
5) Правила пожежної безпеки в Україні абзац перший пункту 1.1 глави 1 розділу ІІІ - Під час експлуатації об`єктів зменшено мінімальні протипожежні відстані між котельнею та будівлею ЗЗСО.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.
Відповідачем не надано жодного доказу, який би вказував та підтверджував повного усунення порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.
Разом з тим, суд звертає увагу, що абзацом 1 частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Отже, належним доказом усунення суб`єктом господарювання порушень, виявлених під час перевірки та які слугували підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування, є відповідний акт перевірки, в якому буде вказано про повне усунення обставин (порушень), що слугували підставою для вжиття заходів реагування.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі школи, де перебуватимуть діти, суд вважає недопустимою експлуатацію таких будівель до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Таким чином, оскільки на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, а ті порушення, які залишались, продовжували створювати загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 803/209/16.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки ГУ ДСНС у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (код ЄДРПОУ 38617137, 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, б. 1Б) до Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 24047176, 92612, Луганська область, Сватівський район, смт. Нижня Дуванка, вул. Каштанова, буд. 64) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Нижьодуванської селищної ради Сватівського району Луганської областіпро вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Нижньодуванського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області у вигляді зупинення експлуатації будівлі та приміщень, що розташовані за адресою: 92612, Луганська область, Сватівський район, смт. Нижня Дуванка, вул. Каштанова, буд. 64, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Актах перевірки від 28.12.2019 № 53 та від 24.09.2020 № 51.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено та підписано 02.10.2020.
Суддя І.В. Тихонов
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951374 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.В. Тихонов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні